Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Biografie

Aan mij de taak om hier iets over mezelf te vertellen, wie ik ben en hoe ik ben gevormd door de jaren heen. Ik ben opgegroeid op nog geen vijf kilometer van vliegbasis Gilze-Rijen in Nederland. Het is dus niet moeilijk om te zeggen hoe mijn interesse in de militaire luchtvaart is ontstaan. De eerste keer dat ik met deze basis werd geconfron- teerd was in 1989 toen met mijn vader met mij een middag vliegtuigen ging kijken op deze vliegbasis aan de Langenbergseweg. Ik was toen bijna acht jaar oud en ik was gelijk onder de indruk van alle gevechtsvliegtuigen daar. Al vanaf dat ik fotograaf ben, ben ik een groot liefhebben van vliegtuigen van Russische makelij. Ik ben dan ook iemand die graag naar de voormalige Warschaupact landen en de voormalige Sovjet republieken reist. Mijn favoriete gevechtsvliegtuig is de MiG-29. Dit was ook het eerst Sovjet gevechtsvliegtuig die ik in het verleden voor mijn lens kreeg. De laatste jaren ben ik helemaal gefascineerd geraakt in het fotograferen van helikopters. Dit komt onder andere door invloed van de grootste helikopterbasis van Nederland, namelijk Gilze-Rijen. Ik ben erachter gekomen dat met de juiste instellingen van je camera je deze machines veel mooier op de foto kunt vastleggen dan vliegtuigen. Wel is deze tak van sport veel moeilijker dan vliegtuigen fotograferen door de lange sluitertijden en de soms onmogelijke locaties waar de helikopters zich bevinden. Het resultaat mag er zijn nadat ik zoveel moeite doe om dit soort foto's te maken.

Als ik langs de startbaan sta dan geldt er voor mij maar een ding en dat is het maken van een zo spectaculair mogelijke foto. Ik probeer dus continu een foto te schieten die andere mensen niet maken. Op deze wijze probeer ik een uniek beeld te genereren van het type vliegtuig of helikopter dat op dat moment voor mijn lens verschijnt. Ik kijk vaak op een artistieke wijze naar het te fotograferen object. Ik maak op vliegshows dan ook geen foto's van de static show. Ik maak alleen maar actiefoto's van militaire vliegtuigen en helikopters. Ik vind dit zelf het leukste om te doen, want ik ben van mening dat de schoonheid van een vliegtuig het beste in beeld kan worden gebracht in een dynamische omgeving. Om dit te bereiken volg ik niet de grote mensenmassa, maar ga ik dus vaak alleen op pad om zo het optimale eruit te halen. Ik ga altijd voor kwaliteit boven kwantiteit. Ik ben een allround militaire luchtvaartfotograaf die van afwisseling houdt. Om deze doelen te verwezenlijken ga ik heel Europa door en ik doe dit met veel plezier. Het is de bedoeling dat al mijn werk op een persoonlijke wijze wordt gepresen- teerd op mijn website. Deze manier van werken doe ik met veel plezier en het geeft me een grote voldoening als ik met een fantastische serie actiefoto’s thuiskom na een trip.

Runway 28

In mijn begindagen vanaf 1988 schreef ik alleen de staartnummers op van vliegtuigen, maar dat veranderde in 1997. Toen kreeg ik mijn eerste camera, een simpele compactcamera, waarmee ik de luchtmachtdagen op Gilze-Rijen voor het eerst heb vastgelegd. Geen bijzondere foto's, maar ze hebben voor mij wel een belangrijke emotionele waarde. Vanaf 1998 begon de fotografie voor mij serieuzere vormen aan te nemen. Ik kocht toen mijn eerste spiegelreflexcamera in de vorm van een Pentax Mz50 met een Sigma 100-300mm zoomlens. Sinds ik die camera in mijn bezit heb, ben ik helemaal verkocht aan de fotografie. Later in 2000 werd deze set uitgebreid met een sigma 170-500mm zoomlens. In 2006 pas kocht ik mijn eerste digitale body, de Pentax istDL. De keuze voor deze body was een economische keuze, omdat deze ook op mijn oudere lenzen van Sigma paste. Een jaar later had ik dan toch de behoefte om voor kwalitatief beter materiaal te gaan. Ik kocht toen een Canon EOS30D en een Canon EF100-400L zoomlens. Enkele jaren later werd de EOS30D vervangen door een EOS50D. Vanaf eind 2012 ben ik gaan investeren in high end apparatuur. Ik heb na een lange afweging de keuze gemaakt om van Canon naar Nikon over te stappen. Na het vliegshow seizoen stapte ik over op de Nikon D600 en de Nikkor 200-400VRII f4 zoomlens. Dit was de lens die ik al jaren wilde bezitten omdat hij zowel flexibel als kwalitatief zeer goed is. Aan het begin van 2013 kocht ik er een tweede D600 body en een Nikkor 70-200VRII f2.8 lens. Hiernaast heb ik een Manfrotto Statief dan ik vaak gebruik bij slow movers met rotorbladen of propellers. Ik ben op dit moment dus prima voorzien van uitstekend materiaal.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden