Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Belgian Air Force Helidays 2017; Beauvechain, 11 april 2017

Het 1 Wing Organiseert de Helidays; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Voor de eerste keer sinds jaren organiseerde de Belgische Luchtmacht weer de Helidays. Waar in het verleden deze dagen plaatsvonden op Bierset, vond het evenement deze keer plaats op Beauvechain. Er zouden tijdens deze vliegshow van het 1 Wing ook een aantal buitenlandse deelnemers aanwezig zijn op Beauvechain.

Op dinsdag 11 april, zou tijdens de aankomst van de helikopters een Spottersdag plaatsvinden op Beauvechain. In totaal waren er ruim 500 kaarten voor fotografen beschikbaar. De mensen die een ticket hadden konden vanaf twaalf uur het vliegveld van Beauvechain betreden. Het terrein waar de Helidays zouden worden gehouden, was aan de zuidwestelijke kant van het vliegveld. De grotere helikopters die op de static zouden komen te staan, zouden op een platform worden geparkeerd. Een aantal kleinere helikopters zou in het gras worden geparkeerd. Aan het begin van de dag bij het betreden van de basis kregen de bezoekers een schema aangereikt die de parkeer locaties en de aankomsttijden bevatte. Ook stonden de tijden op dit formulier waarop de diverse demo’s zouden worden geoefend. Al snel bij binnenkomst vertrok de grote ster van de vliegshow in de vorm van een Amerikaanse Army Apache van de Duitse vliegbasis Illesheim. De eerste helikopter die binnen zou moeten komen was een Franse AS555 Fennec. Al snel werd het bij de fotografen duidelijk dat men de mensen van de cross-service in de gaten moest houden. Elke keer als er een helikopter binnen zou komen, dan stonden deze mensen met hun oranje vest aan klaar om het toestel te begeleiden naar zijn parking spot. De Fennic die binnenkwam, werd eerst naar een andere locatie op de vliegbasis gevlogen waar het toestel werd afgetankt. Na een periode van ongeveer tien minuten kwam de Fennic laag over het gras aangevlogen naar zijn parking spot.

Kort na de landing van de Fennic verschenen de Amerikaanse Apache en een Belgische A109 en een NH90 in het demonstratiegebied. Deze helikopters gaven een kleine COMOA demonstratie waarbij ook nog een twee F-16’s van Florennes werden ingezet. Tijdens deze demo werd de Apache ingezet om vijandelijke troepen aan te pakken. Zowel de A109 als de NH90 werd ingezet om troepen in te vliegen. De soldaten verlieten de NH90 doormiddel van de fastrope techniek waarbij militairen

langs touwen naar beneden glijden. Na een demonstratie van ongeveer een kwartier kwamen alle helikopters nog een keer in formatie voorbij gevlogen. De eerstvolgende aankomst die plaatsvond was die van een Duitse EC135 van de HEER. Ook deze helikopter kwam langzaam over het grasveld aangevlogen naar zijn parking spot. Kort na de EC135 kwam er ook een Belgische MD900 binnen van de Federale Politie uit Brussel. Deze witte helikopter kwam laag over het gras heen gehoverd kort na de Duitse EC135. Na de landing van deze helikopters moesten de fotografen zich verplaatsen naar het grote platform in het midden van het terrein. De volgende aankomst was die van een Duitse marine EC135. Deze zwarte helikopter vloog langzaam over het pas gemaaide grasveld heen naar het platform toe. De loadmaster die uit de helikopter hing was amper zichtbaar door het vele gras dat opwaaide. Het toestel ging voordat het landde eerst erg mooi voor de bosrand hangen. De Duitse EC135 werd al snel gevolgd door de Duitse Sea-King die hetzelfde traject volgde richting het platform.

Na de landing van de Sea-King was het haasten naar het achterste platform, want daar landde bijna tegelijkertijd de Amerikaanse Apache die terug kwam van een lokale vlucht. Ondertussen kwam op het platform bij de Sea-King ook de Nederlandse Apache binnen waardoor het in een korte tijd ineens erg druk was met vliegbewegingen. Na de landing van de Nederlandse Apache zou de Oostenrijkse Allouette III een SAR demo vliegen in het demonstratie gebied. Ook deze helikopter kwam mooi voor de bomenrand binnen toen het toestel terugkeerde naar zijn parking spot na de demonstratie. De volgende helikopters die binnen kwamen waren de Allouette III en de NH90 Caiman van Koksijde. De Allouette III zou net als de andere helikopter over het gras heen vliegen naar zijn parkeerplaats. De NH90 niet, die werd even later gesleept naar zijn parkeerplaats. De laatste helikopter die binnen zou komen, was de Tsjechische Mi-24 “Hind”. Deze helikopter was gespoten in het “Alien” thema van de kende film. De Hind vloog bijzonder laag over het grasveld naar het platform toe waardoor er ook erg veel gras opwaaide. Na de landing van de Hind waren alle deelnemers van de Helidays binnen en kon het avondprogramma van de Spottersdag beginnen.

Aan het einde van de Spottersdag rondom de Helidays was er speciaal voor de aanwezige fotografen een opstelling gemaakt met twee helikopters. Deze opstelling bestond uit een Belgische Augusta A109 en een Belgische NH90 Caiman. Beide helikopters stonden naast elkaar op een klein platform opgesteld. De aanwezige fotografen kregen de mogelijkheid om de helikopters tijdens de zonsondergang en tijdens de donkere uren te fotograferen. Alle aanwezige fotografen hadden dus hun statief meegenomen zodat men de beste foto’s van de opstelling kon maken. Om de foto’s nog mooier te maken werd de verlichting van beide helikopters aangezet. Ook werden er een aantal kleine schijnwerpers op de beide helikopters gericht. Helaas bleef de motor van beide helikopters uit waardoor de opstelling bleef beperkt tot een statisch geheel. Naast het maken van foto’s van de helikopters, kreeg men ook de mogelijkheid om in de cockpit te fotograferen met de instrumentverlichting aangeschakeld. Het enige nadeel dat hierbij kwam kijken was dat er steeds mensen in en uit de helikopters liepen. Dit is erg lastig, omdat de fotografen die de helikopters aan het fotograferen waren hier last van hadden. In het donker lopen de sluitertijden met gemak op tot ruim 30 seconden. Fotograferen met dit soort sluitertijen is moeilijk en vergt veel oefening van de fotograaf. Er zijn meerdere factoren waar men rekening mee moet houden bij het maken van dit soort foto’s. Rond de klok van negen uur werd de verlichting rondom de helikopters weer uitgezet en was de Spottersdag voorbij.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden