Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De keuze voor de F-15J Eagle; Komatsu, 29 oktober 2019

Eagles Verdedigen Japan, deel 1; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

De Mitsubishi F-15J Eagle is een gevechtsvliegtuig dat ingezet kan worden in alle weersomstandigheden. Het toestel is gebaseerd op de basis van de Amerikaanse F-15 Eagle en is in gebruik door de Japan Air Self Defense Force. De F-15J werd onder licentie geproduceerd door het Japanse Mitsubishi Heavy Industries.

De F-15J Eagle is in Japan de primaire luchtverdedigingsjager en vormt daardoor dan ook de ruggengraad van de Japanse defensie. De Japen Air Self Defense Force (JASDF) koos voor de F-15 Eagle welke in de Verenigde Staten wordt gebouwd de McDonnell Douglas Corporation. De Amerikaanse versie van de F-15 wordt aangeduid als de F-15C/D Eagle. De Japanse versie, de F-15J/DJ Eagle, is in overeenstemming de Amerikaanse overheid gebouwd onder licentie in Japan en bevat alle Japanse specificaties voor een dergelijk toestel. De meeste Japanse F-15’s zijn onder licentie gebouwd door het Japanse bedrijf Mitsubishi Heavy Industries. De JASDF ontving in totaal 165 F-15J vliegtuigen en 48 F-15DJ vliegtuigen met plaats voor twee vliegers. Er zijn in totaal dus 213 vliegtuigen gebouwd voor de JASDF van dit type. Japan is hiermee na de Amerikaanse Luchtmacht dus de op en na grootste afnemer van de F-15 Eagle. Japan vliegt met ruim 60% van de Eagles in de wereld die niet voor de Amerikaanse USAF zijn gebouwd. Op 31 maart 2019 (einde Japanse Fiscaal jaar 2018), waren er nog steeds 201 F-15J/DJ Eagles in gebruik bij de JASDF. Dat alleen al is een opmerkelijke prestatie, want de F-15 wordt al ruim 30 jaar gebruikt door de JASDF. Er is geen significant verschil tussen de JASDF en de USAF F-15’s in uiterlijk. De belangrijkste kenmerken zijn het JASDF roundel (Hinomaru), de kleur van het toestel en de van antennes die verband houden met elektronische oorlogvoering.

De keuze voor de F-15 Eagle was een resultaat van het selectieprogramma van het derde FX onderzoek. Het budgetvoorstel voor het volgende jaar ingediend in 1974 (Showa 49) en omvatte de derde FX onderzoekskosten voor de opvolger van de Lockheed F-104J/DJ Starfighter en de oudste Mitsubishi F-4EJ Phantom II. De F-104J/DJ Starfighter is op dat moment de belangrijkste onderscheppingsjager van de Japanse luchtmacht. Het selectiewerk voor een goede opvolger voor deze vliegtuigen, begon in 1975 (Showa 50). Het onderzoek beperkte zich tot 13 verschillende typen. De

belangrijkste kandidaten, waren: de Amerikaanse Grumman F-14 Tomcat, de Amerikaanse McDonnell Douglas F-15Eagle, de Amerikaanse General Dynamics F-16 Fighting Falcon, de Amerikaanse Northrop F-17, de Franse Dassault Mirage F1, de Zweedse Saab J-37 Viggen en de Tri Nationale Panavia Tornado IDS. Voor deze zeven modellen, werd door het Defensieagentschap een studie team aangesteld. In 1976, werden de F-14 Tomcat, de F-15 Eagle en de F-16 Fighting Falcon op basis van de onderzoeksresultaten geselecteerd als kandidaten om de F-104 Starfighter vloot en een deel van de F-4 Phantom vloot te gaan vervangen. Opvallend is dat al snel alle Europese vliegtuigen afvielen en alleen alle Amerikaanse vliegtuigen overbleven in de race. Alleen De F-17 viel af, omdat dit type het in Amerika ook had afgelegd tegen de F-16 Fighting Falcon.

Het onderzoeksteam ging verder met de drie overgebleven kandidaten. Al snel zou de ook de F-16 Fighting Falcon afvallen. Dit type was een gevechtsvliegtuig ontwikkeld voor de korte afstand en zou alleen vooral overdag kunnen worden ingezet. De eis van de JASDF was om ook ’s nachts toestellen te kunnen inzette en daarom bleven dus alleen de F-14 Tomcat en de F-15 Eagle over in de keuze. De F-14 en de F-15 zijn op dat moment bijna gelijkwaardige vliegtuigen. Beide vliegtuigen hebben veel vermogen en kunnen snel accelereren en hebben een hoge G-kracht bestendigheid. Wel viel het onderzoeksteam op dat de F-15 veel beweeglijker was tijdens luchtgevechten, waardoor dit toestel superieur zou zijn. De initiële keuze voor het derde FX project zou als het aan het team lag dus de McDonnell Douglas F-15 Eagle worden. Aan het einde van 1976, werd besloten om het besluit tot aanschaf nog even uit te stellen naar het volgende fiscale jaar in verband met de beperkte budgetten voor het huidige jaar die nog over waren. Op 10 mei 1976, werd op Iruma Air Base de "5de Internationale Air Show" gehouden waar zowel de F-14 Tomcat als de F-15 Eagle een demonstratie zouden vliegen. Op dit moment was het FX selectiewerk bijna voltooid en de introductie van de F-15 in Japan was vrijwel zeker. Grumman streefde naar een laatste kans en liet een Tomcat overkomen van het Amerikaanse vliegdekschip Enterprise dat voor de kust van Japan lag in de Stille Oceaan. Beide vliegtuigen gaven tijdens de show een demonstratie waarin het maximale uit de toestellen werd gehaald.

Na een periode van wikken en wegen, werd de knoop doorgehakt op 28 december 1977. Met input van de het FX onderzoeksteam en de JASDF besloot de Japanse regering formeel dat de F-15 Eagle het nieuwste gevechtsvliegtuig van de JASDF zou gaan worden. De Verenigde Staten duidde het F-15 Eagle implementatieplan aan als het "Peace Eagle Project". Al snel werd er als onderdeel van dit plan een licentieovereenkomst getekend met Mitsubishi Heavy Industries en McDonnell Douglas voor de bouw van de F-15J/DJ Eagle in Japan. Dit licentiecontract werd door alle partijen getekend op 29 maart 1978. De eerste begroting die werd vrijgemaakt in Japan omvatte de aanschaf van een eerste serie van 23 vliegtuigen voor de JASDF. Het opstarten van de Japanse productielijn, was geen eenvoudig proces. Om de Japanners te helpen, werden er veertig engineers uit de Verenigde Staten naar Mitsubishi gestuurd om daar hun kennis te delen. De eerste F-15’s voor de JASDF zouden echter geleverd worden door de McDonnell Douglas fabriek. In juli 1980, werd de eerste F-15J Eagle overgedragen aan de JASDF. De eerste Japanse F-15 arriveerde in Japan op de Amerikaanse vliegbasis Okinawa Kadena Air Base 1 maart 1981. De F-15 is sinds deze eerste levering het belangrijkste gevechtsvliegtuig geworden bij de JASDF. Nu ruim 40 jaar later heeft de F-15J/DJ Eagle bewezen dat men in die tijd de juiste keuze heeft gemaakt in het belang van Japan.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter