Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De First Tactical Airlift Group; Komaki, 10 november 2019

De Japanse Air Support Group, deel 2; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

Op Komaki Air Base is de Japanse 1st Tactical Air Group gebaseerd. Deze eenheid bestaat uit twee squadron die zijn uitgerust met de Lockheed C-130H hercules voor tactische transporten en de Boeing KC-767J voor Strategische tanker taken. Vooral de tankers spelen een belangrijke rol voor de toekomst van de JASDF.

De 1st Tactical Airflit Group (1TAG) van de Japan Air Self Defense Force (JASDF) is gebaseerd op Komaki Air Base in de buurt van de Japanse stad Nagoya en Komaki in de Aichi prefectuur. Het 1TAG valt net als de andere transporteenheden onder het commando van de Air Support Group van de JASDF. Het 1TAG is opgebouwd uit twee operationele transport squadrons. Deze twee eenheden zijn het 401 Hikotai en het 404 Hikotai. De eerste eenheid die onder het commando valt van de 1TAG is het 401 Hikotai ook wel aangeduid als het 401st Tactical Airlift Squadron. Deze eenheid is momenteel uitgerust met de Lockheed C-130H Hercules en Lockheed KC-130H Hercules. Het 401 Hikotai werd gevormd op Miho Air Base op 1 oktober 1968. De eenheid was op het moment van zijn oprichting uitgerust met de Amerikaanse Curtiss C-46D Commando. In de tien voorgaande jaren van 1958 tot en met 1968 opereerde er al een andere eenheid met deze vliegtuigen als voorganger van het 401 Hikotai. Al heel erg snel werd de verouderde C-46D vervangen voor de toen nieuwe YS-11P bij het 401 Hikotai in december 1969. De C-46D heeft het uiteindelijk nog vol gehouden bij de eenheid tot in 1978. In maart 1973, werd naast de YS-11 ook de Kawasaki C-1 geïntroduceerd bij het 401 Hikotai. Op 31 maart 1978, werd de eenheid verplaatst van Miho Air Base naar zijn huidige onderkomen Komaki Air Base.

Omdat de Kawasaki C-1 slechts een beperkt vliegbereik had, werd het toestel bij het 401 Hikotai al na iets meer dan tien jaar vervangen door de Lockheed C-130 Hercules in 26 september 1984. De C-130 Hercules was in vergelijking met zijn voorganger een veel beter vliegtuig. De C-130H Hercules heeft een veel groter vliegbereik dan zijn voorganger de Kawasaki C-1. Sinds het begin van de jaren 1980 is de politieke houding van Japan langzaam meer naar buiten toe gericht dan zuiver en alleen de inzet in eigen land. De Japanse zelfverdedigingskrachten zouden zich meer gaan laten zien aan de rand van het Japanse keizerrijk rondom te eilanden en de territoriale

wateren. Het gebruik van een tactisch transportvliegtuig zoals de C-130H Hercules was dan ook een logische keuze voor het land. De Kawasaki C-1 en de YS-11 verdwenen bij het 401 Hikotai uit de orbat vanaf halverwege 1989. De eenheid was vanaf hier dus volledig operationeel met de C-130 Hercules. In totaal heet het 401 Hikotai veertien C-130 vliegtuigen ontvangen op Komaki. Vanaf 25 februari 2010, beschikt het 401 Hikotai ook over een enkele KC-130H Hercules. Dit toestel werd aangeschaft om testen te doen met het bijtanken in de lucht van helikopters met de Hercules. Dit vliegtuig werd als vijftiende vliegtuig toegevoegd aan de inventaris van het 401 Hikotai. Op dit moment is de C-130 hercules een van de belangrijkste tactische transportvliegtuigen van de JASDF.

De tweede eenheid die op Komaki is gebaseerd is het 404 Hikotai. Ook deze eenheid maakt deel uit van het 1TAG. Het 404 Hikotai is uitgerust met de Boeing KC-767J strategische tanker. De eenheid heeft tegenwoordig vier van deze tankers in gebruik op Komaki Air Base. Het 404 Hikotai van de JASDF is de eerste eenheid bij de luchtmacht in de historie die in staat is om andere vliegtuigen in de lucht bij te tanken. De eenheid is de jongste eenheid van de JASDF, want het squadron werd pas op 26 maart 2009 opgericht op Komaki Air Base. In de voorgaande jaren was Japan niet gerechtigd om strategische tankers in zijn bezit te hebben door de militaire beperkingen als gevolg van de Tweede Wereldoorlog. De eerste KC-767 tankers waren operationeel inzetbaar bij de eenheid vanaf 1 april 2010. De Boeing KC-767 is een militaire strategische tanker en een strategisch transportvliegtuig van Amerikaanse makelij. Het vliegtuig is ontwikkeld op basis van de Boeing 767-200ER welke in de civiele luchtvaart een bekend vliegtuig is bij veel maatschappijen. De tanker kreeg in eerste instantie de aanduiding KC-767A nadat het toestel aanvankelijk door de United States Air Force was geselecteerd om oudere KC-135E Stratotanker te vervangen. In december 2003 werd het contract met de USAF bevroren en later geannuleerd wegens beschuldigingen van corruptie. De tanker werd doorontwikkeld voor de Italiaanse en Japanse luchtmacht die beide vier tankers hebben besteld bij Boeing.

Het herziene KC-767 voorstel van Boeing aan de USAF werd in februari 2011 geselecteerd voor het KC-X-programma onder de aanduiding KC-46. In 2001, koos Japan de KC-767 ten koste van de Airbus A310 MRTT en tekende het land een contract voor de aanschaf in 2003. In juni 2005, arriveerde het eerste vliegtuig van Japan in het modificatiecentrum van Boeing in Wichita, Kansas om te worden uitgerust met de tankuitrusting. De levering van de eerste KC-767J voor de JASDF werd ongeveer twee jaar vertraagd vanwege ontwikkelingsproblemen en de toevoeging van het vliegtuig met FAA certificering. De Japanse versie van de tanker is alleen uitgerust met het flying boom systeem. Vanaf 2009 zijn de vliegtuigen in het bezit van de JASDF bij het 404 Hikotai. De tankereenheid wordt in het Engels ook wel eens aangeduid als het 404th Tactical Airlift Tanker Squadron. Met het bezit van deze vier tankers ging er voor de JASDF een hele wereld open. Men was ineens in staat om vliegtuigen van de Japanse strijdkrachten te verplaatsen over de hele wereld. Dit heeft er onder andere toe geleid dat de JASDF tankers in 2015 een tweetal Kawasaki p-1 patrouillevliegtuigen naar Fairford konden vliegen voor de grootste militaire vliegshow ter wereld. Ook hebben door de inzet van de tankers Japanse vliegtuigen kunnen deelnemen aan oefeningen in Australië en de Verenigde Staten in het kader van militaire samenwerking. De tankers van het 404 Hikotai op Komaki Air Base zullen een hele belangrijke rol blijven spelen voor de Japanse luchtmacht. Japanse gevechtsvliegtuigen en patrouillevliegtuigen kunnen met behulp van de tankers ook veel langer in de lucht blijven.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter