Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2014

Het jaar 2014 begon met een trip naar IJsland. Op de vliegbasis Keflavik werd voor het eerst de Iceland Air Meet gehouden waaraan de Scandinavische landen meededen. Na de Nucleaire Summit en Frisian Flag was de reis naar Kazachstan een van hoogtepunten van het jaar. Tijdens de Kadex Aero Expo was de Kazachstaanse luchtmacht goed vertegenwoordigd met veel vliegtuigen en helikopters. Na de luchtmachtdagen op Gilze-Rijen werd ook dit jaar de RIAT weer bezocht. Ook werden Nordholz, Kleine-Brogel en Florennes bezocht in 2014. Het jaar werd afgesloten met een reis naar Spanje voor het 75 jarige bestaan van de Spaanse luchtmacht.


Ga Naar Rapportage

De IJslandse Kustwacht

De Aeronautica Divisie van de Kustwacht; Reykjavik, 11 februari 2014

De kustwacht van IJsland heeft naast een kleine vloot ook een lucht- vaartafdeling die gestationeerd is op het vliegveld van Reykjavik. De kustwacht is officieel een onderdeel van de IJslandse marine. In totaal heeft de kustwacht drie Aérospatiale AS-332L1 Super Puma helikop- ters en één Bombardier DHC-8-Q314 in gebruik. De hedendaagse IJslandse kustwacht “Landhelgisgæsla Íslands” of “Landhelgisgæslan” of nog korter “Gæslan” is het maritieme en aeronautische Search and Rescue en observatie orgaan van de IJslandse marine.

Ga Naar Rapportage


De Iceland Air Policing

De Noorse QRA Missie op Keflavik; Keflavik, 12 februari 2014

Nadat de Amerikaanse luchtmacht zich in 2006 terugtrok uit IJsland ontstond er een gat in het Europese luchtverdedigingsnetwerk. Vanaf 2007 werd de Iceland Air Policing missie die bestaat uit NATO deployments op Keflavik. Op dit moment in de Noorse luchtmacht hier aanwezig tijdens hun derde QRA detachement. De Noren zijn al sinds de terugtrekking van de Amerikaanse luchtmacht betrokken bij de Iceland Air Policing missie. De F-16’s van dit detachement zijn afkom- stig van het 132 Luftving uit Bodo in het noorden van Noorwegen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Iceland Air Meet 2014

De Noorse Organisatie van de IAM2014; Keflavik, 12 februari 2014

Dit jaar wordt de IJsland Air Meet voor de eerste keer georganiseerd op de IJslandse vliegbasis Keflavik. Deze meeting tussen de Noord Europese luchtmachten is een initiatief van de IJslandse Kustwacht en de Noorse Luchtmacht. In drie weken tijd zullen de Noorse, Zweedse en Finse eenheden intensief samen trainen. De Iceland Air Meet is geen oefening maar een uitgebreide internationale training voor de noordelijke partners. Bij een oefening is er een scenario dat geoefend wordt, terwijl er bij een training dagelijkse routines worden geoefend.

Ga Naar Rapportage


De Iceland Air Meet 2014

De Zweedse en Finse Participatie; Keflavik, 12 februari 2014

Voor zowel de Zweedse als de Finse eenheden is het hun eerste de- ployment ooit op de IJslandse vliegbasis Keflavik. Het trainen in deze omgeving biedt de bemanningen een waardevolle mogelijkheid om in een internationaal verband te kunnen samenwerken in de zogenaam- de Nordic Defense Corporation (NORDEFCO). De Zweden nemen deel aan de training met maar liefst zeven Saab JAS-39 Gripens op Keflavik Air Base. Van de Finnen staan er tijdens de training vijf F-18 MLU2 Hornets en twee NH90's voor SAR taken op Keflavik.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

President Barack Obama bezoekt de NSS

Het Marine One Konvooi; Rotterdam-Zestienhoven, 25 maart 2014

Op 24 en 25 maart 2014 werd de internationale conferentie de Nuclear Security Summit (NSS2014) gehouden in het World Forum in Den-Haag. Ruim 58 wereldleiders kwamen bijeen om afspraken te maken over het voorkomen van nucleair terrorisme. De Amerikaanse presi- dent Barack Obama was tijdens de Nuclear Security Summit aanwezig bij de onderhandelingen. Om hem rond te vliegen door Nederland waren er twee VH-60N Whitehawks ingevlogen naar Rotterdam Air- port. Deze helikopters werden ondersteund door zes Blackhawks.

Ga Naar Rapportage


Controleren van het Luchtruim, deel 1

Internationale Oefening Frisian Flag; Leeuwarden, 4 april 2014

In week 14 en 15 van 2014 vond de jaarlijkse oefening Frisian Flag plaats op vliegbasis Leeuwarden. De oefening zal ruim twee weken duren en de deelnemende vliegers worden getraind in het uitvoeren van complexe missies in internationaal samenwerkingsverband tijdens een verhoogd geweldspectrum. Ook dit jaar deden er weer veel bui- tenlandse deelnemers mee aan de oefening. Voor het eerst neemt Spanje deel aan de oefening met de EF2000 Eurofighter. In totaal vliegen er ruim 40 verschillende vliegtuigen mee tijdens de oefening.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Controleren van het Luchtruim, deel 2

European Air Refuelling Training; Eindhoven, 8 april 2014

Tijdens de oefening Frisian Flag op vliegbasis Leeuwarden vindt paral- lel hieraan op vliegbasis Eindhoven de European Air Refuelling trai- ning (EART) plaats. De EART is de verplichte tankerkwalificatie van de Europese jachtvliegers. De tanker training vindt plaats in week 14 en 15 en zal plaatsvinden boven de Wadden Zee. Tijdens de European Air Refuelling Training (EART) wordt er ook gebruik gemaakt van de militaire oefengebieden gebieden. Het operationele luchtruim dat ge- bruikt wordt voor de EART ligt ten noorden van het TMA-A gebied.

Ga Naar Rapportage


De Kazachstaanse Strijdkrachten, deel 1

De Kazachstaanse Luchtmacht; Astana, 22 – 25 mei 2014

De Kazachstaanse luchtmacht is een relatief jonge luchtmacht omdat het land lang deel uitmaakte van de Sovjet Unie. De laatste jaren is de Kazachstaanse luchtmacht zichzelf aan het moderniseren tot een effi- ciënte luchtmacht. Ondanks de enorme afmetingen van het land heeft Kazachstan een relatief kleine luchtmacht. De Kazachstaanse lucht- macht (Силы воздушной обороны Республики Казахстан) is verant- woordelijk voor de verdediging van het Kazachstaanse luchtruim. De Kazachstaanse luchtmacht is onafhankelijk vanaf 16 december 1991.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Kazachstaanse Strijdkrachten, deel 2

De Kazachstaanse Luchtmacht; Astana, 22 – 25 mei 2014

De luchtmacht van Kazachstan heeft verschillende typen gevechts- vliegtuigen in gebruik. Het grootste deel van de luchtverdedigings- jagers staan in het zuiden en het oosten van het land gebaseerd. De offensieve vliegtuigen staan veelal in het zuiden gestationeerd aan de grenzen met Kirgizië, China en Tadzjikistan. De onderscheppings- jagers van de Kazachstaanse luchtmacht zijn de MiG-23 “Flogger” en de MiG-31 “Foxhound”. De luchtverdedigingsjagers van de Kazach- staanse luchtmacht zijn de MiG-29 “Fulcrum” en de Su-27 “Flanker”.

Ga Naar Rapportage


De Kazachstaanse Strijdkrachten, deel 3

De Kazachstaanse Luchtmacht; Astana, 22 – 25 mei 2014

De Kazachstaanse luchtmacht heeft diverse helikopter typen in ge- bruik. De belangrijkste helikopter van deze luchtmacht is de Mi-24 “Hind” door zijn enorme slagkracht. Voor het transport worden de Mi-17 “Hip” en de Mi-26 “Halo” ingezet. De belangrijkste helikopters voor de training van vliegers zijn de UH-1H Huey’s. Net als in veel voormalige Sovjet landen, is ook in Kazachstan de Aero L-39 Albatros de primaire trainer. Naast de L-39 heeft de Kazachstaanse luchtmacht ok de beschikking over de An-2 “Colt” lichte vrachtvliegtuigen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Kazachstaanse Strijdkrachten, deel 4

De Kazachstaanse MChS Kazaviaspas; Astana, 22 – 25 mei 2014

De Kazachstaanse MChS Kazaviaspas (Министерство по Чрезвы- чайным Ситуациям Казавиаспас) is van oorsprong een Russische organisatie die in de Sovjet Unie was opgericht op 27 december 1990. De Kazaviaspas is een onderdeel van de Kazachstaanse defensie dat snel kan handelen in noodsituaties in het land. De belangrijkste taken van de speciale redding eenheden zijn de Search and Rescue taak en hulp bieden bij rampen. De reddingsorganisatie heeft in het hele land vliegtuigen en helikopters staan die kunnen worden ingezet.

Ga Naar Rapportage


De Kazachstaanse Strijdkrachten, deel 5

De Kazachstaanse Border Guard; Astana, 22 – 25 mei 2014

De Kazachstaanse Border Guard (Қазақстан Республикасының Шекара қызметі) bestaat tegenwoordig uit ruim 4700 medewerkers. De organisatie bestaat sinds het uiteenvallen van de Sovjet Unie als een zelfstandig onderdeel vanaf 1992. De Border Guard van Kazach- stan is de organisatie die met behulp van voertuigen, helikopters en vliegtuigen de grensovergangen met de buurlanden van het land bewaakt. Met beperkte middelen weet de Border Guard de lange grenslijnen van het land dicht te houden van smokkelaars en illegalen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Een Gecentraliseerde Training

Operatie Luchtsteun 2014, deel 1; Gilze-Rijen, 18-23 juni 2014

Tegenwoordig is de Nederlandse defensie een moderne organisatie die functioneert als een groot bedrijf. Dit geldt ook voor de luchtmacht die continue klaar staat om airpower te leveren waar en wanneer dat nodig is. De laatste 12 jaar heel de Nederlandse luchtmacht een aantal drastische bezuinigingen en reorganisaties ondergaan. Een van die bezuinigingen is het centraliseren van alle opleidingen op vlieg- basis Woensdrecht. Ook wordt de opleiding van de nieuwe vliegers uitgevoerd in een gezamenlijke opleiding in de Verenigde Staten.

Ga Naar Rapportage


Hervormingen in de Transportcapaciteit

Operatie Luchtsteun 2014, deel 2; Gilze-Rijen, 18-23 juni 2014

In de afgelopen tien jaar is er organisatorisch veel veranderd bij de transportvloot van de luchtmacht op vliegbasis Eindhoven. De Fokker 60 vloot is afgestoten en vervangen door twee additionele Hercu- lessen. Vanaf de levering van deze extra vliegtuigen is ook het no 336 Squadron opgericht op vliegbasis Eindhoven. Door de bezuinigingen op het defensiebudget werd op 10 april de DC-10 (T-255) afgestoten. De komende jaren zullen er nog meer vliegtuigen gaan verdwijnen of worden verkocht zoals de Fokker 50 en de G1159 Gulfstream.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Hervormingen in de Helikoptervloot

Operatie Luchtsteun 2014, deel 3; Gilze-Rijen, 18-23 juni 2014

In het verleden waren de krijgsmachtdelen ieder met hun eigen helikopter onderdeel uitgerust. De laatste jaren is er veel veranderd in de organisatie van de helikoptervloot van de luchtmacht. De THG-KLu is sinds 2008 het DHC geworden. De helikopters van de marine zijn onderdeel geworden van de luchtmacht in een gezamenlijk helikop- tercommando. De DHC is ontstaan uit een fusie tussen vliegbasis Gilze-Rijen en Soesterberg waarbij Soesterberg is opgeheven, Marine Vliegkamp De Kooy in Den Helder en de SAR vlucht op Leeuwarden.

Ga Naar Rapportage


Voorbereidingen voor de Komst JSF

Operatie Luchtsteun 2014, deel 4; Gilze-Rijen, 18-23 juni 2014

In 2003 werd door het Nederlandse kabinet besloten dat de vloot gevechtsvliegtuigen moest worden ingekrompen. Als gevolg hiervan werd vliegbasis Twenthe in 2007 uiteindelijk gesloten. Door de reductie van het aantal operationele F-16’s, wordt het aantal F-16 squadrons in de nabije toekomst verkleind van 4 naar 3 squadrons (1 op vliegbasis Leeuwarden en 2 op vliegbasis Volkel). In de toekomst zal de luchtmacht hooguit 37 JSF gevechtsvliegtuigen en een kleine vloot drones bezitten op vliegbasis Volkel en vliegbasis Leeuwarden.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Ontwikkeling van de Hawk

De BAE Systems Hawk, deel 1; RAF Fairford, 13 & 14 juli 2014

De BAE Systems Hawk is een Britse single engine geavanceerde jet trainer ontworpen voor de RAF. Het lichtgewicht toestel vloog voor het eerst in 1974 vanaf Dunsfold in Surrey. Het toestel werd geïntrodu- ceerd als de Hawker Siddeley Hawk en wordt gebruikt als low cost gevechtsvliegtuig en geavanceerde trainer. De eerste specificatie voor de Hawk werd in 1964 door de RAF opgesteld als de Air Staff Target 362. De specificatie was opgesteld om een vervanger te ontwikkelen voor de Folland Gnat in de rol van snelle geavanceerde jet trainer.

Ga Naar Rapportage


Hawk Varianten en Eenheden

De BAE Systems Hawk, deel 2; RAF Fairford, 13 & 14 juli 2014

Tegenwoordig spelt de Hawk nog steeds een erg belangrijke rol bij de RAF en Royal Navy in de rol van trainer. De RAF heeft de beschikking over de Hawk T1, de Hawk T1A en de Hawk T2. De Hawk staat op verschillende vliegvelden gestationeerd voor training en het testen van nieuwe wapens en apparatuur. De Hawk T1 was de eerste variant van de Hawk die in dienst trad bij de RAF. De nieuwste variant van de Hawk is de Hawk T2. Het Britse ministerie van defensie gaf BAE Systems op 22 december 2004 de opdracht voor de Hawk T2.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

RAF Display Team “The Red Arrows”

De BAE Systems Hawk, deel 3; RAF Fairford, 13 & 14 juli 2014

Een van de meest beroemde display teams in de wereld zijn de Red Arrows. Het team vliegt met negen Hawks en staat bekend om zijn strakke formatie vluchten. Jaarlijks is het team een bekende verschij- ning op diverse airshows Europa. De Red Arrows hanteren een strenge selectieprocedure en leggen de lat erg hoog. De piloten moeten allemaal een operationele tour hebben gehad. Hiernaast moeten ze minimaal ervaring op een fighter zoals de Harrier, Typhoon of de Tornado hebben van ruim 1500 vlieguren of meer dan dit.

Ga Naar Rapportage


Repatriatie Slachtoffers MH17

Een Eervolle Luchtbrug met Oekraine; Eindhoven 25 juli 2014

Op donderdag 17 juli wordt de Nederlands/Maleisische vlucht MH17 van Amsterdam naar Kuala-Lumpur rond de klok van 1600 uur Nederlandse tijd uit de lucht geschoten boven Oost-Oekraine. De vlucht zou zijn neergehaald met een BUK M1 raket die wordt aangeduid als de SA11/17. Dit gebied wordt gecontroleerd door de pro-Russische separatisten die vechten voor onafhankelijkheid. Om deze reden vliegen de Nederlandse en de Australische luchtmacht vanaf Eindhoven naar het gebied om de slachtoffers terug te halen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Marinefliegergeschwader 3 “Graf Zeppelin”

De Duitse Marineflieger, deel 1; Nordholz, 25 augustus 2014

De fixed wing eenheid van de Duitse marine is Marinefliegergeschwa- der 3. Deze eenheid is genoemd naar de beroemde Duitse pionier Graf Zeppelin die beroemd werd om de uitvinding van het luchtschip. De eenheid MFG-3 opereert met de P-3C Orion voor patrouillevluch- ten en de Dornier Do-228 voor inspectievluchten. MFG-3 is de enige fixed wing eenheid van de Diutse marine. MFG-3 is genoemd naar de beroemde luchtvaartpionier Graf Zeppelin. Zeppelin is de uitvinder van de luchtschepen die in de volksmond ook Zeppelins worden genoemd.

Ga Naar Rapportage


Marinefliegergeschwader 5 “Kiel”

De Duitse Marineflieger, deel 2; Nordholz, 25 augustus 2014

De helikoptereenheid van de Duitse marine is Marinefliegergeschwa- der 5. Deze eenheid draagt de naam Kiel om de stad waar de eenheid is opgericht te eren. De eenheid vliegt met de Sea-King Mk41, de Sea Lynx Mk88 en de EX135. Vanaf 2012 vliegt MFG-5 met de diverse helikoptertypen vanaf Nordholz omdat Kiel gesloten is. De Duitse marine is op zoek gegaan naar een vervanger voor de voornamelijk de Sea-King helikopters. De helikopter die voor deze taak is geselecteerd door de Duitse marine is de NH Industries NH90 NFH helikopter.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

50 Jaar Allouette III

De Aérospatiale SA316B Allouette III; Gilze-Rijen, 11 september 2014

Dit jaar wordt het 50 jarige jubileum gevierd van de Allouette III heli- kopter. De Allouette III was in de jaren 60 en 70 de belangrijkste helikopter bij de Koninklijke landmacht. Er werden in totaal 77 heli- kopters aangeschaft waarvan er nu nog vier in gebruik zijn bij het no 300 Squadron. De Allouette III is een lichte eenmotorige helikopter die oorspronkelijk geproduceerd werd door de Franse firma Sud-Aviation. De Allouette III is ontwikkeld uit de Allouette II. Het prototype van de Allouette III was de SA3160, die in februari 1959 voor het eerst vloog.

Ga Naar Rapportage


De Opvolging van de F-16 in België

De Belgian Air Force Days, deel 1; Kleine-Brogel, 12 september 2014

De Belgische luchtmacht zal de komende jaren een opvolger gaan selecteren voor de opvolging van de verouderde F-16 Fighting Falcon. Na de bekende discussies over de opvolging in Nederland sinds enkele jaren, is ook de Belgische luchtmacht nu aan het rondkijken naar een opvolger voor de General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Ook in België neigt de keuze naar de Amerikaanse Lockheed Martin F-35 Lightning II. Een definitief besluit moet echter nog gemaakt worden door de politieke partijen en een evaluatie van concurenten loopt.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Transport en Helikoptervloot

De Belgian Air Force Days, deel 2; Kleine-Brogel, 12 september 2014

De Belgische transportvloot gaat in de komende jaren drastisch veranderen met de invoering van de nieuwe Airbus A400M Atlas. Ook de helikoptervloot heeft een aantal grote veranderingen ondergaan. Zo is de sluiting van Bierset een grote bezuiniging geweest en is de invoering van de NH90 belangrijk voor de SAR taken. Pas vanaf 2014 kreeg de Belgische luchtmacht de beschikking over de eerste NH90 helikopters die het gat dat ontstaan was in de capaciteiten zou aanvullen. De NH90's komen op de vliegbasis Bauvechain te staan.

Ga Naar Rapportage


De Brug over de Maas bij Grave

De Market Garden Memorial, deel 1; Grave, 17 september 2014

De verovering van de John S. Thompson brug bij Grave werd tijdens de Tweede Wereldoorlog uitgevoerd door de 82nd Airbourne Division van de Amerikaanse landmacht. De verovering werd uitgevoerd tijdens Operation Market Garden in 1944. De 82nd is nu nog steeds een van de grootste luchtlandingsdivisies in Amerika. Soldaten van de 82nd dragen de letters AA op hun schouder wat staat voor de bijnaam All-American. Een andere bekende bijnaam voor de parachutisten en infanteristen van de luchtlandingsdivisie is America’s Guard of Honor.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Afgelaste Droppings door Slecht Zicht

Market Garden Memorial, deel 2; Eindhoven, 20 september 2014 (

Op zaterdag 20 september vond de jaarlijkse herdenking van de Operatie Market Garden plaats in Brabant en Gelderland. Jaarlijks vliegen diverse transportvliegtuigen van diverse eenheden uit Europa en de Verenigde Staten dropping missies vanaf vliegbasis Eindhoven. Voor deze gelegenheid stond het platform dit jaar helemaal gevuld met vliegtuigen uit de Verenigde Staten, Nederland, België, het Verenigd koninkrijk, Duitsland en polen. Helaas werd door het slechte zicht een groot deel van de droppings afgelast, alle vliegtuigen keerden terug.

Ga Naar Rapportage


De Noodzaak van Personnel Recovery

De CJPRSC 2014, deel 1; Florennes, 2 oktober 2014

Op de Belgische vliegbasis Florennes vond de jaarlijkse CJPRSC (Combined Joint Personnel Recovery Standardization Course) plaats van 24 september t/m 12 oktober. De cursus wordt georganiseerd door de European Air Group (EAG). Deze groep traint militairen in de tactieken rondom Personnel recovery (PR). De lessen tijdens de CJPRSC worden vooral geleerd in een multinationale leeromgeving. Hierbij is vooral het communiceren met andere partijen een van de belangrijkste lessen die geleerd worden tijdens de CJPRSC training.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Doelstellingen van de CJPRSC

De CJPRSC 2014, deel 2; Florennes, 2 oktober 2014

Tijdens de huidige cursus zijn in totaal 11 landen betrokken bij de activiteiten. Deze landen, zijn: België, Duitsland, Spanje, Italië, Groot-Brittannië, Nederland, Frankrijk, Polen, Hongarije, Zweden en de Ver- enigde Staten. Tijdens de missies zijn er in totaal 414 personeelsleden uit de deelnemende landen gedetacheerd op Florennes voor de cur-sus. Het belangrijkste doel tijdens de cursus is een nauwe samenwer- king tussen de deelnemers. De samenwerking van de diverse teams vormt een ketting die zo sterk is als de zwakste schakel in het geheel.

Ga Naar Rapportage


De Opzet van de TLP Cursus

Tactical Leadership Program, deel 1; Albacete, 7 oktober 2014

Sinds de verhuis van de TLP cursus van Florennes in België naar Albacete in Spanje is er veel veranderd. De TLP is een cursus die continue wordt aangepast aan de moderne oorlogsscenario’s. De deelnemers van de TLP zijn allemaal afkomstig uit de NATO en PfP landen die als externe deelnemers mee doen. De huidige TLP cursus bestaat uit 26 slots waarbij elk slot gelijk staat aan de deelname van een vliegtuig en zijn bemanning. De MoU landen kopen jaarlijks een aantal van deze plaatsen afhankelijk van hun operationele behoeften.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Het Plannen van de TLP Missie

Tactical Leadership Program, deel 2; Albacete, 7 oktober 2014

De voorbereidingen voor de TLP bestaan uit een grote logistieke ope- ratie die alle deelnemende vliegtuigen en bemanningen naar Albacete brengen. De missievoorbereiding voor de missies is elke dag een proces dat enkele uren duurt. Ook na de missies worden de toege- paste tactieken en procedures uitvoerig besproken. Elke eenheid die deelneemd aan de TLP stuurt over het algemeen twee tot vier bemanningen met twee tot vier vliegtuigen naar de oefening. Ook stuurt de eenheid een onderhoudsploeg mee van ongeveer 30 man.

Ga Naar Rapportage


De Spaanse VIP Helikopters

75 Jaar Spaanse Luchtmacht, deel 1; Cuatro Vientos, 9 oktober 2014

Op de Spaanse vliegbasis Cuatro Vientos bij Madrid staat de Spaanse VIP helikoptervloot gestationeerd. De helikopters zijn ingedeeld bij ALA 48 welke is opgebouwd uit Escuadron 402 en Escuadron 803. Het 402 Esc is een normaal transportsquadron en is uitgerust met de AS332 Super Puma en de AS532 Cougar. Het 803 Esc is de VIP eenheid en is uitgerust met de witte AS332 Super Puma’s. Deze helikopters worden ingezet om belangrijke personen rond te vliegen. ALA 48 heeft een platform op dit vliegveld tot zijn beschikking.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Spaanse Helikopterbasis

75 Jaar Spaanse Luchtmacht, deel 2; Colmenar Viejo, 9 oktober 2014

De helikopterbasis Colmenar Viejo ligt ten noorden van Madrid en is de hoofdbasis van de FAMET. Op de basis zijn een vijftal Bataljons gestationeerd, namelijk: BHELTRA V met de CH-47D Chinook, BTRANS met de UH-1H Huey en de AS332B1 Super Puma, CEFAMET met de EC135T2 en BHELEME II dat met de EC135P2. Colmenar Viejo heeft geen startbaan waar vliegtuigen op kunnen landen. Het vliegveld is erg klein en compact, maar er staan wel erg veel helikopters gestationeerd op deze landmacht basis.

Ga Naar Rapportage


Ejército del Aire de España

75 Jaar Spaanse Luchtmacht, deel 3; Torrejón, 9-12 oktober 2014

Tijdens de festiviteiten van de Spaanse luchtmacht werd het 75 jarige bestaan van de Ejército del Aire de España gevierd. Alle typen van de Spaanse luchtmacht waren vertegenwoordigd op dit evenement. In het overzicht dat volgt, wordt bekeken welke type er actief zijn en op welke vliegvelden ze gestationeerd staan. De Spaanse Luchtmacht (Ejército del Aire de España) is het belangrijkste deel van de lucht- strijdkrachten. De luchtmacht heeft een roerig verleden dat pas eindigde met de dood van de fascistische leider Franco in 1975.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Ejército del Aire de España

75 Jaar Spaanse Luchtmacht, deel 4; Torrejón, 9-12 oktober 2014

De Luchtmacht van Spanje heeft de laatste jaren de EF2000 Eurofigh- ter als nieuwste vliegtuig in gebruik genomen. Naast deze moderne gevechtsvliegtuigen zijn er ook transportvliegtuigen, patrouillevliegtui- gen, tankers en verkenningsvliegtuigen in gebruik. De Spaanse lucht- macht is modern en is lid van de NATO. De komende jaren gaat de luchtmacht zich opnieuw moderniseren. Er zullen nieuwe helikopters worden aangeschaft in de vorm van de NH90. Transportvliegtuigen van het type Airbus A400M zullen de Herculessen gaan vervangen.

Ga Naar Rapportage


Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra

75 Jaar Spaanse Luchtmacht, deel 5; Torrejón, 9-12 oktober 2014

De luchtmobiele eenheid van de Spaanse landmacht staat bekend als de FAMET (Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra). Deze afdeling van de landmacht werd in 1965 opgericht als de Aviación Ligera del Ejército. De FAMET is de vliegende tak van de Spaanse landmacht en is uitsluitend uitgerust met helikopters. De helikopters staan verdeeld over een zestal vliegvelden in Spanje en op een permanent detache- ment in Melilla in het noorden van Marokko. De komende jaren wordt de bestaande Spaanse helikoptervloot drastisch gemoderniseerd.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Arma Aérea de la Armada Española

75 Jaar Spaanse Luchtmacht, deel 6; Torrejón, 9-12 oktober 2014

De Spaanse marine “Real Armada Española”, is een van de oudste krijgsmacht onderdelen uit Spanje en is tevens een van de oudste marines ter wereld. De vliegende tak van de Spaanse marine wordt aangeduid als de Arma Aérea de la Armada Española. De marine luchtvloot is een van de jongste onderdelen van de Spaanse marine. De Spaanse marine luchtvloot heeft een aantal typen in gebruik die specifiek voor de maritieme taken zijn aangeschaft. De vloot bestaat uit een vliegdekschip en een aantal fregatten voor de luchtvloot.

Ga Naar Rapportage




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden