Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De F-15J Eagle in Operationele Dienst; Komatsu, 29 oktober 2019

Eagles Verdedigen Japan, deel 2; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

Nadat de eerste F-15J’s waren geleverd aan de Japan Air Self Defense Force, kwamen de vliegtuigen snel in dienst bij de eerste operationele squadrons. In totaal zou de luchtmacht van Japan 213 F-15J/DJ Eagles ontvangen. De Eagles zouden gaan vliegen bij acht operationele squadrons en een speciale agressor eenheid.

Ongeveer een maand nadat de eerste F-15 vliegers van de Japan Air Self Defense Force (JASDF) hun training hadden voltooid, vlogen zij de eerste twee Japanse F-15J Eagles van het Amerikaanse Kadena Air Base op Okinawa naar de Japanse vliegbasis Gifu op het hoofdeiland Hokkaido in Japan. De twee F-15J's die net zijn aangekomen, worden ondersteund door herdenkingsfoto's die zijn genomen door functionarissen van het Defensieagentschap en bedrijfsfunctionarissen. Deze eerste twee Eagles (02-8801 en 02-8802) zijn opnieuw samengesteld door Mitsubishi Heavy Industries. De volgende acht vliegtuigen werden als bouwpakketten door Mitsubishi Heavy Industries geassembleerd. Uiteindelijk zouden de resterende 155 gevechtsvliegtuigen volledig gebouwd worden tijdens de licentie productie van in eigen land vervaardigde onderdelen. De Nationale Defensieconferentie van 1982 keurde de tussentijdse bedrijfsraming voor 1981 goed. De productie werd van 155 vliegtuigen verhoogd tot 187 vliegtuigen in 1985 en 223 vliegtuigen in 1990. Door het mid-term defensiemacht ontwikkelingsplan is de productie terug gebracht naar 210 gevechtsvliegtuigen in 1992. Uiteindelijk zou het definitieve productieplan eindigen op 213 F-15J/DJ Eagles in 1995. De productie van het J-model van de F-15 Eagle eindigde uiteindelijk op 4 november 1998 (Heisei 10). De laatste DJ versie van het type rolde van de productielijn af op 8 oktober 1999 (Heisei 11).

Toen de F-15’s in dienst kwamen in Japan zouden ze de Lockheed F-104J Starfighter gaan vervangen bij de squadron uit de 200 serie (201, 202, 203 en 204 squadron). Ook zouden de F-15’s een deel van de F-4 Phantom II squadron uit de 300 serie gaan vervangen (303, 304, 305 en 306 squadron). De eerste lichting F-15 vliegers werd volledig in de Verenigde Staten getraind op Luke Air Force Base alvorens men naar Japan zou vertrekken. Op 7 december 1981, leidde een vlieger die met personeel van de Amerikaanse luchtmacht was opgeleid op de Luke Air Force Base tot de vorming

van een tijdelijk F-15 squadron op de Nyatubaru Air Base. Op 21 december werd het squadron omgedoopt tot het 202 Hikotai, welke voorheen een F-104J squadron was. Het 202 Hikotai werd op dat moment een conversie en trainingseenheid voor het F-15J personeel. De eenheid werd vooral uitgerust met de tweezits trainingsvariant van de F-15. Vanaf 24 maart 1984, werd het tweede squadron omgeschoold naar het gebruik van de F-15J Eagle. Deze eenheid was het 203 Hikotai op Chitose Air Base in het noorden van Japan. Ook deze eenheid stopte met zijn activiteiten met de F-104J om vervolgens een Eagle eenheid te worden. Al snel volgende het 204 Hikotai in 1985. De vierde en laatste Starfighter eenheid die converteerde naar de Eagle was het 204 Hikotai op Chitose Air Base op 2 maart 1987.

Na de conversie van de F-104J/DJ Starfighter eenheden, werden ook de eerste F-4EJ Phantom II eenheden al geconverteerd naar de F-15J/DJ Eagle. Op 19 maart 1986, zou het 303 Hikotai de eerste Phantom eenheid worden die de conversie naar de F-15 Eagle zou starten. Het 303 Hikotai vloog toen met de F-4EJ Phantom op Komatsu Air Base in het westen van Japan. De volgende Phantom eenheid die de overstap zou maken was het 304 Hikotai dat op Tsuiki gebaseerd was op het zuideiland van het Japanse vaste land. Deze eenheid was operationeel met de F-15 Eagle vanaf 20 januari 1990. Op Hyakuri Air Base in de buurt van de Japanse hoofdstad Tokio, startte het 305 Hikotai met de overstap naar de F-15 Eagle. Het laatste operationele squadron dat de conversie doorging was het 306 Hikotai op Komatsu Air Base op 18 maart 1997. Er bleven uiteindelijk nog tweesquadron vliegen met de F-4EJ Phantom II in Japan en dat waren het 301 Hikotai en het 302 Hikotai. De laatste eenheid die de F-15 zou ontvangen, was het agressor squadron dat destijds op Nyatubaru stond gebaseerd. Deze agressor eenheid vloog nog met de verouderde Mitsubishi F-1. Nu de F-15 was ontvangen bij deze eenheid, kon men in Japan met serieuze tegenstanders de operationele vliegers uitgebreid trainen. Het 202 Hikotai dat tot nu toe de type conversie had gedaan, werd op 3 oktober 2000 opgeheven. Er kam in plaats van deze eenheid een gespecialiseerd opleidingssquadron voor terug. Deze eenheid werd het 23 Hikotai op Nyatubaru en kreeg de volledige opleidingstaak voor de opleiding van de Japanse F-15 vliegers.

In de laatste tien jaren zijn wel verschillende squadrons herverdeeld over Japan. Op 19 januari 2009, werd het 204 Hikotai verplaatst van de Baili Air Base naar Naha Air Base op Okinawa. Ook het 304 Hikotai zou naar naha in Okinawa vertrekken, want deze eenheid werd van Tsuiki naar zijn nieuwe onderkomen verplaatst op 31 januari 2016. Er was een grote behoefte om deze eenheden op Okinawa te plaatsen door een toenemende Chinese dreiging. De huidige F-15 squadron zijn door de reorganisatie veel beter verdeeld over de vier militaire districten in Japan. Elk militair district beschikt hierdoor over twee F-15 squadrons waarmee het land systematisch kan worden verdedigd. In het noorden op Chitose Air Base staat het Tweede Wing (2 Kokudan) gebaseerd. Deze eenheid bestaat uit twee squadrons, namelijk het 201 en 203 Hikotai. Het Zesde Wing (6 Kokudan) staat gebaseerd op Komatsu Air Base in het centrale district. Deze wing bestaat uit twee operationele eenheden en een agressor squadron, namelijk het 303 en 306 Hikotai en de Tactische Luchtvaart Instructieschool. Op Nyatubaru, staat het Vijfde Wing (5 Kokudan) gebaseerd welke is opgebouwd uit het 305 en 23 Hikotai in het Westelijke district. Het zuidwestelijk district op Okinawa bestaat uit het 204 en 304 Hikotai. Deze eenheden staan op Naha Air Base en vormen het Negende Wing (9 kokudan). Tot slot zit op Gifu de Test en Evaluatie eenheid. De F-15J/DJ Eagle vloot staat tegenwoordig tactisch verdeeld over Japan om het nationale luchtruim te bewaken.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter