Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Ontwikkeling van de TLP; Florennes, 7 maart 2000

Het Tactical Leadership Program, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tegenwoordig is de TLP een van de belangrijkste leiderschap cursussen in Europa. Er zijn op dit moment tien NATO landen betrokken bij het TLP programma op het Belgische Florennes. Het doel van de TLP is om de landen te laten opereren in een grote multinationale samenwerking waarbij de nadruk ligt op leiderschap.

De historie van het Tactical Leadership Program (TLP), gaat terug naar de hoogtijdagen van de Koude Oorlog. Er waren in West-Duitsland veel landen actief in het luchtruim die allemaal klaar stonden om een aanval uit het oosten van de Sovjet unie af te wenden. De Europese landen moesten samen met de luchtmacht van de Verenigde Staten klaar staan om gezamenlijk op te treden om de westerse belangen te verdedigen als daarom werd gevraagd. Het Tactical Leadership Program van de Allied Air Forces Central Europe (AAFCE) werd geboren uit een verlangen van de samen werkende luchtmachten. In januari 1978, werd om deze vaardigheden te ontwikkelen de AAFCE TLP opgericht op de Duitse luchtmachtbasis Fürstenfeldbruck. De landen die in dit programma stapten, waren: België, Canada, West-Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland en de Verenigde Staten. De eerste TLP cursussen die net na de oprichting werden gehouden namen vooral de vorm aan van een seminar van twee weken. Tijdens deze trainingen werden vliegtuig bemanningen van de betrokken partner landen getraind in de NATO tactieken, en werden individuele technieken en procedures besproken en herformuleerd.

In september 1979, verhuisde de TLP naar Jever Air Base in Noord-Duitsland. Op deze vliegbasis werd voor het eerst een vliegfase aan de cursus werd toegevoegd. De training werd met deze introductie uitgebreid naar vier weken. De TLP bleef uiteindelijk gestationeerd op Jever tot december 1988. Er waren op dat moment 71 vliegcursussen gehouden waarbij ruim 2000 NATO bemanningsleden waren getraind en afgestudeerd. In 1988, verzocht de West-Duitse regering de TLP het land te verlaten om drie verschillende redenen. De eerste reden was dat de toename van het aantal slots en sorties dat gevlogen werd door de TLP-deelnemers leidde tot een toename van geluid rondom Jever en de verschillende laagvlieggebieden. De tweede reden was dat er te weinig ruimte was in de Duitse laagvlieggebieden door de

aanwezigheid van geallieerde luchtmachten die gevestigd waren West-Duitsland. De laatste reden was de geplande introductie van de Tornado ECR op Jever. De echte reden voor het verzoek tot vertrek zou een sterke politieke druk kunnen zijn geweest op de West-Duitse regering door de publieke opinie en de media. Dit zou zijn veroorzaakt door het dodelijke luchtongeval tijdens een vliegshow op de vliegbasis Ramstein in augustus 1988. Na het aangekondigde vertrek uit Jever, vond de TLP al snel een nieuwe thuisbasis op Florennes in België. Dit vliegveld van de Belgische luchtmacht was beschikbaar gekomen na het vertrek van de USAF 485th Tactical Missile Wing.

De TLP zou al snel gaan verhuizen naar de nieuwe locatie Florennes aan het einde van 1989. De eerste TLP vliegcursus werd op Florennes gehouden in januari 1990. De overstap naar het Belgische Florennes viel ook samen met de uitbreiding van de mogelijkheden van de TLP. De TLP werd aanzienlijk uitgebreid door de oprichting en toevoeging van nog twee afzonderlijke compartimenten. De twee compartimenten, waren de Branches Concepts & Doctrines en de Academic Branche. Het doel van Concepts & Doctrines Branche kan worden omschreven als het ontwikkelen en onderwijzen van de theoretische achtergrond voor tactische luchtoperaties. De Flying Branche is verantwoordelijk voor de omzetting van de theoretische kennis, die is opgedaan bij de Academic Branche, in praktische vaardigheden van de tactische vliegers binnen van de NATO. Een andere verandering bij de verhuis naar Florennes, was dat een Franse verbindingsofficier toetrad tot het TLP-personeel. Tegenwoordig neemt daardoor ook Frankrijk deel aan de meeste vliegcursussen. Aan de andere kant trok Canada zich terug uit het programma na de ontbinding van zijn luchtstrijdkrachten in Duitsland in 1997. Het Tactical Leadership Program is tegenwoordig een organisatie die is gevormd onder een Memorandum of Understanding tussen 10 NATO landen. De TLP maakt geen deel uit van de NATO structuur, maar is gekoppeld aan de NATO via een Letter of Agreement met het NATO HQ AC Ramstein. Naast de bestaande partner landen zouden later ook landen zoals Denemarken, Griekenland, Italië en Spanje toetreden tot de TLP. In totaal bestaat de huidige TLP organisatie nu uit tien landen.

De belangrijkste missie van het TLP programma is om de effectiviteit van de geallieerde luchtmacht te vergroten door middel van het ontwikkelen van enkele technische vaardigheden. De belangrijkste vaardigheden die getraind worden, zijn de leiderschapsvaardigheden. Deze vaardigheden kunnen variëren van het leiden van een 2 ship formatie of een vier ship formatie tot het aansturen van een hele sectie tijdens een missie. De ervaring van de deelnemende vlieger, bepaald hoe deze in het totale plaatje wordt ingezet en getraind. Een ander belangrijk aspect waar de nadruk op ligt is het trainen van de missieplanning en de bijbehorende briefings bij tactische luchtoperaties. Bij dit deel van de training ligt de nadruk op het toepassen van concepten en doctrines die door de NATO zijn ontwikkeld in een praktische les tijdens de Flying Course. Deze hele missie wordt bereikt door samen te werken aan de verschillende taken. Deze taken zijn onder andere het trainen van NATO vlieg personeel bij het plannen en uitvoeren van Composite Air Operations (COMAO) en opleidingen van NATO vliegend en niet-vliegend personeel in alle personeel bestanden die verband houden met deze COMAO. Een TLP cursus begint met een stukje academische training. Later tijdens de Flying Course, worden de geleerde lessen in de praktijk geoefend. Het is de bedoeling dat men leert met elkaar en van elkaar. De TLP cursus duurt tegenwoordig vier weken. De scenario’s beginnen eenvoudig en zullen langzaam worden opgevoerd tot complexe COMAO scenario’s. De getoonde leiderschap skills zijn bij deze oefenmissies de sleutel tot het succes.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter