Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

194th Fighter Squadron "Griffins"; Leeuwarden 20 april 2016

De California Air National Guard; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het 144th Fighter Wing is een eenheid van de California Air National Guard. Er is in totaal slechts een squadron toegevoegd aan deze wing, namelijk het 194th Fighter Squadron. Deze eenheid is gestationeerd op de Amerikaanse vliegbasis Fresno in Californië. De eenheid is sinds 2013 uitgerust met de F-15C Eagle.

De belangrijkste missie voor het 144th Fighter Wing (144 FW) is het beschermen van het luchtruim van de Amerikaanse staat Californië. De eenheid is uitgerust met de McDonnell Douglas F-15C/D Eagle. De eenheid staat zoals veel Air National Guard (ANG) eenheden direct onder de supervisie van de staat. De F-15’s van de California ANG staan 24 uur per dag op QRA (Quick Reaction Alert) om te reageren wanneer dat nodig is. Naast de QRA op de thuisbasis Fresno, staat er ook continue een detachement op QRA op March Air Force Base in het zuiden van de staat. Tot het jaar 2013 vloog de eenheid met de General Dynamics F-16C/D Fighting Falcon. Deze vliegtuigen zijn sinds november 2013 getransfereerd naar de Arizona ANG. De wing beschikt op dit moment over 21 F-15’s. De groep met vliegtuigen bestaat uit 18 Primary Aircraft Authorized (PAA) toestellen en drie Back-up Aircraft Inventory (BAI) toestellen. De F-15’s die in 2013 werden ontvangen zijn afkomstig van de Montana Air National Guard, Missouri Air National Guard en Nellis Air Force Base. Naast de F-15’s, beschikt het 144FW ook over een enkele Fairchild C-26A Metroliner voor lichte transporttaken. De F-15’s van 144FW zijn te herkennen aan de Amerikaanse zeearend op de staart van de vliegtuigen. Deze arend duikt met zijn klauwen naar voren naar beneden vol in de aanval op zijn prooi. Het 144FW heeft slechts een squadron onder zich, namelijk het 194th Fighter Squadron. Deze eenheid heeft de bijnaam “Griffins”. In de badge van het squadron staat een griffioen afgebeeld. Dit mythologische dier is half een leeuw en half een roofvogel en heeft de eigenschappen van een draak.

Het 144FW werd in oktober 1943 opgericht als de 372 Fighter Group op Hamilton Field, Californië. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, was de eenheid een training squadron en was uitgerust met de P-39 Airacobra en de P-40 Warhawk. Later in de oorlog werd de eenheid uitgerust met de P-51D Mustang. De 372 Fighter Group werd uiteindelijk heropgericht als de 144 Fighter Group op 24 mei 1946. De eenheid werd

vanaf dat moment opgericht als onderdeel van de California Air National Guard. In totaal werden er aan de 144 Fighter Group drie squadron ingedeeld, namelijk: het 191FS als onderdeel van de Utah ANG op Salt Lake City Municipal Airport Utah, het 192 FS van de Nevada ANG op Hubbard Field Nevada en het 194FS van de California ANG op Naval Air Station Alameda California. Al deze eenheden vlogen met de P-51D Mustang. Het 194FS werd in 1943 opgericht als het 409FS op Hamilton Field in Californië. Het 409FS werd al snel heropgericht 194FS en werd net als de 144 Fighter Group meteen deel van de California ANG op 24 mei 1946. Het 194FS werd in eerste instantie gebaseerd op Naval Air Station Alameda, California.

Tijdens de verrassing invasie van Zuid-Korea op 25 juni 1950, werd het grootste deel van de ANG eenheden gefederaliseerd en in actieve dienst geplaatst. De P-51D’s werden ingeruild voor de F-51H Mustang in 1951 voor de close air support missies in Korea. De F-51H was een lange afstandsversie van de P-51 Mustang welke werd ontwikkeld om de B-29 Superfortress bommenwerpers te begeleiden naar Japan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met de toegenomen beschikbaarheid van straaljagers na de Koreaanse oorlog, werden de propellervliegtuigen van het 194FS vervangen door straaljagers van het type F-86A Sabre. Het 194FS werd op dat moment ook verplaatst naar Fresno Yosemite International Airport in 1957. Op 7 juli 1955, werd de eenheid die deel uitmaakte van het 144 Fighter Group aangeduid als het 194 Fighter-Interceptor Wing. De eenheid zou de komende 37 jaar op deze manier worden aangeduid. Het 194FS bleef met de F-86A vliegen tot 31 maart 1958. Vanaf dat moment zou de eenheid de F-86L Sabre ontvangen voor de onderscheppingsrol. Deze variant van de Sabre was het eerste all-weather gevechtsvliegtuig waarover de eenheid zou beschikken. Op 30 juni 1964 ontving het 194FS de F-102 Delta Dagger. De eenheid zou tot 24 juli 1974 blijven vliegen met de Delta Dagger. Ook dit toestel werd in de onderscheppingsrol gebruikt door het 194FS. De opvolger van de Delta Dagger was op dat moment de F-106 Delta Dart. Op 1 oktober 1978, werd het Amerikaanse Aerospace Defense Command geïnactiveerd en werden de eenheden toegewezen aan de Air Defense, Tactical Air Command (ADTAC). In 1984 werd de F-106 vervangen door de F-4 Phantom in de luchtverdediging en onderscheppingsrol.

De F-4D Phantoms die waren toegewezen aan de eenheid waren al op leeftijd en waren al intensief ingezet in de oorlog in Vietnam. De F-4D Phantom zou niet heel erg lang in dienst zijn van het 194FS. Al na vijf jaar werden de toestellen vervangen door de General Dynamics F-16 Fighting Falcon in oktober 1989. Deze F-16’s waren van het type F-16A/B block 15. In 1990 werden de F-16’s van het 194FS drastisch gemoderniseerd. Op 16 maart 1992, werd het 144 Fighter Interceptor Wing omgenummerd naar het 144 Fighter Wing. De wing draagt tegenwoordig nog steeds deze aanduiding. Op 1 juni 1992 werd het 144FW toegewezen aan het Amerikaanse Air Combat Command. In deze periode had het 194FS ook een QRA (Quick Reaction Alert) detachement op George Air Force Base staan. Deze vliegbasis werd gesloten in 1992 als gevolg van de algemene inkrimping van de Amerikaanse luchtmacht na de Koude Oorlog. Het QRA detachement werd hierdoor verplaatst naar March Air Force Base. Het 194FS zou in 1995 de F-16A/B Fighting Falcon vliegtuigen omruilen voor F-16C Fighting Falcon blok 25 vliegtuigen. Na elf jaar operationele dienst, kwam er een einde aan de levensduur voor een aantal De casco’s van deze F-16’s werden vervangen door de modernere F-16C block 32 in december 2006. De eerste F-15 Eagles arriveerden op 18 juni 2013. De laatste F-16 Fighting Falcon vloog naar zijn nieuwe thuis in Tucson, Arizona op 7 november 2013. De F-15C is op dit moment het primaire vliegtuig van het 194FS.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden