Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het Belang van de EART; Eindhoven, 12 april 2018

Frisian Flag en de EART 2018, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Toen in 2004 het European Air Transport Command werd opgericht, kon men nog niet voorzien dat er een samenwerking van zo’n grote omvang als nu zou gaan ontstaan. Ook op het gebied van air to air refuelling, hebben de Europese landen de handen ineen geslagen door samen intensief te gaan trainen tijdens de EART.

Luitenant Kolonel Chris van Dijk is de huidige commandant van het 334 Squadron dat de uitvoer van de EART (European Air Refuelling Training) van 2018 onder zijn commando heeft. Hij legt uit dat ook dit jaar de vliegbasis Eindhoven wederom het vliegveld is dat gebruikt wordt voor de EART oefening die parallel wordt gehouden aan de oefening Frisian Flag op vliegbasis Leeuwarden. De organisatie die verantwoordelijk is voor de organisatie van de oefening is het EATC (European Air Transport Command) dat net als het 334 Squadron op Eindhoven is gebaseerd. Vliegbasis Eindhoven zal voor de EART de rol van de Host Nation Support op zich nemen en zal met alle middelen de hele oefening faciliteren. De hele EART oefening staat in het teken van tanker operaties en de internationale samenwerking met de NATO partners. Het verloop van de oefening loopt nu in de eerste week al volledig anders dan vooraf was gepland. Van de deelnemende tankers, zijn de Franse en de Amerikaanse KC-135 al naar huis vertrokken. De inzet van deze tankers was nodig in de operationele lijn. Alleen de Nederlandse KDC-10 en de Duitse A310MRTT vliegen nog dagelijks missies om de oefening Frisian Flag en de EART te ondersteunen. De beide tankers uit Frankrijk en de Verenigde Staten zijn terug getrokken, omdat er op dit moment onrust heerst in het midden Oosten en met name in Syrië.

Majoor Generaal Pascal Chiffoleau legt uit dat de slogan van de oefening “geïntegreerd, innovatief en effectief” geven voor hem aan waar de oefening voor staat. Standaardisatie en harmonie tussen de deelnemers blijft de belangrijkste focus van de training. Dit wordt voor een deel gerealiseerd bij informele bijeenkomsten, maar voor het grote deel door intensief samen te opereren en trainen. In de nabije toekomst, zal de Airbus A400M ook een tanker rol gaan krijgen ter aanvulling op de operationele vloot van tankers. Ook zal de Airbus A330MRTT zijn intrede gaan doen bij het EATC. Het EATC organiseert jaarlijks verschillende oefeningen waarbij vooral de focus ligt op

de logistieke tak van de Europese luchtmachten. De EART is de grootste tankoefening die erbij zit die door het EATC wordt georganiseerd. De generaal geeft aan dat tanken in de lucht niet alleen zomaar rondjes vliegen is met de boom naar beneden. Hij geeft aan dat de inzet van tankers en het kunnen tanken van alle typen gevechtsvliegtuigen van een groot strategische belang is voor de Europese luchtstrijdkrachten. De inzet van tankers is van cruciaal belang om een crisis situatie te kunnen overwinnen. De tankers zorgen ervoor dat de vliegtuigen niet alleen van brandstof worden voorzien, maar zorgen er soms ook voor dat vliegtuigen weer veilig mee naar huis worden genomen na hun missie.

De Italiaanse Kolonel Andrea Massucci is de operationele director (OPS Director) van de EART oefening. Kolonel Massucci geeft aan dat het EATC niet alleen op transport gaat zoals de naam zegt, maar ook over de tank operaties en MEDEVAC vluchten die plaatsvinden. Massucci verteld dat de naam “command” in de afkorting EATC precies aangeeft wat ze doen, namelijk het bevel voeren over alle Europese transport eenheden die zijn aangesloten bij het EATC. Het EATC heeft tegenwoordig ruim 160 transportvliegtuigen tot zijn beschikking. De variatie in deze vloot is groot van kleine tactische transportvliegtuigen tot lange afstand strategische transportvliegtuigen. Er zijn zeven landen die hun vliegtuigen beschikbaar stellen voor het EATC. Deze landen, zijn: België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Luxemburg, Nederland en Spanje. De vliegtuigen staan gebaseerd op de eigen velden in het land van herkomst en worden door het EATC vanaf Eindhoven aangestuurd en gebriefd. Van de zeven landen, zijn er vijf naties die beschikken over tankers die ook onder het commando staan van het EATC. Frankrijk beschikt over een drietal C-160 Transalls die kunnen worden ingezet als tanker. Ook Spanje heeft in totaal vijf transportvliegtuigen die kunnen tanken in de vorm van een vijftal KC-130 Hercules vliegtuigen. Zo beschikt Nederland over de twee KDC-10 vliegtuigen. Duitsland heeft twee Airbus A310MRTT vliegtuigen die als tanker kunnen opereren. Tot slot beschikt Italië over vier KC-767 en drie C-130J hercules tankers die onder het commando van het EATC vallen. In totaal nemen deze tankers ongeveer 60% van de Europese tanker capaciteit voor hun rekening.

De kolonel geeft aan dat de oorsprong van deze oefening is geïnitieerd door het EDA (European Defense Agency). Het EDA heeft de training ontwikkeld en heeft ok de onderzoeken geleid die tot de formatie van de toekomstige tanker vloot zal leiden. Dion Polman is van het EDA en verteld dat de EART in eerste instantie is ontstaan hier in de crew room van het 334 Squadron. Een aantal bemanningsleden van de tankers bedachten hier samen om de oefening Frisian Flag te gaan combineren met een dedicated training rondom het tanken in de lucht. Het EDA kwam in beeld om dit idee een kickstart te geven en uiteindelijk heeft het EDA het hele concept uitgewerkt tot de huidige oefening die we kennen als de EART. Het EDA is een organisatie die in het leven is geroepen door de Europese Unie, omdat de unie als geheel moet worden verdedigd in een constant veranderende geopolitieke omgeving. De European Defense Agency is opgezet om te fungeren als een hub voor de samenwerking tussen de Europese lidstaten. De EDA is een organisatie waarin alle regeringen zijn vertegenwoordigd en dient in het belang van alle landen. Het doel van de organisatie is het verbeteren van defensie mogelijkheden, het stimuleren van onderzoeken en nieuwe technologieën. Ook moet de organisatie fungeren als een militaire interface tussen de verschillende Europese beleidsvoerders. Het EDA zorgt met zijn aanbevelingen ook voor de juiste financieringen voor een goede Europese defensie. Het EDA zorgt ervoor dat de Europese industrie en de politiek met elkaar verbonden worden in het belang van de Europese defensie.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden