Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2012

Het jaar 2012 is wederom een jaar waarin fantastische trips zijn gemaakt. Het jaar begon met een aantal bezoeken aan Ramstein Air Base in Duitsland. In het voorjaar stonden ook een aantal leuke bezoeken op de agenda aan velden zoals Geilenkirchen en Florennes. Op Fairford wist ik eindelijk de B-2 Spirit te fotograferen na jaren hierop te hebben gejaagd. Het absolute hoogtepunt van het jaar 2012 en zelf van mijn hele bestaan als spotter, was het bezoek aan Zhukovsky in Rusland. Ook Servië werd bezocht dit jaar, dit land stond al een lange tijd erg hoog op mijn lijst. Mijn trip naar Bulgarije was een waardige afsluiting van het fantastische jaar 2012.


Ga Naar Rapportage

Militaire Movements Eindhoven

Vliegbasis Eindhoven in 2012; Eindhoven, 2012

De eerste foto’s van het jaar 2012 heb ik gemaakt op vliegbasis Eindhoven. In januari wist ik een Amerikaanse C-21 van Ramstein Air Base en een Dornier Do-228 van de Kustwacht te fotograferen. Tijdens het tweede bezoek in februari, wist ik een KDC-10 te foto- graferen met een zware sneeuwstorm op de achtergrond. Deze bijzondere lichtsituatie leverde mij een aantal fantastische foto’s op. Aan het begin van maart was er een Spaanse Cessna 560 gepland op Eindhoven. 2012 heeft op Eindhoven weer leuke foto's opgeleverd.

Ga Naar Rapportage


Ramstein, Hub van het AMC, Deel I

The Civil Reserve Air Fleet; Ramstein AB, 16 - 20 maart 2012

Naast het militaire verkeer op Ramstein Air Base, zijn er ook veel civiele vliegbewegingen te zien. De Civil Reserve Air Fleet (CRAF) is opgericht na de Berlijnse luchtbrug van 1952 om de USAF bij te springen in zijn taken wanneer dit nodig is. De CRAF is de civiele back-up voor de USAF in tijden van crisis en oorlog. Het CRAF is tot nu toe al enkele keren betrokken geweest bij belangrijke conflicten zoals Operation Desert Shield en Operation Iraqi Freedom. De civiele vliegtuigen zijn 24 uur per dag paraat voor het AMC.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Ramstein, Hub van het AMC, Deel II

De Hercules van het 37th AS; Ramstein AB, 16 - 20 maart 2012

De C-130 Hercules is het werkpaard van de USAF. Het toestel staat staat sinds 1994 gebaseerd op Ramstein Air Base en is daar ingedeeld bij het 37th Airlift Squadron. De Hercules wordt al sinds de jaren 50 ingezet voor de middelzware transporttaak. Op Ramstein Air Base staan op dit moment bij het 37 AS 14 Herculessen. De eenheid beschikt over de C-130J Super Hercules. De taken van de eenheid zijn luchttransport, paradropping en medische evacuatie missies. De C-130J’s van het 37 AS vliegen dagelijks missies over de wereld.

Ga Naar Rapportage


Ramstein, Hub van het AMC, Deel III

De C-21A Learjet van het 76th AS; Ramstein AB, 16 - 20 maart 2012

Naast de vliegtuigen van het Air Mobility Command (AMC), vliegen ook veel C-21A Learjets van het 76th Airlift Squadron van en naar Ramstein Air Base. Het 76 AS is gebaseerd op Ramstein en heeft meerdere types in dienst, zoals de: C-20, C-21 en C-37. Dit is een mooi moment om de C-21 Learjet van dichtbij te bekijken. De C-21A is de militaire versie van de Learjet 35A. Het toestel is gemaakt voor personenvervoer en het vervoer van lichte goederen. Het 76 AS heeft 9 C-21A Learjets in dienst op Ramstein AB.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Internationale Oefening Frisian Flag

De Grootste Jaarlijkse Oefening; Leeuwarden, 24 april 2012

Van maandag 16 april 2012 tot en met vrijdag 27 april 2012, vind op de vliegbasis Leeuwarden de oefening Frisian Flag plaats. In totaal doen er 8 verschillende landen mee aan deze grootschalige Neder- landse oefening. De oefening is georganiseerd door het no 323 TACTESS Squadron van de vliegbasis Leeuwarden. Naast de Neder- landse luchtmacht zijn er dus 7 andere landen aanwezig op deze internationale oefening. Deze landen zijn: België, Duitsland, Finland, Groot Brittannië, Noorwegen, Polen en Zweden.

Ga Naar Rapportage


30 Jaar Boeing E-3A Sentry

Airborne Warning And Control System; Geilenkirchen, 15 juni 2012

Dit jaar is de E-3A Sentry ook bekend als de AWACS (Airborne War- ning And Control System) 30 jaar in dienst bij de NATO. Om dit te vieren wordt op 16 en 17 juni 2012 open dagen georganiseerd op Geilenkirchen. De Boeing E-3 Sentry is een AWACS dat ontwikkeld is door Boeing. Het vliegtuig is gebaseerd op de Boeing 707. Het toestel wordt ingezet als all weather controle en communicatie orgaan in de lucht. Ik was aanwezig bij de spottersdag op de NATO basis Geilen- kirchen tijdens de aankomst van de vliegtuigen voor deze open dagen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Spottersmiddag Woensdrecht

Oefening Joint Medical Modules; Woensdrecht, 19 juni 2012

Op dinsdag 19 juni 2012, stond de spottersmiddag op vliegbasis Woensdrecht op het programma. Tijdens de spottersdag, was ook de oefening Joint Medical Modules bezig. Deze medische evacuatie oefening werd op de vliegbasis Woensdrecht uitgevoerd door Neder- landse en Belgische militairen van de lucht- en landmacht. Transport helikopters van het Defensie Helikopter Commando en de Belgische Heliwing worden ingezet om de gewonden te vervoeren. Op de basis is een medische post ingericht waar gewonden ingevlogen worden.

Ga Naar Rapportage


Spottersdag op de Aankomstdag

De Florennes Airshow 2012, deel 1; Florennes, 22 - 25 juni 2012

Dit jaar bestaat de Belgische vliegbasis Florennes 70 jaar. Om dit ju-bileum te vieren, besloot de Belgische Luchtmacht om een grote airshow te organiseren. De airshow vond plaats op 23 en 24 juni 2012. Ik was aanwezig tijdens de 2 spottersdagen op de aankomst- dag en de vertrekdag op 22 en 25 juni 2012. Om het hele festijn spannender te maken, was er ook een fotowedstrijd georganiseerd. De wedstrijd was verdeeld in 3 verschillende categorieën, namelijk: mooiste actiefoto, mooiste staticfoto en airshow sfeer.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Spottersdag op de Vertrekdag

De Florennes Airshow 2012, deel 2; Florennes, 22 - 25 juni 2012

Na de airshow in het weekend, stond op maandag 25 juni 2012 de spottersdag rondom het vertrek van de deelnemers op het program- ma. Ook op deze spottersdag was ik aanwezig om de vertrekkende vliegtuigen te fotograferen. Deze vertrekdag beloofde een waar spek- takel te worden met de nodige naverbranders in actie. De startbaan zou vandaag in 2 richtingen gebruikt worden. De gevechtsvliegtuigen en alle andere kleine vliegtuigen vertrokken met westenwind. De grote vrachtvliegtuigen zouden allemaal met downwind vertrekken.

Ga Naar Rapportage


Lufttransportgeschwader 62

De Toekomst van de C-160 Transall; Wunstorf, 28 juni 2012

Op donderdag 28 juni2012, was ik te gast bij Lufttransportgeschwa- der 62 (LTG-62) op de Duitse vliegbasis Wunstorf in het noorden van het land. LTG-62 is op dit moment uitgerust met de C-160D Transall. In de toekomst gaat dit veranderen, want Wunstorf gaat de thuisbasis worden van de Duitse Airbus A400 vloot. Door bezuinigingen zullen 2 van de 3 transportvelden in Duitsland gaan sluiten. Wunstorf zal het enige veld zijn dat open blijft. Dit betekend dus dat Hohn en Lands- berg gaan sluiten. De A400 vloot zal dus naar Wunstorf komen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

The Royal International Air Tattoo, deel 1

Skylift op de RIAT 2012; RAF Fairford, 8 - 9 juli 2012

De Royal International Air Tattoo is jaarlijks de grootste militaire vlieg- show ter wereld. Het evenement wordt elk jaar gehouden op RAF Fairford in Gloucestershire in Engeland. Het thema van de RIAT dit jaar is Skylift. Daarnaast staat de RIAT ook in het teken van het dia- manten jubileum van Koningin Elizabeth II deze zomer. De hoofdbasis van alle transporteenheden binnen de RAF is RAF Brize Norton. Deze transportbasis ligt aan de rand van de County of Oxfordshire in het zuiden van Engeland, de hele zware transportvloot staat hier.

Ga Naar Rapportage


The Royal International Air Tattoo, deel 2

De Transportvloot van de RAF; RAF Fairford, 8 - 9 juli 2012

Het thema Skylift op de RIAT werd gesymboliseerd met een flight pass tijdens de vliegshow. Alle grote Britse transport vliegtuigen wa- ren vertegenwoordigd tijdens deze vlucht. De Britse luchttransportvloot bestaat uit de C-130 Hercules en de C-17 Globemaster III en wordt in de toekomst uitgebreid met de Airbus A400. De transportvloot speelt een van de belangrijkste rollen binnen de huidige RAF. Tegenwoordig is het van vitaal belang om materieel en personeel zo snel mogelijk te kunnen verplaatsen tijdens een crisis waar dan ook ter wereld.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

The Royal International Air Tattoo, deel 3

De Tankervloot van de RAF; RAF Fairford, 8 - 9 juli 2012

Naast de transportvliegtuigen, waren ook de Britse tankers aanwezig op de Skylift flight pass. Op dit moment beschikt de RAF over 2 typen tankers, namelijk: de Tristar en de VC10. Beide toestellen zullen in de toekomst vervangen worden door de Airbus A330 Voyager. Ook dit type tanker was aanwezig op de RIAT van 2012. De strategische tankers zijn belangrijk voor de lange afstand missies van de RAF. Deze vliegtuigen leveren support voor de overige eenheden van de RAF. De hoofdtaak van de tankervloot is het bijtanken van vliegtuigen.

Ga Naar Rapportage


Jagdbombergeschwader 33

Jachtbommenwerpers met een Missie; Büchel, 12 juli 2012

Op donderdag 12 juli 2012, stond er een bezoek aan de Duitse vlieg- basis Büchel op het programma. Op deze basis staat het Jagdbom- bergeschwader 33 gestationeerd. Deze eenheid is uitgerust met de Tornado IDS. De Tornado’s van deze eenheid kunnen worden ingezet voor zowel conventionele als nucleaire taken. De Duitse vliegbasis Büchel ligt bij de stad Cochem-Zell in de provincie Rheinland-Phalz. De vliegbasis is gesticht door de Fransen in 1954 die na de Tweede Wereldoorlog deze regio in Duitsland controleerden.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Kennismaking met de VVS

100 Jaar VVS, deel 1; Zhukovskiy, 10-12 augustus 2012

De Russische Luchtmacht was in de tijd van de Sovjet Unie een van de sterkste luchtmachten ter wereld. Na de val van de Sovjet Unie bleef er geen schim over van de VVS. Nu 20 jaar later ontwikkelt de Russische VVS zich weer langzaam tot een modern bedrijf na de nodige reorganisaties en herstructureringen. Na een hele magere periode lijkt er een periode van verbetering aan te komen voor de VVS. Er wordt flink geinvesteerd in een grote moderne luchtmacht. Veel oude vliegtuigen worden vervangen door modernere vliegtuigen.

Ga Naar Rapportage


Luchtverdediging Boven Rusland

100 Jaar VVS, deel 2; Zhukovskiy, 10-12 augustus 2012

De taak van de luchtverdediging wordt in Rusland door 3 typen op zich genomen. De MiG-29 Fulcrum is in dienst voor verdediging op korte afstand en de Su-27 Flanker is in dienst voor de verdediging op de middel lange afstand. De MiG-31 Foxhound is de lange afstands- onderscheppingsjager van de Russische VVS. De Russische jacht- vliegtuigen spelen een belangrijke rol als het aankomt op de ver- dediging van het Russische luchtruim. De gevechtsvliegtuigen wor- den in het Russisch aangeduid als Istrebitel (истребитель).

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Jachtbommenwerpers Ten Aanval

100 Jaar VVS, deel 3; Zhukovskiy, 10-12 augustus 2012

Ook de Russische aanvalsjagers spelen een belangrijke rol binnen de VVS. De aanvalsvliegtuigen worden ingezet in de offensieve rol. De Russische aanvalsvloot was ook tijdens de flight pass op Zhukovskiy aanwezig met alle operationele typen. Deze Typen zijn de Su-24 Fencer, de Su-25 Frogfoot en de Su-34 Fullback. De Russische groep aanvalsvliegtuigen wordt in het Russisch aangeduid als Shturmoviki (Штурмовики). De primaire rol van de Russische jachtbommenwer- pers is het aanvallen en uitschakelen van tactische gronddoelen.

Ga Naar Rapportage


Een Bear Onderscheppen

100 Jaar VVS, deel 4; Zhukovskiy, 10-12 augustus 2012

De Russische bommenwerpers zijn al jaren op rij een doorn in het oog van de NATO lidstaten. Met enige regelmaat worden de strate- gische bommenwerpers boven de oceanen onderschept. De Russi- sche luchtmacht heeft 3 typen bommenwerpers in dienst, namelijk: Tu-22 Backfire, de T-95 Bear en de Tu-160 Blackjack. De Russische bommenwerpers waren de hoofdrolspelers tijdens het kat en muis spel gedurende de Koude Oorlog. De Russische naam voor de bommenwerpervloot is Bombardirovshchiki (Бомбардировщики).

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Giganten van Antonov en Ilyoshin

100 Jaar VVS, deel 5; Zhukovskiy, 10-12 augustus 2012

De gigantische transportvliegtuigen van het Oekraïense Antonov ontwerpbureau spelen een belangrijke rol in de Russische strategi- sche transportvloot. De vaak massieve transportvliegtuigen zijn ro- buust gebouwd zodat ze eenvoudig hun taken kunnen uitvoeren onder de barre Russische omstandigheden in het immense land. Enkele zware transportvliegtuigen in de Russische vloot zijn: de An-12, de An-22, de An-124 en de Il-76. Deze toestellen spelen een hoofdrol als het gaat om het transporteren van manschappen en grondmaterieel.

Ga Naar Rapportage


Controleren van het Luchtruim

100 Jaar VVS, deel 6; Zhukovskiy, 10-12 augustus 2012

De Russische VVS heeft verschillende ondersteuningsvliegtuigen in dienst zoals trainingstoestellen, vliegende radarstations en vliegende commandoposten. De belangrijkste vliegtuigen uit deze groep zoals de L-39 Albatros, Tu-134 Crusty, A-50 Mainstay en Il-86 Camber vlo- gen mee tijdens de flight pass van Zhukovskiy. De Beriev A-50 Szmiel is het Russische Early Warning platform en de Ilyoshin Il-86 is een vliegende commandopost. De Aero L-39 Albatros en de Tupolev Tu-134UBL worden ingezet als trainingsvliegtuigen bij de VVS.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Aanvalshelikopters in Actie

100 Jaar VVS, deel 7; Zhukovskiy, 10-12 augustus 2012

De aanvalshelikopters hebben een belangrijke taak binnen de VVS. In het verleden is het belang van sterke aanvalshelikopters aangetoond tijdens de Afghanistan Oorlog van 1979 tot 1989. Door zijn grote slagkracht, kreeg de Mi-24 als snel de bijnaam Shaitan-Arba (Satans Wagen) van de Guerrilla’s. De Sovjet werden teruggetrokken uit het gebied toen in 1989 de Sovjet Unie viel. De VVS heeft 3 typen aanvals- helikopters in dienst voor tactische missies, namelijk: de Kamov Ka-52 Alligator of Hokum B, de Mil Mi-24 Hind en de Mil Mi-28 Havoc.

Ga Naar Rapportage


Transportgelikopters in Barre Situaties

100 Jaar VVS, deel 8; Zhukovskiy, 10-12 augustus 2012

De Russische transporthelikopters en lichte transportvliegtuigen zijn zeer robuust gebouwd om te kunnen opereren onder de soms barre weersomstandigheden. Met name in het hoge noorden van Rusland en Siberië spelen deze toestellen een belangrijke rol in het bevoorra- den van soms erg afgelegen gebieden. Naast de transporthelikopters speelt ook de An-2 Colt een belangrijke rol bij het bereiken van der- gelijke gebieden. De belangrijkste helikopters, zijn: de Mil Mi-2 Hop- lite, de Mil Mi-8 Hip, de Mil Mi-17 Hip H en de Mil Mi-26 Halo.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Spottersdag Vliegbasis Gilze-Rijen

Gilze-Rijen Aviation Society; Gilze-Rijen, 29 augustus 2012

Op woensdag 29 augustus 2012 vond de inmiddels jaarlijks terugke- rende spottersdag plaats op vliegbasis Gilze-Rijen. Deze middag wordt georganiseerd door de Gilze-Rijen Aviation Society in samen- werking met de Koninklijke Luchtmacht. Tijdens deze middag komen er vliegtuigen langs uit het binnen- en het buitenland. De spottersdag van de GRAS staat erom bekend dat het altijd een erg goede spotters- dag is. De vliegtuigen zijn gewoon met hun reguliere oefeningen bezig in het luchtruim van Nederland als ze langskomen op Gilze-Rijen.

Ga Naar Rapportage


Een Bewogen Verleden

De Servische Luchtmacht, deel 1; Batajnica, 1 -2 september 2012

Dit jaar bestaat de Servische Luchtmacht 100 jaar. Door de jaren heen is de Servische Luchtmacht ook een deel geweest van het voor- malige Joegoslavië. Om het 100 jarige jubileum te vieren, had de luchtmacht van Servië een grote vliegshow georganiseerd. Deze vlieg- show werd gehouden op vliegbasis Beograd-Batajnica. De operatio- nele eenheden zijn verdeeld over 3 vliegvelden in Servië. Deze vlieg- velden van de luchtmacht, zijn: Aerodrom Beograd-Batajnica, Aero- drom Kraljevo-Lađevci en Aerodrom Niš - Konstantin Veliki.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

204. Vazduhoplovna Brigada

De Servische Luchtmacht, deel 2; Batajnica, 1 -2 september 2012

De Servische vliegbasis Beograd-Batajnica is de thuisbasis van de 204. Brigada van de Servische Luchtmacht. Deze eenheid bevat de luchtverdedigingsvloot, transportvloot en trainingsvloot. De 204 Briga- da is de grootste van de 2 luchtbrigades in Servië. De eenheid is onderverdeeld in 4 squadrons met hun eigen taken en subtaken. Deze eenheden, zijn: het 101. LAE (Fighter Squadron), het 252. STAE (Training Squadron), het 138. MTAE (Mixed Transport Aviation Squa- dron) en het 890. MHE (Mixed Helicopter Squadron).

Ga Naar Rapportage


98. Vazduhoplovna Brigada

De Servische Luchtmacht, deel 3; Batajnica, 1 -2 september 2012

De Servische Aerodrom Kraljevo-Lađevci is de thuisbasis van de 98. Brigada van de Servische Luchtmacht. Op deze basis staan 3 eenhe- den gestationeerd die met verschillende varianten van de Soko J-22 Orao en de Gazelle vliegen. Ook staan er detachementen van de 98. Brigada op Aerodrom Niš - Konstantin Veliki gebaseerd. De operatio- nele eenheden van de 98. Brigada zijn: het 241. LBAE (Fighter-Bomber Squadron), het 714. POHE (Anti-Armor Helicopter Squadron) en het 119. MHE (Mixed Helicopter Squadron).

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Sea-Kings van het 40 Smaldeel

De Belgische SAR vlucht; Koksijde, 10 september 2012

De Belgische SAR vlucht op de vliegbasis Koksijde vliegt al jarenlang met de Westland Sea-King Mk48. De helikopters worden voornamelijk ingezet voor reddingen op zee, maar ook civiele taken worden uitge- voerd door het 40 smaldeel. De eenheid heeft een embleem met daarop een hand die boven het water uitsteekt en erboven een reddingshelikopter. De squadronspreuk zou Aude Audenda worden, dit betekend waag wat gewaagd moet worden. Na 35 jaar dienst zal de Sea-King uiteindelijk door de NH-90 worden vervangen.

Ga Naar Rapportage


Helikopters van de Italiaanse Landmacht

Italianen Oefenen in België; Kleine-Brogel, 18 september 2012

Op dinsdag 18 september, arriveerden op de Belgische vliegbasis Kleine-Brogel een viertal Italiaanse helikopters. De formatie bestond uit twee Ch-47C Chinook transporthelikopters en twee A129 Mangusta aanvalshelikopters. De helikopters waren afkomstig van de Italiaanse vliegbasis Viterbo in de buurt van Rome. De helikopters maken op deze basis allemaal deel uit van het eerste regiment van de Italiaanse landmacht (1°Reggimento dell'Aviazione dell'Esercito 'Antares'). Naast de Italianen, waren ook de Belgen en de Duitsers aanwezig.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Market Garden Memorial

Luchtlandingstroepen op Eindhoven; Eindhoven 22 september 2012

In de periode van 17 september 1944 tot en met 25 september 1944, vond Operation Market garden plaats. Het doel van de operatie was het veroveren van alle bruggen op de route van Eindhoven naar Arnhem om zo de Duitsers in Nederland terug te dringen. De missie mislukte in Arnhem en leidde een bloedig gevecht in. Het gevolg van deze mislukking was de Hongerwinter voor het noordelijke deel van Nederland. De grote hoofdrol speler tijdens de landingen van Opera- tions Market garden, waren de Amerikaanse Douglas C-47 Skytrains.

Ga Naar Rapportage


Brabants Bont; Volkel, 25 september 2012

F-16's op de Parallelbaan; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op dinsdag 25 september had ik een bezoek op vliegbasis Volkel. De F-16’s vliegen door werkzaam- heden aan de hoofdbaan tijdelijk vanaf de parallelbaan. Dit is een ideale situatie om spectaculaire foto’s te maken van de vertrekkende F-16’s. Er stonden voor deze middag slechts 4 vliegtuigen gepland. Ook werden we op een ongelukkige locatie langs de startbaan gezet, hierdoor zaten de F-16’s al redelijk hoog toen ze ons passeerden. Uiteindelijk leverde de vertrekkende F-16’s toch een aantal leuke en spectaculaire opnamen op.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Gebied Laagvliegen 5

Helikopters op de Oirschotse Heide; Oirschotse heide, 2012

In 2012 ben ik in totaal 2 keer op de Oirschotse Heide geweest. Dit gebied staat bekend om zijn uitstekende fotografie mogelijkheden. Aan het begin van februari wist ik een Cougar te fotograferen in de sneeuw. Dit was de eerste keer dat het me lukte om foto’s te maken op de hei onder winterse omstandigheden. De tweede keer dat ik op de hei kwam was aan het einde van september. De bezoeker die ik toen fotografeerde was wel heel bijzonder. Aan het einde van de middag wist ik een Amerikaanse UH-60 Blackhawk vast te leggen.

Ga Naar Rapportage


Mikoyan-Gurevic MiG-21 "Fishbed"

De Bulgaarse MiG’s, deel 1; Graf-Ignatievo, 5 oktober 2012

De Mikoyan-Gurevich MiG-21 (Микоян и Гуревич МиГ-21) is een su- personisch gevechtsvliegtuig dat gebouwd is in de Sovjet-Unie. De NATO codenaam voor dit gevechtsvliegtuig is Fishbed, de tweezits varianten worden aangeduid als Mongol. De MiG-21 is zonder twijfel het meest succesvolle vliegtuig dat door de Bulgaarse Luchtmacht is ingezet. Het toestel is ook het langste in dienst geweest van alle gevechtsvliegtuigen van de Bulgaarse Luchtmacht. Aan het einde van het jaar 2012 worden de laatste Bulgaarse MiG-21’s uitgefaseerd.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Mikoyan-Gurevic MiG-23 "Flogger"

De Bulgaarse MiG’s, deel 2; Graf-Ignatievo, 6 oktober 2012

De Mikoyan-Gurevich MiG-23 (Микоян и Гуревич МиГ-23) is een gevechtsvliegtuig dat gebouwd werd door de Sovjet Unie. De NATO codenaam voor dit supersonische gevechtsvliegtuig is Flogger. Het vliegtuig werd door het Mikoyan-Gurevich ontwerpbureau ontworpen als een luchtverdedigingsjager en werd aan het einde van de jaren 70 in dienst genomen op Dobroslavtsi en Gabrovnitsa. Aan het begin van de jaren 80 werd het toestel ook in dienst genomen als aanvalsjager op Cheshnegirovo. De toestellen zijn in 2004 spontaan uitgefaseerd.

Ga Naar Rapportage


Mikoyan-Gurevic MiG-29 "Fulcrum"

De Bulgaarse MiG’s, deel 3; Graf-Ignatievo, 7 oktober 2012

De Mikoyan Gurevich MiG-29 (Микоян и Гуревич МиГ-29) is een vier- de generatie gevechtsvliegtuig dat door de Sovjet Unie is ontwikkeld als superioriteitsjager. De NATO codenaam voor dit gevechtsvliegtuig is Fulcrum. De ontwikkeling van dit vliegtuig startte in de jaren 70. Het toestel kwam in 1989 in dienst van de Bulgaarse Luchtmacht. Sinds- dien heeft de MiG-29 een uitstekende staat van dienst in de luchtver- dedigingsrol en als escortevliegtuig voor jachtbommenwerpers. De MiG-29’s moeten nog minimaal 10 jaar mee in operationele dienst.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage



Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden