Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Gevorderde Vliegeropleiding; Hamamatsu, 1 november 2019

De Japanse Vliegeropleiding, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Japanse gevorderde vliegeropleiding vind plaats op Hamamatsu Air Base. Voor deze opleiding beschikt het 1st Air Wing over de Kawasaki T-4 Straaltrainer. Studenten zullen op Hamamatsu worden beoordeeld of ze verder gaan op de gevechtsvliegtuigen of dat men op een ander type van de Japanse Luchtmacht verder gaat.

In het zuiden van het Japanse hoofdeiland Honshu ligt Hamamatsu Air base. Op deze vliegbasis staat de 1st Air Wing van de Japan Air Self Defense Force (JASDF) gebaseerd. Deze wing is in Japan een van de belangrijkste trainingswings en is op dit moment uitgerust met de Kawasaki T-4 straaltrainer. De T-4 eenheden die onder deze wing vallen, zijn het 31 Kyoiku Hikotai (31st Training Squadron) en het 32 Kyoiku Hikotai (32st Training Squadron). Deze eenheden zijn te herkennen aan de zwart met geel geblokte staartband op de T-4. Het enige verschil is dat de vliegtuigen van het 31 Hikotai een blauwe startband erbij hebben en de vliegtuigen van het 32 Hikotai een rode startband. Naast het 1st Air Wing is op Hamamatsu ook nog de technische school Hiko Kyoiku Kokutai (Air Training Group) gevestigd. Hier krijgen alle technici hun training en sleutelen ze aan bijna alle typen van de JASDF die hier als instructie vliegtuig in de school staan. De 1st Air Wing op Hamamatsu werd opgericht op 1 december 1955. De eenheid kreeg toen de beschikking over een aantal F-86F Sabres. Vanaf 30 januari 1969 kreeg de eenheid ook de beschikking over enkele T-33 T-Bird vliegtuigen. De T-33 zou de taken van de F-86F overnemen en werd uiteindelijk buiten dienst gesteld in 1971. Het werd steeds duidelijker dat de 1st Air Wing een trainingstaak had met de vliegoperaties met de T-Bird. Het zou echter tot 1989 duren voordat deze eenheid de volledige trainingstaak kreeg.

De Kawasaki T-4 is een Japans subsonisch intermediair straalvliegtuig en is de primaire straal trainer van de JASDF. Het toestel is ontwikkeld en geproduceerd door de vliegtuigbouwer Kawasaki Heavy Industries. De enige gebruiker in de wereld van de T-4 is de JASDF. Dit komt grotendeels door de historische beperkingen op de export van militaire hardware zoals vliegtuigen. Naast de primaire trainingsmissie, wordt de Kawasaki T-4 ook gebruikt door het JASDF display team Blue Impulse. Ook wordt het toestel gebruikt door gevechtseenheden als verbindingsvliegtuig van de

zogenaamde base flight. Het eerste XT-4 prototype vloog voor het eerst op 29 juli 1985. Het eerste productie model van de T-4 werd aan de JASDF geleverd in september 1988. In november 1981, werd Kawasaki geselecteerd als hoofdaannemer voor het ontwerpen en vervaardigen van een geschikte trainer voor de JASDF. Het MT-X programma was gelanceerd om een vervanging aan te schaffen voor de verouderde Lockheed T-33 T-Bird en de Fuji T-1. Het oorspronkelijke programma bevatte een productieaantal van 220 vliegtuigen. De nieuwe trainer moest ook aan enkele basis eisen voldoen. Zo moest het toestel gemakkelijk te besturen zijn, omdat men leerlingen in die tijd vanaf de T-3 wilde laten doorstromen naar de T-4. De studenten die op de T-4 zouden starten met hun training hadden daarbij slechts 70 vlieguren ervaring op de T-3. Uiteindelijk kwam uit het programma de T-4 voort.

Op 29 juli 1985, maakte het prototype de XT-4 zijn eerste vlucht. De testpiloten van de Air Proving Wing op Gifu merkte op dat het type een grotere subsonische wendbaarheid had dan de McDonnell Douglas F-15 Eagle. Het testen van vluchten met de vier XT-4 prototypes eindigde na twee en een half jaar waarbij ongeveer 500 vluchten werden gemaakt. Op 28 juni 1988, maakte de eerste productie T-4 zijn eerste vlucht. De leveringen aan de JASDF begonnen in september van dat jaar. De fabricage van de T-4 werd uitgevoerd door een consortium bestaande uit Mitsubishi, Fuji en Kawasaki. De assemblagelijn voor dit type werd opgericht in de Kawasaki-fabriek op Gifu Air Base. De Kawasaki T-4 is een tweemotorig vliegtuig dat wordt aangedreven door een paar Ishikawajima-Harima F3-IHI-30 turbofan motoren. Deze motoren zijn in staat om tot 3.520 lb stuwkracht te genereren. De prestaties van de T-4 zijn vergelijkbaar met verschillende veel geëxporteerde jet trainers zoals de Frans-Duitse Dassault/Dornier Alpha-Jet en de Britse BAE Systems Hawk. In het bijzonder bezat de T-4 een lagere vleugelbelasting en een 20 procent grotere stuwkracht-gewichtsverhouding dan elk van deze vliegtuigen. Ondanks dat er tot nu toe geen gevechtsversie is ontwikkeld, heeft de standaard T-4 drie ophangpunten, waardoor de installatie van verschillende lucht-luchtraketten, bommen en een kanonpod mogelijk is.

De vliegers die op Hamamatsu aankomen voor hun studie, hebben al een aardig traject afgelegd voordat men op deze basis aan de training begint. De vliegers hebben op de verschillende defensie academies al hun theorie gehaald en hebben vervolgens de elementaire “Introductory Pilot Course” doorlopen op Hofu Air Base of Shizuhama Air Base. Na de training hebben de studenten ook de “Basic Pilot Course” doorlopen bij de 13th Flight Education Corps op Ashiya Air Base. Op deze basis hebben de studenten hun eerste ervaringen gehad met het vliegen met de Kawasaki T-4. De vliegers zijn in dit stadium in staat om een jet zoals de T-4 te vliegen. Tijdens de training op Hamamatsu zullen de studenten voor het eerst worden opgeleid tot gevechtsvliegers. Tijdens de Battle Fighter Pilot Course bij het 1st Flight Education Corps, gaan de vliegers door ene hele belangrijke fase heen. Tijdens de training van een jaar op Hamamatsu wordt bepaald of de vliegers uiteindelijk een jachtvlieger worden of dat ze doorgaan naar een ander type bij de JASDF zoals bijvoorbeeld de transportvliegtuigen. Degenen die het tweede semester van deze training voltooien, krijgen de hun wings en worden een officiële vlieger bij de JASDF. De studenten die doorgaan om jachtvlieger te worden, vervolgen hun weg naar de "Battle Fighter Pilot Course". Na deze stap in de training zullen de vliegers verhuizen naar de 4th Air Wing op Matsushima Air Base als men wordt getraind voor de Mitsubishi F-2 en naar het 23rd Flight Education Air Corps op Nyatubaru als ze doorgaan op de F-15 Eagle. De studenten die naar de grotere vliegtuigtypen zullen gaan, verhuizen naar Miho Air Base om daar hun opleiding voort te zetten.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter