Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Brilliant Arrow 2017; Wittmund, 21 september 2017

Certificeren voor de NATO Response Force; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De oefening Brilliant Arrow 2017 (BRAW17) is dit jaar de grootste oefening van de Duitse Luftwaffe. Het doel is de certificering van de NATO Response Force (NRF) voor 2018 voor het commando Joint Force Air Component dat is gevestigd in Kalkar. De oefening duurde van 11 t/m 22 september 2017 in Noord-Duitsland.

De NATO Response Force (NRF) is een zeer accurate en technologisch geavan- ceerde multinationale leger dat bestaat uit landmachteenheden, luchtmachteenheden, maritieme eenheden en special operations forces componenten. De Alliantie snel kan de verschillende eenheden direct inzetten waar nodig. De NRF staat doorgaans 24 uur per dag klaar om waar dan ook ter wereld meteen in te grijpen als de leiding van de NATO daarom vraagt. Mobiliteit is voor de NRF dan ook een belangrijk instrument, omdat eenheden zich vaak snel moeten verplaatsen. Ook moeten de verschillende eenheden in staat zijn om samen te werken, terwijl ze separaat worden gebriefd en voorbereid. Dit kan alleen bereikt worden als alle eenheden van de NRF op dezelfde manier opereren en weten wat elkaar sterke en zwakke punten zijn. Naast de operationele rol biedt het NRF een de mogelijkheden om operationele bereidheid en inzetbaarheid te demonstreren waarbij het leger kan fungeren als een ontwikkelomgeving voor een Alliantie transformatie. De oefening Brilliant Arrow (BRAW2017) is in het leven geroepen om de NATO luchtmacht te trainen. De luchtmachten die deel uitmaken van de NRF kunnen dan niet routinematig trainen om hun ervaringen en vaardigheden in een gecombineerde luchtmacht te vergroten. De oefening BRAW2017 zal de deelnemende eenheden en HQ AIRCOM voorbereiden om vanaf 2018 stand te houden om klaar te zijn voor de verdediging van de NATO.

De oefening Brilliant Arrow werd vanaf meerdere Duitse vliegvelden gevlogen. De vliegtuigen die deelnemen aan BRAW2017 stonden verspreid door heel west en noord Duitsland. Het belangrijkste vliegveld waar de meeste vliegtuigen stonden was Wittmund in Nedersaksen. De Duitse Luftwaffe nam vanaf Wittmund deel met vier EF2000 Eurofighters die zijn ingedeeld bij het Taktischen Luftwaffengeschwader 71 "Richthofen" (TLG-71). De Poolse Luchtmacht vloog vanaf hier met vijf F-16’s van het 31.elt van Poznań-Krzesiny. Griekse Luchtmacht was afkomstig van Souda Bay AB

waar het 340 Mira staat. Deze eenheid nam deel vanaf Wittmund met vier F-16’s. Discovery Air Defense nam deel met twee A-4 Skyhawks die als agressors dienden in de vorm van Red Air. Zouden facitilteren naast de agressor rol ook het doelslepen voor het air to air schieten met het boordkanon. Vanaf Laage namen de Turken deel aan BRAW2017 met twee F-16’s. Duitse Luftwaffe vloog vanaf Nörvenich mee met vier Eurofighters van TLG-31 “Boeckle”. Naast de Eurofighters van Boeckle, stonden er ook nog eens vier Eurofighters van TLG-74 uit Neuburg voor deze oefening op Nörvenich. Lufttransportgeschwader 63 (LTG-63) nam vanaf Hohn deel met twee C-160 Transalls om de oefening te ondersteunen. Vanaf Keulen-Bonn zou de Luftwaffe de oefening ook ondersteunen met een Airbus A310MRTT om de vliegtuigen in de lucht bij te tanken. De gehele oefening zou in de lucht worden gecoordineerd door een E-3 Sentry van de NATO van de Duitse vliegbasis Geilenkirchen. Het commando van de oefening werd gevoerd vanuit Kalkar door het Joint Force Air Component Command, JFAC HQ DEU.

Naast de vliegende deelnemers, zullen er ook verschillende grondeenheden deelnemen aan BRAW2017. Deze deelname zal worden geleverd door het 26th Surface-to-Air Missile Group in Husum en het 3th Tactical Air Command and Control Group in Holzdorf/Schönwalde. Deze luchtafweerbatterijen zullen de oefening realistisch maken doordat zij een serieuze bedreiging vormen voor de deelnemende vliegtuigen. Ook zal er bij deze grondeenheden een Control and Reporting Center actief zijn die de treffers van alle deelnemers bijhouden. De oefening begon helaas een paar dagen te laat wegens het slechte weer tijdens de aankomstdatum op maandag. De buitenlandse deelnemers van BRAW2017 kwamen pas op dinsdag tijdens de eerste week van de oefening binnen. In totaal zullen 22 gevechtsvliegtuigen deelnemen aan deze oefening. In totaal zullen de gevechtsvliegtuigen twee maal per dag opstijgen vanaf Laage, Nörvenich en Wittmund voor hun missies tijdens BRAW2017. Samen met de ondersteunende vliegtuigen zullen er dagelijks ongeveer 30 vliegtuigen tegelijkertijd actief zijn in het Duitse luchtruim. In de middag zullen er steeds wat minder vliegtuigen actief zijn dan tijdens de ochtendmissies. Om geluidsoverlast te beperken, vinden missies plaats op grote hoogte en boven zee.

De BRAW2017 missies worden gepland bij het Joint Force Air Component Command in Kalkar, waar de taken en rollen naar de deelnemende vliegvelden en de aanwezige eenheden worden gestuurd. De opdrachten van het Joint Force Air Component Command in Kalkar zullen geïnterpreteerd worden en worden uitgezet in acties voor de piloten die betrokken zijn. Verschillende moderne oorlogsscenario's worden door de JFAC Kalkar uitgestuurd. De missies worden op de vliegvelden door de vliegende eenheden voorbereid, waardoor iedereen weet wat zijn taak is in het totale scenario. Verschillende missies die door deelnemers worden gevlogen kunnen offensieve taken zijn (Offensive AIR) waarbij aanvallen orden uitgevoerd in vijandelijk gebied. Ook kunnen het (Defensive AIR) acties zijn waarbij het eigen grondgebied wordt verdedigd. Deze defensieve missies kunnen aanvallen op vijandelijke troepen op de grond zijn, maar ook luchtverdedigingsscenario’s waarbij vijandelijke vliegtuigen worden aangevallen en weggedreven. Na de missies worden de vliegers op hun eigen vliegvelden wederom gedebrieft. Met behulp van versleutelde video calls, worden de missie resultaten besproken met het JFAC commando in Kalkar. Na een periode van intensief trainen is het de bedoeling dat de Duitse Luftwaffe klaar is voor het leiden van de NRF. De NRF onder Duitse leiding zal uiteindelijk vanaf het begin van 2018 van start gaan en duurt minimaal een jaar. De Duitse deelname en paraatheid voor de NRF is volledig afhankelijk van de Eurofighter inzet.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden