Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Eagles Updaten voor de Toekomst; Nyatubaru, 7 november 2019

Eagles Verdedigen Japan, deel 6; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

De F-15’s zijn in Japan al vele jaren de ruggengraat van de Japanse verdediging. De vliegtuigen die nog rondvliegen in het land zijn van verschillende versies door de updates die in de afgelopen decennia hebben plaatsgevonden. Om de vloot maximaal inzetbaar te houden zullen ruim honderd Eagles worden geüpdatet.

Voor een drastische update van de Japanse F-15J vloot, moet de Japanse overheid een goedkeuring hebben van de Amerikaanse overheid. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het Japanse verzoek voor het upgradepakket voor bijna honderd JASDF F-15J Eagles goedgekeurd. De Amerikaanse bondgenoot van Japan heeft hiermee de weg vrijmaakt voor een upgrade van de snel verouderende interceptor vloot. In totaal zullen de Japanse F-15’s worden geüpdatet voor ruim 4,5 miljard Dollar. Met deze goedkeuring kan Japan maximaal 98 F-15J Eagles upgraden naar een Japanse Super Interceptor (JSI) configuratie. Met de JSI update, krijgen de Eagles een geavanceerde elektronisch gescande array (AESA) radar, nieuwe boord- en missiecomputers en nieuwe apparatuur voor elektronische oorlogvoering. Ook krijgen de vliegtuigen de beschikking over nieuwe munitie. De nieuwe radar zal van het type de Raytheon AN/APG-82 zijn en bevat een multimode AESA. Deze versie wordt op dit moment ook gebruikt in de F-15E Strike Eagles van de Amerikaanse luchtmacht. Japan heeft in totaal 103 radars aangevraagd en zes reserve sets, 116 Honeywell Advanced Display Core Processor II missiecomputers en 101 BAE Systems AN/ALQ-239 digitale elektronische oorlogssystemen. Het huidige pakket bevat ook anti-spoofing GPS navigatie voor preciezere navigatie en nieuwe radio’s voor betere communicatie. Met dit hele pakket moeten de Eagles weer jaren meekunnen.

Het verzoek van Japan bestond ook uit een verzoek tot integratie van vliegtuigen en nieuwe munitie en testondersteuning hiervoor. Japan heeft aangekondigd in zijn defensieprogramma aan het einde van 2018, dat men ook de optie bekijkt lucht-grond wapens van Lockheed-Martin aan te schaffen voor de F-15J vloot. De hoofdaannemer voor het leveren van de modules van het update programma zal het Amerikaanse Boeing zijn. De hoofdaannemer voor het ombouwen van de F-15J’s zal Mitsubishi Heavy Industries, waarbij Boeing een onderaannemer is ter ondersteuning van de

integratie van de FMS- en DCS elementen. De JASDF heeft op dit moment in totaal een vloot van ongeveer 200 F-15J en F-15DJ in operationele dienst. Deze zijn allemaal geconfigureerd voor de luchtverdedigingsrol met vrijwel geen lucht-grond-mogelijkheden. De eenheden vliegen bij zeven verschillende operationele squadrons in heel Japan. Ook beschikt de luchtmacht over een trainingssquadron en een agressorsquadron. Dit laatste squadron speelt een belangrijke rol bij het klaarstomen van de jonge generatie vliegers voor luchtgevechten. De Japanse F-15J vloot werd in de jaren 1980 gebouwd door vooral Mitsubishi Heavy Industries in Japan onder licentie. Er zijn ongeveer 90 F-15’s opgewaardeerd in het kader van het meer fasen verbeteringsprogramma in 1987. De vliegtuigen zijn sindsdien niet meer grondig gemoderniseerd en zijn nu dus allemaal verouderd.

In de loop der jaren zijn er meerdere pogingen gedaan om de F-15’s te upgraden, maar om verschillende fiscale en politieke redenen is Japan er nooit in geslaagd om een compleet upgradeprogramma voor zijn de F-15J's uit te voeren. Hierdoor bestaat de huidige F-15 vloot uit verschillende configuraties en apparatuur. Bij de meest recente upgrade werd vanaf 2007 slechts een klein aantal F-15J's geüpdatet met het Link 16 systeem en het Joint Helmet Mounted Cueing Systems van JHMCS. Met het Link 16 systeem zouden de F-15’s in staat zijn om te communiceren en data uit te wisselen met veel andere middelen van de Japanse defensie zoals voertuigen, schepen en andere vliegtuigen. Het project werd uiteindelijk beëindigd na een forse inkrimping van de updates na de verkiezing van een sterk pacifistische regering in 2009. Een andere geplande opwaardering van de F-15J’s waarbij infraroodcamera’s en volgsystemen moesten worden ingebouwd voor een verkenningsrol werd in deze periode ook afgelast. Het nieuwe updateplan moet ervoor zorgen dat de F-15’s allemaal van dezelfde standaard worden na de update. Het type wordt weer state of the art gemaakt om ingezet te kunnen worden voor de belangen van de JASDF voor de komende jaren. Een opvallend detail bij het verzoek voor de upgrade bij de Amerikaanse overheid was het ontbreken van een link 16 update voor alle F-15’s.

Met de opgewaardeerde F-15’s hoopt de JASDF weer ruim tien tot vijftien jaar deze vliegtuigen in te kunnen zetten voor de verdediging van het land. Met de introductie van dit upgrade pakket dat in de komende jaren wordt ingebouwd in ruim 98 F-15J’s, zal Japan ook een deel van zijn bestaande vloot afbouwen. Het is de bedoeling dat Japan langzaam een deel van de F-15’s zal gaan uitfaseren en vervangen door de F-35A Lightning II. Op dit moment is de hele Japanse luchtverdediging in de handen van de F-15J Eagle vloot, omdat op dit moment de Phantoms uitgefaseerd worden. De Phantoms waren sowieso al sterk achterhaald en zullen volledig het toneel verlaten in Japan. De F-35 vloot is nog niet volledig operationeel, maar zal later de F-15 vloot gaan ondersteunen in de luchtverdedigingsrol. Japan heeft ervoor gekozen om een deel van F-15 vloot uit te faseren om meer F-35A Lightning II vliegtuigen te kunnen aanschaffen. Het land is ook de grootste buitenlandse koper van de Lockheed-Martin F-35 Lightning II. Het eerste squadron in ondertussen al actief in Japan. Het is de bedoeling dat de JASDF in totaal 105 F-35A gevechtsvliegtuigen gaat ontvangen. Naast de F-35A heeft de Japanse regering in september 2019 ook besloten om nog eens 42 F-35B STOVL’s aan te schaffen. Deze STOVL versie van de F-35 zal inzetbaar zijn aan boord van de Japanse Izumo-klasse helikopter vliegdekschepen. Welke van de huidige F-15 squadron er op termijn zullen gaan vliegen met de F-35A is nog niet bekend op dit moment. Wel is zeker dat de F-15J Eagle vloot de komende jaren nog steeds de ruggengraat zal vormen van de Japanse luchtverdediging.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter