|
|
|
|
De Luchtmacht Open Dagen, Deel I; Leeuwarden, 15 juni 2006
303 Squadron – Search and Rescue; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Leeuwarden is de thuisbasis van het no 303 Search And Rescue (SAR) Squadron. De eenheid is op dit moment actief met
de Augusta-Bell AB-412SP. Deze knalgele helikopters worden ingezet voor reddingsacties en ziekenhuistransporten in
het waddengebied. Ook op Terschelling staat elke dag een helikopter stand-by.
De Search and Rescue vlucht (SAR) is opgericht op 26 april 1959 op vliegbasis Ypenburg. De eenheid was daar toen
een onderdeel van het no 298 Squadron. De SAR vlucht had toen de beschikking over 6 Allouette II helikopters.
Toen de vlucht net werd opgericht had het in eerste instantie de beschikking over de Hiller 23B Raven. De
capaciteiten van deze helikopter lagen echter ver beneden peil en daarom is deze nooit in actie gekomen. De
Allouette II is van 1959 tot 1966 in gebruik geweest bij de SAR vlucht. De vlucht werd later uitgebreid met
2 extra Allouette II’s die uit Nieuw-Guinea kwamen. De SAR vlucht werd vanaf 1 september 1961 ingedeeld bij
het vliegdienstsquadron van de vliegbasis Ypenburg. De SAR vlucht ontving in 1966 zijn eerste Allouette III.
In totaal werden er 5 Allouettes aangeschaft voor de SAR vlucht. Vliegbasis Ypenburg werd gesloten door
bezuinigingsacties in 1968 en de SAR vlucht verhuisde daarom tegelijkertijd met heet no 298 Squadron en het
no 334 Squadron naar vliegbasis Soesterberg. Het duurde niet lang voordat de eenheid weer verhuisde, want
op 23 september 1977 verhuisde de SAR vlucht naar vliegbasis Leeuwarden. Het was vanaf Leeuwarden gemakkelijker
om naar Terschelling te vliegen dan vanaf Soesterberg. De fototaak die de vlucht had, bleef wel achter op
Soesterberg. Te- genwoordig zit de SAR vlucht nog steeds op Leeuwarden. De eenheid heeft ook een detachement
op Vlieland zitten ten behoeve van de Cornfield Range. Om de taken van de SAR vlucht beter te kunnen uitvoeren
werden de 4 Allouette III helikopters ver- vangen door 3 Augusta-Bell AB-412SP helikopters. De eerste van de
3 helikopters werd in februari 1994 geleverd op Leeuwarden. Al snel kreeg de helikopter de bij- naam “Tweety”
vanwege zijn fel gele kleur.
De SAR vlucht heeft een aantal operationele taken. Naast de militaire taak heeft de SAR vlucht ook een civiele
taak. Ten behoeve van het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden naar het vaste land staat er elke dag een
AB-412 paraat. Vanaf 1993
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
staat er voor deze taak elke dag een helikopter stand-by op Vlieland. In 1998 krijgt de SAR vlucht een
nieuwe naam. De eenheid werd omgedoopt van SAR vlucht naar no 303 Squadron. De primaire taak van het no
303 Squadron is het opsporen en redden van militairen die oefenen op 'De Vliehors' op Vlieland, de Air
Combat Manoeuvring Instrumentation (ACMI) range op de Noordzee en de Temporary Reserve Airspaces (TRA's)
ten noorden van de Waddeneilanden, wanneer zij onverhoopt hun toestel zouden moeten verlaten. De secundaire
taak van het no 303 Squadron is medevac. Dit houdt in het vervoeren van personen van de Waddeneilanden naar
de ziekenhuizen op het vaste land. De SAR helikopters moeten gemiddeld wel 150 keer per jaar uitvliegen
om hulp te bieden. Ook helpt de SAR bij zoekacties, zo moesten ze op 18 september 2002 een stel voortvluchtige
dieven opsporen bij de Groene ster vlakbij Leeuwarden. De bemanning van de AB-412SP bestaat uit een
gezagvoerder en een eerste vlieger. Wanneer de SAR uitrukt om te redden dan zijn er ook twee boordmonteurs
aan boord, de één is hoist-operator en de ander is redder. De boordmonteurs hebben allebei een EHBO opleiding.
Wanneer er in de zogenoemde medevac configuratie wordt gevlogen zijn er naast de twee vliegers een boordmonteur
en een verpleger aan boord. Eventueel vliegt er nog een arts mee. De verplegers zijn niet vast in dienst bij
de SAR maar worden uitgeleend door de MGD.
Toen ik arriveerde op Leeuwarden voor de binnenkomstdag, was het weer slecht. Het zou de hele dag grijs zijn
en van tijd tot tijd zou het flink regenen. De vliegtuigen zouden binnenkomen via de oostenwind landing aan de
kant van Marsum. De arrivals dag begon voor mij met de aankomst van een Tsjechische Grippen. Niet veel later
werd dit toestel gevolgd door een Duitse Phantom van Wittmundhafen. Aan het begin van de middag stegen de
Blue Angles op. Zij gingen een verkenningsvlucht boven het veld maken voor hun demonstratie op de vliegshow.
De F/A-18’s van de Blue Angles vlogen een aantal keer zo laag over de huizen heen in de buurt van het veld,
dat de bewoners dat gehoord moeten hebben. Een van de Blue Angles zat tegen de geluidssnelheid aan toen hij
overvloog. Dit leverde mij een geweldige foto op met een vapor rond het toestel. Na een oefening van bijna
een uur kwamen de toestellen dan eindelijk binnen en kon de landing rondom het veld leeglopen. Er zaten
ondertussen meerdere vliegtuigen in de holding rondom Leeuwarden die allemaal binnen wilden komen voor de
Open Dagen.
Het eerste toestel dat binnen kwam was een MiG-29A van de Poolse luchtmacht. Helaas kon ik er op dat moment
weinig van maken door het slechte weer. Dat was erg jammer, want de MiG-29 is altijd een van de hoogtepunten.
Niet veel later verschenen er 2 Spaanse Hornetts en een Britse Jetstream. De red Arrows kwamen binnen in een
grote formatie die boven het veld keurig in de break gingen. Na de landing van de Red Arrows kwam een van
mijn hoogtepunten binnen in de vorm van een Finse Fokker F-27. Dit toestel zie je niet vaak dus als er een
binnenkomt, is dat bijzonder. Ook de Belgen kwamen binnen met 2 F-16’s. Kort nadat de Belgen binnen waren
verscheen er een Duitse Eurofighter van JG-73 voor de baan. Ondertussen kwamen er veel Duitse helikopters
binnen op Leeuwarden. Helaas kwamen die niet via de startbaan binnen. Mijn tweede hoogtepunt dat binnenkwam,
was de Duitse Atlantic. Ik heb niet veel foto’s van dit type en daarom was ik er blij mee. Gelukkig regende
het even niet zo hard wat de foto’s van dit patrouille vliegtuig beter maakte. Het was alweer laat in de
middag en het weer werd er niet beter op. Ik besloot dan ook om naar huis te gaan na de landing van de
Tsjechische Antonov An-26. Het was een dag waarop het weer niet meewerkte. In totaal had ik 3 rolletjes
vol geschoten van de arrivals.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|