Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Kawasaki P-1 op Patrouille; Atsugi, 11 november 2019

Japan Maritime Self Defense Force, deel 6; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

In Japan wordt op dit moment de Kawasaki P-1 structureel ingevoerd bij de Japan Maritime Self Defense Force. Ondanks pogingen van de Japanse fabrikant Kawasaki Heavy Industries zijn er tot nu toe nog geen buitenlandse klanten gebonden aan de P-1. De eerste twee eenheden in Japan vliegen reeds met het type.

Nadat het prototype van de Kawasaki P-1 was geleverd aan het 51st Fleet Air Squadron op Atsugi Air Station in 2013, is het type in productie gegaan voor de Japan Maritime Self Defense Force (JMSDF). De totale behoefte van de Japanse marine bedraagt de aanschaf van ruim 70 vliegtuigen voor de patrouillerol waarvan er ondertussen 24 zijn geleverd. Als onderdeel van zijn fiscaal jaar FY2015 verzoek heeft de JMSDF met succes geopperd voor een initiële bulkaankoop van in totaal twintig P-1 vliegtuigen. De totale aanschafprijs voor deze grote serie vliegtuigen bedroeg in totaal 378,1 miljard yen. Afgezien van de traditionele jaarlijkse defensiecontracten in Japan waarbij kleine series vliegtuigen worden aangekocht, was deze kostenbesparende inkoopmethode al geaccepteerd door de overheid. In het geval van de aanschaf van de Kawasaki P-1 moest de wetgeving worden vastgesteld om de dan geldende limiet van vijf jaar op langlopende contracten te verlengen. Door schaalvoordelen te bieden via gecentraliseerde inkoop, verwachtte het Japanse ministerie van Defensie ongeveer 40,3 miljard yen te besparen op de aankoop van de P-1. Dat is in totaal een kostenbesparing van ruim 2miljard yen per toestel. De besparing in financiering zou bijvoorbeeld het P-3C levensverlengingsprogramma kunnen financieren.

Op 6 februari 2015, werden er twee P-1’s van de JMSDF naar Amerikaanse Marine Corps Air Station Kaneohe Bay in Hawaii gevlogen voor een testlancering en evaluatie van de Boeing AGM-84 Harpoon-anti-scheepsraket. De testen vonden plaats in enkele dagen tijd dat de vliegtuigen daar waren voor de experimentele testen. De vliegtuigen vertrokken weer vanaf Hawaii op 11 februari. Op de terugweg hebben de vliegtuigen nog een nachtstop gehad op Andersen Air Force Base in Guam. Deze bezoeken waren de eerste overzeese tochten van de P-1 van de JMSDF. Op 8 mei 2015, kondigde het Japanse ministerie van Defensie aan dat men aan Kawasaki Heavy Industries had gevraagd om een studie te starten naar de draagmogelijkheden van

lange afstand air-to-air raketten voor de P-1. Een dergelijk vliegtuig zou ook kunnen voortkomen uit de ontwikkeling van een P-1 variant voor Early Warning & Control (AEW&C) taken welke ook werd bestudeerd. Twee P-1 vliegtuigen van het 51st Fleet Air Squadron van Atsugi Air Station vertrokken naar het Verenigd Koninkrijk op 10 juli 2015. De toestellen werden ondersteund door een KC-767 van de Japan Air Self Defense Force. Het debuut van de JMSDF was een van de hoogtepunten van de Royal International Air Tattoo op RAF Fairford in Engeland van 17 tot 19 juli 2015. Het Japanse Kawasaki Heavy Industries was optimistisch na dit bezoek door potentiele nieuwe verkopen van het type in Europa die bestudeerd werden. Het type zou worden bestudeerd in Frankrijk ter vervanging van de Breguet Atlantic en in Duitsland ter vervanging van de P-3C Orion.

Naast de interesse uit Duitsland en Frankrijk, was er in het verleden meer interesse voor de P-1. Mede door het bezoek aan het Verenigd Koninkrijk, was ook dit land een tijdje een potentiele klant voor de Kawasaki P-1. In januari 2015, werd gemeld dat Tokio een reeks verdedigingsgesprekken voerde met het Verenigd Koninkrijk over een mogelijke verkoop van P-1's aan de Royal Air Force. De toestellen zouden dan de eerder uit dienst Hawker Siddeley Nimrod patrouillevliegtuigen moeten vervangen. Het voorstel was onderdeel van een breder initiatief om de beperkingen op de Japanse militaire export te verlagen. Er werd beweerd dat Groot-Brittannië zou overwegen om het type gezamenlijk te produceren en dat het land rechten kon behouden over gerelateerde radar- en sensortechnologieën. Op 23 november 2015, kondigde het Verenigd Koninkrijk echter aan dat het de Boeing P-8 Poseidon zou kopen in plaats van de Kawasaki P-1. Naast het verenigd Koninkrijk, was er ook interesse uit Nieuw-Zeeland. Dit land vroeg om informatie over de Kawasaki P-1 en de Kawasaki C-2 om te voldoen aan de behoeften van het land aan patrouille- en transportvliegtuigen. Op 9 juli 2018, werd aangekondigd dat Nieuw-Zeeland de P-8 had gekozen als nieuw patrouillevliegtuig. Er is op dit moment nog wel interesse uit landen zoals Vietnam en Thailand die beide overwegen om voor dit Japanse vliegtuig te gaan. Tot nu toe heeft de P-1 het overal nog afgelegd tegen de P-8 Poseidon.

Tot nu toe is Japan dus het enige land dat de Kawasaki P-1 in gebruik heeft genomen. De eerste 24 vliegtuigen zijn ondertussen afgeleverd aan de JMSDF. Er zijn op dit moment twee eenheden die in Japan al operationeel met de P-1 patrouilleren en een testeenheid die met de P-1 de operationele testen en evaluaties heeft uitgevoerd. De eerste eenheid die de P-1 ontving in Japan, was het 51st Fleet Air Squadron op Atsugi Air Station bij de hoofdstad Tokio in 2013. Deze eenheid vliegt met de prototypes van de P-1 en draagt bij aan de doorontwikkeling van de P-1. Ook vliegt deze eenheid nog met een aantal testversies van de P-3C Orion. De eerste volledig operationele eenheid die met de P-1 ging vliegen was het 3rd Fleet Air Squadron (Patron 3) op Atsugi Air Station. Atsugi werd hiermee de eerste eenheid die volledig overstapte op de P-1 in operationele dienst in heel Japan. De eenheid die onderdeel is van het 4th Fleet Air Wing ontving zijn eerste P-1 in april 2015. Op 1 februari 2018, waren beide vluchten van Patron 3 operationeel op de P-1. De tweede eenheid die vervolgens de overstap zou gaan maken naar de P-1, was het 1st Fleet Air Squadron (Patron 1) op Kanoya Air Station. Kanoya ligt op het meest zuidelijkste puntje van het Japanse vaste land. De eerste P-1 voor Kanoya Air Station arriveerde in juli 2019. Sindsdien worden er steeds meer P-1’s afgeleverd en zal de eerste vlucht van de eenheid aan het einde van 2019 ook volledig operationeel zijn op de P-1. Naarmate er steeds meer P-1-en op het toneel verschijnen bij de JMSDF, zullen er tegelijkertijd steeds meer Orions worden uitgefaseerd in het land tot dat de P-1 de Patrouilletaken volledig heeft overgenomen.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter