Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2003

Na een goed jaar in 2002, werden er in 2003 er in 2003 minder velden bezocht. Wel waren er een aantal hele leuke bezoeken bij. Het jaar startte met onder meer een bezoek aan Frankfurt Rhein Main. Dit vliegveld wordt gebruikt door het Amerikaanse AMC en biedt erg leuke fotografeermo- gelijkheden. In Frankrijk werden Chateaudun en Cambrai bezocht in het voorjaar. Ook de open dagen van de luchtmacht op vliegbasis Twenthe, de TLP op Florennes en de FWIT op vliegbasis Leeuwarden leverden dit jaar mooie opnamen op. In Engeland werden RAF Fairford en Nomad op RAF Waddington bezocht. Het jaar werd afgesloten op Nörvenich en Kleine-Brogel.


Ga Naar Rapportage

F-16 Activiteit op Vliegbasis Volkel

Vliegen in Mistig Weer met de MLU; Volkel, 6 maart 2003

Op 6 maart 2003, werd vliegbasis Volkel bezocht. Dit bezoek was de eerste trip van het jaar en er werd redelijk gevlogen op Volkel. In 2000 en 2001 was Volkel het laatste vliegveld in Nederland dat de MLU F-16 in ontvangst nam. Op Volkel vliegen op dit moment de oudste F-16’s van de luchtmacht. Veel van de toestellen komen uit de hogere 200 serie en zijn daarmee al bijna 20 jaar oud. Door de komst van de MLU F-16, heeft het no 306 Squadron zijn fotoverkenningstaak verlo- ren, alle F-16’s zijn nu in staat om deze taak uit te voeren.

Ga Naar Rapportage


Transportoperaties in Europa

Het Militaire Deel van Frankfurt; Rhein-Main AB, 14 maart 2003

De Amerikaanse vliegbasis Rhein-Main Air Base speelt een belangrij- ke rol binnen het Air Mobility Command van de United States Air Force. Het militaire deel van de luchthaven van Frankfurt gaat sluiten. De taken van Rhein-Main zullen vooral door Ramstein Air Base. Elke dag landen er veel transportvliegtuigen zoals de Lockheed C-5 Galaxy, de Douglas C-9 Nightingale, de Boeing C-17 Globemaster III, de Lockheed C-130 Hercules, de Lockheed C-141 Starlifter, de Mc- Donnell Douglas KC-10 Extender en de Boeing KC-135 Stratotanker.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Storage van Châteaudun

Bezoek tijdens een Meeting National; Châteaudun, 11 mei 2003

Châteaudun is de grootste vliegtuigstorage van de Franse luchtmacht in Frankrijk. Een groot deel van de Franse vliegtuigen staat hier in op- slag tot ze worden gebruikt voor een ander doel. Dit logistieke centrum van de luchtmacht wordt ondersteund door het Escadron de Convo- yage 00.070 dat is uitgerust met de TBM-700. Deze eenheid is uit- gerust met de TBM-700 die wordt gebruikt om de vliegers die storage vliegtuigen afleveren terug te vliegen naar hun thuisbasis. Château- dun is het grootste distributiecentrum van vliegtuigen in Frankrijk.

Ga Naar Rapportage


Escadron de Chasse 02.012

Picardie en zijn Mirages; Cambrai-Epinoy, 8 juni 2003

Op de Noord Franse vliegbasis Cambrai-Epinoy staat het Escadron de Chasse 2/12 gestationeerd. Deze eenheid is uitgerust met de Dassault Mirage 2000. De hoofdtaak van het squadron is de luchtverdediging van het noordwesten van het Franse luchtruim. De eenheid kreeg naast de luchtverdedigingstaak ook diverse andere taken zoals elektronische oorlogvoering en verkenning. EC02.012 is tegenwoor- dig een flexibele eenheid die een breed scala aan tactieken en rollen op zich kan nemen, de eenheid is al diverse malen hiervoor ingezet.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Luchtmacht open Dagen 2003

De Laatste Dagen van Twenthe; Twenthe, 21 juni 2003

Dit jaar worden de open dagen van de Koninklijke Luchtmacht waar- schijnlijk voor de laatste maal gehouden op vliegbasis Twenthe. Deze basis staat op de lijst van vliegvelden die in het kader van grote be- zuinigingen moet worden gesloten. Vliegbasis Twenthe werd na vlieg- basis Leeuwarden en vliegbasis Volkel het derde veld dat vanaf 1986 met de F-16 werd uitgerust. Twenthe is op dit moment nog de thuis- basis van het no 313 en het no 315 Squadron. Wat het lot wordt van de 2 F-16 squadrons op Twenthe is nog onduidelijk op dit moment.

Ga Naar Rapportage


Tactical Leadership Program 2003/3

Een Internationale Samenwerking; Florennes, 24 juni 2003

In de derde en vierde week van de TLP arriveren traditioneel de extra assets die deelnemen aan de oefening. De oefening zit tijdens de derde en vierde week is de realistische fase. Deze extra deelnemers vormen de tegenstanders van de TLP deelnemers tijdens een moder- ne en realistische oorlogsomgeving. De deelnemers van de TLP moeten intensief samenwerken om de missie te laten slagen. Deze missie was alweer de derde TLP van het jaar 2003. De TLP blijft een van de oefeningen waar vaak zeldzame vliegtuigen aan meedoen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Jaarlijkse FWIT Cursus

F-16 Weapon Instructor Coarse 2003; Leeuwarden, 15 juli 2003

De FWIT op vliegbasis Leeuwarden is een jaarlijks terugkerende oefe- ning waarbij wapeninstructeurs uit België, Denemarken, Nederland en Noorwegen worden getraind. Tijdens de oefening op Leeuwarden wordt de air to air fase van de FWIT training geoefend, de air to ground fase vind plaats op Bodo in Noorwegen. Er wordt tijdens de practicum dagen twee maal per dag gevlogen. De ochtendmissie vindt plaats tussen 9:00 uur en 12:00 uur en de middagmissie wordt gevlo- gen tussen 13:30 uur en 16:00 uur waardoor er veel gevlogen wordt.

Ga Naar Rapportage


De SEPECAT Jaguar

The Royal International Air Tattoo, deel 1; RAF Fairford, 21 juli 2003

Een toestel dat vaak gezien wordt op de RIAT is de SEPECAT Jaguar. Dit vliegtuig was origineel ontworpen als een geavanceerde jet trainer. Uiteindelijk is de jaguar uitgegroeid tot een van de belangrijkste vlieg- tuigen van de RAF als het gaat om het geven van close air support en het aanvallen van vijandelijke doelen. Het Jaguar programma werd in de jaren 60 gestart als gevolg van een Britse specificatie voor geavan- ceerde jet trainer. Het toestel moest de Gnat T1 en de Hunter T7 gaan vervangen en in Frankrijk de Fouga, de T-33 en de Mystère IV .

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De BAe Sea-Harrier

The Royal International Air Tattoo, deel 2; RAF Fairford, 21 juli 2003

Tijdens de RIAT zijn er altijd diverse Sea-Harriers van de Royal Navy aanwezig. Dit unieke toestel speelt een belangrijke rol binnen de Britse marine. De toestellen opereren vanaf de 3 vliegdekschepen en hebben in een aantal conflicten een sleutelrol gespeeld. De Royal Navy heeft in totaal 3 operationele squadrons met dit type. De British Aerospace Sea-Harrier is een STOVL (Short Take-Off Vertical landing) gevechtsvliegtuig van de Britse Royal Navy. Het toestel is van oor- sprong ontwikkeld door de Britse vliegtuigbouwer Hawker Siddeley.

Ga Naar Rapportage


De Boeing B-52 Stratofortress

The Royal International Air Tattoo, deel 3; RAF Fairford, 21 juli 2003

Een van de vliegtuigen die regelmatig te zien zijn op de RIAT, is de Boeing B-52 Stratofortress. De RIAT is doorgaans de enige plaats in Europa waar je de B-52 bijna structureel kunt fotograferen. Ondanks dat dit vliegtuig ontworpen is in de jaren 50, speelt het toestel nog steeds een belangrijke rol in de Verenigde Staten. De enige operator die de B-52 heeft gebruikt is de United States Air Force. De Boeing B-52 is in staat om ruim 32,000 aan bommen te dragen. Er zijn aan de USAF tot eind jaren 60 ruim 742 B-52 bommenwerpers geleverd.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Nomad 2003

Luchtverdediging op de ACMI Range; RAF Waddington, 22 juli 2003

De internationale oefening Nomad speelt zich elk jaar af op RAF Wad- dington. De oefening heeft de nadruk volledig op de luchtverdediging liggen. De deelnemers vliegen een intensief programma dat in totaal 2 weken duurt. Het grootste deel van deze grootschalige oefening speelt zich af op de ACMI range bij de Noordzee. De oefening Nomad is een oefening die door een aantal partners wordt georganiseerd. De luchtmachten die structureel deelnemen aan deze grootschalige oefe- ning, zijn: België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje en Zwitserland.

Ga Naar Rapportage


De Strike Eagles van de USAFE

Het USAFE 48th Fighter Wing; RAF Lakenheath, 22 juli 2003

Op RAF Lakenheath staan de F-15E Strike Eagles van de USAFE ge- stationeerd. De toestellen zijn actief bij het 492nd Fighter Squadron en het 494th Fighter Squadron. De Strike Eagle is een van de belang- rijkste aanvalsjagers van de United States Air Force. Naast de 2 Strike Eagle eenheden staat ook het 493rd Fighter Squadron op deze basis gestationeerd. Dit squadron is uitgerust met de F-15C Eagle. Er kwamen in de middag nog 2 Strike Eagles terug van een missie, ook landde er een MH-53 van RAF Mildenhall op deze vliegbasis.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Gilze-Rijen, Runway 28

Vliegbasis Gilze-Rijen in 2007; Gilze-Rijen, 2007

Dit jaar wist ik op Gilze–Rijen een Duitse Tornado van Marineflie- gergeschwader 2 (MFG-2) te fotograferen. Dit toestel is afkomstig van de Noord-Duitse vliegbasis Eggebek. Dit vliegveld zal aan het einde van dit jaar gaan sluiten. Door deze sluiting zal ook MFG-2 opgeheven worden. Het was daarom een leuke vangst om een Duitse Tornado IDS van deze eenheid te fotograferen. 2003 is ook het jaar waarin op Gilze-Rijen het no 299 Squadron wordt opgeheven. Deze eenheid vloog vanaf 1995 met de Bo-105 Bölkow vanaf vliegbasis Gilze-Rijen.

Ga Naar Rapportage


Jagdbombergeschwader 31

De Tornado’s van Boeckle; Nörvenich, 24 oktober 2003

Jagdbombergeschwader 31 (JBG-31) werd in 1957 opgericht op de Duitse vliegbasis Büchel in het voormalige West-Duitsland. Jagdbom- bergeschwader 31 was in 1979 de eerste eenheid in Duitsland die overschakelde naar de Panavia Tornado. De Panavia Tornado IDS verving de Lockheed F-104G Starfighter bij de eenheid. De taken van JBG-31 bestaan tegenwoordig nog steeds uit het aanvallen van diverse gronddoelen. JBG-31 is tegenwoordig een moderne eenheid van de Duitse Luftwaffe en is altijd paraat om ingezet te worden.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Photocall 2003

Fotografie in Regenachtige Condities; Kleine-Brogel, 30 oktober 2003

Op donderdag 30 oktober 2003 stond de inmiddels jaarlijkse terugke- rende spottersdag op Kleine-Brogel in België op het programma. Tijdens deze dag is het mogelijk om erg dicht langs de taxibaan en de startbaan van Kleine-Brogel te staan. Met een groot aanbod van vlieg- tuigen is het daardoor erg goed fotograferen. Het weer tijdens de spottersdag op Kleine-Brogel wilde niet echt meewerken. Het werd tijdens deze dag dus een uitdaging om de vliegtuigen en helikopters te fotograferen, de lucht was donker grijs en het regende regelmatig.

Ga Naar Rapportage




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden