Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Elektronische en Tactische Operaties; Iruma, 3 november 2019

Ontwikkelen, Testen & Monitoren, deel 3; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

Voor het controleren van de Japanse radar en vliegveld installaties, werd het Flight Check Squadron opgezet. Later zou uit dit squadron ook een ECM squadron ontstaan voor elektronische oorlogsvoering. Ook een derde observatie eenheid werd onttrokken uit deze eenheden voor het monitoren van het Japanse luchtruim.

Een van de bekendste eenheden van de speciale squadrons op Iruma is het Flight Check Squadron (Hiko Tenkentai). Het squadron maakt deel uit van de Japanse Special Airlift Group (Tokubetsu Koku Yusodai). Het Flight Check is een eenheid die alle JASDF luchtbeveiligingsfaciliteiten en luchtverkeersleidingsfaciliteiten inspecteert. Het gaat hierbij om ruim 167 faciliteiten die verdeeld staan over 43 nationale vliegbases en andere bases in Japan. Inspecties van civiele en privé installaties worden uitgevoerd door de Operation Division van de afdeling Verkeersleiding van het Civil Aviation Bureau van het Japanse Ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme. De belangrijkste inspectietaken bestaan uit de geplande vluchtinspecties die worden gevlogen voor de voor momenteel in gebruik zijnde faciliteiten. Denk hierbij aan het testen van de aanvlieg apparatuur en communicatie apparatuur van een vliegveld of grond station. Er worden ook speciale vluchtinspecties uitgevoerd na periodiek onderhoud van faciliteiten. Tot slot vliegt de eenheid ook vluchtinspecties voor nieuwe faciliteiten en installaties. Verder voert de eenheid ook een installatielocatie onderzoek uit om de installatielocatie te onderzoeken te bepalen en vast te leggen. Het Flight Check squadron werd in 1958 opgericht en zou toen gaan vliegen met de C-46D. Vanaf 1971 vliegt het squadron met de YS-11FC. Dit vliegtuig is nog steeds in gebruik en is te herkennen aan de rood wit geblokte markeringen. Verder vliegt het Flight Check squadron met de U-125 vanaf 1993. Dit toestel verving toen de MU-2J en wordt net als de YS-11 gebruikt voor inspectievluchten.

Het ECM Training Squadron (Denshisenkunrenshienki) en is bezig met elektronische oorlogsvoering. De historie van deze eenheid gaat terug naar 1959. In juni 1959, werd een radarevaluatie-eenheid gevormd op Iruma met als primaire taak het controleren van de functies van vliegveldradars en radarsites (het Flight Check Squadron). In juli 1963, werd een kantoor binnen die eenheid opgericht om de voorbereidingen te

voltooien voor de onafhankelijke luchtoperaties van de zogenaamde Electronic Countermeasures (ECM) Trainingsvlucht. Deze nieuwe eenheid zou worden gebaseerd op Kisarazu Air base en zou direct gaan rapporteren aan de op Iruma gebaseerde luchtverdediging en zou rapporteren Command HQ Squadron. De initiële uitrusting van het nieuwe ECM squadron waren twee C-46D transport vliegtuigen die waren omgebouwd tot de EC-46D standaard. De eenheid zou worden opgewaardeerd in maart 1964. De eenheid werd omgedoopt naar Electronic Warfare Support Squadron. Ook zou dit squadron gaan verhuizen naar Iruma Air Base op 31 mei 1968. Een derde EC-46D werd ontvangen door het squadron op 30 november 1970. Ook werd er een T-33A uitgerust met een AN/ALQ-172 pod voor elektronische tegenmaatregelen die gemonteerd werd onder de romp op 16 december 1971.

De eerste speciaal aangepaste YS-11C maakte zijn eerste vlucht als YS-11E vanaf Atsugi op 9 februari 1976. Het toestel was omgebouwd door Japan Aircraft Manufacturing (NIPPI). De YS-11E had verbeterde jamming mogelijkheden ten opzichte van de EC-46D. Het eerste vliegtuig werd in dienst genomen op 3 februari 1977. Het tweede ECM toestel volgde later in februari 1979. Nadat de beide vliegtuigen in gebruik waren genomen, werd de verouderde EC-46D buiten dienst gesteld op 11 maart 1978. In de begindagen van het squadron waren de vliegers vooral afkomstig van transporteenheden. De mogelijkheden van het ECM squadron werden verder verbeterd door de komst van een Kawasaki C-1 welke was gemodificeerd naar de EC-1 standaard in 1986. Ook werd er een update programma gestart in 1991 om de YS-11E vloot te verbeteren. De vliegtuigen kregen de vierbladige Dowty-propellers met krachtigere Allison-IHI T64s motoren. De vliegtuigen werden uitgerust met verbeterde J/ALQ-7 apparatuur. Een duidelijk extern verschil waren de vele radome knobbels die vervangen werden door mes antennes. Het eerste vliegtuig dat bekend stond onder de naam YS-11E Kai, maakte zijn eerste vlucht op 12 september 1991. Het toestelwerd al snel omgedoopt naar de YS-11EA standaard en werd getest bij de Air Development en Test Wing. Na een korte periode werd de naam van de eenheid veranderd naar het ECM Training Squadron.

De tweede eenheid in Japan die zich heeft gespecialiseerd in elektronische oorlog voering is het Electronic Intelligence Squadron (Denshisokuteiki). Deze eenheid is eigenlijk meer een elektronische observatie eenheid welke is belast met elektronische signaalinterceptie taak rondom Japan. De belangrijkste taken zijn hierbij het uitvoeren van vluchten naar de betwiste Senkaku-eilanden in de Oost-Chinese Zee en het monitoren en toezicht houden op raketten die gelanceerd worden door Noord-Korea. De echte vorming van dit squadron begon in november 1991. Er werden vier YS-11 vliegtuigen verplaatst van de het Electronic Warfare Support Squadron om een nieuwe eenheid te gaan vormen. De initiële uitrusting van het nieuwe Electronic Intelligence Squadron waren twee standaard YS-11C’s die waren gemoderniseerd naar de YS-11EL standaard bij het ECM Training Squadron. Het eerste vliegtuig werd uitgerust met het J/ALR-1 inlichtingensysteem in september 1982. De vier YS-11EL vliegtuigen waren uiteindelijk afgeleverd in 1996. Al snel werden de vliegtuigen gemoderniseerd naar de YS-11EB standaard. De belangrijkste wijziging hierin was de update naar het J/ALR-2-systeem. De vliegtuigen staan gebaseerd op Iruma, maar worden geregeld tijdelijk gestationeerd op andere vliegvelden in Japan en met name de zuidelijke eilanden. vanaf 1 augustus 2014, werd de observatie eenheid verplaatst van onder het commando van de Electronic Tactics Group naar de Air Tactics Development Wing. De vligtuigen zijn tegenwoordig licht grijs gespoten.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter