Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Eenheden van het 162nd FW; Tucson International, 4 & 5 maart 2017

De Arizona Air National Guard, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het 162nd Fighter Wing op Tucson International bestaat uit een viertal F-16 eenheden. Alle eenheden op deze vliegbasis zijn te herkennen aan de staartband met daarin de vlag van Arizona. Drie van de vier F-16 eenheden draagt de staartcode AZ. De vierde eenheid is een operationele testeenheid en draagt de code AT.

De eerste eenheid die deel uitmaakt van het 162nd Fighter Wing (162 FW) is het Amerikaanse en Nederlandse 148th Fighter Squadron (148 FS). Deze eenheid bestaat op dit moment uit tien Nederlandse F-16AM/BM Fighting Falcons. Het 148 FS werd in 1946 opgericht als onderdeel van de Pennsylvania ANG. De eenheid werd vanaf 15 oktober 1985 getransfereerd naar Tucson International en ingedeeld bij de Arizona ANG. De eenheid heeft in het verleden vliegers uit Nederland en de Arabische Emiraten opgeleid met hun F-16’s. In 2010 werd het nieuwe contract afgesloten met de Nederlandse Luchtmacht wat een tweede tijdperk van Nederlandse inmenging betekende bij de eenheid. De Nederlanders waren tot die tijd ingedeeld bij het 162 FS van de Ohio Air National Guard. Deze eenheid zou zijn F-16 taak in de Verenigde Staten verliezen en dus moesten de Nederlanders naar een andere locatie voor de opleiding zoeken. De USAF stelde voor om de Nederlanders onder te brengen bij het 148 FS op Tucson International. De eerste Nederlandse F-16AM/BM vliegtuigen arriveerde in december 2010. De eerste klas van ongeveer tien piloten studeerde eind april 2011 af. Het logo van het 148 FS bestaat uit een rode ezel die steigert op een wolk en word omringd door bliksemschichten. De spreuk van de eenheid is “Kickin' Ass”. De F-16’s van de Nederlandse Luchtmacht dragen net als de Amerikaanse F-16’s op dit vliegveld de Arizona staartband end e staartcode AZ.

Het 152nd Fighter Squadron (152 FS) is van oorsprong een eenheid die kort na de Tweede Wereldoorlog werd op gericht als een eenheid van de Rhode Island ANG. Vanaf 1 juli 1956 zou de eenheid gebruik gaan maken van Tucson International als onderdeel van het 162 FW dat deel is van de Arizona ANG. De eenheid heeft door de jaren heen gevlogen met de F-86 Sabre, de F-100 Super Sabre en de F-102 Delta Dagger in de luchtverdedigingsrol. Vanaf 1977 werd naast de F-100 Super Sabre ook de A-7 Corsair bij de eenheid in gebruik genomen. Op dit type werd er training

aangeboden aan de ANG vliegers uit de hele Verenigde Staten. Aan het begin van de jaren 80 kreeg het 152 FS de taak om de vliegers die op de F-117 Nighthawk zouden gaan vliegen te trainen op de A-7, omdat de cockpit van de A-7 op die van de F-117 lijkt. Pas vanaf 1991 zou de eenheid met de F-16A/B Fighting Falcon gaan vliegen. Al snel werden deze vliegtuigen in 1992 ingeruild voor de F-16C/D Fighting Falcon in 1992. Op dit moment worden de vliegers van de Iraakse Luchtmacht getraind met de F-16C/D Fighting Falcon bij het 152 FS. Het roundel van de eenheid bestaat uit een afbeelding van Sylvester de kat die zichzelf beschilderd als een tijger terwijl hij op een raket zit. De bijnaam van deze eenheid is “El Tigre” dat ook slaat op de Mexicaanse invloeden in de staat Arizona. De vliegtuigen van het 152 FS dragen de vlag van Arizona op de staart en de staartcode AZ.

Het 195th Fighter Squadron vind zijn historie in het 410th Fighter Squadron dat tijdens de Tweede Wereldoorlog operationeel was in Europa met de P-47 Thunderbolt. Kort na de oorlog werd de eenheid al omgenummerd naar zijn huidige naam. Het 195 FS maakte vanaf dat moment deel uit van de California ANG. De eenheid zou laat in 1983 verhuizen naar zijn huidige locatie Tucson International. Op dit vliegveld werd het 195 FS omgedoopt tot het 195 Tactical Fighter Training Squadron en ging de eenheid met de A-7 Corsair vliegen. De missie van de eenheid op dat moment was het trainen van vliegers tot dat ze combat-ready waren voor de Air National Guard. De eenheid maakte op dat moment deel uit van de ANG Replacement Training Unit (ANG RTU). In 1991 zou het 195 FS converteren naar de F-16 Fighting Falcon. Tot en met 2006 heeft het 195 FS gevlogen met de F-16A/B Fighting Falcon. Vanaf dat moment ging de eenheid vliegen met de F-16C/D Fighting Falcon. Het 195 FS was de laatste eenheid van de ANG die de overstap maakte van de F-16A/B naar de F-16C/D. De F-16’s van het 195 FS zijn de oudste F-16’s die in de Verenigde Staten nog in gebruik zijn. De oudste F-16’s van deze eenheid hebben fiscal year 83 in het hun serials wat aangeeft dat het hele oude F-16 block 25’s zijn. Het 195 FS draagt de nickname “Warhawks” die afkomstig is uit de periode van de Tweede Wereldoorlog. De badge van de eenheid bestaat uit een blauw gestreepte cirkel met een zwarte adelaarshoofd.

Het Air National Guard Air Force Reserve Command Test Center (AATC) is de vierde eenheid van de Air National Guard op Tucson International. Het AATC is een testeenheid die vliegtesten en evaluaties uitvoert voor de Air National Guard en de Air Force Reserve Command. Het AATC voert onder andere de operationele test (OT) uit namens de grote commando's van de luchtmacht van de Verenigde Staten. De eenheid op Tucson International beschikt over zeven F-16C Fighting Falcon Block 25 en 32 vliegtuigen. De eenheid ondersteunt vooral de primaire taken van het F-16 Operational Flight Programme (OFP) gericht op de taken die de F-16 uitvoert bij de ANG en het AFRC. Het AATC gebruikt regelmatig ook tijdelijk de A-10A Thunderbolt II van het OT detachering op Davis-Monthan AFB. De eenheid is ook bezig met testen in een breder scala aan andere AFRC vliegtuigen. Deze andere typen die ook getest worden voor het AFRC, zijn: de F-16, de B-52, de F-15, de HH-60, de HC-130 en elektronische gevechtssystemen voor deze vliegtuigen. Het AATC is op een unieke wijze ingericht om te profiteren van de moderniseringsprogramma’s die worden gefinancierd door het NGREA (National Guard and Reserve Equipment Account). Dit programma financiert de verbeteringen aan de bestaande operationele vliegtuigen op de korte termijn. De eenheid heeft veel systemen getest zoals nachtzichtapparatuur en datalink systemen die reeds zijn ingevoerd bij de ANG en het AFRC. In tegenstelling de alle andere vliegtuigen op Tucson International zijn de F-16’s van het AATC te herkennen aan de staartcode AT.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden