Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Vliegen bij de Japanse Marine; Ozuki, 8 november 2019

Japan Maritime Self Defense Force, deel 1; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

De Japanse marine en de bijbehorende marine luchtvaartdienst is een van de grootste organisaties van de Japanse krijgsmacht. De eenheden van de luchtvaartdienst opereren vanaf het Japanse land en vanaf de Japanse marine schepen. Elke vlieger van de luchtvaartdienst start zijn carrière op Ozuki voor zijn training.

Een van de grootste luchtvaartafdelingen van de Japanse overheid is de Marine Luchtvaartdienst van de Japanse Marine (Japan Maritime Self Defense Force) (JMSDF). De luchtvaart tak van de Japanse marine bevat alle vliegtuigen en helikopters die voor de marine van Japan in gebruik zijn. De luchtvaartdienst is een volledig zelfstandig onderdeel binnen de JMSDF en heel al een hele lange historie. De Japanse Marine Luchtvaartdienst (Koukuushuudan) is de marine luchtvaarttak van de JMSDF. Het hoofdkantoor van de luchtvaartdienst is gevestigd op Naval Air Facility Atsugi. Het hoofdkwartier is verantwoordelijk voor zowel vliegtuigen met vaste vleugels als de helikopters. Vanaf 2012 was de dienst uitgerust met meer dan 200 vliegtuigen en ruim 150 helikopters. Deze vliegtuigen en helikopters opereren vanuit vliegvelden in heel Japan en vanaf de schepen van de JMSDF. De huidige JMSDF is een moderne variant van de Imperial Japanese Navy welke vooral in de Tweede Wereldoorlog veel faam behaalde. Ondanks dat Japan de agressor was tijdens deze periode, speelde de marine van dit land een grote rol in het verloop van de oorlog. Na de Tweede Wereldoorlog bleef er niet veel meer over van de marine luchtvaartdienst van de JMSDF. Pas op 1 juli 1954 werd de Japanse marine opnieuw opgericht in zijn huidige vorm. Japan had door het verloop van de Tweede Wereldoorlog een aantal offensieve beperkingen opgelegd gekregen van de Amerikanen. De Japanse marine luchtvaartdienst werd in zijn huidige vorm heropgericht op 1 september 1961.

De carrière van elke marine vlieger van de JMSDF begint op Ozuki Air Station in het zuiden van Japan. Deze kleine vliegbasis ligt bij de stad Shimonoseki City in de Yamaguchi prefectuur. Op Ozuki vind namelijk de elementaire opleiding plaats voor alle Japanse marine vliegers. Alle studenten zullen hier hun basis training ondergaan. Ook ondergaan op deze vliegbasis de nieuwe vliegers voor de vliegtuigen van de kustwacht hun elementaire opleiding. Ozuki is een vliegveld dat voor het eerst werd

gebruikt vanaf juni 1937. Het vliegveld werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt om een Japanse luchtverdedigingseenheid te huisvesten. Na de oorlog zouden er verschillende Amerikaanse en Nieuw Zeelandse eenheden worden gebaseerd op Ozuki. Pas vanaf september 1950, werd het vliegveld weer overgedragen van de Amerikanen naar de Japanse overheid die er meteen een kleine politie eenheid stationeerde. In 1956 was het vliegveld ook nog enkele jaren eigendom van Japan Air Self Defense Force voordat het een onderdeel werd van Japan Maritime Self Defense Force op 25 juli 1964. Vanaf 1965 werd op Ozuki voor het eerst de Educational Aviation Group gebaseerd op die kleine vliegveld. De oprichting van deze eenheid luidde de trainingstaak voor Ozuki in. Al snel werd het 201st Air Corps dat op Kanoya was gebaseerd op Ozuki gebaseerd waarmee de elementaire vliegeropleiding vanaf Ozuki werd gevlogen.

Tegenwoordig is Ozuki een moderne maritieme vliegbasis van de Japanse marine. Op deze vliegbasis staat maar een eenheid gestationeerd, namelijk de Ozuki Education Aviation Group welke is opgebouwd uit een vijftal onderdelen. De eerste drie onderdelen zijn allemaal facilitaire onderdelen voor de basis. Deze onderdelen, zijn: het 201st Maintenance Supply Corps voor onderhoud aan vliegtuigen en faciliteiten, het Ozuki Air Base Corps dat diensten verleent aan de vliegbasis en tot slot het Ozuki Politie detachement dat voor de veiligheid en orde zorgt. Het vierde onderdeel is meteen de plaats waar alle kandidaat vliegers hun opleiding beginnen, namelijk het Education Air Corps. Deze eenheid is verantwoordelijk voor het basisonderwijs voor vliegoperaties dat wordt gegeven in klassieke klaslokalen. De kandidaten die hier aan hun vliegeropleiding gaan beginnen hebben eerst de Nationale Defensie Academie doorlopen. Het theoretische gedeelte van de opleiding bestaat uit een periode van twaalf weken. Het vijfde onderdeel op Ozuki Air Station is het 201st Educational Air Corps. De eenheid beperkt zich tot de elementaire aspecten van het militaire vliegen. De opleiding bij deze eenheid zal ongeveer 50 weken in beslag nemen voordat de vliegers klaar zijn om naar de gevorderde vliegopleiding te gaan. Voor de elementaire vliegeropleiding beschikt het 201st Air Corps over de Fuji T-5 waarvan de eenheid er tegenwoordig nog 36 in gebruik heeft.

De Fuji T-5 is een licht eenmotorig propellervliegtuig welke is geproduceerd door Fuji Heavy Industries dat tegenwoordig onderdeel is van Subaru. Er zijn in totaal 54 vliegtuigen van dit type gebouwd door de fabrikant die allemaal zijn geleverd voor de JMSDF. Het toestel was begin jaren 90 toen het werd geïntroduceerd de opvolger van de KM-2 bij de Japanse marine. Het toestel werd voor het eerst ingezet bij het 201st Educational Air Corps op 22 maart 1989. In de T-5 zitten de cursist en de trainer naast elkaar in de cockpit. Er is heel bewust voor dit concept gekozen, want zowel in de Japanse maritieme helikopters als in de patrouillevliegtuigen zitten de vliegers van de JMSDF naast elkaar. Deze configuratie is dan ok de reden dat er niet voor de T-3 en de T-7 is gekozen zoals dat bij de JASDF het geval is waarbij de vliegers achter elkaar zitten. De bijnaam van het 201st Education Air Corps is “Rookie Flight”, wat verwijst naar de onervarenheid van de leerlingen. Zodra de vliegers zijn geslaagd voor hun elementaire opleiding op de T-5, zullen ze verder gaan op de gespecialiseerde opleidingen van de JMSDF. De kandidaten die op de vliegtuigen verder gaan zullen naar 202nd Education Air Corps gaan op Tokushima Air Station om te trainen met de TC-90 en later naar het 203rd Education Air Corps op Shimousa Air Station om daar te trainen op de P-3C Orion. De vliegers die op de helikopter typen verder gaan zullen naar Kanoya Air Station gaan waar ze zullen trainen bij het 211th Education Air Corps op de TH-135. Hun training op Ozuki eindigt na het behalen van De training.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter