Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Host Nation Support; Eindhoven, 25 t/m 27 oktober 2017

De 10th Combat Aviation Brigade, deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Na een uitzending van ruim negen maanden, werd aan het einde van oktober de 10th Combat Aviation Brigade teruggetrokken naar de Verenigde Staten. Deze operatie werd onder de naam Host Nation Support uitgevoerd. Tijdens deze operatie, speelden Eindhoven en de haven van Rotterdam een belangrijke rol.

Na een periode van ruim negen maanden in Europa werd het 10th Combat Aviation Brigade (10th CAB) teruggetrokken naar de Verenigde Staten. Het Amerikaanse leger heeft tot 20 november de tijd om de 10th CAB uit Europa terug te trekken. De 1st Air Cavalry Brigade neemt haar plaats in en wordt tegelijkertijd met de terugtrekking van het 10th CAB gemobiliseerd in Europa. Met grote havens en het goede spoor- en wegennet biedt Nederland de NATO een unieke logistieke capaciteit om snel grote hoeveelheden militair materieel van en naar het Europese vasteland te verplaatsen. Halverwege de maand oktober werden alle helikopters van de 10th CAB vanuit verschillende locaties in Europa verzamelt in Duitsland. De vliegende eenheden zouden zich verzamelen op de Lucius D. Clay Kaserne in Duitsland dat op Wiesbaden Army Airfield is gestationeerd. De helikopters worden op deze vliegbasis van het Amerikaanse leger klaar gemaakt voor de ferry naar de Verenigde Staten. De helikopters zullen in groepen van telkens maximaal vier helikopters vertrekken naar vliegbasis Eindhoven in Nederland. In Eindhoven zullen de helikopters worden bijgetankt waarna ze uiteindelijk naar de haven van Rotterdam zullen vliegen. Vliegbasis Eindhoven was van 23 t/m 30 oktober het een belangrijke schakel voor deze ferry van ruim 55 Amerikaanse helikopters. De helikopters die van het type CH-47F Chinook, UH-60L/M Blackhawk en AH-64D Apache waren, kwamen in groepen binnen op Eindhoven en werden op het Mil West platform geparkeerd.

Mede door het slechte weer in Duitsland in de Eifel en in delen van Nederland, was het een uitdagende logistieke operatie om zoveel helikopters veilig te verplaatsen. Toch kreeg men alle helikopters binnen een week van Duitsland naar de haven in Rotterdam. Vaak kwamen de helikopters aan op Eindhoven in de middag. De meeste helikopters zouden in Eindhoven blijven tot de volgende dag. In de ochtend zouden de militaire helikopters vertrekken naar Rotterdam. Alleen de helikopters die vroeg in de

middag aan kwamen, werden dezelfde dag nog naar Rotterdam overgevlogen. Nederland leverde met de hulp bij deze ferry acties de zogenaamde “Host Nation Support”. Dit betekend dat de leden van de NATO elkaar helpen bij operaties op elkaars grondgebied. Tijdens de ferry bood de Nederlandse regering de helpende hand aan de Verenigde Staten door deze logistieke actie te ondersteunen en faciliteren. Nederland heeft de NATO uitstekende logistieke faciliteiten te beiden om de troepenverplaatsing mogelijk te maken door de gunstige ligging. Vliegbasis Eindhoven lag voor de ferry van de helikopters ideaal op de route en was dus een geschikte locatie voor een tankstop. Daarnaast heeft deze vliegbasis het grote voordeel dat het vliegveld lang open is in vergelijking met de andere militaire vliegvelden in Nederland.

Ondanks deze ruime openingstijden, hebben de Amerikanen zich netjes aan de afspraak gehouden door alle helikopters dagelijks voor het donker op Eindhoven te hebben. De helikopters vliegen VFR (Visual flight Rules) en vliegen dus op het zicht van de vlieger. Om deze reden was er dan ook in verband met de veiligheid toe besloten om de helikopters dagelijks voor het donker op Eindhoven te hebben. De helikopters die op de Vliegbasis Eindhoven werden bijgetankt, vertrokken naar een tijdelijk militair terrein in de Rotterdamse haven. Dit terrein werd dagelijks bewaakt en was afgebakend met hekken en containers. Op deze specifieke kade in de Rotterdamse haven richten de Nederlandse militairen een overslaglocatie in met daarbij een landingsplaats voor de helikopters. De helikopters worden nadat ze zijn aan gekomen klaar gemaakt voor het verschepen naar de verenigde Staten. Voor deze voorbereiding was er Amerikaans grondpersoneel uit Duitsland naar de haven van Rotterdam gebracht. Het klaarmaken voor verscheping gebeurd in de grote loods die op het terrein staat. De helikopters worden ontdaan van hun wapens en hun brandstof. Ook worden de rotorbladen verwijderd en worden mechanische delen van de helikopter vast gezet met transport locks. Naast de helikopters van het 10th CAB, worden er ook veel voertuigen per train naar de haven gebracht. Ook deze voertuigen van het Amerikaanse leger zullen met dezelfde boot mee gaan naar de Verenigde Staten. Al deze voertuigen zijn net als de helikopters deel van de 10th Mountain Division en hebben vooral in Oost-Europa support geleverd aan de Europese troepen.

Het schip waarmee al dit militaire materieel vervoerd gaat worden is de Endurance. Dit schip vaart onder de Amerikaanse vlag en is een zogenaamde “vehicle carrier”. Dit betekend dat het schip is gebouwd om veel voertuigen te vervoeren over de grote oceanen in de wereld. De Endurance is een schip dat werd gebouwd in 1996 in de verenigde Staten. Het schip heeft een lengte van 264 meter en is ruim 32 meter breed. De Endurance heeft een bruto gewicht van maar liefst 72708 ton en is daarmee een fors vrachtschip. Tot 15 februari 2010, heeft de Endurance onder de naam Taronga gevaren. Het is niet de eerste keer dat dit schip wordt ingezet door het Amerikaanse leger voor het verplaatsen van materieel. Aan het begin van de Europese tour, heeft de Endurance het 10th CAB namelijk ook afgezet in Europa. Ook de vervanger van de 10th Mountain Division is afgezet in Europa door de Endurance. Het schip heeft eerst veel niet-vliegend materieel gelost in Zeebrugge. Later zijn in dezelfde haven halverwege oktober ook de helikopters van het 1st CAB gelost. Het schip was vertrokken op 22 oktober uit de haven van Zeebrugge en heeft vervolgens voor anker gelegen in de Noordzee totdat het in de haven van Rotterdam terecht kon voor het ophalen van de 10th Mountain Division. Op 15 november zou het schip uiteindelijk de haven van Rotterdam binnen varen. Het vertrek van de complete divisie stond uiteindelijk gepland op 20 november 2017. De taken van de 10th Combat Aviation Brigade zijn ondertussen in Europa over genomen door de 1st Air Cavalry Brigade.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden