|
|
|
Jaaroverzicht 2010
Het jaar 2010 begon met een persoonlijk drama. Ik zakte met mij camera in de hand door het ijs heen bij de
Slopes op Gilze-Rijen. Na een paar weken had ik nieuwe apparatuur en kon ik dan eindelijk aan de slag in het
nieuwe jaar. Een van de hoogtepunten was het bezoek aan het Duitse Wittmundhafen voor de oefening Brilliant
Ardent. In 2010 heb ik veel velden bezocht in Frankrijk. De reis die ik heb gemaakt naar Slowakije was het
absolute hoogtepunt van 2010. Ik heb in dit land alle operationele velden bezocht. Ook de Open Dagen van
Luchtmacht op Gilze-Rijen waren voor mij bijzonder. Gilze-Rijen is tenslotte toch het veld waar de hobby
voor mij ooit begonnen is.
|
|
|
|
|
|
|
Winterse Lichtcondities op Gilze-Rijen
Fotografie in de Winter Deel 1; Gilze-Rijen, 14 januari 2010
Op donderdag 14 januari 2010 was ik te gast op vliegbasis Gilze-Rijen. De luchtmacht had mij op
korte termijn een bezoek aange- boden om de helikopters van het Defensie Helikopter Commando in de
sneeuw te fotograferen. Een situatie die je dus niet elke dag tegenkomt als fotograaf. De winter
van 2010 kan bij alle Nederlandse meteorologische diensten in de boeken gaan als een winter met
zeer veel sneeuwval naar Nederlandse begrippen. Nederland heeft twee maanden continue onder de
sneeuw gelegen.
|
|
|
|
Winters Weer op vliegbasis Volkel
Fotografie in de Winter Deel 2; Volkel, 16 februari 2010
Op dinsdag 16 februari ben ik naar vliegbasis Volkel gereden om daar de Nederlandse F-16's van de
Koninklijke Luchtmacht te fotograferen onder winterse omstandigheden. Dat was geen pro- bleem gezien
het deze winter relatief veel heeft gesneeuwd naar Nederlandse begrippen. De sneeuwval van de
afgelopen winter is al een aantal maanden goed zichtbaar. Voor fotografen kan dit prach- tige taferelen
opleveren. Deze dag op Volkel was er een om wederom niet te vergeten met veel vliegactiviteiten
mooie foto momenten.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Elementaire Militaire Vliegeropleiding
De PC-7's van het 131 Squadron; Woensdrecht, 11 maart 2010
Op donderdag 11 maart, was ik te gast op vliegbasis Woensdrecht. Deze basis is naast het thuishonk
van de PC-7 vloot ook de thuis- basis van het departement opleidingen van de Koninklijke Lucht- macht.
Verder is ook het onderhoudscentrum van Fokker Servies te vinden op deze basis. De Nederlandse
luchtmacht maakt sinds 1989 voor de opleiding van haar piloten gebruik van de PC-7. In totaal
zijn er destijds dertien vliegtuigen van type aangeschaft en deze zijn allemaal gestationeerd op
Vliegbasis Woensdrecht.
|
|
|
|
Gilze-Rijen, Home of the Redskins
De Apache's van het 301 Squadron; Gilze-Rijen, 23 maart 2010
Op dinsdag 23 maart ben ik op goed geluk naar Gilze-Rijen gegaan met de informatie dat er vier Franse
Alpha-Jets binnen stonden. Naast de Fransen zou ik op deze dag ook heel veel activiteit zien van de
Redskins, een mooi moment om het 301 squadron eens wat beter te bestuderen. De AH-64D Apache is een
van de modernste gevechts- helikopters. Het toestel is voorzien van geavanceerde waarnemings-apparatuur
en wapensystemen. De Apache wordt vooral ingezet voor onder andere verkenningen en beveiliging.
|
|
|
|
|
|
|
|
Internationale Oefening Frisian Flag
Oorlog in een Realistisch Scenario; Leeuwarden, 12 april 2010
Op 12 april was ik bij de start van de oefening Frisian Flag 2010. Dit jaar beloofde het een groot
spectakel te worden door de grote hoeveelheid buitenlandse deelnemers. In totaal zouden er ruim
zestig vliegtuigen meedoen aan deze internationale oefening op de Friese vliegbasis Leeuwarden.
De oefening Frisian Flag werd dit jaar na vier dagen op donderdag 15 april enstig verstoord door
de uitbarsting van de vulkaan Eyjafjallajokull op IJsland. Gelukkig was ik er de op tijd bij en
heb ik alles gezien.
|
|
|
|
Oefening NRF Brilliant Ardent 2010
De NAVO Responce Force Eenheden; Wittmundhafen, 13 april 2010
Na een succesvolle dag op Leeuwarden bij de oefening Frisian Flag, stond vandaag de oefening Brilliant
Ardent 2010 op het programma. Deze oefening speelt zich af boven het noorden van Duitsland en ik zou
deze oefening bijwonen vanaf de Duitse Phantombasis Witt- mundhafen. Het doel van Brilliant Ardent 2010
is het trainen, testen en integreren van verschillende luchtmachten ter voorbereiding van de NRF 15.
Deze Air Live Oefening (Air LIVEX) wordt dit jaar gehost door Duitsland in de periode van 12 tot en
met 22 april 2010.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Elementaire Vliegeropleiding
Force Arien de Belgique Deel 1; Beauvechain, 30 april 2010
Op 30 april stond er een bezoek aan het Belgische Beauvechain op het programma. Bij eerdere bezoeken
aan dit veld was bijna alles mogelijk met betrekking tot het fotograferen van de gebaseerde vliegtuigen.
Beauvechain is de thuisbasis van de Belgische elemen- taire vliegeropleidingen. De eerste Wing welke op
Beauvechain is gebaseerd telt momenteel 950 personen die in drie groepen zijn ingedeeld namelijk: de Vlieg,
Maintenance, Verdediging & Steun groepen en een medische groep.
|
|
|
|
De Belgische Helikopter Eenheden
Force Arien de Belgique Deel 2; Liege-Bierset, 30 april 2010
Als tweede bezoek op 30 april was ik welkom op de Belgische helikopterbasis van Liege-Bierset. De
voormalige Miragebasis Bier- set is de thuisbasis van de Belgische helikopter eenheden met uitzondering
van de SAR vlucht. Op dit veld staan alle Augusta A-109's van de Belgische krijgsmacht. Tussen 1992 en
1994 kreeg de Bel- gische Landmacht de beschikking over ruim 46 A-109BA helikopters; 28 antitank en 18
verkenningshelikopters. Deze waren in dienst bij de Belgische Landmacht en later de Lucht component.
|
|
|
|
|
|
|
|
Het 2e Wing een jaar na de TLP
Force Arien de Belgique Deel 3; Florennes, 18 mei 2010
Het derde bezoek aan verschillende vliegvelden in België stond met een bezoek aan Florennes op dinsdag 18
mei op het programma. Exact een jaar na de laatste TLP op Florennes is alleen het 2 Wing van de Belgische
Luchtmacht nog actief op deze basis. De wing vliegt met de F-16 Fighting Falcon. Tegenwoordig bestaat het
no 2 Wing uit het no 1 Smaldeel en het no 350 Smaldeel. Het no 1 Smaldeel heeft de taak van offensieve
conventionele operaties en luchtverkenning en het no 350 Smaldeel de luchtverdedigingstaak.
|
|
|
|
Helden van de SAR Vlucht
De Lynx van de MLD; De Kooy Den-Helder, 26 mei 2010
Op woensdag 26 mei, stond voor mij een bezoek aan Marine Vliegkamp De Kooy in Den-Helder op het programma.
Deze kleine vliegbasis is de thuishaven van de Nederlandse Lynx vloot van de Koninklijke Marine. Tijdens
dit bezoek zou zal de focus vooral liggen bij het no 7 Squadron met zijn SAR vlucht. Op jaarbasis maakt de
bemanning ongeveer zestig keer een incident mee. Meestal zijn het vissersboten die in de problemen komen.
Binnen een jaar zal de Lynx die ondertussen verouderd is vervangen worden door de NH-90.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Airbus Fabrieken
Le Tour de France 2010 Deel 1; Toulouse, 29 mei 2010
Tijdens mijn reis door Zuid Frankrijk heb ik naast de bezoeken op Dax, Cazaux en Cognac verschillende andere
locaties bezocht. Deze galerij bevat een samenvatting van al deze foto’s. De reis begon op Pau, waar ik een aantal
gate guards of de foto kon zetten. Dezelfde middag werd ook Tarbes door mij bezocht. Op dit kleine veld staat een
EC145 van de Gendarmerie gebaseerd. Het hoogtepunt van deze dag was toch wel het bezoek aan Toulouse. Hier had ik de
mogelijkheid om voor het eerst een Beluga van Airbus te fotograferen.
|
|
|
|
Aviation Légère de l'Armée de Terre
Le Tour de France 2010 Deel 1; Dax-Seyresse, 30 mei 2010
Het eerste grote bezoek tijdens mijn tour door Zuid Frankrijk was Dax. Op 30 mei 2010 vond een vliegshow
plaats op deze basis van de Aviation Légère de l'Armée de Terre (ALAT). Op Dax staan ongeveer 45 Gazelles
welke worden gebruikt voor het trainen van de Franse helikopter vliegers. Het Aviation Légère de l'Armée
de Terre (ALAT) betekent vrij vertaald het luchtleger der landstrijdkrachten. De ALAT is ontstaan bij de
Franse Artillerie als onderdeel van de luchtobservaties aan de frontlinies.
|
|
|
|
|
|
|
|
Tactische Training met de Alpha-Jet
Le Tour de France 2010 Deel 2; Cazaux, 31 mei 2010
Na een succesvolle dag op Dax stond vandaag op 31 mei een bezoek aan Cazaux op het programma. Op Cazeaux
staan vooral Alpha-Jets van de Franse en de Belgische Luchtmacht. De vliegers die hier getraind worden
zitten in Phase IV van hun vliegeropleiding en leren hier met wapensystemen omgaan. Cazaux wat aangeduid
wordt als Base Arien 120 (BA120) in Frankrijk heeft in het verleden de naam van Commandant Marzac gekregen.
De basis is gelegen in La Teste-de-Buch in de Gironde ten westen van Bordeaux.
|
|
|
|
Elémentaire Training
Le Tour de France 2010 Deel 3; Cognac-Châteaubernard, 1 juni 2010
Als laatste te bezoeken veld had ik op 1 juni 2010 een bezoek op Cognac. Op dit veld staan alle Epsilons van
de Franse luchtmacht die op dit moment nog in operationele dienst zijn. De TB-30 Epsilon wordt gebruikt voor
de elementaire vliegeropleiding bij de Franse Armée de l’Air. De basis is het thuisfront van de Ecole de pilote
de l'Armee de l'Air. Dit is de initiële school voor het opleiden van piloten voor de luchtmacht. Na de elementaire
vliegeropleiding gaan de vliegers naar Salon de Provence waar zij verder trainen op de Tucano.
|
|
|
|
|
|
|
|
Die Deutsche Heeresflieger
Huey’s en Bölkows op Celle; Celle, 2 juni 2010
Na een succesvolle reis naar Zuid-Frankrijk, sloot ik deze serie trips af met een bezoek aan het Duitse Celle nabij
Hannover. Celle ligt ten noordoosten van Hannover en is een grote helikopteropleiding voor de Duiste Buindesheer.
Op deze basis staan voor deze taak de UH-1D Huey en de Bo-105 Bolkow gestationeerd. Op dit moment staan er op de
Duitse basis Celle Huey’s en Bolkows, dit gaat echter veranderen. Het is de bedoeling dat in de loop van 2010 de
Huey’s gaan verhuizen naar Fassberg.
|
|
|
|
Vzdušné Sily Armády; Slovenskej Republiky
Deel 1: Een Bewogen Verleden, 7 – 11 juni 2010
Op maandag 7 juni 2010, begon mijn reis door Slowakije. Dit land van het voormalige Warschaupact heeft een
bewogen verleden. Het hoogtepunt hierin was de val van de muur in 1989 en de splitsing van Tsjecho-Slowakije
in 1993. Tegenwoordig is er nog maar een fractie van de luchtmacht over in vergelijking met toen. De Slowaakse
luchtmacht is een onderdeel van de strijdkrachten van de Slowaakse Republiek (Vzdušné sily Armady Slovenskej
republiky). De luchtmacht heeft de bescherming van de Slowaakse republiek als hoofdtaak.
|
|
|
|
|
|
|
|
Vrtulníkové Letecké Krídlo; Prešov
Deel 2: De Slowaakse Heli Wing, 8 juni 2010
Het eerste grote bezoek aan een veld in Slowakije stond op dinsdag 8 juni 2010 op het programma. In de ochtend
was ik te gast op Prešov. Dit veld is de thuishaven van alle helikopters van de Slowaakse Luchtmacht. De types
die hier te vinden zijn, zijn de Mil Mi-2 Hoplite, Mil Mi-17 Hip en de Mil Mi24 Hind. Op de vliegbasis Prešov
staat de derde Wing van de Slowaakse luchtmacht gestationeerd. De naam van deze wing Vrtulníkové Letecké Krídlo
betekend helikopter wing en heeft als bijnaam "Luitenant-generaal John Ambrus".
|
|
|
|
Zmiešané Letecké Krídlo
Deel 3: De Slowaakse Fighter Wing; Malacky, 9 en 10 juni 2010
Na een wat magere dag op Prešov, was ik op woensdag 9 juni 2010 te gast op Sliač. Op Sliač staat normaliter de
Slowaakse Fighter Wing gebaseerd, maar door baanwerkzaamheden stond deze wing tijdelijk op Malacky-Kuchyña. Ik
kon na overleg doorrijden naar deze locatie. De Fighter Wing vliegt met de Mig 29 Fulcrum en de L-39 Albatros.
Sliač is de thuisbasis van het Eerste Fighter Wing en draagt de erenaam van Otto Smik (Zmiešané Letecké Krídlo
"Otta Smika"). Sliač ligt in het midden van het land nabij de stad Banská Bystrica.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dopravniho Krídlo
Deel 4: De Slowaakse Transport Wing; Malacky, 9 en 10 juni 2010
Na een zeer succesvolle dag op Malacky-Kuchyña, was ik vandaag nogmaals welkom op deze geweldige basis. Dit keer
om de Slo- waakse Transport eenheid van dichtbij te bekijken. Op Malacky-Kuchyña staan de An-26 en L-410 transport
vliegtuigen van de Slowaakse luchtmacht gestationeerd. Malacky-Kuchyña is de tweede basis van de Slowaakse luchtmacht.
Op deze basis staat de gehele tactische transportvloot van de Slowaakse luchtmacht. De trans- portwing draagt de
erenaam van Milan Rastislav Štefánik.
|
|
|
|
Letecké Útvar Ministerstva Vnútra
Deel 5: Ministerie van Binnenlandse Zaken; Bratislava, 11 juni 2010
Het laatste bezoek tijdens mijn reis door Slowakije had ik op Bratislava-Ivanka op 11 juni 2010. Het ministerie
van buitenlandse zaken in Slowakije heeft op dit veld twee Tu-154 en twee Yak-40 VIP toestellen voor de president
en andere prominenten. Naast de rege- ring staan hier ook een aantal Mil Mi-171’s van de politie gesta- tioneerd. Na
de opsplitsing van de Tsjecho-Slowaakse republiek in 1993 werd de VIP vloot van het ministerie van binnenlandse
zaken van dit land gestationeerd op de luchthaven van Bratislava.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Aankomst op de Molenheide
Een Eeuw Nederlandse Luchtvaart I; Gilze-Rijen, 17 juni 2010
Op donderdag 17 juni 2010, was ik aanwezig bij de binnenkomstdag van de Open Dagen van de Koninklijke Luchtmacht.
Dit jaar staan de Open Dagen in het kader van het honderd jarige bestaan van de Nederlandse luchtvaart. Een mooi
moment om eens terug te blikken op de geschiedenis van Gilze-Rijen en de Luchtmacht. Vliegbasis Gilze-Rijen is
qua oppervlakte de grootste militaire vliegbasis van Nederland. Het is hiermee een belangrijke werkgever in de
regio. De vliegbasis is gelegen op de voormalige Molenheide bij Molenschot.
|
|
|
|
Honderd Jaar Vliegende Hollander
Een Eeuw Nederlandse Luchtvaart II; Gilze-Rijen, 18 & 19 juni 2010
De Open dagen van de luchtmacht in 2010 vonden plaats op vrijdag 18 en zaterdag 19 juni 2010. De Open Dagen staan dit
jaar in het teken van een Eeuw Nederlandse luchtvaart. De luchtvaart in Nederland wordt ook wel eens aangeduid met
de bij De Vliegende Hollander. Echter is deze legende al veel ouder dan de luchtvaart in Nederland. De legende van
de Vliegende Hollander werd in 1948 door de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) definitief gekop- peld aan de
Nederlandse luchtvaart.
|
|
|
|
|
|
|
|
Terug naar het Moderne Bestaan
Een Eeuw Nederlandse Luchtvaart III; Gilze-Rijen, 20 & 21 juni 2010
Na de Open Dagen van de luchtmacht op Gilze-Rijen zou ik ook aanwezig zijn bij de vertrekdag van dit jaarlijkse
evenement. Gilze-Rijen staat bekend om zijn uitstekende fotografie mogelijkheden en daar zou ik dan ook optimaal
gebruik van maken. Na de Open Dagen gaan hier de operationele vluchten van de DHC weer als vanouds verder. De Open
Dagen van de Koninklijke Luchtmacht geven de Nederlandse burger de mogelijkheid om eens te kijken naar het
takenpakket dat defensie uitvoert en het daarbij behorende materieel.
|
|
|
|
De Laatste Franse Mirage F-1 Basis
Adieu ER01.033 Belfort 1914-2010; Reims-Champagne, 22 juni 2010
Op dinsdag 22 juni 2010, mocht ik bij een basisbezoek op Reims-Champagne in Noord-Frankrijk aanwezig zijn. Reims
is de laatste operationele Mirage F-1 basis in Frankrijk en beidt onderdak aan twee squadrons. Uiteindelijk zal
de basis sluiten over een jaar en stopt Frankrijk met het vliegen met de Mirage F-1. In het voorjaar van 2009 is
Colmar in het oosten van Noord-Frankrijk gesloten wegens de aangekondigde bezuinigingen. Ter ere van het ofheffen
van ER 1/33 is er een Mirage F-1 gespoten in de kleuren van deze eenheid.
|
|
|
|
|
|
|
|
Die Österreichische Hubschrauber
Oostenrijkse Helikopter Eenheden; Tulln-Langenlebarn, 23 juli 2010
In het kader van de Oostenrijkse persdagen, was ik op vrijdag 23 juli 2010 welkom op de fotodag op de Oostenrijkse
helikopterbasis Tulln-Langenlebarn. Op Tulln staan de Oostenrijkse S-70 Blackhawk, de OH-58 Kiowa, de SA316B Allouette
III en de PC-6 gebaseerd. Hier- mee is Tulln de grootste helikopterbasis in Oostenrijk. Tulln-Langen- lebarn wordt ook
wel Fliegerhorst Brumowski genoemd en ligt ten zuiden van de stad Langenlebarn en ten noordwesten van Wenen. De basis
werd gebouwd door de Duitse Luftwaffe tussen 1938 en 1940.
|
|
|
|
Het Nederlandse Continentale Plat
Maritieme Operaties; De Kooy Den-Helder, 8 september 2010
Op 8 september 2010, was ik voor de tweede keer welkom op vliegbasis De Kooy in Den-Helder. Deze basis is nog
steeds de thuishaven van de Westland Lynx van de Koninklijke Marine. Dit gaat echter veranderen, want deze helikopter
gaat binnen een a twee jaar vervangen worden door de moderne NH-90. In totaal staan er bijna 1000 olie- en
gasplatformen op de Noordzee. Met de komst van al deze platformen is de taak van de SAR vlucht op De Kooy vergroot.
Dit komt omdat er meer mensen op de Noordzee werken dan voorheen.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Runway 28
Vliegbasis Gilze-Rijen in 2010; Gilze-Rijen, 2010
In het begin van 2010 had ik de gelegenheid om vooral de Apache's van het 301 Squadron van dichtbij te fotograferen.
Door de aanleg van een rolbaan parallel aan de startbaan aan de noordkant van de baan, waren niet alle rollers vanaf het
Redskin Platform te gebruiken. De Apache's gebruikten daarom tijdelijk alleen de rolbaan helemaal tegen het hek van de
baankop 28. Hierdoor kwamen de helikopters erg dicht langs het hek getaxied. Verder zijn er vanaf deze plek goede
opnamen te maken van de helikopters die in de Sling Area actief zijn.
|
|
|
|
Gebied Laagvliegen 5
Helikopters op de Oirschotse Heide; Oirschotse heide, 2010
In 2010 zijn het vooral de Chinooks die de mooie foto's hebben ge- leverd op de Oirschotse heide. In de zomermaanden wordt er
spo- radisch gevlogen in de avond. Maar als er gevlogen wordt op Gilze-Rijen, dan gaat men zeker naar de Oirschotse Heide GLV5
voor de nodige oefeningen. Het gevolg hiervan is dat ik laat op de avond een Chinook kon fotograferen tijdens het gouden uur.
Dit is het moment net voor zonsondergang. Later dit
in dit jaar wist ik een Chinook te fotograferen die voor de zon kwam hangen.
|
|
|
|
|
|
|
|
The NATO Tiger Meet 2010, deel 1
NATO Tigers, Hard To Be Humble; Volkel, 13 oktober 2010
Ook dit jaar was ik in de gelegenheid om bij de NATO Tiger Meet aanwezig te zijn. De Tiger Meet 2010 wordt dit jaar
gehouden op de Nederlandse vliegbasis Volkel. Op woensdag 13 oktober, was ik aanwezig bij een van de twee fotodagen
die bij dit evenement horen. Het zou een geweldige dag vol spectaculaire actiefoto’s worden. De grootschalige oefening
wordt dus elk jaar op een andere locatie gehouden in Europa. Alle deelnemende eenheden hebben een af- beelding van een
Tijger of andere katachtige in hun badge staan.
|
|
|
|
The NATO Tiger Meet 2010, deel 2
NATO Tigers, Hard To Be Humble; Volkel, 13 oktober 2010
De Tiger Meet dit jaar startte voor mij op 12 oktober 2010 op vliegba- sis Eindhoven. Op deze basis stond een KC-135
Tanker gestatio- neerd van de Ohio Air National Guard. Een type vliegtuig waarvan ik er niet al te veel in mijn
verzameling heb. Dit toestel kon ik vastleggen onder prachtige weersom- standigheden. Naast deze tanker stonden er
op Volkel de nodige helikopters die meevlogen met de Tiger Meet. Op 13 oktober kon ik deze helikopters vastleggen.
Er stonden twee Italiaanse AB-212’s, een Tsjechische Mi-24 Hind en een KLu Cougar.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Slopes op Gilze-Rijen
Vliegbasis Gilze-Rijen in 2010; Gilze-Rijen, 2010
Ook in 2010 zijn de slopes op Gilze-Rijen weer the place to be op deze basis. In januari heb ik hier eindelijk eens
wat verkeer kunnen fotograferen met een dik pak sneeuw op deze heuvels aan de zuid- kant van de basis. Het betrof hier een
Chinook van het 298 Squadron welke hier een aantal white-out landingen in de sneeuw maakte op de rechter heuvel.
De onstandigheden waren echt perfect, zo had ik een strak blauwe lucht met een mooie witte achtergrond. Kortom een
droomscenario wat dus ideaal was voor het fotograferen.
|
|
|
|
|