Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Helikopter Operaties op Zee; Kanoya, 6 november 2019

Japan Maritime Self Defense Force, deel 3; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

De ruggengraat van de Japanse maritieme helikoptervloot is de Mitsubishi SH-60 Seahawk. Vanaf het begin van de jaren 1990 kwam dit type in dienst bij de Japanse marine en is sinds dien niet meer weg te denken ui dit krijgsmacht deel. De SH-60 Seahawk bleek al snel een uitstekende helikopter te zijn die multi-inzetbaar is.

De SH-60J Seahawk van de Japan Maritime Self Defense Force (JMSDF) is de belangrijkste patrouille helikopter van de marine. De helikopter is gebaseerd op de Sikorsky SH-60B die ook door de Amerikaanse marine wordt gebruikt en is in licentie gebouwd door het Japanse Mitsubishi Heavy Industries. Het was hard nodig dat de Seahawk zijn intrede deed bij de JMSDF, want de Sea-King was ondertussen een sterk verouderde helikopter geworden. De SH-60 Seahawk is sinds zijn introductie uitgegroeid tot de belangrijkste helikopter van de JMSDF. De SH-60J heeft vanaf 1991 de verouderde Sikorsky HSS-2B Sea-King vervangen bij de JMSDF. De conventionele HSS-2/2A was uitgerust met een sono-boei en een zoekradar naast de conventionele dipsonar om de anti-onderzeeër zoekmogelijkheden te verbeteren en verder te systematiseren. Het geïnstalleerde systeem was echter van hetzelfde niveau als de patrouillevliegtuigen zoals de P-2J Neptune. Wel was het systeem van de P-3C Orion een stuk sterker dan dit systeem van de Sea-King. De nieuwe SH-60 Seahawk moest dit ontwerp overtreffen en het zoeken naar onderzeeërs met helikopters naar een hoger niveau brengen. De Seahawk zou na zijn introductie worden ingezet aan boord van de Japanse fregatten en de Izumo-klasse vliegdekschepen en de Hyūga-class helikopter carriers. Er zijn in totaal 103 SH-60J helikopters geleverd aan de JMSDF.

Als opvolger voor de SH-60J heeft de JMSDF ondertussen al 65 SH-60K Seahawk helikopters in gebruik genomen. De Sh-60K zal de gehele vloot SH-60J helikopters gaan vervangen bij de Japanse marine. De helikopters zijn sterk gemoderniseerd ten opzichte van hun voorganger. Er zijn in totaal twee grote wings bij de JMSDF die met de SH-60K opereren en een kleine trainingseenheid. Deze operationele eenheden zijn, het 21st Fleet Air Wing op Tateyama Air Station in de Chiba prefectuur, het 22nd Fleet Air Wing op Omura Air Station in de Nagasaki prefectuur. Deze wings hebben ook een aantal detachement vliegvelden waar squadrons van deze twee grote wings staan

gebaseerd. Verder staat er op Kanoya het 212th Educational Air Corps gestationeerd die met de SH-60K vliegt. Tot slot staan er ook enkele helikopters op Atsugi Air Station gebaseerd bij het 51st Fleet Air Squadron. Deze eenheid is een testeenheid die nieuwe technieken en middelen test voor de JMSDF. De SH-60K Seahawk heeft een moderne volledig glazen cockpit. De cockpit bestaat uit vijf 15-inch Integrated Flight Information Display (IFDS) schermen en een groot multifunctioneel Tactical Information Processing Display (AHCDS). De helikopter is onder de romp uitgerust met een Magnetic Anomaly Detector (MAD) voor de detectie van onderzeeërs. Verder heeft de helikopter ene verbeterde Forward Looking Infrared (FLIR) sensor en een Inverse Synthetic Aperture Radar (ISAR) voor zoekacties.

De SH-60K beschikt ook over een dipping sonar met een hoge oscillatiefrequentie en ook een lage frequentie. Met deze sonar kan men veel beter onderzeeërs opsporen die gemaakt zijn van geluidsabsorberend materiaal. Bij de conventionele SH-60J helikopter was het systeem gebaseerd op een tactische datalinkanalyse die alleen Sonoboei-informatie aan de helikopter zou doorgegeven. Afhankelijk van de positie van het boordschip en de helikopter zou de datalink worden verbroken en zou continue doeldetectie niet mogelijk zijn. Er is echter een nieuwe Sonoboei-analysefunctie aan boord toegevoegd bij de SH-60K. Met dit nieuwe systeem kunnen alle militaire middelen die aan het netwerk zijn toegevoegd de informatie van de sono-boei volgen. Waar de SH-60J slecht de korte Mk46 torpedo kon vervoeren, is de SH-60K in staat om ook de Mk97 korte torpedo te dragen tegen de romp aan gemonteerd. De SH-60J kon deze torpedo niet dragen door het gewicht van het wapen. De nieuwe SH-60K kan dit wel dragen door verbeterde systemen. De Mk97 torpedo is in staat om moderne onderzeeërs aan te vallen die sneller en dieper kunnen duiken. De SH-60K is ook in staat om dieptebommen te vervoeren die tegen onderzeeërs kunnen worden ingezet. Deze wapens kunnen echter alleen worden ingezet in ondiepere wateren. Ook kan de SH-60K in tegenstelling tot zijn voorganger worden bewapend met AGM-114M Hellfire II raketten die tegen oppervlakteschepen kunnen worden ingezet. Dit wapen is alleen effectief tegen kleine oppervlakteschepen zoals beveiligingsboten en raketboten.

De laatste versie van de Seahawk die de JMSDF gebruikt is een SAR versie. De JMSDF gebruikt dezelfde versie van de UH-60J Blackhawk voor SAR taken vanaf land. In totaal heeft de JMSDF negentien helikopters van dit type in gebruik. De helikopters staan net als op stand-by op vliegvelden van de marine in gebieden waar weinig tot geen luchtmacht velden liggen die dezelfde bescherming bieden. De UH-60J heeft bij de SAR vlucht van de JMSDF de Sikorsky S-61 Sea-King vervangen vanaf 1988. De UH-60J beschikt over extra brandstoftanks die naast de romp zijn geplaatst aan kleine vleugels. De helikopter heeft in de neus een in Japan gebouwde weerradar die extra vluchtinformatie levert bij slecht zicht en in de nacht. In het leuk net achter de cockpit waar bij militaire versies de gunner is geplaatst, zit bij de UH-60J een bubbelraam gemonteerd. Dit raam zorgt voor een uitstekend uitzicht voor waarnemers bij reddingsacties. De helikopters kwamen in dienst van de JMSDF vanaf 1992. De reddingshelikopters van de JMSDF zijn te herkennen aan de felle rood-oranje onderzijde van de helikopter. Er zijn twee grote eenheden die vliegen met de UH-60J Blackhawk in de SAR rol. De eerste eenheid is het 21st Fleet Air Wing op Tateyama. Deze wing heeft het 21st Fleet Air Squadron onder zich die op zijn beurt weer het 231th SAR Flight onder zich heeft. De tweede wing die met SAR helikopters vliegt is het 22nd Fleet Air Wing op Omura Air Station in Nagasaki. Deze eenheid heeft het 22nd Fleet Air Squadron onder zich welke de 224th SAR Flight bevat. Deze SAR flight heeft ook een permanent detachement staan op Kanoya Air Station.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter