Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Deelnemers aan Red Flag 17-2; Nellis AFB, 6 t/m 9 maart 2017

Oefening Red Flag 17-2, deel 4; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op de grootste Amerikaanse vliegbasis Nellis Air Force Base bij Las-Vegas in Nevada, vond van maandag 27 februari t/m vrijdag 10 maart 2017 de oefening Red Flag 17-2 plaats. Tijdens deze twee weken durende intensieve oefening lag de nadruk voor de deelnemers vooral op de luchtverdedigingsrol tijdens de missies.

Red Flag is de meest realistische air combat oefening in de wereld. Aan de oefening doen jaarlijks vooral Amerikaanse deelnemers mee, maar ook verschillende andere NATO lidstaten en partner landen. De oefening vind vooral plaats in een gebied van ruim 15000 vierkante mijl in de woestijn van Nevada en op de Nevada Test and training Range. Hoewel de nadruk ligt op de luchtverdedigingsrol, zijn er ook eenheden die deelnemen in de grondaanvalsrol en worden vaardigheden zoals het bijtanken in de lucht geoefend. De missies die tijdens red Flag 17-2 plaatsvonden, werden gevlogen in de middag bij daglicht en in de avond in de duisternis. Er wordt dus twee maal per dag een mass-launch in gang gezet om alle vaardigheden van de moderne jachtvlieger te trainen. Tijdens de missies worden de deelnemers continue belaagd door de agressors van het 64th Aggressor Squadron die met hun F-16 Fighting Falcons de rol van de vijand invullen. Ook vliegen er A-4 Skyhawks mee van het civiele bedrijf Draken International. Ook deze deelnemers vliegen in de rol van agressor en zullen het de deelnemers van red Flag moeilijk maken. De deelnemers zijn na de Red Flag oefening klaar om in een internationale coalitie deel te nemen bij de echte conflicten die zich in de wereld afspelen.

Het deelnemersveld van Red Flag is zoals altijd erg gevarieerd. Het merendeel van de Red Flag 17-2 deelnemers bestaat uit gevechtsvliegtuigen. De belangrijkste eenheid van deze editie was het 55th FS/20th FW van Shaw AFB in South Carolina. Deze eenheid had de Lead tijdens de oefening en nam deel met twaalf F-16CJ Fighting Falcon in de SEAD rol. De Amerikaanse USAF Air National Guard was tijdens de oefening vertegenwoordigd met twee wings. Deze eenheden waren het 100th FS/187th FW van Montgomery RAP in Alabama van de Alabama ANG en het 120th FS/140th FW van Buckley AFB in Colorado van de Colorado ANG. Beide squadron namen deel aan Red Flag 17-2 met acht F-16C Fighting Falcon vliegtuigen. De

USAFE (United States Air Force Europe), nam deel met tien F-15C/D Eagles van RAF Lakenheath uit het Verenigd Koninkrijk. Deze F-15’s zijn daar ingedeeld bij het 493d FS/48th FW. Het USMC naam tijdens deze oefening ook deel met maar liefst vijf EA-6B Prowlers van VMAQ-4 van de vliegbasis MCAS Cherry Point in North Carolina. Deze karakteristieke vliegtuigen namen deel aan Red Flag in de Electronic Warfare rol. De Nederlandse koninklijke Luchtmacht name deel aan Red Flag met tien F-16AM Fighting Falcons die afkomstig waren van drie verschillende eenheden. Deze eenheden waren het 322 Squadron van Leeuwarden, het 312 Squadron van Volkel en het 48th FS van Tucson in Arizona. Tot slot bestond de Spaanse fighter deelname uit een tiental EF2000 Eurofighters van ALA 11 uit Moron in Zuid-Spanje.

Naast de gevechtsvliegtuigen, zijn e rook veel supportvliegtuigen betrokken bij een massale oefening zoals Red Flag. De luchtgevechten tijdens de oefening worden gecoördineerd door een E-3 Sentry van het 960th AACS/552nd ACW van de vliegbasis Tinker AFB in Oklahoma. Deze AWACS vliegtuigen worden ondersteund door een tweetal E-2 Hawkeye radarvliegtuigen van de Amerikaanse marine. Deze Hawkeye’s zijn van VAW-117 uit NAS Point Mugu in California. De grond aanvallen worden gecoördineerd door een E-8C Joint STARS van het 16th ACCS/461st ACW van Robins AFB in Georgia. De Boeing E-8 Joint Surveillance Target Attack Radar System (JSTARS) is een vliegende commandopost en is uitgerust om vijandelijke bewegingen op de grond waar te nemen. Om de vliegtuigen in de lucht bij te tanken, namen er ook een aantal tankers deel aan de oefening die onder de leiding stonden van het 91st ARS/6th AMW van MacDill AFB in Florida. Deze tankers waren allemaal van het type KC-135 Stratotanker. De enige buitenlandse tankers die deelnamen aan red Flag waren de twee Spaanse KC-130H hercules tankers van Ala 31 uit Zaragoza in Spanje. De Flying Tigers van Davis-Monthan AFB in Arizona, zorgden voor de Search And Rescue eenheden. Er deed een HC-130 Hercules en een HH-60 Blackhawk mee van het 79th RQS/563rd RQG. De Navy leverde tot slot ook een MH-60 Seahawk van HSC-21 die afkomstig was van NAS North Island in California.

Tijdens red Flag 17-2 is de USAF en zijn partners in staat om te trainen in een gesimuleerde oorlogsomgeving. Hier wordt de nadruk gelegd op de samenwerking tussen de verschillende coalitie eenheden. Deelnemers moeten tijdens hun deployment in de wereld kunnen vertrouwen op elkaar. Dit vertrouwen ontstaat alleen als men regelmatig samen de procedures en processen traint in een omgeving zoals Red Flag. Tijdens deze editie van Red Flag, is het 20th Fighter Wing van Shaw AFB in “the lead” tijdens de oefening. Deze eenheid is de kerneenheid van de oefening, waardoor de senior leiding van deze wing een nauwe samenwerking heeft met de organisator van Red Flag. De eenheid werkt nauw samen met het 414th Combat Training Squadron die doorgaans de oefening faciliteert. Dit betekend dat het 20th FW voor een groot deel bepaald wat voor scenario’s er worden gevlogen tijdens de Red Flag missies. Dit is niet eenvoudig als men weet dat er ruim 92 vliegtuigen van 16 verschillende eenheden uit vier verschillende landen deelnemen aan de oefening. Alle deelnemers hebben vliegtuigen die gespecialiseerd zijn in een specifieke rol. Dit betekend dat deze vliegtuigen moeten worden ingezet in de rol met de bijbehorende taken waarin ze goed zijn. Ook moet men beseffen van elkaar wat elkaar zwakke punten zijn. Samenwerking is dus de sleutel tot succes. Tijdens de Red Flag oefeningen, zal iedereen dus van elkaar leren. Iedereen is even belangrijk, want de zwakste schakel in de ketting bepaald de mate van succes tijdens een optreden. Tijdens deze twee weken durende oefening zullen de deelnemers van red Flag 17-2 het opnemen als “Blue Air” tegen de agressors van “Red Air” in een massaal scenario.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden