Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2016

Het jaar 2016 was een jaar waarin minder ver weg werd gereisd. Het jaar startte op de Belgische vliegbasis Koksijde waar het 58000 vlieguren jubileum van de Sea-King werd gevierd. Frisian Flag was weer vanouds erg goed met wederom een Amerikaanse deelname in de vorm van ANG F-15’s. In Spanje werd op Zaragoza de grootste Tiger Meet die ooit gehouden werd bezocht. 2016 stond toch uiteindelijk vooral in het teken van de introductie van de F-35 Lightning II in Europa door bezoeken van het toestel aan de luchtmachtdagen en de RIAT. De trip naar Polen was uiteindelijk mislukt en de oefening Black Blade was een succesvolle afsluiter van 2016.


Ga Naar Rapportage

58000 Vlieguren en 3185 Scrambles

58000 Vlieguren Sea-King, deel 1; Koksijde, 2 maart 2016

Ruim 40 jaar geleden op 8 november 1976, arriveerden de vijf Sea-King helikopters voor de Belgische Luchtmacht op de vliegbasis Koksijde. De helikopters werden tijdens de overdracht van de Engelse autoriteiten naar de Belgen overgevlogen van het Engelse RNAS Culdrose naar Koksijde in België. Het is een unieke situatie die tekenend is voor de reddingseenheid van de Belgische Luchtcom- ponent dat er gestart is met vijf Sea-King helikopters en dat er nu jaren later ook geëindigd gaat worden met vijf Sea-King helikopters.

Ga Naar Rapportage


De Meest Bijzondere Scrambles

58000 Vlieguren Sea-King, deel 2; Koksijde, 2 maart 2016

De helikopters die nog in gebruik zijn, staan nog voor ongeveer een derde deel van de tijd (19 weken per jaar) stand-by voor de SAR taak. De rest van de tijd staat de nieuwe NH90 Caiman op stand-by voor deze SAR taak. Uiteindelijk zal de Caiman in 2018 de taak volledig gaan overnemen van de verouderde Sea-King. De Sea-King wordt op dit moment alleen nog in de lucht gehouden om de NH90 crew de tijd te geven om alle zaken rondom de training op orde te krijgen. Er zijn op dit moment nog vijf piloten die operationeel op de Sea-King vliegen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Italiaanse Tornado’s op Nörvenich

Samenwerking met TLG-31; Nörvenich, 10 maart 2016

Italiaanse Tornado ECR gevechtsvliegtuigen zouden in de week van 7 maart t/m 18 maart oefenen op de Duitse vliegbasis Nörvenich. De Tornado ECR is een variant van de Tornado IDS en is speciaal ontwik- keld voor zogenaamde SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) missies en wordt door Duitsland en Italië gebruikt. De vliegtuigen zijn van het 50° Stormo en zijn afkomstig van de Italiaanse vliegbasis Ghedi in het noorden van het land. In het verleden hebben de Italianen van het 50° Stormo vaker vanaf deze Duitse vliegbasis geopereerd.

Ga Naar Rapportage


DHC Oefening Joint Falcon

Een Integratie Oefening van het DHC; Oirschotse Heide, 1 april 2016

Tijdens de oefening Joint Falcon wordt er vier dagen intensief getraind door de landmachteenheden van de 11 Luchtmobiele Brigade en de helikopters van het Defensie Helikopter Commando. De oefening zal plaatsvinden op het terrein van vliegbasis de Peel en het militaire oefenterrein op de Oirschotse Heide. De integratieoefening Joint Falcon vond plaats in de week van 29 maart t/m 1 april 2016. Op 31 maart en 1 april wordt er getraind in de bosranden van de Oirschotse Heide dat ook bekend staat als de GLV-V (Gebied Laag Vliegen 5).

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Kunst van Nachtfotografie

Belgian Air Force Sunset Shoot 2016; Beauvechain, 5 april 2016

In de avond van 5 april 2016, organiseerde de Belgische Luchtmacht in samenwerking met het 1 Wing op Beauvechain hun eerste Sunset Shoot. Tijdens deze shoot kreeg een groep van ruim 400 fotografen de kans om de vliegtuigen en helikopters van de Belgen tijdens zons- ondergang en in het donker te fotograferen. Nachtfotografie is een van de meest opwindende vormen van fotografie. De Sunset Shoot op Beauvechain Air Base was een gelegenheid waar alle geleerde lessen in de praktijk konden worden gebracht door de aanwezige fotografen.

Ga Naar Rapportage


Project Afstoting F-16

F-16’s Staan Klaar voor Verkoop; Volkel, 13 april 2016

Sinds de Verkoop van de eerste serie F-16’s in Nederland, is het Project Afstoting F-16 in het leven geroepen. Deze project groep moet de F-16’s die afgestoten worden door de luchtmacht klaarmaken voor levering aan de nieuwe eigenaar. Op dit moment worden er op vliegbasis Volkel 15 F-16’s klaargemaakt voor verkoop. Op 13 april 2016 werden de verkochte F-16’s in het safaripark opgesteld voor een fotomoment. Het safaripark is de oude flightline van het voormalige no 306 fotoverkenningssquadron dat vroeger op Volkel gebaseerd was.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Gebied Laagvliegen 5

Helikopters op de Oirschotse Heide; Oirschotse heide, 2016

De Oirschotse Heide werd aan het einde van februari voor het eerst bezocht. Er was op deze dag echter niet veel te beleven. Slechts een enkele Chinook kwam langs voor wat hover oefeningen. Half april werd de Oirschotse Heide wederom bezocht. In deze periode was er een MEDEVAC oefening aan de gang. De gewonden die tijdens deze oefening figureerde, werden met een Chinook afgevoerd. Na de oefening zat er nog een Hercules van Eindhoven in het circuit van het vliegveld. Deze Hercules maakte een mooie break boven de heide.

Ga Naar Rapportage


European Air Refuelling Training 2016

Trainen met de Europese Tankers; Eindhoven, 11 – 22 april 2016

Tijdens de jaarlijkse European Air Refuelling Training (EART) worden jachtvliegers uit verschillende Europese landen gekwalificeerd om te tanken in de lucht. De EART vindt parallel met de Oefening Frisian Flag op Leeuwarden plaats. Dagelijks zullen een aantal tankers vanaf vliegbasis Eindhoven opstijgen om boven de Noordzee de gevechts- vliegtuigen bij te tanken. Vanaf Eindhoven zou er een Nederlandse KDC-10, een Italiaanse KC-30 en een France C-135FR opereren. De Duitse A310MRTT zou vanaf het Duitse Koln-Bonn opereren.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Internationale oefening Frisian Flag

Oefenen op Grote Schaal; Leeuwarden, 11 - 22 april 2016

De jaarlijkse oefening Frisian Flag op Leeuwarden is de aller grootste oefening die door de Nederlandse Luchtmacht wordt georganiseerd. In totaal nemen bijna 70 gevechtsvliegtuigen uit verschillende landen deel aan deze oefening. Er worden dagelijks realistische scenario’s gevlogen in een internationale context. Dat is nodig want bij een echte missie werken ze ook altijd samen met een of meer coalitiepartners, zoals tijdens de huidige missie boven Irak en Oost-Syrië. Het is de bedoeling dat vliegers uit acht landen op elkaar ingespeeld raken.

Ga Naar Rapportage


De Massachusetts Air National Guard

131st Fighter Squadron; Leeuwarden 11 - 22 april 2016

Het 104th Fighter Wing is een eenheid van de Massachusetts Air National Guard. De eenheid is gestationeerd op Barnes Air National Guard Base in Westfield, Massachusetts. Wanneer deze F-15 Eagle wing wordt geactiveerd door de federale service, wordt het een onderdeel van het Amerikaanse Air Combat Command. Tegenwoordig is het 131FS uitgerust met de McDonnell Douglas F-15C/D Eagle. De wing is continue paraat en bestaat uit een operationele eenheid. Deze eenheid die onder het commando valt van het 104FW is het 131FS.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De California Air National Guard

194th Fighter Squadron “Griffins”; Leeuwarden 20 april 2016

Het 144th Fighter Wing is een eenheid van de California Air National Guard. Er is in totaal slechts een squadron toegevoegd aan deze wing, namelijk het 194th Fighter Squadron. Deze eenheid is gestatio- neerd op de Amerikaanse vliegbasis Fresno in Californië. De eenheid is sinds 2013 uitgerust met de F-15C Eagle. De belangrijkste missie voor het 144th Fighter Wing (144 FW) is het beschermen van het luchtruim van de Amerikaanse staat Californië. De F-15’s van de California ANG staan 24 uur per dag op QRA (Quick Reaction Alert).

Ga Naar Rapportage


Loadmasters Trainen met Sling Load

298 Squadron, Sling the Load; Oirschotse Heide, 22 april 2016

Het vliegen met een Sling Load onder de helikopter is actie die een goede samenwerking vereist tussen de vlieger, de loadmaster en het grondpersoneel. Het trainen van het aanhaken en droppen van een sling load is een standaard training die door zowel de helikopter bemanningen als het grondpersoneel wordt getraind. Onder een sling load verstaat men een lading die extern onder de romp van de helikopter wordt vervoerd. De CH-47D/F Chinook helikopters van het no 298 Squadron zijn uitblinkers in het vervoeren van sling loads.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Belgische Vliegeropleiding

Het Belgische 1 Wing; Beauvechain, 10 mei 2016

Op 10 mei werd het Belgische 1 Wing op Beauvechain bezocht. Op deze vliegbasis die in de buurt van Leuven ligt, staat de Belgische opleiding wing gestationeerd. Deze eenheid vliegt vanaf Beauvechain met de SF260 Marchetti. Deze kleine vliegtuigen staan op een groot platform aan de zuidkant van de basis gestationeerd. Naast de opleidingseenheid staan ook de helikopters van de luchtmacht voor een groot deel op Beauvechain gestationeerd. Deze helikopters staan aan de noordzijde van de basis gestationeerd naast de werkplaats.

Ga Naar Rapportage


Het Politie Luchtsteundetachement

De Federale Politiediensten; Brussel-Melsbroek, 12 mei 2016

De Directie Luchtsteun van de Belgische politie biedt de federale en lokale politiediensten gespecialiseerde steun aan vanuit de lucht waardoor de politie op de grond efficiënter kan werken. De vliegtuigen en helikopters van deze gespecialiseerde politie eenheid staan allemaal gestationeerd op de internationale luchthaven van Zaventem bij de Belgische hoofdstad Brussel. De luchtsteuneenheid heeft zich gespecialiseerd in het verzamelen van informatie ter ondersteuning van de eenheden op de grond en het opsporen van personen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

NATO Tigers, Hard To Be Humble

De NATO Tiger Meet 2016; Zaragoza, 20 mei 2016

In de periode van maandag 16 mei t/m vrijdag 27 mei 2016, vond op de Noord-Spaanse vliegbasis Zaragoza de NATO Tiger Meet plaats. Zaragoza is de thuisbasis van Ala 15 welke een volwaardig lid is van de NATO Tiger Association. Ala 15 is een van de drie Spaanse EF-18 Hornet eenheden en bestaat uit een drietal squadrons. In twee weken tijd heeft men tijdens de Tiger Meet hard gewerkt tijdens de diverse oefenscenario’s. In totaal zijn er tijdens de CAMOA oefeningen ruim 1,000 missies gevlogen door deelnemers uit 15 verschillende landen.

Ga Naar Rapportage


De Taken en Missie van Ala 15

De Grootste F-18 Wing van Spanje; Zaragoza, 20 mei 2016

De Spaanse Hornet wing Ala 15 is de grootste F-18 wing van Spanje. De Spaanse vliegbasis Zaragoza is de thuisbasis van de F/A-18 eenheid Ala 15. Deze wing is een van de drie F-18 eenheden in Spanje. Naast Ala 15 op Zaragoza staat op Torrejon Ala 12 gesta- tioneerd en op Gando op de Canarische Eilanden Ala 46. De F/A-18 Hornet is een van de primaire gevechtsvliegtuigen van de Spaanse Luchtmacht. De F/A-18 Hornet wordt in het Spaanse systeem ook aangeduid als de C15 en was een grote stap voorwaarts in Spanje.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Tradities en Gewoonten van de Eenheden

De Drie Esquadrons van Ala 15; Zaragoza, 20 mei 2016

Het Spaanse Ala 15 is sinds 2008 is een volwaardig lid van de NATO Tiger Association. Ala 15 neemt om deze reden dan ook jaarlijks deel aan de NATO Tiger Meet en oefent hierdoor veel met de Europese partners. De eenheid heeft ook een opleidingstaak voor de voortge- zette opleiding van nieuwe vliegers op de EF-18 Hornet. De drie eenheden die bij Ala 15 horen, zijn: het 151 Esquadron dat wordt aangeduid als Toro (Stier), het 152 Esquadron dat wordt aangeduid als Mars en het 153 Esquadron dat wordt aangeduid als Ebro (rivier).

Ga Naar Rapportage


Wrecks en Relics in Noord-Spanje

Een Tour door het Noorden van Spanje; Spanje, 19 – 29 mei 2016

Tijdens de reis door Noord-Spanje tijdens rondom de NATO Tiger Meet op Zaragoza werden ook de nodige Wrecks en Relics bezocht. Er staan in het noorden van Spanje relatief weinig vliegtuigen preserved. Zo werden er een twee tal RF-4C Phantom II gevechts- vliegtuigen gefotografeerd. Op een klein vliegveld stond een DHC-4 die in een slechte conditie verkeerde. In de stad Leon stond een T-6 Texan op een rotonde. Ook werden er op het vliegveld van Santander een AT-6 Texan en een T-33 T-Bird waargenomen en wat helikopters.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Gilze-Rijen, Runway 28

Vliegbasis Gilze-Rijen in 2016; Gilze-Rijen 2016

Het jaar op Gilze-Rijen begon ergens in februari toen er een normale dag op de vliegbasis werd bezocht. Aan het begin van maart kwamen er maar liefst vier Franse Alpha-Jets langs voor een nachtstop. Het absolute hoogtepunt van het jaar zou moeten plaatsvinden op 2 juni toen de luchtmacht had aan gekondigd dat de F-35 onder andere Gilze-Rijen zou aandoen bij een rondvlucht. Ondanks het slechte weer, kwamen de toestellen wel langs. Een week later werd officiële rondvlucht alsnog gemaakt en werd wederom Gilze-Rijen bezocht.

Ga Naar Rapportage


De F-35A Lightning II in Nederland

De Luchtmachtdagen 2016, deel 1; Leeuwarden, 10 juni 2016

De Lockheed Martin F-35 is een vliegtuig van de vijfde generatie dat door de Amerikaanse overheid in samenwerking met een aantal partners wordt ontwikkeld. Er zouden drie varianten worden ontwik- keld, namelijk: de F-35A als conventionele variant, de F-35B als STOVL versie en de F-35C als carrier based variant. Nederland zou deelnemen aan het programma van de F-35A Lightning II. Op 1 maart 2008 werd besloten dat Nederland deelneemt in de Initiële Ope- rationele Test en Evaluatiefase (IOT&E) van het JSF programma.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De F-35 Maakt Kennis met Nederland

De Luchtmachtdagen 2016, deel 2; Leeuwarden, 10 juni 2016

Na hele lange politieke discussies waren in mei 2016 de twee F-35’s dan eindelijk geland op Nederlandse bodem. De Koninklijke Lucht- macht zou in de periode Nederland uitgebreid kennis laten maken met het nieuwe toestel. Zo werden er belevingsvluchten gevlogen op Keeuwarden en Volkel en namen de F-35’s deel aan de Luchtmacht- dagen. Op donderdag 2 juni stond er voor het eerst een kennismaking vlucht op het programma. De bedoeling van deze vlucht was om de F-35A Lightning II te introduceren aan de inwoners van Nederland.

Ga Naar Rapportage


Het Uitfaseren van de Bo-105 Bölkow

De Duitse Bo-105 Bölkow Storage; Celle, 15 juni 2016

De Duitse vliegbasis Celle is tegenwoordig de enige eenheid die nog met de Bo-105 Bölkow vliegt in Duitsland. De helikopters zijn op deze vliegbasis van de Duitse landmacht ingedeeld bij de Heeresfliegerwaf- fenschule. Naast het operationele deel staat er ook een grote storage van ruim 50 helikopters op deze basis. Uiteindelijk zal de Bölkow in augustus 2016 volledig uitgefaseerd worden bij de Duitse landmacht. Vliegbasis Celle zal na de uitfasering van de Bo-105 Bölkow gesloten worden en de training wordt verplaatst naar vliegbasis Bückeburg.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Het 1 Smaldeel “Stingers”

De Belgian Air Force Days 2016, deel 1; Florennes, 24 - 27 juni 2016

Het Belgische 1 Smaldeel is het oudste squadron van de Belgische Luchtmacht. De historie van de eenheid startte tijdens de Eerste Wereldoorlog toen het squadron werd opgericht als een luchtverde- digingseenheid. Tegenwoordig is het 1 Smaldeel uitgerust met de F-16 Fighting Falcon en is het gestationeerd op Florennes. De badge van het 1 Smaldeel is te herkennen aan de groen met blauwe distel. Deze plant staat afgebeeld in een goudgele krans op een donker zwarte achtergrond. Om het schild heen zit een dunne rode rand.

Ga Naar Rapportage


Het 2 Smaldeel “Comet”

De Belgian Air Force Days 2016, deel 2; Florennes, 24 - 27 juni 2016

Naast het 1 Smaldeel, was ook het 2 Smaldeel een van de oudere eenheden in België. Door een aantal drastische hervormingen in de Belgische Luchtmacht werd het 2 Smaldeel in april 2001 opgeheven. Het 2 Smaldeel had altijd een opmerkelijke en goed herkenbare batch. In de badge is een rode komeet zichtbaar die een rood spoor achter zich aantrekt. De komeet wordt omringd door een goudgele krans waar in de squadronspreuk staat afgebeeld. De achtergrond van de batch is blauw en het schild wordt omringd door een dunne witte rand.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Het 350 Smaldeel “Ambiorix”

De Belgian Air Force Days 2016, deel 3; Florennes, 24 - 27 juni 2016

Het 350 Smaldeel is tegenwoordig de tweede eenheid op Florennes. De Galliërs van het 350 Smaldeel zijn ontstaan tijdens de Slag om Engeland tijdens de Tweede Wereldoorlog. De eenheid bestond toen als onderdeel van de RAF uit gevluchte Belgen. De batch van het 350 Smaldeel is ten opzichte van die van het 1 Smaldeel en het 2 Smaldeel afwijkend. Dit komt omdat het 350 Smaldeel zijn oorsprong heeft als de Belgische eenheid binnen de RAF tijdens de Tweede Wereldoorlog waar het werd opgericht als het no 350 Squadron.

Ga Naar Rapportage


Het Ontwerp en het Programma

Het JSF Programma, deel 1; RAF Fairford 10 & 11 juli 2016

De Lockheed Martin F-35 Lightning II is een straaljager die voortge- komen is uit het Joint Strike Fighter-programma (JSF) van het Amerikaanse ministerie van defensie. Het JSF programma werd gestart door de Amerikaanse overheid toen het contract voor de ontwikkeling van de JSF werd getekend 16 november 1996. Op 7 juli 2006, werd in het Texaanse Fort Worth de productieversie van de JSF gepresenteerd. Tijdens de ceremonie werd ook voor het eerst de uiteindelijke naam F-35 Lightning II gepresenteerd aan het publiek.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Partners en Forse Kritiek

Het JSF Programma, deel 2; RAF Fairford 10 & 11 juli 2016

Nadat de Amerikaanse regering voor het ontwerp van de F-35 Lockheed Martin had gekozen, heeft het programma veel tegenslagen gehad. Er zaten in het programma veel technische problemen in met name de F-35B STOVL variant en de F-35C CATOBAR variant. Ook zijn de kosten van het programma fors toegenomen. Het F-35 programma kende veel discussie binnen de Verenigde Staten. Vooral enkel hooggeplaatste militairen uit de top van het Amerikaanse leger uitten forse kritiek over de prestaties en kosten van het toestel.

Ga Naar Rapportage


De F-35A Lightning II CTOL

Het JSF Programma, deel 3; RAF Fairford 10 & 11 juli 2016

De F-35A Lightning II is de conventionele start en landing (Conventio- nal Take-Off and Landing CTOL) variant van het toestel dat is bestemd voor de Amerikaanse luchtmacht en andere luchtmachten. De F-35A is de vervanger van de F-16 Fighting Falcon en vanaf 2018 ook de vervanger van de A-10 Thunderbolt II. Het toestel zal een grotere brandstof capaciteit hebben dan de F-16 en ook is de avionica zeer geavanceerd. In tegenstelling tot de F-16 zal de F-35 alle brandstof voorraad en zijn wapenlast volledig intern meevoeren.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De F-35B Lightning II STOVL

Het JSF Programma, deel 4; RAF Fairford 10 & 11 juli 2016

De F-35B Lightning II is de korte start en verticale landingsversie (Short Take-Off & Vertical Landing, STOVL) van het toestel. De F-35B zal door de Amerikaanse Mariniers, de Britse Royal Air Force en de Italiaanse Luchtmacht gebruikt gaan worden voor operaties vanaf vliegdekschepen en amfibische schepen. De F-35B zal bij de USMC de McDonnell Douglas F/A-18 en de McDonnell Douglas AV-8B Harrier gaan vervangen. Bij de britse luchtstrijdkrachten, zal de F-35B de uit dienst gestelde Harrier GR9 en de Tornado GR4 vervangen.

Ga Naar Rapportage


De F-35C Lightning II CATOBAR

Het JSF Programma, deel 5; RAF Fairford 10 & 11 juli 2016

De Lockheed Martin F-35C Lightning II is de variant van het toestel die gelanceerd kan worden vanaf de Amerikaanse vliegdekschepen. Het F-35C programma kende in het begin erg veel technische tegen- slagen. De Amerikaanse marine en de mariniers zullen uiteindelijk met deze variant van de F-35 gaan vliegen. De F-35C is ontworpen om bij de Amerikaanse marine en de Amerikaanse mariniers de McDonnell Douglas F/A-18 Hornet te vervangen. Het programma van de F-35C liep door deze gigantische tegenslagen een grote vertraging op.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Base Aérienne d'Étain-Rouvres

3 Régiment d'Hélicoptères de Combat; 24 augustus 2016

De Franse vliegbasis Étain-Rouvres wordt tegenwoordig gebruikt door het Franse leger. Op deze vliegbasis is het 3 Régiment d'Hélicoptères de Combat (3RHC) gestationeerd welke vliegt met de AS330 Puma en de AS341/342 Gazelle. Étain ligt in het noordoosten van Frankrijk bij de grens met Luxemburg en België. Het vliegveld Étain-Rouvres werd gebouwd door de Franse Luchtmacht in 1937. Tijdens de Koude Oorlog was de vleigbasis in handen van de Amerikaanse luchtmacht die gestationeerd was in Frankrijk voor de bescherming van Europa.

Ga Naar Rapportage


30 Jaar Gilze-Rijen Aviation Society

Het 30 Jarige Jubileum van de GRAS; Gilze-Rijen, 7 september 2016

In 30 jaar tijd is de Gilze-Rijen Aviation Society uitgegroeid tot een van de grootste spottersverenigingen van Nederland. Het is tevens ook de enige vereniging die het voor elkaar krijgt om een spottersdag zoals deze te organiseren. Voor alle vrijwilligers zat er natuurlijk een hoop vrije tijd in de organisatie van deze dag. Op woensdag 7 september, vond de spottersdag plaats die werd georganiseerd in samenwerking met het Defensie Helikopter Commando (DHC). De spottersdag werd georganiseerd in het kader van het 30 jarige jubileum van de GRAS.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Market Garden Memorial

De Herinnering aan Market Garden; Eindhoven, 17 september 2016

Transportvliegtuigen van verschillende Europese en Amerikaanse landen zouden op 17 september de operatie Market garden herdenken door middel van een dropping boven de Ginkelse Heide bij Arnhem. Precies 72 jaar geleden vond deze operatie plaats die uiteindelijk tot de bevrijding van een groot deel van Nederland leidde. Tijdens deze grote operatie werd in de Tweede Wereldoorlog gevochten om de bruggen in Nederland. Het doel van deze operatie was het snel veroveren van Nederland en Duitsland om de oorlog te beëindigen.

Ga Naar Rapportage


Falcon Autumn 2016

Een Luchtmobiele Integratieoefening; Arnemuiden, 27 september 2016

In de periode van maandag 26 september t/m vrijdag 7 oktober vond de oefening Falcon Autumn 2016 plaats. Om militairen van de Lucht- mobiele Brigade en het Defensie helikopter Commando voor te bereiden op toekomstige uitzendingen, werd de oefening Falcon Autumn gehouden. Tijdens deze oefening opereren alle defensie onderdelen samen als een geïntegreerd leger in samenwerking met de buitenlandse partners. Tijdens de oefening Falcon Autumn worden alle aspecten van de Air Manoeuvre geoefend door de militairen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Internationale Oefening Cold Igloo

Een Grootschalige X-Service Oefening; Volkel 17 & 18 oktober 2016

De cross service is een afdeling op de militaire vliegvelden welke verantwoordelijk is voor het afhandelen van buitenlandse vliegtuigen die het vliegveld bezoeken. Het afhandelen van vliegtuigen die militaire vliegvelden in Europa bezoeken is een specialisme dat goed getraind moet worden. Op Volkel in Nederland en op Kleine-Brogel in België werd daarom de oefening Cold Igloo georganiseerd om grond- personeel te trainen in het afhandelen van verschillende vliegtuig typen. De oefening Cold Igloo vond plaats van 17 t/m 28 oktober 2016.

Ga Naar Rapportage


22 Baza Lotnictwa Taktycznego

De MiG-29 “Fulcrum” in Polen; Malbork, 24 oktober 2016

De Poolse vliegbasis Malbork staat in Polen bekend als de 22 Baza Lotnictwa Taktycznego (22 Tactical Air Base) en ligt in het verre noorden van het land. Op deze basis staat het 41 Eskadra Lotnictwa Taktycznego (41.elt) gestationeerd. Deze eenheid vliegt met de MiG-29 Fulcrum. De meeste MiG’s van deze eenheid zijn afkomstig van de Duitse Luftwaffe. Polen heeft deze MiG’s overgenomen van de Duitsers in 2003 toen het type daar werd uitgefaseerd. Naast Malbork, staat de MiG-29 ook op Minsk-Mazowiecki gebaseerd bij Warschau.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

21 Baza Lotnictwa Taktycznego

De Su-22 “Fitter” in Polen; Swidwin, 25 oktober 2016

Swidwin is tegenwoordig de enige vliegbasis in Europa waar de Su-22 Fitter nog steeds in operationele dienst is. Swidwin ligt in het noorden van Polen en is bekend als de 21 Baza Lotnictwa Taktycznego (21 Tactical Air Base). Op deze vliegbasis staan twee eenheden gebaseerd die met de Fitter vliegen, namelijk het 8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego (8.elt) en het 40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego (40.elt). De Su-22 is een klassiek toestel uit de periode van de Koude Oorlog en zit tegenwoordig in de nadagen van zijn carrière bij de luchtmacht.

Ga Naar Rapportage


Het Helicopter Exercise Programme

Black Blade 2016, deel 1; Florennes, 30 november 2016

De oefening Black Blade die dit jaar werd gehouden op de Belgische vliegbasis Florennes is een operatie van de Special Forces. De oefening wordt gefaciliteerd door het Europees Defensieagentschap. Deze organisatie heeft sinds 2004 het Helicopter Exercise Programme opgericht voor training van de helikopterbemanningen. Het Europees Defensieagentschap EDA (European Defense Agency) werd opgericht in 2004. Het agentschap werd opgericht door de Europese lidstaten die vonden dat er een gezamenlijk defensiebeleid moest komen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Special Forces Oefening Black Blade

Black Blade 2016, deel 2; Florennes, 30 november 2016

In de weken van 14 november t/m 30 november 2016, vond de oefening Black Blade plaats op de Belgische vliegbasis Florennes. Black Blade is een van de oefeningen in Europa die plaatsvind als onderdeel van het Helicopter Exercise Programme (HEP). Black Blade 2016 is tactische training zal in totaal drie weken duren. Tijdens de oefening Black Blade, zou er vooral getraind worden met operaties waarbij verschillende special forces worden ingezet. De training beat dan ook snelle tactische missies voor gerichte interventies en inzet.

Ga Naar Rapportage


Militaire Movements op Eindhoven

Foto's Gemaakt op Vliegbasis Eindhoven in 2016

Het jaar op Eindhoven begon met een serie nachtopnamen toen een KDC-10 in de donkere uren terug keerde. De eerste leuke bezoekers van het jaar, waren in februari een Oostenrijkse en een Italiaanse Hercules die langs kwamen om een lading op te pikken. De grootste highlight van het jaar was het bezoek van een Jordaanse Il-76. Na de droppings rondom de Market Garden Memorial, kwam er zo maar een Canadese CC150 langs. Het jaar op Eindhoven werd afgesloten met een Spaanse Hercules en enkele lokale vliegtuigen in het donker.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage



Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden