|
|
|
Jaaroverzicht 2003
Na een goed jaar in 2002, werden er in 2003 er in 2003 minder velden bezocht. Wel waren er een aantal hele leuke bezoeken
bij. Het jaar startte met onder meer een bezoek aan Frankfurt Rhein Main. Dit vliegveld wordt gebruikt door het Amerikaanse
AMC en biedt erg leuke fotografeermo- gelijkheden. In Frankrijk werden Chateaudun en Cambrai bezocht in het voorjaar. Ook
de open dagen van de luchtmacht op vliegbasis Twenthe, de TLP op Florennes en de FWIT op vliegbasis Leeuwarden leverden dit
jaar mooie opnamen op. In Engeland werden RAF Fairford en Nomad op RAF Waddington bezocht. Het jaar werd afgesloten op
Nörvenich en Kleine-Brogel.
|
|
|
|
|
|
|
F-16 Activiteit op Vliegbasis Volkel
Vliegen in Mistig Weer met de MLU; Volkel, 6 maart 2003
Op 6 maart 2003, werd vliegbasis Volkel bezocht. Dit bezoek was de eerste trip van het jaar en er werd redelijk
gevlogen op Volkel. In 2000 en 2001 was Volkel het laatste vliegveld in Nederland dat de MLU F-16 in ontvangst nam.
Op Volkel vliegen op dit moment de oudste F-16’s van de luchtmacht. Veel van de toestellen komen uit de hogere 200
serie en zijn daarmee al bijna 20 jaar oud. Door de komst van de MLU F-16, heeft het no 306 Squadron zijn
fotoverkenningstaak verlo- ren, alle F-16’s zijn nu in staat om deze taak uit te voeren.
|
|
|
|
Transportoperaties in Europa
Het Militaire Deel van Frankfurt; Rhein-Main AB, 14 maart 2003
De Amerikaanse vliegbasis Rhein-Main Air Base speelt een belangrij- ke rol binnen het Air Mobility Command van de
United States Air Force. Het militaire deel van de luchthaven van Frankfurt gaat sluiten. De taken van Rhein-Main
zullen vooral door Ramstein Air Base. Elke dag landen er veel transportvliegtuigen zoals de Lockheed C-5 Galaxy,
de Douglas C-9 Nightingale, de Boeing C-17 Globemaster III, de Lockheed C-130 Hercules, de Lockheed C-141 Starlifter,
de Mc- Donnell Douglas KC-10 Extender en de Boeing KC-135 Stratotanker.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Storage van Châteaudun
Bezoek tijdens een Meeting National; Châteaudun, 11 mei 2003
Châteaudun is de grootste vliegtuigstorage van de Franse luchtmacht in Frankrijk. Een groot deel van de Franse vliegtuigen
staat hier in op- slag tot ze worden gebruikt voor een ander doel. Dit logistieke centrum van de luchtmacht wordt
ondersteund door het Escadron de Convo- yage 00.070 dat is uitgerust met de TBM-700. Deze eenheid is uit- gerust met de
TBM-700 die wordt gebruikt om de vliegers die storage vliegtuigen afleveren terug te vliegen naar hun thuisbasis. Château-
dun is het grootste distributiecentrum van vliegtuigen in Frankrijk.
|
|
|
|
Escadron de Chasse 02.012
Picardie en zijn Mirages; Cambrai-Epinoy, 8 juni 2003
Op de Noord Franse vliegbasis Cambrai-Epinoy staat het Escadron de Chasse 2/12 gestationeerd. Deze eenheid is uitgerust
met de Dassault Mirage 2000. De hoofdtaak van het squadron is de luchtverdediging van het noordwesten van het Franse
luchtruim. De eenheid kreeg naast de luchtverdedigingstaak ook diverse andere taken zoals elektronische oorlogvoering
en verkenning. EC02.012 is tegenwoor- dig een flexibele eenheid die een breed scala aan tactieken en rollen op zich
kan nemen, de eenheid is al diverse malen hiervoor ingezet.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Luchtmacht open Dagen 2003
De Laatste Dagen van Twenthe; Twenthe, 21 juni 2003
Dit jaar worden de open dagen van de Koninklijke Luchtmacht waar- schijnlijk voor de laatste maal gehouden op vliegbasis
Twenthe. Deze basis staat op de lijst van vliegvelden die in het kader van grote be- zuinigingen moet worden gesloten.
Vliegbasis Twenthe werd na vlieg- basis Leeuwarden en vliegbasis Volkel het derde veld dat vanaf 1986 met de F-16 werd
uitgerust. Twenthe is op dit moment nog de thuis- basis van het no 313 en het no 315 Squadron. Wat het lot wordt van de
2 F-16 squadrons op Twenthe is nog onduidelijk op dit moment.
|
|
|
|
Tactical Leadership Program 2003/3
Een Internationale Samenwerking; Florennes, 24 juni 2003
In de derde en vierde week van de TLP arriveren traditioneel de extra assets die deelnemen aan de oefening. De oefening zit tijdens de derde en vierde week is de realistische fase. Deze extra deelnemers vormen de tegenstanders van de TLP deelnemers tijdens een moder- ne en realistische oorlogsomgeving. De deelnemers van de TLP moeten intensief samenwerken om de missie te laten slagen. Deze missie was alweer de derde TLP van het jaar 2003. De TLP blijft een van de oefeningen waar vaak zeldzame vliegtuigen aan meedoen.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Jaarlijkse FWIT Cursus
F-16 Weapon Instructor Coarse 2003; Leeuwarden, 15 juli 2003
De FWIT op vliegbasis Leeuwarden is een jaarlijks terugkerende oefe- ning waarbij wapeninstructeurs uit België, Denemarken, Nederland en Noorwegen worden getraind. Tijdens de oefening op Leeuwarden wordt de air to air fase van de FWIT training geoefend, de air to ground fase vind plaats op Bodo in Noorwegen. Er wordt tijdens de practicum dagen twee maal per dag gevlogen. De ochtendmissie vindt plaats tussen 9:00 uur en 12:00 uur en de middagmissie wordt gevlo- gen tussen 13:30 uur en 16:00 uur waardoor er veel gevlogen wordt.
|
|
|
|
De SEPECAT Jaguar
The Royal International Air Tattoo, deel 1; RAF Fairford, 21 juli 2003
Een toestel dat vaak gezien wordt op de RIAT is de SEPECAT Jaguar. Dit vliegtuig was origineel ontworpen als een
geavanceerde jet trainer. Uiteindelijk is de jaguar uitgegroeid tot een van de belangrijkste vlieg- tuigen van de
RAF als het gaat om het geven van close air support en het aanvallen van vijandelijke doelen. Het Jaguar programma
werd in de jaren 60 gestart als gevolg van een Britse specificatie voor geavan- ceerde jet trainer. Het toestel
moest de Gnat T1 en de Hunter T7 gaan vervangen en in Frankrijk de Fouga, de T-33 en de Mystère IV .
|
|
|
|
|
|
|
|
De BAe Sea-Harrier
The Royal International Air Tattoo, deel 2; RAF Fairford, 21 juli 2003
Tijdens de RIAT zijn er altijd diverse Sea-Harriers van de Royal Navy aanwezig. Dit unieke toestel speelt een belangrijke
rol binnen de Britse marine. De toestellen opereren vanaf de 3 vliegdekschepen en hebben in een aantal conflicten een
sleutelrol gespeeld. De Royal Navy heeft in totaal 3 operationele squadrons met dit type. De British Aerospace Sea-Harrier
is een STOVL (Short Take-Off Vertical landing) gevechtsvliegtuig van de Britse Royal Navy. Het toestel is van oor- sprong
ontwikkeld door de Britse vliegtuigbouwer Hawker Siddeley.
|
|
|
|
De Boeing B-52 Stratofortress
The Royal International Air Tattoo, deel 3; RAF Fairford, 21 juli 2003
Een van de vliegtuigen die regelmatig te zien zijn op de RIAT, is de Boeing B-52 Stratofortress. De RIAT is doorgaans de
enige plaats in Europa waar je de B-52 bijna structureel kunt fotograferen. Ondanks dat dit vliegtuig ontworpen is in de
jaren 50, speelt het toestel nog steeds een belangrijke rol in de Verenigde Staten. De enige operator die de B-52 heeft
gebruikt is de United States Air Force. De Boeing B-52 is in staat om ruim 32,000 aan bommen te dragen. Er zijn aan de
USAF tot eind jaren 60 ruim 742 B-52 bommenwerpers geleverd.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nomad 2003
Luchtverdediging op de ACMI Range; RAF Waddington, 22 juli 2003
De internationale oefening Nomad speelt zich elk jaar af op RAF Wad- dington. De oefening heeft de nadruk volledig op
de luchtverdediging liggen. De deelnemers vliegen een intensief programma dat in totaal 2 weken duurt. Het grootste
deel van deze grootschalige oefening speelt zich af op de ACMI range bij de Noordzee. De oefening Nomad is een oefening
die door een aantal partners wordt georganiseerd. De luchtmachten die structureel deelnemen aan deze grootschalige
oefe- ning, zijn: België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje en Zwitserland.
|
|
|
|
De Strike Eagles van de USAFE
Het USAFE 48th Fighter Wing; RAF Lakenheath, 22 juli 2003
Op RAF Lakenheath staan de F-15E Strike Eagles van de USAFE ge- stationeerd. De toestellen zijn actief bij het 492nd
Fighter Squadron en het 494th Fighter Squadron. De Strike Eagle is een van de belang- rijkste aanvalsjagers van de United
States Air Force. Naast de 2 Strike Eagle eenheden staat ook het 493rd Fighter Squadron op deze basis gestationeerd.
Dit squadron is uitgerust met de F-15C Eagle. Er kwamen in de middag nog 2 Strike Eagles terug van een missie, ook
landde er een MH-53 van RAF Mildenhall op deze vliegbasis.
|
|
|
|
|
|
|
|
Gilze-Rijen, Runway 28
Vliegbasis Gilze-Rijen in 2007; Gilze-Rijen, 2007
Dit jaar wist ik op Gilze–Rijen een Duitse Tornado van Marineflie- gergeschwader 2 (MFG-2) te fotograferen. Dit
toestel is afkomstig van de Noord-Duitse vliegbasis Eggebek. Dit vliegveld zal aan het einde van dit jaar gaan sluiten.
Door deze sluiting zal ook MFG-2 opgeheven worden. Het was daarom een leuke vangst om een Duitse Tornado IDS van deze eenheid
te fotograferen. 2003 is ook het jaar waarin op Gilze-Rijen het no 299 Squadron wordt opgeheven. Deze eenheid vloog vanaf
1995 met de Bo-105 Bölkow vanaf vliegbasis Gilze-Rijen.
|
|
|
|
Jagdbombergeschwader 31
De Tornado’s van Boeckle; Nörvenich, 24 oktober 2003
Jagdbombergeschwader 31 (JBG-31) werd in 1957 opgericht op de Duitse vliegbasis Büchel in het voormalige West-Duitsland. Jagdbom- bergeschwader 31 was in 1979 de eerste eenheid in Duitsland die overschakelde naar de Panavia Tornado. De Panavia Tornado IDS verving de Lockheed F-104G Starfighter bij de eenheid. De taken van JBG-31 bestaan tegenwoordig nog steeds uit het aanvallen van diverse gronddoelen. JBG-31 is tegenwoordig een moderne eenheid van de Duitse Luftwaffe en is altijd paraat om ingezet te worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Photocall 2003
Fotografie in Regenachtige Condities; Kleine-Brogel, 30 oktober 2003
Op donderdag 30 oktober 2003 stond de inmiddels jaarlijkse terugke- rende spottersdag op Kleine-Brogel in België op
het programma. Tijdens deze dag is het mogelijk om erg dicht langs de taxibaan en de startbaan van Kleine-Brogel te
staan. Met een groot aanbod van vlieg- tuigen is het daardoor erg goed fotograferen. Het weer tijdens de spottersdag
op Kleine-Brogel wilde niet echt meewerken. Het werd tijdens deze dag dus een uitdaging om de vliegtuigen en helikopters
te fotograferen, de lucht was donker grijs en het regende regelmatig.
|
|
|
|
|