Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Third Tactical Airlift Group; Komaki, 10 november 2019

De Japanse Air Support Group, deel 3; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

De derde grote vliegbasis waar de Japanse transportvliegtuigen staan is Miho Air Base. Op deze vliegbasis wordt op dit moment voor het eerst de Kawasaki C-2 ingevoerd als het nieuwste transportvliegtuig van de Japan Air Self Defense Force. Ook staat hier een trainingseenheid gebaseerd die vliegt met de T-400.

De derde Japanse transport wing die onder het commando valt van de Air Support Group is de 3rd Tactical Airlift Group (3TAG). Deze eenheid is tegenwoordig gebaseerd op Miho Air Base in het zuidwesten van het land bij de stad Sakaiminato City in de Tottori Prefectuur. Het hoofdkantoor van het 3TAG bevindt zich ook op Miho Air Base en de eenheid is uitgerust met transportvliegtuigen en een aantal trainingsvliegtuigen voor deze taak. De belangrijkste missie van de 3TAG is het transporteren van personeel en apparatuur. Deze missies bestaat uit het ondersteunen van operaties in de lucht en het afleveren van gedropte vrachten. Daarnaast is de wing verantwoordelijk voor de opleiding en training van transportvliegers en luchtvaart officieren. Het 3TAG bestaat tegenwoordig uit twee squadron, deze eenheden zijn het 403 Hikotai en het 41 Kyoiku Hikotai. De belangrijkste eenheid als het aankomt op operationele taken van het 3TAG is het 403 Hikotai. Het 3TAG werd in zijn huidige vorm opgericht op 31 maart 1978. Het 402 Hikotai werd op het moment van zijn oprichting uitgerust met de YS-11P voor transporttaken. De YS-11 kreeg al snel ondersteuning bij het 403 Hikotai, want de Kawasaki C-1 werd operationeel bij de eenheid op 3 maart 1979. De YS-11P zou bij het 403 Hikotai in dienst blijven tot en met 19 mei 2017. Een jaar later zou men bij deze eenheid ook stoppen met het vliegen met de Kawasaki C-1 in april 2018.

Deze behoorlijk verouderde vliegtuigen werden vervangen door een nieuw type dat in dienst kwam bij de JASDF. Dit nieuwe type was de Kawasaki C-2. Dit vliegtuig is gebaseerd op de Kawasaki C-1 qua design, maar is een totaal nieuw en zeer modern vliegtuig. De eerste C-2 werd geleverd aan het 403 Hikotai op 28 maart 2017. Het 403 Hikotai is de eerste eenheid van de JASDF die dit nieuwe type ontvangen heeft in operationele dienst. Als opvolger van de sterk verouderde Kawasaki C-1 hebben de Technologie Research Division van het Ministerie van Defensie en Kawasaki Heavy

Industries het CX plan doorontwikkeld. Het 403 Hikotai op Miho Air Base werd al vanaf het begin aangewezen als de eenheid die als eerste met dit nieuwe type zou gaan vliegen. Het ontwerp werd al snel aangeduid als de Kawasaki C-2. Bij de JASDF staat dit grote transportvliegtuig ook bekend onder de naam Blauwe Vinvis, omdat het toestel de vorm heeft van een walvis. De C-2 zou de opvolger moeten worden van de C-1 toen het project startte in het jaar 2000. De eerste vlucht met dit nieuwe toestel werd gevlogen op 26 januari 2010. Tijdens deze eerste vlucht ontving het eerste prototype de naam XC-2. Het oorspronkelijke plan was om eind 2014 de eerste vliegtuigen in te zetten op Miho Air Base. Deze invoer werd echter vertraagd vanwege een gebrek aan daadkracht tijdens de ontwikkeling van het vliegtuig. Op 27 maart 2017, was de ontwikkeling voltooid en werd het C-2 design goedgekeurd voor operationeel gebruik bij de JASDF.

De Kawasaki C-2 is een langeafstandsvliegtuig dat ladingen tot vier keer zwaarder kan vervoeren dan de Kawasaki C-1. Het toestel is in staat om complete MIM-104 Patriot grond-lucht raketbatterijen en Mitsubishi UH-60 helikopters te vervoeren. Ook is het vliegbereik van de Kawasaki C-2 ruim zes maal groter dan dat van de Kawasaki C-1. De C-2 is niet alleen gebaseerd op de verouderde C-1. Het toestel bevat ook veel componenten en functies die zijn gebaseerd op de Amerikaanse Boeing C-17 Globemaster III. De C-2 is verwant aan het ontwerp van de Kawasaki P-1 die in gebruik is genomen bij de Japan Maritime Self Defense Force. De C-2 en de P-1 hebben veel dezelfde componenten waardoor de productie van beide vliegtuigen aanzienlijk lager wordt. Op 28 maart 2017, werden de eerste drie C-2’s geleverd aan het 403 Hikotai op Miho Air Base. De eerste inzet van de C-2 vond amper een jaar later plaats. Er werd een C-2 uitgezonden naar Djibouti in Afrika waar de JASDF een bijdrage leverde aan de humanitaire missie. Naar verwachting zal de JASDF ongeveer veertig C-2 transportvliegtuigen gaan ontvangen. Het 403 Hikotai is de eerste eenheid die met het toestel operationeel vliegt. De volgende eenheid die met de C-2 zal gaan vliegen is het 402 Hikotai dat deel uitmaakt van de 2nd Tactical Airlift Group op Iruma Air Base.

De tweede eenheid die op Miho Air Base is gebaseerd is het 41 Kyoiku Hikotai. Deze eenheid is een trainingseenheid voor alle transporteenheden van de JASDF. Het 41 Kyoiku Hikotai is nog een vrij jongen eenheid van de JASDF, want de eenheid werd pas opgericht op 1 juni 1995. Voor de trainingstaak ontving de eenheid de T-400. Dit toestel is gebaseerd op de Amerikaanse T-1A Jay Hawk en wordt gebruikt voor de opleiding van transportvliegers. Het 41 Kyoiku Hikotai heeft voor deze trainingstaak in totaal dertien van deze T-400’s ontvangen op Miho Air Base. De basisspecificaties van de T-400 zijn hetzelfde als de T-1. Echter is de interne lay-out anders en er zijn wijzigingen zoals de toevoeging van een traagheidsnavigatiesysteem en een straalomkeerder voor de landing. Mitsubishi Heavy Industries heeft de vliegtuigen in licentie gebouwd en is ook verantwoordelijk voor de regelmatige inspectie en reparatie van de T-400. De T-400 vliegtuigen zijn te herkennen aan het witte kleurenschema met een aantal zwarte strepen over de romp. De vliegers die hun carrière zullen vervullen op de transportvliegtuigen van de JASDF starten hun opleiding op de T-7 op Shizuhama Air Base of Hofu Air Base. Na deze initiële opleiding zullen de vliegers hun training starten bij het 41 Kyoiku Hikotai op de T-400. De opleidingen tot transportvlieger duurt ongeveer twaalf maanden. Na de training bij deze eenheid zullen de vliegers worden ingedeeld bij een van de grote operationele transport wings van de JASDF of bij een van de reddingseenheden waar men ook vliegt met de U-400 voor SAR missies.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter