Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Beveiliging Tijdens de WEF; Meiringen, 25 & 26 januari 2018

Zwitsers op Quick Reaction Alert, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de WEF is het in Zwitserland gebruikelijk dat een vliegveld de verhoogde vlieg activiteiten voor zijn rekening neemt. Welk vliegveld dit is, rouleert per jaar. Dit jaar is het Meiringen in Luzerne dat de CAP missies organiseert. Er staan 24 uur per dag gevechtsvliegtuigen klaar om op een alarm te reageren.

Het World Economic Forum (Wereld Economisch Forum of WEF) is een jaarlijkse bijeenkomst van de CEO's van de grootste bedrijven ter wereld. De deelnemers aan het forum zijn internationale politici zoals presidenten, ministers-presidenten en andere politici, intellectuelen en journalisten. In totaal nemen ongeveer 2500 officials jaarlijks deel aan de WEF. Het WEF organiseert jaarlijks in de winter een grote jaarvergadering in Davos in het oosten van Zwitserland en diverse ook regionale conferenties op alle continenten. De WEF is een invloedrijke meeting voor veel partijen, omdat er veel staatshoofden en invloedrijke personen van grote bedrijven samen komen. De WEF is in 1971 opgericht door Klaus M Schwab. Deze man was een Zwitserse hoogleraar en een succesvolle zakenman. Het hoofdkantoor van de WEF bevindt zich in Genève waar de organisatie geregistreerd staat als een non-profit stichting. Op deze locatie werken ruim 400 mensen van ruim 50 nationaliteiten. De hoofdtaak van de Zwitserse krijgsmacht is het ondersteunen van het kanton Graubünden met security operaties tijdens de WEF. Deze civiele operatie omvat in eerste instantie de bescherming van faciliteiten en personen. Echter is de bescherming van de lucht soevereiniteit en het veiligstellen van het Zwitserse luchtruim de hoofdtaak van de Zwitserse luchtmacht.

Tijdens de WEF is de algehele beveiliging van de Zwitserse veiligheidsdiensten drastisch verhoogd. Dit betekend dat de surveillance van het luchtruim 24 uur per dag wordt gedaan en dat er in deze periode ook 24 uur per dag vliegtuigen klaar staan om te acteren. Er zijn er veel belangrijke regeringsleiders en industriële voorzitters aanwezig tijdens de WEF. De belangen zijn dus erg groot om het land goed te beveiligen. Het land wordt doorgaans gemonitord met de hulp van het FLORAKO systeem. Het FLORAKO radarsysteem dat uit vaste radars bestaat kan eventueel worden aangevuld met twee mobiele TAFLIR (TAktische FLIeger Radar) radars. Deze Ground Master 200 zijn van het type AN/MPQ-64 en zijn een variant van de Northrop

Grumman AN/TPS-75 radar. Deze mobiele radars zijn inzetbaar in gebieden met moeilijk terrein of waar specifieke dekking nodig is. In vredestijd staan de TAFLIR radars opgeslagen in Dübendorf en Emmen. In tijden van crisis of oorlog kunnen ze overal worden ingezet. De WEF is doorgaans een bijeenkomst van een dusdanig groot belang, dat ook hierbij de radars worden ingezet rondom het gebied in Davos. Waar de radar staan wordt door de Zwitserse overheid geheim gehouden. Naast de Zwitsers, zullen ook de buurlanden zoals Italië, Duitsland en Oostenrijk het luchtruim verscherpt in de gaten houden. De Zwitsers zijn niet de enigen die CAP missies vliegen, want de Oosterijkers doen dit ook. Dit wordt gedaan, omdat Davos in het oosten van het land ligt niet ver van de Oostenrijkse Alpen vandaan.

Het luchtverkeer in heel Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein en het noorden van Italië zal worden beperkt binnen een straal van 25 nautische mijl (ongeveer 46 km) van het centrum van Davos in Zwitserland. Arrivals en departures op de regionale luchthavens en helihavens zijn onderworpen aan specifieke regels en procedures die de Zwitserse luchtmacht in samenwerking met het Zwitserse Federale Bureau voor de burgerluchtvaart heeft opgesteld. Visuele vluchten (VFR flights) worden uitgevoerd op vooraf bepaalde routes en vereisen een voorafgaande vergunning en accreditatie voor de piloten en hun vliegtuigen. Vanaf 11 januari 2018 moet de toegepaste accreditatie minimaal 24 uur voor de geschatte take-off tijd ingediend worden bij de luchtmacht. Vanaf 19 januari 2018 moet deze aanvraag 72 uur voor take-off plaatsvinden. Vluchten die niet volgens gedefinieerde routes gaan en vluchten naar Davos zijn onderworpen aan een vergunning. Nadat de accreditatie in de WEF periode is verleend, moet een verzoek voor elke vlucht naar de luchtmacht. De luchtmacht beslist dan in overeenstemming met de operationele eisen en veiligheidsoverwegingen of het verzoek wordt ingediend. De gedetailleerde procedures voor een aanvraag zijn vastgelegd in officiële publicaties voor de luchtvaart. De Zwitserse luchtmacht zal ter ondersteuning van de civiele autoriteiten het luchtruim bewaken. Vanaf 22 januari 2018, zijn de beperkingen op vliegoperaties van toepassing op alle gebruikers van het Zwitserse luchtruim.

Tijdens de WEF is het in Zwitserland gebruikelijk dat een vliegveld de verhoogde vlieg activiteiten voor zijn rekening neemt. Welk vliegveld dit is, rouleert per jaar. Dit jaar is het Meiringen in Luzerne dat de CAP missies organiseert. Ter ondersteuning van de verhoogde vliegactiviteiten, zijn er verschillende F/A-18 Hornets van de vliegbasis Payerne overgevlogen naar Meiringen om deel te nemen aan de WEF. Het zal de laatste keer zijn dat de WEF gehouden wordt op Meiringen. Vorig jaar was het ook voor Sion de laatste keer dat de WEF vanaf daar werd gevlogen. Vanaf 2019 zal de WEF alleen nog maar gevlogen gaan worden vanaf Payerne. Voor Meiringen zal ook dit jaar het laatste jaar zijn waarin de F-5 Tiger II zal opereren vanaf deze vliegbasis. De toestellen worden hier weg gehaald, omdat het toestel het einde van zijn levensduur heeft bereikt. Wat de toekomst van Meiringen zal worden met respect tot de inzet van de F/A-18 Hornet is sowieso nog niet duidelijk. Fliegerstaffel 8 dat met de F-5E vloog, is aan het einde van 2017 al formeel opgeheven. Tijdens de WEF 2018 vliegen er continue twee vliegtuigen tegelijk rond in Zwitserland. De vluchten bestaan steeds uit twee F/A-18 Hornets. De gevechtsvliegtuigen die patrouilleren tijdens de WEF in groepen van twee vliegtuigen in het Zwitserse luchtruim. De toestellen zullen na de start naar grote hoogte klimmen om vervolgens CAP patrouilles te vliegen. Zodra een ongeïdentificeerd vliegtuig het luchtruim binnenkomt of zodra een bekend vliegtuig afwijkt van zijn vliegplan, zullen de gevechtsvliegtuigen ingrijpen en het toestel dwingen om te landen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden