|
|
|
Jaaroverzicht 2006
Het jaar 2006 was niet mijn meest spannende jaar dat ik heb meegemaakt. Het was een kleurloos jaar dat in
enkele woorden is samen te vatten, namelijk F-16’s, F-16’s en nog veel meer F-16’s. Door mijn afstudeerproject
voor mijn HBO studie had ik in 2006 nergens tijd voor. Dit is niet erg natuurlijk, maar ik ben daardoor niet
verder gekomen dan enkele bezoeken op de F-16 velden in Nederland en België. Wel was het jaar 2006 een jaar
met een van de grootste mijlpalen die ik heb gehaald. Vanaf de maand juli schakelde ik namelijk over op de
digitale fotografie. Hiermee kwam er voor mij een einde aan het tijdperk van het zogenaamde analoge filmrolletje.
|
|
|
|
|
|
|
Cross Service Oefening Ample Train
Training op Verschillende Typen; Volkel, 12 april 2006
De enige vliegdag tijdens de oefening Ample Train op vliegbasis Vol- kel was op woensdag 12 april. Het was
alweer een lange tijd geleden dat er een oefening werd gehouden op deze Brabantse basis. De oefening Ample
Train is bedoeld om grondpersoneel te trainen op verschillende vliegtuigtypes binnen de NATO. Het betreft
hier het on- derhouden van het vliegtuig voor, tijdens en na de vlucht. Het grond- personeel werkt gedurende
de gehele oefening handelingen af op de vliegtuigen van de andere leden onder toezicht hiervan.
|
|
|
|
Gilze-Rijen, Runway 28
Vliegbasis Gilze-Rijen in 2006; Gilze-Rijen, 2006
In het jaar 2006 ben ik slechts een keer naar de kop van de 28 geweest op Gilze-Rijen. Wel had ik tijdens
dit bezoek de primeur om de eerste C-17 op Gilze-Rijen te fotograferen. Er staan op dit moment 6 Apaches
helikopters in Afghanistan bij het Nederlandse militaire de- tachement
daar. De toestellen worden na een paar maanden omge- ruild omdat ze toe zijn aan een onderhoudsbeurt. Deze
C-17 kwam 2 Apache helikopters terug brengen. Vervolgens verdwenen er ook weer twee in het vrachtruim om naar
Afghanistan te vertrekken.
|
|
|
|
|
|
|
|
De F-16’s van het 10 Wing
De Belgische Luchtcomponent; Kleine-Brogel, 30 april 2006
Op de Belgische vliegbasis Kleine-Brogel staan op dit moment 3 squadrons gestationeerd. De eerste 2 hebben
een operationele taak en de derde heeft een opleidingstaak. De eenheden die op Kleine-Brogel staan, zijn het
31 en het 349 Smaldeel en de OCU. Het 23 Smaldeel werd op 8 maart 2002 opgeheven. Kleine-Brogel wordt in
1945 opgezet door de geallieerden. Het 10 Wing wordt in december 1951 opgericht in Chièvres. Vanaf 1952
start het 10de Wing met de conversie op F-84G en vestigt zich vanaf 1953 op Kleine-Brogel.
|
|
|
|
De Luchtmacht Open Dagen , Deel I
303 Squadron – Search And Rescue; Leeuwarden, 15 juni 2006
Leeuwarden is de thuisbasis van het no 303 Search And Rescue (SAR) Squadron. De eenheid is op dit moment actief
met de Augusta-Bell AB-412SP. Deze knalgele helikopters worden ingezet voor red- dingsacties en ziekenhuistransporten
in het waddengebied. Ook op Terschelling staat elke dag een helikopter stand-by. De Search and Rescue vlucht is
opgericht op 26 april 1959 op vliegbasis Ypenburg. Op 23 september 1977 verhuisde de SAR vlucht naar Leeuwarden.
In 1998 wordt de SAR vlucht omgedoopt tot no 303 Squadron.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Luchtmacht Open Dagen , Deel II
322 Squadron – Niet praten Maar Doen; Leeuwarden, 16 juni 2006
Het no 322 Squadron is de oudste F-16 eenheid in Nederland. De ge- schiedenis van de eenheid gaat terug naar
de Tweede Wereldoorlog. Het no 322 Squadron werd daar opgericht als het Dutch Spitfire Squadron. De mascotte
van de eenheid is de grijze roodstaartpape- gaai die ook in het squadronembleem staat afgebeeld. Het no 322
Squadron is de oudste nog bestaande eenheid van de Koninklijke Luchtmacht. De eenheid werd opgericht op 12
juni 1943. De eenheid vloog diverse missies tijdens de slag om Arnhem.
|
|
|
|
De Luchtmacht Open Dagen , Deel III
323 Squadron – Impetu Feroci; Leeuwarden, 17 juni 2006
De tweede F-16 eenhied op vliegbasis Leeuwarden is het no 323 TACTESS Squadron. Deze eenheid is in 1949
opgericht en heeft al die tijd geopereerd vanaf Leeuwarden. Het embleem van de eenheid laat Diana de Romeinse
godin van de jacht zien. De eenheid leidt tegenwoordig vooral vlieg- en wapeninstructeurs op. Tegelijkertijd
werd door de eenheid de standaardisatie en evaluatie van de F-16 uitgevoerd. Het MLU testprogramma voor de F-16
werd door de een- heid verzorgd, samen met de Belgen, Denen en Noren.
|
|
|
|
|
|
|
|
Fighter Weapon Instructor Coarse
Twee Weken Intensieve Training; Leeuwarden, 12 juli 2006
Van 1 mei 2006 tot en met 7 december 2006, vind er op de vliegbasis Leeuwarden de Fighter Weapon Instructor
Training (FWIT) plaats. Op woensdag 12 juli was ik aanwezig bij deze oefening tijdens de fase waaraan Amerikaanse
F-15’s meedoen aan de training. 10 F-15’s staan op dat moment op Leeuwarden. Tijdens de training worden cur- sisten
opgeleid tot wapeninstructeur op de F-16. De wapeninstruc- teurs moeten na deze training alles weten over de
systemen en wapens aan boord van de Mid Life Update (MLU) F-16.
|
|
|
|
De Tijgers van het no 313 Squadron
Het 313 Squadron Verhuisd naar Volkel; Volkel, 31 augustus 2006
In de maanden november en december in heet jaar 2005 zijn de eerste F-16’s van het no 313 Squadron naar Volkel
vertrokken. Vanaf het begin van 2006 is vliegbasis Volkel de nieuwe thuisbasis van deze eenheid. De vliegbasis
Twenthe is met het vertrek van de laatste F-16’s geen operationele basis meer. De eenheid is daarmee teruggekeerd
naar de basis waar ze ooit is opgericht. Op Volkel zijn vanaf nu dus weer 3 eenheden gebaseerd, namelijk: het no
311 Squadron, het no 312 Squadron en het no 313 Squadron.
|
|
|
|
|
|
|
|
Helicopter Weapon Instructor Course
Tactisch Vliegen op de HWIC 2006; Gilze-Rijen, 17 oktober 2006
Van 16 tot en met 19 oktober 2006, vond op Gilze-Rijen de oefening HWIC Recovery plaats. Deze oefening is
een geïntegreerde oefening die deel uitmaakt van de Helicopter Weapon Instructor Training (HWIC). Op dinsdag
17 oktober mocht ik aanwezig zijn bij deze oefe- ning op vliegbasis Gilze-Rijen. Nederlands beste
helikoptervliegers en loadmasters worden gedurende deze opleiding flink getest. Dat het geen doorsnee
opleiding is bewijst het feit dat er maar een klein aantal cursisten toegelaten worden aan de opleiding.
|
|
|
|
|