Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Definitie van Personnel Recovery; Gilze-Rijen, 31 mei 2018

De APROC Cursus 2018, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op vliegbasis Gilze-Rijen vond van 21 mei 2018 t/m 6 juni 2018 de internationale cursus APROC 2018 plaats. Het doel van deze cursus is om vliegers en extractie troepen te trainen en kwalificeren in Personnel Recovery.

De APROC (Air-centric Personnel Recovery Operatives Course) is een cursus waarbij redelijk jonge vliegers gekwalificeerd worden mensen te redden achter de vijandelijke linies. De cursus vind elk jaar plaats in een ander land. Dit jaar is Nederland het gastland van deze training waaraan ruim 20 helikopters en zo’n 500 deelnemers aan mee doen. Mensen die achter vijandelijke linies zijn gestrand om wat voor reden dan ook dienen gered te worden en vervoerd te worden naar een veilige omgeving. De mensen die gered moeten worden zien een helikopter landen waar infanterie uit zal komen die vervolgens hen zal ondervragen om te checken of de persoon in kwestie ook de juiste persoon is. Wanneer mensen medische verzorging nodig hebben, dan zal die ter plaatse meteen geleverd worden. Vervolgens zal de persoon die gered is meegenomen worden in de helikopter om hem of haar naar een veilig onderkomen te brengen. Deze cursus wordt aangeboden, omdat de deelnemers van de training zich de bestaande procedures eigen moeten maken om dit soort missies te kunnen uitvoeren. Deze cursus wordt elk jaar gehouden om ervoor te zorgen dat er in Europa altijd genoeg teams aanwezig zijn die deze taken kunnen uitvoeren.

De cursusleider van de APROC is Luitenant-Kolonel Bart Holewijn. Bart werkt al sinds de oprichting van het EPRC voor deze organisatie en heeft al vaker opgetreden als cursusleider. Bart begon zijn carrière bij de Koninklijke Luchtmacht in 1990. Bij de start van zijn loopbaan was hij vlieger bij het 299 Squadron op de Bo-105 Bölkow. Toen het type werd uitgefaseerd, zou hij verder gaan op de Allouette III. Dit ging echter niet door en uiteindelijk belandde hij op de staf van de luchtmacht. Bart geeft aan dat Apache vlieger Majoor Blankenspoor “Wally” het hoofd van de crew training is tijdens de APROC. Zijn collega Majoor Emmens “Holy” is verantwoordelijk voor de geïntegreerde cel planning tijdens de missies van de cursus. Bart geeft een aantal feiten aan over de APROC missies. De training duurt van 21 mei, en zal tot 6 juni duren. Aan de training zullen tijdens deze editie zeven landen deelnemen. Deze landen zijn, Nederland,

zullen tijdens deze editie zeven landen deelnemen. Deze landen zijn, Nederland, Spanje, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië, Zweden en Polen. De eerste twee dagen van de cursus zijn theorie dagen. De cursisten zullen tijdens deze dagen dus plaatsnemen in de schoolbanken. In totaal zijn er 18 helikopters en gevechtsvliegtuigen die deelnemen aan de training. Tijdens de APROC zijn er 500 mensen betrokken bij de oefening aldus Holewijn. Op 25 mei maakten de deelnemers van de APROC eerst een verkenningsvlucht over Nederland om vooral de landingsgebieden beter te leren kennen. Het werkelijke vliegprogramma van de APROC begon op maandag 28 mei.

Holewijn legt eerst uit wat Personnel Recovery (PR) inhoudt. Hij beweert dat iedereen denk te weten wat PR inhoudt, maar hij geeft aan dat na zijn verhaal iedereen anders over PR denkt dan men aanvankelijk had gedacht. PR wordt in Europa verzorgt door het European Personnel Recovery Center (EPRC) waar Bart Holewijn zelf ook werkzaam voor is. Het EPRC is de organisatie die de APROC trainingen verzorgt in de desbetreffende gastlanden. Het EPRC is met zijn hoofdkwartier gebaseerd in Viterbo in Italië. Op 8 juli 2015, werd in Poggio Renatico in Italië, het EPRC opgericht, met als doel de Europese capaciteiten op het vlak van PR te verbeteren. Het EPRC is samengesteld door personeel uit verschillende krijgsmachtdelen van de zeven deelnemende landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Het EPRC draagt bij tot het ontwikkelen van gemeenschappelijke PR procedures en het ondersteunen van training en cursussen. Holewijn stelt de vraag wat is PR? Hij verwijst hiervoor naar het eerste paragraaf van de PR policy van de NATO. De definitie van PR is het gevangen houden van NATO personeel in een gebied dat vijandelijk is kunnen een significante negatieve impact hebben op operationele veiligheid en het moraal van gelegerde troepen en publieke ondersteuning van missies. De alliantie heeft daarom de opdracht opgesteld om een systeem op te zetten dat militair of civiel personeel kan terughalen. Of het nu gaat om hoog geplaatste officieren of de gewone soldaat, we hebben de morele plicht om onze mensen terug te halen als ze ergens in de wereld zijn geïsoleerd, aldus Holewijn. Hier slaat de slogan “That Others May Live” dan ook op.

Personnel Recovery is de som van alle militaire, civiele en diplomatieke middelen die nodig zijn om personeel dat geïsoleerd is geraakt terug te halen. Hierbij kunnen alle ideeën worden geopperd om dit te bewerkstelligen. Het is dus echt een proces waarbij men “out of the box” moet denken en handelen aldus Holewijn. De gehele crew van vliegers tot loadmaster en de extraction crews zelf, moeten tot in de details samenwerken om de missies tot een succes te maken. Bart legt ook uit wat nou een geïsoleerde situatie is. Hij geeft aan dat wanneer je zelf geen controle meer hebt over een situatie, dan ben je geïsoleerd volgens de doctrines van de NATO. Militair of civiel personeel kan om wat voor reden dan ook gescheiden zijn van hun eigen groep of eenheid. In dit soort situaties moet men zien te overleven, uit handen blijven van een agressor of zelfs zien te ontsnappen aan de agressor tot dat er hulp komt van het PR team. Bart geeft aan dat situaties zoals een vliegtuig crash of een vlot op zee heldere voorbeelden zijn van geïsoleerde situaties. Hij geeft ook aan dat er minder voor de hand liggende voorbeelden zijn van dergelijke situaties. Zo kan ook een kapotte auto in het veld of een ongeluk met de auto een geïsoleerde situatie opleveren. Je kunt ook verdwaald zijn in een enorm groot gebied. Dat zijn volgens Holewijn allemaal situaties waar je niet zelf uit kunt komen of waar je zelf geen controle op hebt, dan ben je dus geïsoleerd. Holewijn beweert dat iedereen wel eens een keer in zijn leven geïsoleerd is geweest of zal worden, voor de meeste gelukkig in onschuldige situaties waarbij de hulp snel is gekomen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden