|
|
|
Jaaroverzicht 2018
Het jaar 2018, was een jaar met een aantal hele hoge ups en een aantal downs. Vroeg in het jaar werd de laatste WEF op Meiringen succesvol bijgewoond in Zwitserland. Ook Frisian Flag en de EART werd bezocht, waarbij er air to air foto’s werden gemaakt. Dit was dus een succesvolle milestone die dit jaar werd bereikt. De NATO Tiger Meet in Polen viel tegen, het was een erg moeilijke trip om creatieve foto’s te maken. De highlight van 2018, was de APROC waarbij er veel helikopters in de landing zone werden vastgelegd. De 100 jarige airshows van Fairford en Radom waren teleurstellend. Falcon Autumn was daarin tegen een zeer succesvolle afsluiter van 2018.
|
|
|
|
|
|
|
De Zwitserse Luchtbeveiliging
Zwitsers op QRA, deel 1; Meiringen, 25 & 26 januari 2018
In vredestijd staat de Zwitserse luchtmacht op dit moment niet de 24 uur per dag stand-by door een beperkt budget. Vanaf 2020 zal dit echter wel het geval zijn, want vanaf dat moment staan er 24 uur per dag twee F/A-18 Hornets stand-by. Het uitgebreide surveillance netwerk is echter wel 24 uur per dag operationeel. De Zwitserse luchtruimcontrole en luchtafweer worden uitgevoerd door de THALES Raytheon FLORAKO. Dit systeem wordt bediend vanaf 4 vaste locaties op de Pilatus, Scopi, Weisshorn en Weissfluh bergen.
|
|
|
|
Beveiliging Tijdens de WEF
Zwitsers op QRA, deel 2; Meiringen, 25 & 26 januari 2018
Tijdens de WEF is het in Zwitserland gebruikelijk dat een vliegveld de verhoogde vlieg activiteiten voor zijn rekening neemt. Welk vliegveld dit is, rouleert per jaar. Dit jaar is het Meiringen in Luzerne dat de CAP missies organiseert. Er staan 24 uur per dag gevechtsvliegtuigen klaar om op een alarm te reageren. Het World Economic Forum is een jaarlijkse bijeenkomst van de CEO's van de grootste bedrijven ter wereld. De deelnemers aan het forum zijn internationale politici zoals presidenten, ministers-presidenten, intellectuelen en journalisten.
|
|
|
|
|
|
|
|
CAP Operaties Tijdens de WEF
Zwitsers op QRA, deel 3; Meiringen, 25 & 26 januari 2018
Tijdens de WEF zijn er op Meiringen non stop minimaal twee gevechtsvliegtuigen in de lucht voor een CAP missie. Deze vliegtuigen bestaan doorgaans uit twee F/A-18C Hornets en zijn allen bewapend met live wapens in de vorm van raketten. In het donker vliegen de Hornets dergelijke CAP missies tot 22.00 uur. Onder de romp van de Hornets hangt een brandstoftank met daarop de tekst STBY 121.5. Deze tekst is de frequentie waarop de luchtverkeersleiding en de nooddienst bereikbaar is voor de vliegtuigen die onderschept worden.
|
|
|
|
Internationale Oefening Frisian Flag
Frisian Flag en de EART 2018, deel 1; Leeuwarden, 9 april 2018
Op de vliegbasis Leeuwarden vond de jaarlijkse Frisian Flag 2018 oefening plaats van 9 april t/m 20 april 2018. Gedurende twee weken werd er een mix van lucht-lucht en lucht-grond oorlog scenario’s die door de deelnemers uitgevoerd. De oefening vond plaats in een internationale context van verschillende NATO landen. Het 322 TACTESS organiseert de oefening van dit jaar. De hoofdtaak van de eenheid is het standaardiseren van de Nederlandse operationele F-16 tactieken en doctrines en procedures voor oorlogsvoering.
|
|
|
|
|
|
|
|
Het Belang van de EART
Frisian Flag en de EART 2018, deel 2; Eindhoven, 12 april 2018
Toen in 2004 het European Air Transport Command werd opgericht, kon men nog niet voorzien dat er een samenwerking van zo’n grote omvang als nu zou gaan ontstaan. Ook op het gebied van air to air refuelling, hebben de Europese landen de handen ineen geslagen door samen intensief te gaan trainen tijdens de EART. De organisatie die verantwoordelijk is voor de organisatie van de oefening is het EATC (European Air Transport Command) dat net als het no 334 Squadron op de Brabantse vliegbasis Eindhoven is gebaseerd.
|
|
|
|
Air to Air Refuelling is Cruciaal
Frisian Flag en de EART 2018, deel 3; Eindhoven, 12 april 2018
Door de veranderende omstandigheden in de wereld is het erg noodzakelijk om een goed functionerende tanker vloot te hebben. De brandhaarden in de wereld zijn steeds diverser en verder weg waardoor een strategische tanker vloot een belangrijke factor tot succes is. Tijdens de EART worden alle aspecten van tanken getraind. De EART is in het leven geroepen om de bestaande vloot aan tankers optimaal te gebruiken. Bij oefeningen zoals Frisian Flag ligt vaak de nadruk op de fighter crews en niet op de crews van de tankers.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Toekomstige Tankervloot
Frisian Flag en de EART 2018, deel 4; Eindhoven, 12 april 2018
De lessen die geleerd zijn tijdens de EART hebben de politiek in Europa doen besluiten om op het gebied van air to air refuelling de handen ineen te slaan. Met de hulp van het European Defense Agency was de studie gestart die leidde tot de aanschaf van een gezamenlijke Airbus A330MRTT tankervloot in de nabije toekomst. In 2011 is men gestart met een project in Nederland waarbij het idee ontstond om een gezamenlijke Europese tanker vloot aan te schaffen. Het idee om deze vloot te creëren, werd door het EDA uitgewerkt.
|
|
|
|
Hosten van de NATO Tiger Meet
De NATO Tiger Meet 2018, deel 1; Poznań-Krzesiny, 18 mei 2018
Al jarenlang is de NATO Tiger Meet een van de grootste internationale militaire oefeningen in Europa. Dit jaar vond de editie van de NATO Tiger Meet plaats in Polen op de 31e tactische luchtmachtbasis Poznań-Krzesiny in het midden van het land. De NATO Tiger Meet 2018 (NTM2018) vond plaats tussen 14 mei en 25 mei. Tijdens deze mediadag, kregen vooraanstaande bezoekers en de internationale media de gelegenheid om de operaties die door de Tiger squadrons op de Poolse vliegbasis werden uitgevoerd van dichtbij te ervaren.
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstellingen van de COMAO Missies
De NATO Tiger Meet 2018, deel 2; Poznań-Krzesiny, 18 mei 2018
De NATO Tiger Meet is een van de grootste militaire oefeningen die jaarlijks plaatsvind in Europa. Jaarlijks sturen de Tiger units hun vliegtuigen naar de Tiger Meet om daar intensief samen te oefenen. Tijdens de Tiger Meet worden verschillende CAMAO oorlogsscenario’s gevlogen die de hedendaagse realiteit nabootsen. Ook dit jaar in Polen werd dit jaar de Tiger Meet gehouden met als doel om de Europese samenwerking te bevorderen. De eenheden die deelnamen aan de Tiger Meet 2018 kwamen uit alle windstreken van Europa.
|
|
|
|
313 Squadron Wint de Zilveren Tijger
De NATO Tiger Meet 2018, deel 3; Poznań-Krzesiny, 18 mei 2018
Naast het intensief trainen, gaat het bij de NATO Tiger Meet ook om het sociale karakter van de meeting. Het is de bedoeling dat tijdens de Tiger Meet het publiek en de deelnemende eenheden dichter tot elkaar komen. Om deze reden werd op 18 mei dan ook een spotterdag gehouden en op 19 en 20 mei een kleine vliegshow. Dit jaar was het een hele verrassende uitslag, want het 313 Squadron uit Nederland nam de Silver Tiger mee naar huis. Het is de eerste keer in de historie van de Tiger Meet dat deze award mee naar Nederland gaat.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Poolse 56 Baza Lotnicza
1 Luchtbrigade van de Landmacht; Inowroclaw, 19 mei 2018
De grootste helikopter basis van de Poolse Landmacht die deel uitmaakt van het 1.BLWL is 56 Baza Lotnicza (56.BLot) Inowroclaw. Deze vliegbasis van de Poolse landmacht ligt ongeveer 10 kilometer ten noordwesten van de stad Inowroclaw in het midden van Polen. De basis is uitgerust met helikopters voor offensieve taken. De Poolse vliegende tak van de Landmacht wordt aangeduid als de Lotnictwo Wojsk Ladowych (Army Aviation). De Poolse Landmacht heeft twee brigades waarbij er met diverse helikopter typen wordt gevlogen.
|
|
|
|
Lubuskie Muzeum Wojskowe
Bezoek Pools Luchtmacht Museum; Drzonów, 20 mei 2018
In het westen van Polen ten zuidwesten van de stad Poznan bevind zich het Lubuskie Militair Museum (Lubuskie Muzeum Wojskowe) in het stadje Drzonów. Het museum is ontstaan uit het Lubuska Land Museum in Zielona Gora. Vanaf 1978 wed het museum gerestaureerd en in 1985 werd het officieel geopend. Het museum bevat een expositie van oude militaire vliegtuigen en helikopters van de Poolse Luchtmacht. Binnen staat een expositie over apparatuur en uniformen die de Poolse militairen gebruikten en droegen in het verleden.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Definitie van Personnel Recovery
De APROC Cursus 2018, deel 1; Gilze-Rijen, 31 mei 2018
Op vliegbasis Gilze-Rijen vond van 21 mei 2018 t/m 6 juni 2018 de internationale cursus APROC 2018 plaats. Het doel van deze cursus is om vliegers en extractie troepen te trainen en kwalificeren in Personnel Recovery. Gedurende deze cursus zullen de bemanningen trainen in verschillende gebieden in Nederland en België. De APROC (Air-centric Personnel Recovery Operatives Course) vind elk jaar plaats in een ander land. Dit jaar is Nederland het gastland van deze training waaraan ruim 20 helikopters en 500 deelnemers mee doen.
|
|
|
|
De Impact van Isolatie
De APROC Cursus 2018, deel 2; Gilze-Rijen, 31 mei 2018
De geschiedenis leert dat personeel dat geïsoleerd raakt in een vijandelijke omgeving een grote impact kan hebben op het thuisfront en de politiek. Er zijn tal van voorbeelden uit het verleden waarin mensen in de verkeerde handen zijn gevallen. Door deze voorbeelden is het European Personnel Recovery Center opgericht. Binnen de NATO zijn er richtlijnen opgesteld die het risico van de isolatie vast stellen. Deze richtlijn wordt aangegeven als de SERE (Survive, Evade, Resist, Extract) richtlijnen wordt tijdens de APROC missies getraind.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Doelstellingen van de Task Force
De APROC Cursus 2018, deel 3; Gilze-Rijen, 31 mei 2018
Tijdens de APROC zullen militairen van verschillende onderdelen zoals jachtvliegers, helikoptervliegers en soldaten van de extraction forces nauw samenwerken. De APROC cursus begint met simpele scenario’s en zal zich door de cursus heen opbouwen tot complexe scenario’s waarbij de samenwerking cruciaal is voor succes. Het EPRC is in het leven geroepen om de landen van de Europese Unie en de NATO te helpen bij het trainen en opleiden van militairen die hun personeel kunnen terughalen uit isolatie met helikopters.
|
|
|
|
Het Trainen van de Task Forces
De APROC Cursus 2018, deel 4; Gilze-Rijen, 31 mei 2018
Sinds het EPRC met de Personnel Recovery trainingen begon in 2007, is er veel veranderd. De organisatie is door de jaren heen uitgegroeid tot een volwassen organisatie. De Europese landen die deelnemen aan de APROC zijn niet meer afhankelijk van derde partijen zoals de Verenigde Staten voor dit soort PR missies. Dagelijks gaan er drie Task Forces op missie vanaf Gilze-Rijen. De oefen gebieden bestaan in totaal uit een noord oostelijke zone, een zuid oostelijke zone en een zuid westelijke zone die zich in België bevind.
|
|
|
|
|
|
|
|
11e Bevoorradingscompagnie Luchtmobiel
Bevoorrading door de Lucht; Stroezand GLV-VII, 26 juni 2018
Na de val van de Berlijnse muur en de opschorting van de dienstplicht is de hele defensie organisatie gewijzigd. In 1993, is de 11 Bevocie verplaatst van de 11 Pantser Infanterie Brigade naar de 11 Lucht- mobiele Brigade. Het werkelijke omschakeling vond plaats in 1995, toen de eenheid verhuisde naar Schaarsbergen. Het motto bij 11 Bevocie luidt tegenwoordig “Laborandum est” ofwel “Wij zullen werken”. De kreet “Bevo SEAL!” wordt veelal gebruikt door de eenheid, waarbij SEAL staat voor Special Elite Armed Logistics.
|
|
|
|
Oprichting van de RAF in 1918
100 Jaar Royal Air Force, deel 1; RAF Fairford, 15 & 16 juli 2018
De Royal Air Force (RAF) zijn de luchtstrijdkrachten van het Verenigd Koninkrijk. Deze militaire tak werd tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog op 1 april 1918. Hiermee is de RAF de oudste luchtmacht in de hele wereld. Dit jaar wordt tijdens de RIAT op RAF Fairford het 100 jarige jubileum gevierd van de Royal Air Force. Hoewel de Britten niet de eerste in de wereld waren die gebruik maakten van militaire vliegtuigen die zwaarder zijn dan lucht, is de RAF toch de oudste onafhankelijke luchtmacht ter wereld.
|
|
|
|
|
|
|
|
De RAF in de Tweede Wereldoorlog
100 Jaar Royal Air Force, deel 2; RAF Fairford, 15 & 16 juli 2018
Tijdens de Tweede Wereldoorlog, zou de daadkracht en toewijding van de RAF de doorslaggevende rol spelen. Aan de beginfase van de oorlog, werd al snel duidelijk dat men zonder vliegtuigen de oorlog nooit zou gaan winnen. De Britten waren genoodzaakt om de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen drastisch op te voeren. De RAF onderging een snelle uitbreiding na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog tegen Duitsland in 1939. Een beslissende periode voor het voortbestaan van de RAF kwam tijdens de Battle of Britain.
|
|
|
|
De RAF Tijdens de Koude Oorlog
100 Jaar Royal Air Force, deel 3; RAF Fairford, 15 & 16 juli 2018
Kort na de Tweede Wereldoorlog, zou er een onstuimige tijd aanbreken voor Europa en dus ook de RAF. Europa werd langzaam weer opgebouwd en de machtsposities verschoven in de wereld. Uiteindelijk zou de RAF als NATO bondgenoot met de West-Europese landen de Koude Oorlog tegen de Sovjet Unie betreden. Na de overwinning in de Tweede Wereldoorlog moest de RAF verder worden gereorganiseerd. De technologische vooruitgang werd doorgezet met de komst van de nieuwste straaljagers en straalbommenwerpers.
|
|
|
|
|
|
|
|
Flexibele Inzet van de RAF
100 Jaar Royal Air Force, deel 4; RAF Fairford, 15 & 16 juli 2018
Na de val van de Berlijnse Muur, zou er veel gaan veranderen in Europa en dus ook voor de RAF. Europese landen die werden beschouwd als vijand werden nu bondgenoten. Het machtsevenwicht van de Koude Oorlog was weg. Er zou een nieuwe tijd aanbreken waarin vooral gestreden zou gaan worden tegen het terrorisme. Een nieuwe tijd zou gaan aanbreken waarbij de RAF inzet zich steeds meer zou gaan richten op kleinschalige flexibele inzet van vliegtuigen. Deze snelle inzet was ook nog eens vaak steeds verder van huis.
|
|
|
|
De Toekomst van de Royal Air Force
100 Jaar Royal Air Force, deel 5; RAF Fairford, 15 & 16 juli 2018
De visie voor de toekomst van de Royal Air Force loopt parallel met de ondersteuning van huidige Britse militaire operaties. Voor de toekomst worden gevechtsvliegtuigen van de vijfde generatie geïntroduceerd. Er komt steeds meer focus op netwerkgeschikte mogelijkheden en grotere interoperabiliteit met NATO leden. De huidige RAF is een stuk compacter dan de organisatie ooit is geweest in zijn rijke historie. De focus is tegenwoordig verschoven van een grote luchtmacht naar een kleinere en mobiele luchtmacht die overal ter wereld inzetbaar is.
|
|
|
|
|
|
|
|
Muzeum Lotnictwa Polskiego
Het Poolse Luchtvaart Museum; Krakow, 23 augustus 2018
Het luchtvaart museum in Krakow is een van de grootste luchtvaart museums van Polen. Het museum werd in 1964 opgericht door de Krakow Aero Club. Het museum beslaat een klein deel van het gebied, en een deel van de gebouwen, van de voormalige militaire luchthaven Rakowice-Czyżyny. In het museum zijn vliegtuigen te vinden uit de hele geschiedenis van de Poolse luchtvaart. De nadruk ligt, gezien de collectie, vooral op de militaire luchtvaart in Polen. Vooral de vliegtuigen uit de Koude Oorlog zijn hier erg nadrukkelijk aanwezig.
|
|
|
|
Oorsprong van de Luchtmacht
100 Jaar Poolse Luchtmacht, deel 1; Radom, 23 - 25 augustus 2018
In het jaar 1918 zou Polen sinds ene hele lange periode weer voor het eerst een zelfstandige republiek worden. Na een pril begin kregen de Poolse vliegtuigen de karakteristieke rood-witte schaakbord emblemen op de romp en vleugels. Kort voor de Tweede Wereldoorlog, zou ok de Poolse Luchtvaartindustrie floreren. De Poolse Luchtmacht wordt in het Pools aangeduid als Sily Powietrzne en betekend letterlijk luchtmacht. De luchtmacht van Polen is een van de militaire takken van de Poolse strijdkrachten samen met de marine en de landmacht.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Tweede Wereldoorlog
100 Jaar Poolse Luchtmacht, deel 2; Radom, 23 - 25 augustus 2018
In de Tweede Wereldoorlog, wordt Polen als een van de eerste landen aangevallen door de Duitse legers. Veel manschappen van de luchtmacht weten te ontsnappen naar Frankrijk en Engeland. De Polen die daar de strijd aan gaan met de Duitsers, zouden tijdens de Tweede Wereldoorlog veel roem gaan verwerven door hun skills. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, werd het Kosciuszko Squadron opgericht binnen de RAF om bij te dragen aan de overwinning in de Battle of Britain. Het Kosciuszko Squadron al tegen de Nazi's gevochten.
|
|
|
|
Polen in de Koude Oorlog
100 Jaar Poolse Luchtmacht, deel 3; Radom, 23 - 25 augustus 2018
Een van de hoogtijdagen van de Poolse luchtvaartindustrie en de Poolse Luchtmacht, was de periode van de Koude Oorlog. Polen was een belangrijke bondgenoot van de Sovjet-Unie en zou veel vliegtuigen voor de Europese partners van de Sovjet-Unie in Polen bouwen. Ook de luchtmacht was gigantisch in deze periode. Het Poolse Lotnictwo Ludowego Wojska Polskiego (Polish People's Army Aviation) werd in 1943 opgericht door patriotten uit Polen. Dit nieuwe Poolse leger werd opgezet in samenwerking met de Sovjet Unie.
|
|
|
|
|
|
|
|
Tijdperk na het Communisme
100 Jaar Poolse Luchtmacht, deel 4; Radom, 23 - 25 augustus 2018
Na de val van de Sovjet-Unie en het einde van het communisme in Europa, zou er voor Polen en met name de industrie een zware tijd aanbreken. Het land was nagenoeg failliet, en uiteindelijk zou de luchtvaartindustrie deze klap niet overleven. Na de val van de Sovjet Unie in 1989 en een ontwapening in Europa, werd de Poolse luchtmacht drastisch ingekrompen. De Poolse luchtmacht bestond op dat moment uit ontzettend veel vliegtuigen. De Poolse luchtmacht ging een nieuw tijdperk in toen Polen in 1999 lid werd van de NATO.
|
|
|
|
Muzeum Wojska Polskiego
Het Poolse Leger Museum; Warschau, 26 augustus 2018
Het Poolse Legermuseum is een bekende museumfaciliteit die militaire en historische tentoonstellingen verzamelt, ontwikkelt en tentoonstelt. Het Poolse Leger Museum is te vinden midden in het drukke centrum van de Poolse hoofdstad Warschau en werd opgericht op 22 april 1920. De vliegtuigen en helikopters van dit museum staan permanent op de buitenplaats van het terrein. Naast de vliegtuigen, is er nog veel meer te zien in dit museum. In het museum worden officiële stukken met betrekking tot de Poolse defensie geconserveerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
Muzeum Katynski Warsaw
Het Poolse Katynski Museum; Warschau, 26 augustus 2018
Het Muzeum Katynski is een museum dat verwant is aan het Poolse Leger Museum dat ook in Warschau te vinden is. Het museum is te vinden op de binnen plaats van Fort Sadyba. In het Katynski museum, staan op de binnen plaats van het terrein een twintig tal Poolse vliegtuigen en helikopters opgesteld. De staat van de vliegtuigen in dit museum is niet geweldig, want eht is er erg rommelig. De vliegtuigen zijn op de neus vaak bedekt met covers die vermoedelijk na de installatie van de verschillende toestellen nooit verwijderd zijn.
|
|
|
|
De Air Assault is een Krachtig Wapen
Falcon Autumn 2018, deel 1; Terwolde, 3 oktober 2018
Van 26 september t/m 13 oktober, vond de oefening Falcon Autumn 2018 plaats. Aan deze oefening doen luchtmobiele eenheden mee uit Duitsland en Nederland. De deelnemende helikopters vlogen dagelijks vanaf Vliegbasis Deelen. De oefening werd gehouden op de Veluwe, in het oosten van het land en het noorden van het land. Nederland is een land dat zich al ruim 25 jaar bezig houdt met luchtmobiele operaties. Tijdens Falcon Autumn, worden alle aspecten die een grote luchtmobiele landing tot een succes maken uitgebreid getraind.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Duitse en Nederlandse Samenwerking
Falcon Autumn 2018, deel 2; Deelen, 5 oktober 2018
Enkele jaren geleden hebben de Nederlandse en Duitse ministers van defensie een overeenkomst getekend waarin staat dat de grond componenten van de Duitse en Nederlandse luchtlandingstroepen worden samengevoegd. Tijdens Falcon Autumn komen alle lucht landing componenten samen in een grote oefening. Het feit dat de 11e Luchtmobiele Brigade een onderdeel is geworden van de Duitse “Division Schnelle Krafte”. Het is in Europa uniek dat een eenheid zoals de 11 LMB onder het bevel is gesteld van een ander land.
|
|
|
|
Militaire Movements op Eindhoven
Foto's Gemaakt op Vliegbasis Eindhoven in 2018
Het jaar 2018, was niet echt een jaar waarin er bijzonder veel werd gefotografeerd op vliegbasis Eindhoven. Toch werden er wel enkele leuke bezoekers vastgelegd op deze vliegbasis. In februari kwam er een Griekse Hercules langs die aan de baankop bij Wintelre werd vastgelegd. Kort na deze Hercules kwam er een Spaanse Citation langs. Ook de Hongaarse An-26 was een erg leuke bezoeker. Aan het einde van het jaar kwam er sinds een hele lange tijd weer eens een An-124 aan dek. Deze Antonov arriveerde in het donker op Mil East.
|
|
|
|
|
|
|