Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Een Duits-Nederlandse Sling Training; Edese Heide, 23 januari 2019

Het Riggen van Vracht op de Hei; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

In de vierde week van januari 2019, trainden de Nederlandse en Duitse lucht- bevoorradingseenheden van de Division Schnelle Kräfte samen op de Edese Heide. Het doel van de training was om te kunnen opereren met elkaar. Dit betekend met elkaars materiaal en door een gezamenlijke NATO standaard procedure te trainen.

Om goed voorbereid te zijn voor de toekomstige uitzendingen van de Nederlandse en Duitse samenwerking tussen de Luchtmobiele Brigade en de Division Schnelle Kräfte, worden er regelmatig gezamenlijke trainingen georganiseerd. Sinds enkele jaren is de Nederlandse Luchtmobiele Brigade geïntegreerd met zijn Duitse tegenhanger de “Division Schnelle Kräfte”. De Division Schnelle Kräfte (DSK), is in Duitsland formeel opgebouwd uit enkele luchtlandingseenheden en een aantal bijbehorende helikoptereenheden. De DSK is opgebouwd uit de Luftlandbrigade 1 en het Kommando Spezialkräfte (Special Forces) uit Duitsland en de 11 Luchtmobiele brigade uit Nederland. Naast deze landmacht onderdelen zijn ook vliegende onderdelen die met helikopters opereren ingedeeld bij de DSK. De Duitse eenheden die hierbij horen, zijn: Transporthubschrauberregiment 10 (THR 10), THH 30 en Kampfhubschrauberregiment 36 (KHR 36). In het Nederlandse deel, wordt de 11 LMB ondersteund door de helikopters van het DHC. Deze eenheden zijn het 298 squadron, het 300 squadron en het 301 squadron met helikopters en het 336 squadron met Hercules transportvliegtuigen. De Nederlandse vliegende eenheden zijn in tegendeel van de Duitse vliegende eenheden een zelfstandig onderdeel en maken geen deel uit van de DSK, maar zijn onderdeel van het Nederlandse Defensie Helikopter Commando (DHC). Wanneer de helikopters van het DHC en de militairen van de 11 LMB samen opereren, vormen zij de 11 Air Manoeuvre Brigade (11 AMB).

Sinds de samenwerking tussen de Nederlandse en Duitse luchtmobiele eenheden is ingezet, worden de oefeningen die gezamenlijk worden uitgevoerd ook steeds intenser. Eind 2018, werd er nog een grootschalige gezamenlijke oefening gehouden in Nederland onder de naam Falcon Autumn. Deze oefening was volledig gericht op de Air Assault tak van de brigades. Op de Edese Heide vond op woensdag 23 januari een “slingery” oefening plaats. Bij de slingery oefening van januari 2019, was het hoofddoel

om de Nederlandse en Duitse inzet van helikopters met de DSK en LMB troepen verder te integreren. Deze oefening werd ook gebruikt om de opleiding van de “Rigger Marshalls” af te ronden. Tijdens deze opleiding leren zowel de Duitse als Nederlandse militairen om vracht correct en veilig onder helikopters te hangen. Een externe lading vracht onder een helikopter wordt aangeduid als een “Sling Load”. De helikopters die deelnamen aan de oefeningen zouden vliegen vanaf Gilze-Rijen. Voor de oefening werden drie CH-47D/F Chinooks ingezet van het 298 Squadron. Ook vloog er een tweetal AS532U2 Cougar helikopters mee van het 300 Squadron. De Duitsers participeerden met een tweetal NH90 TTH Caiman helikopters van THR 10 en THR 30. Op de grond werden militairen van de 11e Bevoorradingscompagnie (11 BeVoCie) en de Stabs- und Versorgungskompanie (StVersKp) ingezet.

De oefening werd op de grond geleid door de militairen van de 11 BeVoCie. Deze eenheid van de 11 LMB is gespecialiseerd in het aan en afvoeren van voorraden en vracht in het veld. Het aan en afvoeren van zware vracht met de hulp van helikopters noemt met in het vakjargon van de luchtmobiel ook wel “riggen”. Tijdens het riggen wordt vracht extern vervoerd onder de helikopters. Dit kan verschillen van lichte pakketten in netten tot complete vrachtwagens die vervoerd worden. Het woord riggen is afgeleid van het Engelse woord “rigging”. Deze term omschrijft het ontwerpen en installeren van apparatuur tijdens de voorbereiding om objecten te verplaatsen. Een team van riggers installeert een hef- of rolinstallatie die nodig is om voorwerpen op te tillen, te rollen of te schuiven. In de bouwwereld worden materialen vaak opgetild met een hijskraan, de luchtmobiel doet dat met helikopters. Het team van de LMB dat de vracht gaat verplaatsen beschikt over materialen zoals staalkabels, spanschroeven, trekhaken en vijzels. De tuigsystemen die onder de helikopters worden gehangen bestaan vaak uit sluitingen, hoofdschakels, stroppen en hefnetten. Voor het veilig verplaatsen van zwaar landmacht materiaal, is het belangrijk dat de militairen van de DSK en de LMB hier goed in worden getraind. Het vergt een goed inzicht om bijvoorbeeld een hele vrachtwagen correct onder een helikopter te hangen. De vracht moet namelijk stabiel onder het midden van de helikopter worden bevestigd, zodat de helikopter stabiel in de lucht hangt en veilig de last kan verplaatsen.

Tijdens de slingery training vlogen de helikopters dagelijks hun missies vanaf vliegbasis Gilze-Rijen. De helikopters zouden voor hun inzet worden verplaatst naar vliegbasis Deelen dat dicht bij de landing zone lag op de Edese Heide. De helikopters zouden op Deelen elke keer hun lading ophalen voordat men deze zou gaan afzetten op de Edese Heide. De NH90’s en de Cougars zouden de lichte vrachten vervoeren die vaak in de vorm van netten onder de helikopters werden gehangen. De Chinooks verplaatsten vooral grote elementen, zoals complete zeecontainers, pallets met vracht en complete voertuigen en vrachtwagens. De sneeuwval van de dag ervoor, bracht een extra moeilijkheidsgraad met zich mee voor de piloten en de loadmasters van de helikopters. De opwaaiende sneeuw belemmerde vaak het zicht in de landing zone. Een landing in een besneeuwd gebied wordt aangeduid als een “white out landing”. Om de Rigger Marshals op de grond beter te kunnen zien, dragen deze militairen doorgaans groene mouwen aan hun uniform voor zichtbaarheid. De loadmaster van de transporthelikopters kunnen dan door de wolken heen toch de aanwijzingen van deze persoon zien. In totaal werden er drie sling load vluchten uitgevoerd bij dag licht door alle helikopter eenheden. Na deze training zou er weer een nieuwe lichting van Rigger Marshalls gekwalificeerd zijn om in het veld grote hoeveelheden vracht te verplaatsen met de hulp van helikopters.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter