Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het Vliegen van Garuda Missies; Mont-de-Marsan, 10 juli 2019

Frans-Indiase Oefening Garuda VI, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Om goed voorde dag te komen in Frankrijk hebben de Indiërs uitgebreid getraind voordat de vliegers zouden afreizen naar Frankrijk. De oefening zou gefaseerd opgebouwd worden en in de laatste week zouden er complexe en gecombineerde missies worden gevlogen. Beide landen hebben veel geleerd tijdens Garuda VI.

Voor met name is Indiase Luchtmacht is Garuda een hele belangrijke oefening. De vliegers uit India vliegen niet zo vaak tegen buitenlandse tegenstanders zoals de Fransen dat gewent zijn tijdens de grote oefeningen in Europa. Om maximaal voorbereid te zijn, hebben de Indiërs een uitgebreide voorbereiding getroffen voor Garuda VI. De voorbereidingen voor deze oefening begonnen ongeveer zes maanden voor de oefening zelf met een eerste planningssessie op BA118 Mont-de-Marsan. Tijdens deze bijeenkomst hebben de missie planners en de tanker planners een uitgebreide brainstorm sessie gehouden over hoe de oefening het beste tot stand kon komen. Tijdens deze sessie werd de duur van de oefening bepaald, het aantal missies dat wordt gevlogen, de opbouw van de missies en het aantal benodigde gevechts- en ondersteuningsvliegtuigen. Met dit huiswerk kwamen de Indiase planners terug naar India om de reikwijdte van de oefening met het personeel van de Indian Air Force te bespreken en verdere plannen te maken. Tijdens een tussentijdse planningssessie werd de uiteindelijke reikwijdte van de oefening bepaald. De eerste week zou beginnen met kennismakingsvluchten om vertrouwd te raken met de Franse vliegomgeving en de Franse luchtverkeersregels. Deze week zou dus vooral uit basismissies gaan bestaan voor zowel de Fransen als de Indiërs.

Tijdens de tweede Van de oefening Garuda VI was het doel om LFE’s (Large Force Engagements) te vliegen met veel vliegtuigen. Deze scenario’s zouden bestaan uit groepen van Blue Air die het opnemen tegen de agressors van Red Air. Er werden dagelijks twee missies gepland waarbij de Indiase en Franse luchtmacht elkaar zouden afwisselen in de rol van missieleider. In India werd er van te voren een opwerkfase gestart om de vliegers kennis te laten maken met grote pakketten van ongelijke vliegtuigen in een compact luchtruim. Vooral voor de jongere en minder ervaren vliegers zijn dit hele belangrijke lessen. Ook het bijtanken van lucht werd

geïntegreerd in deze voorbereidingen, want dit is een vitaal onderdeel van een moderne inzet. Vooral het bijtanken in de lucht was een zeer belangrijk doel, want deze vaardigheid was cruciaal om de vlucht te maken van India naar Frankrijk voordat de oefening überhaupt zou plaatsvinden. Vliegen met een formatie van militaire gevechtsvliegtuigen is absoluut niet hetzelfde als vliegen met een commercieel vliegtuig van Mumbay in India naar Parijs in Frankrijk bijvoorbeeld. De vliegers hebben een minimumniveau nodig om volledig operationeel te zijn en op zijn minst bij formaties van twee vliegtuigen inzetbaar te zijn. De Indiase Luchtmacht zond daarom bewust een mix van jonge en ervaren vliegers naar Frankrijk om dit te leren. Het Indiase Ilyushin Il-78MKI tankvliegtuig is vergelijkbaar met de Franse C-135F Stratotanker. Beide toestellen zijn uitgerust met vier motoren met drie tankpunten.

Zodra de vliegtuigen tijdens een missie gelanceerd zijn, neemt het detectie- en controlecentrum (Centre de Détection et de Contrôle (CDC) 04.930 de Mont-de-Marsan) de controle over de oefening over. De vliegtuigen in de lucht gebruiken het callsign 'Marina' tijdens de oefening om contact te leggen met het missie centrum. De ‘Marina’ CDC is verantwoordelijk voor alle vliegactiviteiten in het zuidwesten van Frankrijk. Zowel monitoring van het luchtverkeer, de controle van oefeningen en QRA luchtverdedigingsmissies worden door dit controle centrum gecoördineerd. Het ‘Marina’ controlecentrum werkt nauw samen met andere regionale CDC's en de gecentraliseerde nationale Franse CDC op de vliegbasis Lyon-Mont Verdun welke opereert onder callsign 'Rambert'. Bij de CDC van de Mont-de-Marsan hebben Franse en Indiase vliegers later ook de debriefing van de missie. Nadat een missie is geland, wordt kort daarna de debriefing gedaan met alle betrokken vliegers. Omdat de grote internationale strijdmacht ook vaak bestaat uit vliegtuigen die vanuit hun thuisbasis in Frankrijk vliegen, wordt er een videoverbinding opgezet om ook met deze deelnemers te kunnen debriefen. Bij de debriefing controleert de commandant van de missie of alle deelnemers aanwezig zijn alvorens hij de debriefing start. De vliegers gaan samen door alle scenario’s heen die tijdens deze missie hebben plaatsgevonden.

Tijdens de Garuda missies krijgen de vliegers ook de kans om in elkaars gevechtsvliegtuigen mee te vliegen. De Indiase VCAS Air Marshall RKS Bhadauria vloog in een Rafale mee samen met Luitenant-Kolonel Antoine Courty welke de commandant is van EC 2/30. Het belangrijkste doel van deze uitwisseling is om samen te werken tussen de twee betrokken luchtmachten. Door de oefening op te bouwen van kennismakingsmissies in de eerste week tot een groot pakket in de tweede week leert men veel over elkaar. Vliegers kunnen het meeste leren over elkaars vliegtuigen als ze werkelijk met elkaar in een toestel de lucht in gaan. Men kan dan werkelijk zien en voelen wat er allemaal gebeurd tijdens een gemiddelde Garuda missie vanuit de cockpit van een vreemd toestel. Groep Kapitein Rodrigues "RODS" is de commandant van het Sukhoi squadron. Hij heeft ruim 3000 vlieguren en ongeveer 1000 daarvan op Sukhoi Su-30 gevlogen. De commandant vliegt zelf ook missies tijdens Garuda VI. Rodrigues geeft aan: “Het was een geweldige ervaring en meer dan uitdagend en de oefening had een grote leerwaarde voor ons, primair omdat de Franse luchtmacht aan de NATO normen voldoet. In termen van elkaar begrijpen was het niet moeilijk. Maar door verschillende fasen gaan vanaf de basis gevechtsmanoeuvres tot grote strijdkrachten is uitdagend. In elke fase hadden we door de Franse expertise hoge leerwaarde”. Het mag duidelijk zijn dat met name de Indiërs heel erg tevreden waren over de samenwerking met de Fransen. Maar ook de Franse gevechtsvliegers hebben belangrijke lessen geleerd tijdens Garuda VI. Beide landen kijken tevreden terug naar de samenwerking. In de toekomst zal de volgende Garuda in India plaats vinden.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter