Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

CAP Operaties Tijdens de WEF; Meiringen, 25 & 26 januari 2018

Zwitsers op Quick Reaction Alert, deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de WEF zijn er op Meiringen non stop minimaal twee gevechtsvliegtuigen in de lucht voor een CAP missie. Deze vliegtuigen bestaan doorgaans uit twee F/A-18C Hornets en zijn allen bewapend met live wapens in de vorm van raketten. In het donker vliegen de Hornets dergelijke CAP missies tot 22.00 uur.

De dag op Meiringen begint tijdens de WEF net zoals alle andere dagen op het vliegveld. De startbaan wordt geveegd en de start en rolbanen worden grondig geïnspecteerd. Rond half 8 gaat doorgaans de vlieg dag tijdens de WEF van start. Langs de kop van de startbaan staat een gele mobiele verkeerstoren opgesteld. Aan de positie van deze wagen, kan men zien welke baanrichting in gebruik is. De vliegrichting wordt op Meiringen soms meerdere keren per dag gewijzigd, omdat de wind soms erg variabel van richting kan zijn door de bergen. Aan het einde van de startbaan, staat de Barrier opgesteld die bij noodlandingen kan worden gebruikt. Aan het begin van de dag stijgen gebruikelijk eerst twee F/A-18’s op die vanuit de QRA shelter aan de kop van de startbaan op Meiringen zullen opereren. De twee toestellen worden gescrambled en zullen zo snel mogelijk opstijgen voor hun WEF missie. Naast het operationele aspect worden op deze manier ook andere aspecten gesimuleerd zodat men altijd voorbereid is. Het opstarten en uit taxiën van de vliegtuigen vind plaats in een periode van nog geen tien minuten. De F/A-18’s die de CAP missies vliegen zijn bewapend met live wapens onder de vleugels. Deze wapens bestaan uit twee AIM-120 AMRAAM radargeleide middellange afstand rakketten aan de intake ophangpunten, en twee AIM-9 Sidewinder hittegeleide korte afstand raketten aan de vleugeltips. Onder de romp van de Hornets hangt een brandstoftank met daarop de tekst STBY 121.5. Deze tekst is de frequentie waarop de luchtverkeersleiding en de Zwitserse nooddienst bereikbaar is voor de vliegtuigen die eventueel onderschept worden. Deze frequentie wordt in Zwitserland 24 uur per dag gemonitord om eventueel hulpdiensten naar calamiteiten te sturen.

Alle gevechtsvliegtuigen die op Meiringen opstijgen, vertrekken met volle naverbrander omdat de startbaan op dit vliegveld slechts 2250 meter lang. Er zitten vanaf de eerste QRA missie in de ochtend de gehele dag lang continue twee gevechtsvliegtuigen in de lucht. Elke keer vertrekken er groepen van twee Hornets voor een WEF missie. Pas na

het vertrek van de volgende wave, zullen de eerste vliegtuigen van de vorige wave terugkeren op Meiringen. Dit patroon herhaalt zich elk uur, omdat een gemiddelde WEF missie ongeveer een uur duurt. Alleen tijdens de QRA scramble in de ochtend, vliegen de F/A-18’s vanuit de QRA shelters. De rest van de dag staan deze shelters leeg. De F/A-18’s vliegen de hele dag door vanuit de caverne in de grotten aan de zuidkant van de vliegbasis Meiringen. Tijdens het opstarten van de Hornets klinkt er dan ook het karakteristieke geluid van een startende F/A-18 vanuit de luchtkanalen in de bergen. De grootte en de inrichting van de cavernes op Meiringen is een militair geheim. Zwitserland heeft over het algemeen een open air base policy, wat betekend dat men geen geheimen heeft op de basis. Echter de cavernes die een belangrijke schakel vormen in de verdediging van de vliegbasis en de bescherming van de vliegbasis is geheim. De taxibaan loopt rechtstreeks van de caverne naar het platform bij de startbaan. Dit is voor de Hornets nog best een eind taxiën. Het afchecken van de Hornets die klaarstaan voor vertrek gebeurd op het platform dat naast de verkeerstoren. Na het afchecken taxiën de toestellen rechtstreeks naar de startbaan.

Tijdens het hele jaar wordt er op dit vliegveld doorgaans alleen met F/A-18 Hornets gevlogen door de beroepsvliegers van de Zwitserse Luchtmacht. Nadat de vliegtuigen klaar zijn gemaakt voor hun missie, kiezen ze in een korte tijd beide het luchtruim. Met volle naverbrander en veel kabaal vertrekken de Hornets voor een CAP missie. Over de startbaan van Meiringen loopt ook een openbare weg die wordt afgesloten met een slagboom zodra er een vliegtuig vertrekt of binnen komt. Op de verkeerstoren van Meiringen gaat een oranje zwaailicht knipperen zodra de slagbomen omlaag gaan. Aan het einde van de baan aan de westkant van de vliegbasis loopt er nog een weg over de vliegbasis. De slagbomen bij deze overgang blijven gedurende de gehele vliegperiode gesloten omdat men geen zicht heeft op deze plaats vanuit de toren. Pas aan het einde van de vliegdag gaat deze weg weer open. Als de vliegtuigen terug komen van hun WEF missie, dan taxiën ze na de landing meteen naar het platform naast de verkeerstoren. Op dit platform staan de wapen specialisten de vliegtuigen op te wachten. Deze mensen zetten de pinnen terug in de raketten, waardoor de wapens worden veiliggesteld. De raketten worden met deze pinnen gedeactiveerd waardoor ze niet meer kunnen worden afgevuurd.

De nachtpatrouilles zullen gevlogen worden tot 22.00 uur in de avond. Na dit tijdstip zijn er geen actieve vluchten meer op Meiringen tijdens de WEF. Op de grond zullen echter wel twee Hornets non-stop paraat staan om op een QRA te reageren. Op dit moment de Zwitserse Luchtmacht nog niet full time ingericht voor een QRA dienst. De F/A-18 is een vliegtuig dat prima in all-weather condities is in te zetten. Ook nachtoperaties in een bergachtige omgeving zijn geen probleem voor de Hornet. De piloten van de F/A-18 zijn uitgerust met nachtzichtapparatuur waardoor het vliegen in het donker een stuk eenvoudiger wordt. De F/A-18 heeft voor de zichtbaarheid op de grond niet alleen zijn neuswielverlichting als hulpmiddel. Naast deze sterke lamp heeft de F/A-18 Hornet op diverse plaatsen op de romp, staart en vleugels strips met een zwakke verlichting. Deze strips kunnen in het donker geactiveerd worden, ze kleuren dan turquoise op. Deze manier van verlichten is een systeem dat door de Amerikaanse marine is bedacht voor de zichtbaarheid van vliegtuigen op de vliegdekschepen. Ook kunnen deze strips geactiveerd worden in een formatievlucht, omdat het licht niet intens is. De Hornets vliegen twee aan twee tijdens de WEF missies waardoor dit systeem een goed veiligheid hulpmiddel is. In het donker worden doorgaans dezelfde procedures gehanteerd als overdag. Dit betekend dat er nog steeds elk uur twee vliegtuigen worden gelanceerd.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden