Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Deense Inzet in Task Force 473; Charles de Gaulle, 25 & 26 maart 2019

Mission Clemenceau, deel 6; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye & Joris van Boven

Tijdens Mission Clemenceau wordt het Franse vliegdekschip de Charles de Gaulle vergezeld door schepen van verschillende landen in de Carrier Strike Group. Voor de Deense Marine is het de eerste keer dat men met een Fregat, in de vorm van de Niels Juel, met een EH101 Merlin aan boord deelneemt aan een dergelijke missie.

Op zee beschikt de Deense Marine tijdens Mission Clemenceau over een EH101 Merlin helikopter. De kapitein op deze helikopter, die graag anoniem blijft, licht toe hoe de bemanning is samengesteld. De helikopter wordt gevlogen door een tweetal vliegers van wie de kapitein er eentje is. Er is een boordwerktuigkundige aan boord die ook tegelijkertijd de hoist operator is bij SAR missies. Vervolgens is er een missie systeembeheerder die verschillende taken heeft zoals de communicatie, optreden als radaroperator, FLIR operator en back-up reddingszwemmer. De vijfde persoon aan boord is de reddingszwemmer voor SAR operaties. De kapitein ligt toe dat ze tijdens Mission Clemenceau met zes bemanningsleden vliegen. “We hebben een extra Flight Engineer aan boord, dus de twee Flight Engineers kunnen elkaar in de Merlin ondersteunen”. De Merlin is van het 722 Squadron dat gebaseerd is op de Deense vliegbasis Karup. Tijdens de vaart staat de Merlin van de Deense Luchtmacht op het Fregat de Niels Juel aldus de Kapitein. Aan boord van dit Fregat zijn ook een aantal onderhoudstechnici voor de Merlin aanwezig. “De bemanningen met betrekking tot de helikopter worden tijdens de missie uitgewisseld, dus we hebben meer bemanningen die betrokken zijn bij de missie”. Het belangrijkste doel voor de Denen is het internationaal inzetbaar zijn met de partner landen van Denemarken.

De Kapitein geeft aan dat men in Denemarken voor de missie heel wat werk hebben verzet om alle bemanningen klaar te stomen voor de deployment. “We hadden enkele bemanningsleden die al jaren trainden voor scheepsoperaties, maar we moesten nieuwe mensen binnenhalen om de hele missie te ondersteunen en die bereid zijn om soortgelijke missies in de toekomst te ondersteunen”. Het opwerken bestond voor het grootste deel uit training in operaties vanaf een schip. Deze oefeningen bestonden uit landingen op schepen, onderhoudsprocedures en algemene operaties vanaf het schip. Deze training werd voltooid in Denemarken, maar de ervaren bemanningsleden

trainden eerder op andere competenties met meer uitdagende uiteenlopende weer omstandigheden aldus de Kapitein. De Kapitein geeft aan dat de rol voor hen tijdens deze missie bestaat uit Search And Rescue (SAR) taken, maritieme verkenning vluchten en logistieke vluchten. De meeste bemanningsleden vliegen normaliter SAR in Denemarken, dus die taak is bekend bij het 722 Squadron. De verkenning is volgens de kapitein specifiek getraind. Het trainen van de logistieke taak bestond meestal uit het gebruik van sling-procedures. “We hebben nog geen sling load gevlogen tijdens deze missie, maar we kunnen 3000 kg op die manier onder de helikopter bevestigen”. Voordat de Denen de eerste deklanding maakte op de CdG, had men een telefonische briefing om zeker te zijn van de landing en communicatie procedures op het vliegdekschip.

Met betrekking tot de SAR en Pedro missie rondom de CdG, werd van ons verwacht dat we die missie op voorhand zouden overnemen van de Fransen, aldus de Kapitein. Dinsdag 26 maart was het de aller eerste keer dat we de Pedro missie vlogen tijdens het lanceren van Rafales vanaf de CdG voegde de Kapitein toe. Om daarop voorbereid te zijn, hadden we een persoonlijke briefing met een Pedro team van CdG. Ze hebben ons geïnformeerd over de procedures met betrekking tot vluchtpatronen en procedures van de vliegtuigen rond het vliegdekschip. Ook hebben we de Franse procedures doorgenomen die we moeten volgen in het geval dat er een vliegtuig te water raakt bij de lancering met de katapult. Daarbij werd de richtlijn aangegeven hoe we de vlieger uit het water moeten redden als hij zijn toestel heeft moeten verlaten, er vaart immers een erg groot schip op korte afstand langs, dus dat vergt wat voorbereiding op procedures. De kapitein geeft aan dat ze deze missie nog wel vaker zullen vervullen tijden Mission Clemenceau. Het callsign van onze Merlin was Merlin 33 tijdens de Pedro missie. Tijdens deze missie hadden konden we ruim 3,5 uur stand-by vliegen naast het schip. Deze tijd kan variëren door de afstand tot de Niels Juel en de weersomstandigheden.

Dat de rol van een grote helikopter zoals die van onze Merlin snel kan veranderen werd al snel duidelijk vertelede de Kapitein. Na de SAR missie bij de CdG, werd ons gevraagd of we reserveonderdelen en technici konden meenemen naar Larnaca in Cyprus. Er was daar een E-2C Hawkeye gestrand met technische problemen die hulp nodig hadden. Voor deze hulpvraag hebben we een groep mensen en ruim 700 kg gereedschappen materialen opgehaald op de CdG. Het betrof hier een trekstang voor de E-2 en een gereedschap en een hydraulische set voor het landingsgestel. Nogmaals, het toont de mogelijkheden van de Merlin om verschillende taken te ondersteunen in de hele Carrier Strike Group. Tijdens Mission Clemenceau, hebben we tot nu toe vooral geleerd dat het snel verplaatsen van goederen een belangrijk vermogen is binnen een Carrier Strike Group. De kapitein, zegt: “mijn verwachtingen voor deze missie waren dat we ons bij de Task Force konden voegen en een vitale speler in de missie zijn, en dat is tot nu meer dan vervuld”. Met de Merlin is er de mogelijkheid om een groot aantal verschillende missies te vliegen. De Merlin is om staat om in een hele korte periode te schakelen van type missie. Het is de eerste keer dat een Deens fregat met een helikopter aan boord toetreedt tot een Carrier Strike Group. Voor was het een doel om een belangrijke troef te zijn, dit was een geweldige prestatie van de bemanning. “Ik heb een aantal jaren een helikopter in de SAR rol gevlogen, maar de scheepvaart is nieuw voor mij”. De Kapitein voegt hieraan toe dat het een geweldige persoonlijke ervaring was om deel uit te maken van deze missie. Voor de Denen was de bijdrage aan Mission Clemenceau een milestone die werd bereikt en men kijkt er trots op terug.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2019 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden