Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Trainen met Agressor Eagles in Japan; Nyatubaru, 7 november 2019

Eagles Verdedigen Japan, deel 7; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

Een van de bekendste eenheden van de Japan Air Self Defense Force (JASDF) is de Vlieginstructeur Groep (Hiko Kyodogun), die ook bekend staat als de Agressor Groep. De F-15’s Eagles van de Agressor Groep zijn in veel exotische kleuren gespoten volgens de kleurenschema’s van de Russische en Chinese Luchtmachten.

Het inzetten van agressors bij een moderne luchtmacht zorgt ervoor dat de operationele jachtvliegers maximaal kunnen trainen en continue blijven leren doordat ze herhaaldelijk worden uitgedaagd. Japan werkt al sinds de jaren 1920 met Agressors om hun vliegers beter te maken. In de tijd dat de luchtvaart vaak nog onderdeel was van het leger, werd de strijd gevoerd om de luchtvaarttak als ene onafhankelijk onderdeel op te zetten. Ook in Japan was dit het geval. Uiteindelijk werd in 1939 de Flight Experiment Department opgericht die ervoor moest zorgen dat men met vliegtuigen kon experimenteren en vooral vliegers beter kon voorbereiden op hun werk. Het zou echter tot de jaren 1980 gaan duren voordat Japan de beschikking kreeg over een echt Agressor Squadron. Het idee werd geopperd in navolging van de Amerikaanse Luchtmacht die goede resultaten haalden met deze manier van trainen tijdens oefeningen zoals Red Flag in Nevada. Agressor eenheden besteden tijd aan het bestuderen nieuwe gevechtstechnieken en ontwikkelen deze door ze in het echt te testen. De rol van de agressor eenheid is om dit professioneel uit te voeren en het niveau van de hele JASDF te verhogen door operationele eenheden te trainen op basis van de geproduceerde resultaten.

In Japan werd door de JASDF het Agressor Squadron opgericht om de vliegers van de eigen luchtmacht te laten ervaren hoe het is om tegen geduchte tegenstanders te vechten. De eenheid werd met de introductie van de F-15J/DJ Eagle in Japan in het leven geroepen op 17 december 1981. De eenheid werd opgericht op Tsuiki in de Fukuoka Prefectuur. Men ging bij de Agressor Groep vliegen met de Mitsubishi T-2. Dit type werd aanvankelijk gekozen, omdat het toestel de vluchtkenmerken van de MiG-21 had. Dit vliegtuig van Russische makelij is bij de meeste vijandige landen rondom Japan in gebruik. De T-2 was dus een ideaal vliegtuig om tegen te trainen voor de Japanse jachtvliegers. De eenheid zou op 16 maart 1983 geen verhuizen van Tsuiki

naar Nyatubaru Air Base in de Miyazaki Prefectuur. Op deze vliegbasis werden de nieuwe lichtingen F-15 vliegers getraind en daarom was het logisch om ook het Agressor Squadron hier te baseren op dat moment. Aan het einde van de jaren tachtig vonden er regelmatig ernstige ongevallen plaats met de geavanceerde T-2. Het vliegtuig werd dusdanig zwaar belast in de luchtgevechten tijdens oefeningen dat de vliegtuigen het soms begaven in de lucht en uit elkaar vielen. Dit gebeurde toch, ondanks dat de vliegtuigen werden gevlogen door zeer ervaren instructeurs. Ondanks dat de T-2 een uitstekend manoeuvreervermogen heeft, werd uit veiligheid overwegingen ervoor gekozen om het type te gaan vervangen. Tot aan zijn vervanging, mochten de T-2 vliegers niet meer het maximale uit hun toestel halen.

In 1989 werd besloten om de Mitsubishi T-2 te gaan vervangen door de Mitsubishi F-15J/DJ Eagle. Vanaf 1990, werd het Agressor Squadron uitgerust met uitsluitend F-15DJ Eagle tweezitters op Nyatubaru. Het feit dat men voor tweezitters koos, was een keuze voor de veiligheid rondom de taak die met dit toestel werd uitgevoerd. Pas sinds het jaar 2000 wordt er ook een kleine groep eenzitters ingezet bij het Agressor Squadron. In het Mitsubishi T-2 tijdperk waren de kleurenschema’s van de vliegtuigen nog low profile gehouden. De vliegtuigen werden in die tijd in de kleuren van de Sovjetjagers gespoten. Ook hadden de vliegtuigen Russische registratienummers en markings op de vliegtuigen staan. Na de introductie van de F-15, werden de registratienummers weer gewoon volgens het Japanse systeem op de toestellen gezet. De F-15’s ontvingen door de jaren heen hele exotische kleurenschema’s en er zijn niet twee toestellen die dezelfde kleuren hebben. Vanaf 2014 is het Agressor Squadron samengevoegd met de nieuw opgerichte “Air Tactical Guidance Unit” en de “Air Self-Governing Unit”. De eenheid is nu dus veel meer dan alleen een Agressor Squadron, omdat er een heel team omheen zit dat ook trainingen en tactieken ontwikkeld. Vanaf deze samenvoeging, wordt de eenheid dan ook aangeduid als de Agressor Groep. Op 10 juni 2016, zou de Agressor Groep Nyatubaru verlaten, de eenheid is nu gebaseerd op Komatsu in het Japanse centrale militaire district.

Om een Eagle Driver te worden bij de Agressor Groep, moet de vlieger behoren tot de beste in zijn soort in Japan. Men moet uitblinken bij de operationele squadrons om in aanmerking te komen. Het is niet een functie waar een vlieger zomaar op kan solliciteren. Een aspirant voor de Agressor Groep wordt benaderd door de groep zelf en is voorhouden voor slechts enkelen. Nadat een vlieger is toegelaten bij de Agressor Groep, zal hij de hele basistraining van een F-15 vlieger opnieuw afleggen. Tijdens dit traject zal de nadruk niet liggen op het goed besturen van de F-15 als wapenplatform. De vlieger zal vooral bezig zijn met het samenstellen van luchtgevecht scenario’s door de tegenstander te instrueren. De vlieger zal vooral aan de slag gaan met het verbeteren van zijn eigen coaching vaardigheden om trainees beter te maken in hun werk. Er wordt gezegd dat vliegers die niet zijn toegelaten bij het Agressor Squadron een zeer grote barrière kunnen voelen, omdat ze bij hun eigen eenheid tegen het plafond van hun kunnen aanlopen. Bij de Agressor Groep is er vuurleidingsteam van grondpersoneel aanwezig dat de agressor instrueert over het gebruik van de wapens. Deze manier van werken maakt scenario’s realistisch en daagt alle Japanse vliegers uit tot het maximum. Het merkteken van de Agressor Groep is de Cobra. Deze slang impliceert hoge intelligentie en het doden van vijanden met dodelijk gif in een enkele beet. De vlieger die een badge draagt van de Agressor Groep waarschuwt dat “als je wordt neergeschoten, dit je lot zal zijn”. Het mag duidelijk zijn dat alleen de beste van de beste jachtvliegers in Japan tot deze elitaire groep wordt toegelaten.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter