Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Phantom Pharewell in Japan; Hyakuri, 30 oktober 2019

Japanse Samoerai Phantoms, deel 3; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

In Japan zit de huidige Phantom vloot in de nadagen van zijn carrière bij de Japan Air Self Defense Force. De opvolger van de Phantom wordt in Japan de Lockheed-Martin F-35 Lightning II. De Phantoms hebben ruim 45 jaar gediend bij de Japanse luchtmacht en hebben tijdens hun dienst bij ruim acht squadrons gevlogen.

De wereldberoemde McDonnell Douglas F-4 Phantom II vliegt op dit moment nog volop bij de Japan Air Self Defense Force (JASDF). In de nabije toekomst zal dit snel gaan veranderen, want in de loop van 2020 zal de Phantom in heel Japan worden uitgefaseerd en vervangen worden door de moderne Lockheed-Martin F-35A Lightning II. De Phantom is na 45 jaar dienst bij de Japanse luchtmacht verouderd en aan vervanging toe. Na een lange studie voor een goede opvolger van de F-4 Phantom II werd in Japan besloten om de Lockheed-Martin F-35A Lightning II aan te schaffen in december 2011. Japan koos in eerste instantie voor de Lockheed-Martin F-22A Raptor, maar deze aanvraag werd uiteindelijk afgewezen, omdat het toestel veel te duur zou zijn voor het Japanse defensie budget. De allereerste Japanse F-35A landde op Luke Air Force Base in de Verenigde Staten op 29 november 2016. Sindsdien is de JASDF begonnen met het trainen van zijn eerste jachtvliegers op dit nieuwe vijfde generatie gevechtsvliegtuig. Japan maakt op Luke Air Force Base deel uit van een internationale trainingseenheid die vliegers opleid op de F-35A Lightning II. Aan het begin van 2019 zouden de eerste F-35’s naar Japan verplaatst worden om daar de eerste operationele eenheid te gaan vormen. De F-4 Phantom was in Japan al enkele jaren op zijn retour. Van de van origine zeven squadron en een testeenheid zijn er nu nog maar twee squadrons en een testeenheid actief met verschillende versies van de F-4 Phantom.

Het eerste Japanse operationele squadron dat de overstap zou maken van de Phantom naar de F-35A Lightning II was het 302 Hikotai. Het 302 Hikotai heeft jarenlang met de Phantom gevlogen vanaf Nyatubaru en later ook vanaf Hyakuri. In augustus 2017, werd aangekondigd dat het 302 Hikotai als eerste in de JASDF zou overstappen naar de Lightning. Het squadron stopte uiteindelijk met het vliegen van de F-4 in maart 2019. De eenheid verhuisde in dezelfde maand van Hyakuri Air Base naar Misawa Air Base in het noorden van Japan. De JASDF is in januari 2018 al begonnen

met de opbouw van het eerste F-35 squadron op Misawa. Sinds de verplaatsing naar Misawa van de eerste Lightnings, zijn er in vijftien maanden tijd al dertien vliegtuigen geleverd aan het squadron op Misawa. Het 302 Hikotai van de JASDF werd voor het eerst initieel operationeel verklaard als het eerste F-35 squadron op 29 maart 2019. Het 302 Hikotai op Misawa Air Base in het noordelijke deel van het belangrijkste Japanse eiland Honshu hield een ceremonie om de eerste vluchten met de F-35A te vieren. In het komende jaar zal de eenheid van meer vliegtuigen worden voorzien tot dat het squadron helemaal op volledige sterkte is. Al deze stappen luidde voor de Phantoms in Japan het definitieve einde aan, omdat de vervanger van dit legendarische toestel voor het eerst kan worden ingezet. Dat het ook mis kan gaan met een nieuw toestel bleek al snel toen er een F-35 verloren ging. Op 9 april 2019, raakte een F-35A van het 302 Hikotai vermist boven de Stille Oceaan.

Sinds de introductie van de RF-4 bij de JASDF in 1974, beschikt de luchtmacht over een uitstekend fotoverkenningsvliegtuig. Jarenlang hebben deze Phantoms de belangrijkste fotoverkenningstaken uitgevoerd. De JASDF zal na ruim 45 jaar gaan stoppen met het vliegen met de verouderende RF-4E Phantom II fotoverkenners. Het is de bedoeling dat het 501 Hikotai zal gaan stoppen met vliegen aan het einde van maart 2020. Het Japanse ministerie van Defensie is van plan om de oude vloot RF-4E's van de Tactical Reconnaissance Group te vervangen door de hyper moderne F-35A en F-35B Lightning II. Japan vliegt ondertussen al met de F-35A en zal in de toekomst ook de F-35B gaan aanschaffen. Japan zal met de uitfasering van de RF-4E Phantom II zijn enige gespecialiseerde fotoverkenningssquadron kwijt raken in 2020. De verkenningstaak wordt overgenomen door de F-15J Eagle. Japan heeft een onbekend aantal F-15J’s laten ombouwen voor de fotoverkenningstaak vanaf 2007. Deze Eagles kunnen worden uitgerust met Lockheed Martin Phoenix Eye SAR pod. Met deze pod kunnen moderne frontline gevechtsvliegtuigen in een kleine handeling worden omgebouwd tot fotoverkenner. Door het overdragen van de verkenningstaak aan de F-15 squadrons kan de RF-4E Phantom II worden uitgefaseerd. Wat de toekomst gaat zijn voor het 501 Hikotai is tot nog toe onbekend.

Nadat aan het einde van maart 2020 de laatste RF-4E(J) Kai uitgefaseerd zullen worden, is het 301 Hikotai de enige eenheid die nog vliegt met de F-4EJ Kai. Ook deze eenheid zal in april volgend jaar heel snel de transitie naar de F-35 gaan starten. Net als het 302 Hikotai, zal het 301 Hikotai gaan verhuizen van Hyakuri Air Base naar Misawa Air Base in het noorden van Japan. Aan het einde van 2019 werd er al een Phantom Pharewell gehouden tijdens de jaarlijkse vliegshow op Hyakuri. Het is nog niet bekend of er nog een evenement wordt georganiseerd als werkelijk de laatste Phantoms uit dienst zullen treden op deze Japanse vliegbasis. Wat ook nog niet zeker is, is wat er met Hyakuri gaat gebeuren. Er zijn plannen om op deze vliegbasis een squadron met de Mitsubishi F-2 te baseren. Het afleveren van nieuwe F-35A Lightning II vliegtuigen zal gewoon gestaag doorgaan. De vliegtuigen worden in licentie gebouwd in Japan door Mitsubishi Heavy Industries. Japan is van plan uiteindelijk in totaal 157 F-35’s aan te schaffen. Deze batch bestaat uit 115 F-35A Lightning II’s voor conventionele inzet en 42 F-35B’s voor inzet op zee. Na de uitbarsting zal de Phantom alleen nog te bewonderen zijn in het museum en op de foto’s die gemaakt zijn door de vele fans in de afgelopen jaren. Na 45 jaar trouwe dienst zullen in 2020 de Samoerai Phantoms dus voor de laatste keer opstijgen om daarna definitief te landen. Tot die tijd zal het nog druk zijn rondom Hyakuri Air Base met de fans die nog een laatste glimp van deze legende willen opvangen.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter