Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Inzet Tijdens Mission Chammal; Charles de Gaulle, 25 & 26 maart 2019

Mission Clemenceau, deel 2; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye & Joris van Boven

Een belangrijk onderdeel van Mission Clemenceau was de inzet van vliegtuigen in strijd tegen IS/ISIS/Daesh. De Charles de Gaulle werd in maart 2019 ingezet om steun vanaf zee te leveren tijdens de Franse Mission Chammal tegen het terreur kalifaat. Vanaf zee werden bombardementen uitgevoerd met Marine Rafales.

De commandant van de Group Aérienne Embark (GAE, Carrier Air Wing) is Commandant Charpentier. De commandant heeft de leiding over de Air Wing aan boord van het vliegdekschip de Charles de Gaulle (CdG). Charpentier heeft zelf in totaal 2800 vlieguren gemaakt op ruim 41 verschillende types. Dit is een zeer opmerkelijke telling, maar dat komt omdat de commandant een testpiloot is geweest. “Ik heb meer dan 1000 uur op de machtige Marine Rafale gevlogen”. Deze Air Wing bestaat uit twee squadrons met gevechtsvliegtuigen (20 Marine Rafales), een surveillance squadron (2 E-2C Hawkeye), een SAR squadron (2 SA365 Dauphin helikopters) en een anti-onderzeeboot squadron (1 NH90 NFH Caiman helikopter). Onder Charpentier vallen ruim 500 personeelsleden van de Franse marine aan boord van de CdG. Deze bemanning bestaat volgens de commandant uit zeelieden zoals jachtvliegers, helikopterbemanningen en technici. Kortom, al het personeel dat nodig is om de vliegtuigen en helikopters te laten vliegen aan boord van de CdG vallen onder Charpentier. De Group Aérienne (Air Wing) is in staat om autonome gecombineerde aanvallen tegen lucht-, zee- en gronddoelen uit te voeren vanaf het vliegdekschip. Om zich met zijn Group Aérienne Embark te kwalificeren voor Mission Clemenceau, is er flink getraind in de voorbereiding. In de herfst en de winter van 2018, moesten we veel kwalificatietests doorstaan. Het hoogtepunt hiervan was de oefening FANAL in februari. Tijdens deze oefening heeft de Franse marine samen getraind met de Spaanse Marine en de Amerikaanse Marine. Zo voeren in de Carrier Strike Group onder andere het Spaanse fregat de Cristobal Colon en de Amerikaanse destroyer USS Donald Cook mee tijdens deze oefening aldus Charpentier.

Charpentier geeft aan dat hij tijdens de hele missie aan boord zal blijven van de CdG. “Ik ben altijd aan boord van de Charles de Gaulle als er luchtvliegtuigen aan boord zijn, dus dit jaar kan ik meer dan zes maanden op zee doorbrengen”. Naast alle

vliegtuigen en helikopters, beschikt Charpentier ook over meer dan dertig Rafale vliegers, drie Hawkeye bemanningen, vier Dauphin bemanningen en een Caiman bemanning tijdens de hele cruise. De commandant geeft in het kort aan wat zijn verwachtingen zijn tijdens Mission Clemenceau. “Ook hopen we een langen en vooral voor Daesh uitputtende campagne te kunnen volhouden waarin het bolwerk wordt verslagen”. Een ander belangrijk doel is het beheersen van het domein maritieme oorlogsvoering dat wordt versterkt door alle sensoren en wapens van de Carrier Strike Group. Tot slot geeft de commandant aan dat het ontwikkelen vruchtbare interacties met bondgenoten en sterke partners in de Middellandse Zee, de Rode Zee, de Indische Oceaan en Zuidoost-Azië een hoofddoel van Mission Clemenceau is. Charpentier: “Het geweldige aan deze implementatie is de verscheidenheid aan sequenties, te beginnen met een operationele fase met Operation Inherent Resolve gevolgd door talloze interacties tot aan Singapore toe. Het is een echt avontuur waarbij de marine vlieger zich elke dag opnieuw moet aanpassen aan nieuwe omgevingen, nieuwe weersomstandigheden en nieuwe concurrenten of partners. Dit is de reden waarom ik 23 jaar geleden lid werd van de Franse Marine”.

Tijdens Mission Chammal, worden er dagelijks bewapende Rafales ingezet om gronddoelen van Daesh in Syrië aan te vallen. Volgens Charpentier werden de Rafales ingezet in verschillende rollen tijdens de missie. De meest voorkomende missies zijn typische CAS missies (Close Air Support), DCA missies (Defense Counter Air) en Recce missies (verkenningsvluchten). Bij de CAS missies worden Rafales ingezet om troepen op de grond te ondersteunen met vuursteun vanuit de lucht. Tijdens de DCA missie beschermen de Rafales andere vliegtuigen zoals andere Rafales die een CAS missie vliegen of een Hawkeye die in een gebied patrouilleert. Tijdens de Recce missies, maakt men vaak opnamen vanuit de lucht aldus de commandant. Met deze informatie kan er veel Intel worden verzameld over bewegingen in een gebied die later een rol gaan spelen in andere missies. De Rafales kunnen voor de missies worden uitgerust in verschillende configuraties. Voor het verkennen van doelen en gebieden, zijn de fotoverkenners uitgerust met een Thales AREOS (Airborne Recce Observation System) reconnaissance pod. Naast deze pod, zijn alle Rafales die gronddoelen aanvallen standaard uitgerust met de Thales Damocles targeting pod.

De voorbereiding voor een Chammal missie begint volgens Charpentier altijd een dag voor de werkelijke inzet. De voorbereiding wordt gedaan door een team van twee gevechtsvlieger, een Intel officier en een onderofficier aldus de commandant. De aller laatste voorbereiding voor een Chammal missie start ongeveer drie uur voordat er Rafales gelanceerd worden met de katapult aldus Charpentier. Tijdens deze briefing worden de vliegers bijgepraat tijdens de massa briefing voor het hele team. Daarna zal er een specifieke briefing plaatsvinden tijdens de element briefing voor het specifieke Rafale team. Tot slot wordt men ook gebrieft over de CSAR instructies. Na deze informatie sessie, worden de vliegers uitgerust en loopt men naar de Rafales die al zijn klaargezet door het dek personeel. Charpentier ligt toe dat na de lancering de gevechtsvliegtuigen door de verkeersleiding naar het target gebied worden geloodst. Ze zullen dan inchecken bij de TAC C2 in Irak of Syrië. De vliegers zullen tijdens een dergelijke missie soms ruim zes uur in de lucht zitten. Ook is het vliegen vaak lastig door de barre omstandigheden in de woestijn zoals onweersbuien en zware turbulentie. De vliegtuigen worden ter plaatse ingezet als de coalitie daarom vraagt. Regelmatig keren de Rafales vol terug naar de CdG als hun inzet niet nodig is geweest op dat moment. Charpentier licht tot slot toe dat er na de missie een lange debriefing plaatsvind en dat men vooral rust nodig heeft voor de volgende missie.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2019 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden