Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Gevorderde Vliegeropleiding; Kanoya, 6 november 2019

Japan Maritime Self Defense Force, deel 2; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

Nadat de vliegers hun elementaire opleiding hebben voltooid gaan ze verder in de gespecialiseerde opleiding. Een deel van de studenten zal hier specifiek gaan trainen om vlieger te worden op een van de transport vliegtuigen of patrouille vliegtuigen. Het andere deel zal getraind worden om te vliegen met helikopters.

De vliegers van de Japan Maritime Self Defense Force (JMSDF) die hun carrière voort zullen zetten op een van de vliegtuigen zal na de elementaire opleiding naar 202nd Educational Air Corps worden verplaatst. Deze eenheid is gebaseerd op Tokushima Air Station en is uitgerust met de TC-90. Dit vliegtuig is een militaire variant van de Amerikaanse Beech King Air. De TC-90 wordt in Japan gebruikt om vliegers op te leiden die met de grote patrouille vliegtuigen zullen gaan vliegen zoals de P-3 Orion en de Kawasaki P-1 en transportvliegtuigen zoals de C-130 Hercules. De Amerikaanse marine heeft ook de T-44 op basis van de King Air C90 in gebruik voor het trainen van vliegers voor de grote vliegtuigtypen. Met de TC-90 worden de vliegers prima voorbereid op deze grote typen van de JMSDF. In totaal heeft de JMSDF 41 vliegtuigen van het type TC-90 ontvangen. Tegenwoordig zijn er nog dertien vliegtuigen operationeel van dit type bij de eenheid. Ook heeft de eenheid nog een enkele UC-90 in gebruik voor meteorologische metingen. De Beech TC-90 is een aangepaste versie van Beechcraft King Air C90 en wordt als trainingsvliegtuig voor navigatietraining en instrumentvliegen gebruikt. Naast de TC-90 heeft de JMSDF ook nog een vijftal LC-90 lichte transportvliegtuigen in gebruik bij het 61st Fleet Air Squadron op Atsugi. Ook hier traint met deze toestellen ter voorbereiding op de C-130 Hercules bij dezelfde eenheid. Het 61st Fleet Air Squadron is de enige eenheid van de JMSDF die met de Hercules vliegt.

De laatste training die de vliegers doorlopen als ze zijn geslaagd voor de opleidingen op de TC-90 is die op de P-3C Orion. Deze training wordt voltooid op Shimofusa Air Station ten noordoosten van de Japanse hoofdstad Tokio. Het 203rd Educational Air Corps Luchtkorps is de eenheid die onderwijs biedt om de kennis en vaardigheden te verwerven die nodig zijn om met een modern patrouille vliegtuig te vliegen. Deze eenheid is de laatste halte voor de vlieger voordat hij aan een operationeel squadron

wordt toegewezen. Het 203 Educational Air Corps is niet alleen de laatste opleiding voor studenten in de praktische bemanningscursus, ook krijgt de student hier te maken met alle andere bemanningsleen aan boord van een patrouille vliegtuig. De jonge vliegers leren hier om te gaan met de rol van gezagvoerder aan boord van de P-3C Orion. Deze acties bestaan uit het opsporen van onderzeeërs met de MAD boom tot het gebruik van de sono-boeien aan boord en het gebruik van andere tactische systemen. Na de training bij het 203rd Educational Air Corps gaan de vliegers naar de operationele eenheden op of Hachinohe Air Station, Atsugi Air Station, Iwakuni Air Station, Kanoya Air Station of Naha Air Station. De vliegers zijn na het behalen van deze training volledig operationeel inzetbaar bij deze eenheden.

De vliegers die na hun initiële opleiding zijn toegewezen aan een van de helikopter types van de JMSDF zullen al snel naar Kanoya Air Station gaan. De leerlingen zullen hier gaan vliegen bij het 211th Educational Air Corps van de JMSDF. Deze eenheid op Kanoya Air Station is een elementaire opleiding net zoals die op Ozuki Air Station. Echter worden de vliegers hier elementair getraind om te vliegen met een helikopter. De vliegers weten nog helemaal niets van het vliegen van een helikopter als ze aan de opleiding gaan beginnen. Voor de elementaire taak beschikt het 211th Educational Air Corps over de Airbus TH-135. Het eerste exemplaar van dit type werd geleverd aan de JMSDF in december 2009. De eenheid heeft in totaal vijftien van deze helikopters ontvangen voor de trainingstaak. In eerste instantie waren er slechts dertien helikopters besteld, maar uiteindelijk werden het er vijftien. Het type wordt voor de initiële training gebruikt bij de eenheid sinds november 2011. De Airbus TH-135 is in Japan bij de marine de opvolger van de Hughes OH-6DA welke ondertussen sterk verouderd was. De toestellen hadden sterk te lijden aan slijtage wat er uiteindelijk voor zorgde dat er een helikopter neerstortte tijdens een training op 12 februari 2015. De Hughes OH-6DA is ondertussen uitgefaseerd en volledig vervangen door de Airbus TH-135. De Airbus TH-135 is een militaire versie van de bekende Eurocopter EC135 welke in Europa ook een populaire helikopter is voor trainingstaken bij defensie. De helikopters zijn eenvoudig te vliegen waardoor het uitstelkende machines zijn voor de initiële helikopter opleiding.

Nadat de vliegers hun initiële training hebben voltooid op de helikopters bij het 211th Educational Air Corps, zullen ze zich verplaatsen naar het 212th Educational Air Corps. Ook deze eenheid is gebaseerd op Kanoya Air Station op het Japanse zuideiland van het vaste land. Het 212th Educational Air Corps is een relatief nieuwe eenheid bij de JMSDF en verzorgt de gevorderde helikopter training voor de Japanse marine. De vliegers die bij deze eenheid gaan vliegen weten in de basis hoe ze met een helikopter moeten omgaan. Bij het 212th Educational Air Corps, zullen de jonge vliegers voor het eerst te maken krijgen met de zwaardere helikopter typen van de JMSDF. De helikopter die bij deze eenheid gebruikt wordt voor de training is de Sikorsky SH-60 Seahawk. De Japanse aanduiding voor dit toestel is Mitsubishi SH-60K Seahawk. Het toestel is in licentie geproduceerd door Mitsubishi heavy Industries en is de ruggengraat van de Japanse maritieme helikoptervloot. Tijdens de training bij het 212th Educational Air Corps, training de bemanningen in eerste instantie in het vliegen van deze grote helikoper. In het tweede deel van de training zullen de studenten het toestel tactisch leren inzetten en zal men leren landen op een varend schip van de Japanse marine. Ook zullen de vliegers leren hoe ze het commando voeren over een helikopter tijdens een inzet. Ze leren dus samenwerken met de loadmasters en duikers. Na de opleiding op de SH-60 zullen de vliegers volledig inzetbaar worden ingedeeld bij een van de operationele helikopter eenheden.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter