Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2000

Het jaar 2000 begon op Brussel en een tweetal bezoeken aan de TLP op Florennes. Na deze bezoeken volgde er in mei een vliegshow op Gilze-Rijen die door de TU Delft werd georganiseerd. De faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek vierde zijn 55 jarige bestaan. Bijzonder was de vliegshow op het strand van ’s Gravenzande van de Koninklijke Marine. Ook in Frankrijk werden de nodige bezoeken gemaakt aan vliegvelden zoals Tours, Compiègne, St Dizier en Dijon. Bijzonder dit jaar was de RIAT, omdat deze niet op RAF Fairford, maar op RAF Cottesmore werd gehouden. Het jaar 2000 werd afgesloten met een uitmuntend bezoek aan het no 299 Squadron.


Ga Naar Rapportage

Government Vliegtuigen op Zaventem

Een Eurotop in Brussel; Brussel-Melsbroek, 28 februari 2000

Het eerste bezoek van het jaar in 2000 zou Brussel worden. Er zou weer een regeringstop plaatsvinden waarbij vaak diverse toestellen naar Brussel Zaventem komen. In Brussel zit de Europese politieke top gevestigd. Om deze reden ontvangt Brussel dan ook regelmatig regeringsvliegtuigen van over de hele wereld. Tijdens dit bezoek stonden er enkele regeringstoestellen uit een aantal Europese landen op het platform bij Abelag. Deze toestellen kwamen uit Duitsland, Monaco en Portugal. Vooral de Marokkaan was een bijzonder toestel.

Ga Naar Rapportage


De Ontwikkeling van de TLP

Het Tactical Leadership Program, deel 1; Florennes, 7 maart 2000

Tegenwoordig is de TLP een leiderschap cursus in Europa. Er zijn op dit moment tien NATO landen betrokken bij het TLP programma op het Belgische Florennes. Het doel van de TLP is om de landen te laten opereren in een grote multinationale samenwerking waarbij de nadruk ligt op leiderschap. De historie van het Tactical Leadership Program (TLP), gaat terug naar de hoogtijdagen van de Koude Oorlog. Er waren in West-Duitsland veel landen actief die allemaal klaar stonden om een aanval uit het oosten van de Sovjet unie af te wenden.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Opbouw van de TLP Cursus

Het Tactical Leadership Program, deel 2; Florennes, 5 mei 2000

De TLP is tegenwoordig een van de belangrijkste standaardisatie en leiderschapscursussen in Europa. De manier waarop de cursus is opgebouwd, zorgt ervoor dat de deelnemers van de TLP alle aspecten van modern tactisch vliegen en leiderschap leren. De cursus bestaat uit een theoretisch deel en een praktisch deel. Bij de TLP cursus draait het niet alleen om het vliegende gedeelte. Een ruime tijd voordat de vliegers aan deze fase beginnen, ondergaan eerst de vliegers ook de academische cursus. Deze cursus bereid ze voor op de praktijk.

Ga Naar Rapportage


VSV “Leonardo da Vinci” Delft

Vieren van het 55e Lustrum; Gilze-Rijen, 11 mei 2000

De Vliegtuigbouwkundige Studievereniging Leonardo da Vinci (afgekort: VSV “Leonardo da Vinci”) is de vereniging van de studenten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft en is opgericht in 1945. Ter ere van het 55e lustrum organiseerde de vereniging een vliegshow op Gilze-Rijen. Het is bij de studie vereniging een traditie om een lustrum te vieren met een vliegshow. Dit jaar zou de organisatie groter uitpakken dan normaal. Deze vliegshow werd deze keer gehouden op vliegbasis Gilze-Rijen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De P-3C Orion in Nederlandse Dienst

De Orions van MARPAT, deel 1; MVK Valkenburg, 27 mei 2000

De Lockheed P-3C Orion is het patrouille vliegtuig dat in gebruik is bij de Koninklijke Marine. De toestellen staan alle dertien gestationeerd op de Marine Vliegkap Valkenburg nabij Katwijk aan Zee. De vliegtuigen zijn sinds 1983 in gebruik van de Koninklijke Marine en worden ingezet om te patrouilleren op de Noordzee. Rondom de aanschaf van de P-3 Orion, vond er in Nederland ook een politie rel plaats die bekend zou worden als de “Lockheed Affaire”. De Lockheed affaire uit 1976, is de naam van een groot omkoopschandaal.

Ga Naar Rapportage


MVK Valkenburg en de Orion Eenheden

De Orions van MARPAT, deel 2; MVK Valkenburg, 27 mei 2000

Marinevliegkamp Valkenburg is de thuisbasis van de Nederlandse Orion vloot van de Marine Luchtvaartdienst. Het vliegveld ligt in het westen van het land bij Katwijk aan Zee en leiden. Op deze basis staan de twee Orion squadron gestationeerd. Deze twee historische squadrons, zijn het 320 Squadron en het 321 Squadron. De historie van MVK Valkenburg gaat terug naar het jaar 1939. De Duitse bezetters namen het in gebruik als "Fliegerhorst Katwijk". Later kreeg het vliegveld de naam "Marine Vliegkamp Valkenburg" (MVKV).

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Ecole de l'Aviation de Chasse 314

Trainen met de Alpha-Jet; Tours Val-de-Loire, 28 mei 2000

De Franse vliegbasis Tours Val-de-Loire is tegenwoordig de thuisbasis van het Ecole de l'Aviation de Chasse 314 (EAC 314). Deze eenheid is uitgerust met de Franse Dassault Alpha-Jet welke wordt gebruikt voor de training van nieuwe vliegers. Naast Tours staat de andere helft van de Alpha-Jets gestationeerd op Cazaux. De Franse variant van de Alpha-Jet was de Alpha-Jet E waarbij de letter E staat voor Ecole wat school/opleiding betekend in het Frans. De Dassault Alpha-Jet E kwam in dienst bij de Franse luchtmacht in mei 1979.

Ga Naar Rapportage


6 Régiment d'Hélicoptères de Combat

Het Italiaanse Regiment van de ALAT; Compiègne, 28 mei 2000

Het 6 Régiment d'Hélicoptères de Combat (6 RHC) is een eenheid Franse l'Aviation Légère de l'Armée de Terre (ALAT) en is op de General Stephen basis gestationeerd in Margny-lès-Compiègne in de Franse Oise. Het regiment is tegenwoordig een helikopter regiment en vliegt met verschillende typen Gazelles en Puma’s. Het 6 RHC werd in zijn huidige vorm opgericht op 1 augustus 1977. De eenheid staat gestationeerd op de helikopter basis Compiègne dat op 50km ten noorden van Parijs en vliegveld Creil van de franse luchtmacht ligt.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Agusta A109BA Hirundo

De Belgian Army Heli Days 2000; Liege-Bierset, 2 juni 2000

De belangrijkste helikopter in het Belgische arsenaal van de land- macht is de Agusta A109 Hirundo. In totaal beschikt de Belgische Landmacht over 46 van deze helikopters in de anti-tank rol en in de verkenningsrol. De toestellen staan op Bierset gestationeerd dat ten zuiden ligt van de stad Luik in Wallonië in noordoost België. De helikopter in Belgische dienst zijn van het type A109BA. Deze versie van de A109 is een A109A versie die speciaal is doorontwikkeld voor de Belgische Landmacht. De letter “B” staat in A109BA voor België.

Ga Naar Rapportage


De Laatste Jaguars in Frankrijk

La 7ème Escadre de Chasse, deel 1; Saint-Dizier, 18 juni 2000

Op dit moment is Saint-Dizier de enige thuisbasis van de Franse Jaguar vloot. De jaguar is op dit moment een van de belangrijkste grond aanvalsjagers van de Franse luchtmacht. De Jaguar zit aan het einde van zijn levensduur en zal in de komende jaren worden vervangen door de Dassault Rafale op vliegbasis Saint-Dizier. De SEPECAT Jaguar is een jachtbommenwerper die aan het begin van de jaren 60 was ontwikkeld door een Frans-Engels samenwerking verband door Bréguet en de British Aerospace Corporation.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Historische Escadrilles van EC 7

La 7ème Escadre de Chasse, deel 2; Saint-Dizier, 18 juni 2000

Escadron de Chasse 7 is tegenwoordig de laatste eenheid in Frankrijk die nog met de SEPECAT Jaguar opereert. EC 7 is opgebouwd uit drie escadrons die op hun beurt weer zijn opgebouwd uit een aantal escadrilles. Deze escadrilles dragen allemaal de historie en de tradities uit de Eerste Wereldoorlog mee. De eerste eenheid binnen EC 7 is het Escadron de Chasse 1/7 "Provence", de tweede eenheid op Saint Dizier is het EC 2/7 "Argonne" en EC 3/7 “Languedoc” is de derde eenheid op Saint-Dizier die met de Jaguar A en E vliegt.

Ga Naar Rapportage


Helaas geen Duitse Phantoms

F-16’s van het no 313 en het no 315 Squadron; Twenthe, 22 juni 2000

Vliegbasis Twenthe is naast Leeuwarden en Volkel een van de drie Nederlandse F-16 velden. Op Twenthe staan het no 313 Squadron en het no 315 Squadron gestationeerd. Special was dat er in deze periode veel Duitse Phantoms van Rheine-Hopsten vanaf Twenthe zouden vleigen. De startbaan op Hopsten wordt op dit moment gerenoveerd. Tijdens deze dag zouden er helaas niet veel vliegtuigen vliegen. De F-4F Phantoms uit Hopsten zouden helaas helemaal niet vliegen tijdens deze dag. Slechts drie F-16’s zouden vliegen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Marinefliegergeschwader 5 “Kiel”

De Helikopters van de Duitse Marine”; Kiel-Holtenau, 24 juni 2000

Tegenwoordig staat Marinefliegergeschwader 5 (MFG-5) gestatio- neerd op de Noord Duitse Marinebasis Kiel-Holtenau gestationeerd. De eenheid huisvest twee operationele helikopterstaffels die met de Sea Lynx Mk88 en de Sea-King Mk41 zijn uitgerust. De eenheid heeft de Search And Rescue taak langs de Duitse kustlijn. Het vliegveld van Kiel-Holtenau ligt aan het eindpunt van het Kiel kanaal aan de Kiel Fjord bij de Oostzee, en staat bekend om zijn grote sluizen maritieme voor zeeschepen en de locatie van de luchthaven van Kiel.

Ga Naar Rapportage


De Frans-Duitse C-160 Transall

De C-160 Transall, deel 1; Wunstorf, 24 juni 2000

De C-160D Transall is het belangrijkste strategische transport vliegtuig van de Duitse Luftwaffe. De C-160 Transall is een militair transport vliegtuig dat is geproduceerd als een joint venture tussen fabrieken uit Frankrijk en Duitsland. De naam C-160 "Transall" is een afkorting van het consortium “Transporter Allianz”. Het nieuwe transportvliegtuig moest een lading van 16.000 kilogram kunnen vervoeren over een bereik van 1.720 kilometer of een lading van 8.000 kg over een bereik van 4.540 km en kan vliegen vanaf onverharde startbanen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Duitse Transall Eenheden

De C-160 Transall, deel 2; Wunstorf, 24 juni 2000

De C-160D Transall vormt tegenwoordig de ruggengraad van de Duitse transport capaciteit. De Luftwaffe opereert vanaf drie grote vliegvelden met dit type. Deze vliegvelden liggen alle drie volledig verspreid over West Duitsland op de locaties Hohn, Wunstorf en Landsberg. Op Manching is nog een testeenheid gebaseerd. Duitsland heeft drie grote eenheden die met de C-160D Transall vliegen, deze eenheden, zijn: LTG-61 op Landsberg, LTG-62 op Wunstorf en LTG-63 op Hohn en vliegen alledrie met ongeveer dertig Transalls.

Ga Naar Rapportage


Open Dagen Geilenkirchen

De E-3 Sentry Vloot van de NATO; Geilenkirchen, 25 juni 2000

In het weekend van 25 en 26 juni 2000, vond er op de NATO basis Geilenkirchen een static show plaats. Er waren verschillende vliegtuigen uit de Europese landen te zien. Vliegbasis Geilenkirchen is de thuisbasis van de E-3 Sentry vloot van de NATO landen. Naast de Sentry radarvliegtuigen, staan er ook twee Boeing CT-49’s gestatio- neerd op Geilenkirchen. Dit toestel is een militaire variant van de Boeing 707. Tijdens de kleine static op dit vliegveld een Spaanse CN-235, een Nederlandse PC-7, een Turkse F-16C op een lijn opgesteld.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

La 2ème Escadre de Chasse

Tradities van het Tweede Escadron; Dijon-Longvic, 16 juli 2000

Tegenwoordig is Dijon-Longvic de thuisbasis van het Franse La 2ème Escadre de Chasse. Deze eenheid is op Dijon uitgerust met de Mirage 2000-5F en opereert in de luchtverdedigingsrol. Net als bij veel Franse eenheden begint de historie van dit escadron met de vorming van de SPA’s tijdens de Eerste Wereldoorlog. De luchtmachtbasis Dijon-Longvic is een van de oudste Franse luchtmacht vliegvelden sinds 1914. Dijon werd de eerste luchtmachtbasis dat werd uitgerust met een straalvliegtuig in de vorm van de De Havilland 100 Vampier.

Ga Naar Rapportage


De Ontwikkeling van de Hornet

De F/A-18 Hornet, deel 1; RAF Cottesmore, 22 juli 2000

De Amerikaanse McDonnell Douglas F/A-18 Hornet is een twee motorige straaljager. Het supersonische toestel kan onder alle weersomstandigheden opereren. De Hornet was een van de eerste allround gevechtsvliegtuigen ter wereld dat zowel in de luchtverde- digingsrol als in de aanvalsrol kan worden ingezet. De eerste pre-productie F-18A rolde uit de hangaar van de fabriek in oktober 1978. De Hornet is tegenwoordig overal ter wereld een succesvolle front line straaljager. Het toestel is naar veel landen in de wereld geexporteerd.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Inzet van de F/A-18 Hornet

De F/A-18 Hornet, deel 2; RAF Cottesmore, 22 juli 2000

De F/A-18 Hornet zou door de jaren heen het meest veelzijdige vliegtuig worden dat de Amerikaanse Marine ooit heeft gehad. De Hornet is geschikt om zowel in de grondaanvalsrol als de luchtver- dedigingsrol in te zetten. In verschillende crisis gebieden in de wereld hebben F/A-18’s dan ook in beide rollen gepresteerd. McDonnell Douglas introduceerde de eerste F/A-18A Hornet op 13 september 1978. Het toestel had blauwwitte kleuren en was gemarkeerd met "Navy" aan de linkerkant en "Marines" aan de rechterkant.

Ga Naar Rapportage


De F/A-18E/F Super Hornet

De F/A-18 Hornet, deel 3; RAF Cottesmore, 22 juli 2000

De Boeing F/A-18E en F/A-18F Super Hornet is een twee motorige straaljager die geschikt in voor inzet als een multi-role gevechts- vliegtuig. Het toestel is gebaseerd op de F/A-18C/D Hornet, maar is ruim 1,5 keer groter dan zijn voorganger. De Super Hornet zal bij de Amerikaanse Marine de F-14 Tomcat gaan vervangen. De F/A-18E Super Hornet is de eenpersoonsversie van het toestel waar de F/A-18F de tweepersoonsversie is. De Super Hornet heeft een intern 20 mm M61 kanon en kan luchtraketten en grondwapens dragen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Het 100th Air Refuelling Squadron

Amerikaanse Tankers in Engeland; RAF Mildenhall, 23 juli 2000

De Amerikaanse vliegbasis RAF Mildenhall in het Verenigd Koninkrijk is de thuisbasis van de tankers van het 100th Air Refuelling Squadron. Het 100 ARS vliegt op dit moment met de Boeing KC-135 Strato- tanker. Tijdens het bezoek aan Mildenhall stonden verschillende tankers op hun parking spot langs het hek. Deze toestellen konden gemakkelijk worden vastgelegd. Aan het einde van de middag werd er ook nog een RC-135 opgestart. Mildenhall is een van de weinige Amerikaanse vliegvelden buiten de USA waar de RC-135 vaak staat.

Ga Naar Rapportage


Britse Tornado’s in Duitsland

De Laatste Britse Basis in Duitsland; RAF Brüggen, 8 augustus 2000

RAF Brüggen is een van de laatste nog actieve overgebleven Britse vliegvelden in Duitsland. Op deze vliegbasis staan maar liefst vier squadron gestationeerd die allemaal met de Tornado GR1 en GR4 vliegen. RAF Brüggen zal aan het begin van het volgende jaar gesloten worden. De vier Tornado eenheden zullen dan worden teruggetrokken naar het Verenigd Koninkrijk. De eenheden worden dan verdeeld over RAF Marham en RAF Lossiemouth. Tijdens het bezoek aan RAF Brüggen gebeurde en niet zo heel veel.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De F-16 eenheden op Volkel

De Nederlandse F-16 Squadrons, deel 1; Volkel, 2 september 2000

Vliegbasis Volkel is de grootste F-16 basis van de Koninklijke Lucht- macht. Op Volkel staan drie operationele eenheden een testeenheid. De drie operationele squadrons, zijn: het no 306 Fotoverkenning Squadron, het no 311 Squadron en het no 312 Squadron. De Test-Group KLu zal op korte termijn vertrekken naar Leeuwarden. De Testgroep F-16 (TG-KLu) is geen operationeel squadron in de echte zin van het woord. Alle squadrons binnen de Nederlandse Luchtmacht hebben de taak om testmissies te vliegen met de huidige F-16’s.

Ga Naar Rapportage


F-16’s op Twenthe en Leeuwarden

De Nederlandse F-16 Squadrons, deel 2; Volkel, 2 september 2000

Naast vliegbasis Volkel, zijn ook vliegbasis Twenthe en vliegbasis Leeuwarden de thuis basis van een tweetal F-16 squadrons. Op Twenthe staan het no 313 en no 315 Squadron gestationeerd en op Leeuwarden staan het no 322 en het no 323 Squadron gestationeerd. Beide vliegvelden zijn Nederlandse MOB vliegvelden. Vliegbasis Twenthe is de tweede vliegbasis in Nederland waar tegenwoordig nog F-16’s staan en huisvest het 313 en 315 Squadron. Op vliegbasis Leeuwarden staan het 322 en het 323 Squadron gebaseerd.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Internationale Oefening Frisian Flag, deel 1

De Historie van Frisian Flag; Leeuwarden, 5 september 2000

De hedendaagse oefening Frisian Flag ontstond aan het begin van de jaren 90. In deze periode na de Koude Oorlog zou er veel veranderen voor de Europese luchtstrijdkrachten. De doctrines en de manier van opereren zouden veranderen. Frisian Flag werd in het leven geroepen om deze drastische veranderingen te trainen. Om de vliegers te trainen voor inzet werd er een nieuw trainingsprogramma opgezet. De oefening Frisian Flag ontstond in 1992 toen het 323 Squadron van de de rol als frontlinie eenheid opgaf en een tactische trainingstaak kreeg.

Ga Naar Rapportage


Internationale Oefening Frisian Flag, deel 2

De Doelen van Frisian Flag; Leeuwarden, 5 september 2000

Vanaf het begin van de jaren 90 is Frisian Flag uitgegroeid van een kleine oefening die vliegers moest bijscholen naar een veranderende wereld, naar een grote internationale vooraanstaande oefening. Landen uit heel Europa doen mee aan de oefening om te trainen en geven op hun beurt veel input aan de oefening. Het belangrijkste doel van de oefening Frisian Flag is om de deelnemers te trainen in wat nu de kern is van de expertise van een gevechtspiloot is. Op dit moment zijn de Combined Air Operations (COMAO) de kern van de training.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Zilveren Hopper van Gilze-Rijen

De Landing op het Raadhuisplein; Rijen, 21 september 2000

In het jaar 2000 werd de inmiddels bekende zilveren Bo-105 bij het 299 Squadron geïntroduceerd. De helikopter wordt vaak naar de verschillende vliegshows in heel Europa gestuurd. De helikopters vliegen altijd onder het callsign "Hopper" op Gilze-Rijen. Op 21 september tijdens een gemeente dag, landde de zilveren Hopper midden in Rijen voor het gemeente huis. Het was een vrij krap gebied naast de fontein op het Raadhuisplein waar de helikopter moest landen en er waaide veel zand op tijdens de landing van de Bo-105.

Ga Naar Rapportage


Gilze-Rijen, Runway 28

Vliegbasis Gilze-Rijen in 2000; Gilze-Rijen, 2000

Het jaar op Gilze-Rijen begon met het bezoek van een aantal Soesterberg Chinooks. Het jaar 2000 zou het laatste jaar worden waarin de Nederlandse Luchtmacht over de AH-64A Apache beschikt. De twaalf helikopters zijn geleased van de Amerikaanse Landmacht en moeten in de loop van 2001 weer worden terug gegeven. Een van de Apaches droeg speciale markings met de tekst “301 Goes Delta”. Het jaar op Gilze-Rijen werd geëindigd met een bezoek van een Nederlandse Fokker F-60UTA-N van vliegbasis Eindhoven.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Ontwikkeling van de Tomcat

De Grumman F-14 Tomcat, deel 1; Kleine-Brogel, 24 oktober 2000

De Grumman F-14 Tomcat is een Amerikaans gevechtsvliegtuig dat aan boord van de vliegdekschepen opereert. met een variabele zwenkvleugel. De Tomcat is op dit moment het boegbeeld van de Amerikaanse marine. De F-14 Tomcat zit op dit moment in de nadagen van zijn carrière bij de marine. De F-14 Tomcat is ontwikkeld voor het Naval Fighter Experimental (VFX) programma van de Verenigde Staten na het mislukken van de F-111B. De F-14 was het eerste Amerikaanse gevechtsvliegtuig van de bekende 10-serie.

Ga Naar Rapportage


Inzet van de Grumman F-14 Tomcat

De Grumman F-14 Tomcat, deel 2; Kleine-Brogel, 24 oktober 2000

Jarenlang was de F-14 Tomcat het boegbeeld van de Amerikaanse Marine. Het toestel dat in eerste instantie alleen werd ontwikkeld als een luchtverdedigingsjager, werd al snel een allround inzetbaar toestel. De F-14 Tomcat zou vooral tegen gevechtsvliegtuigen uit Libië en in Irak en later in Joegoslavië worden ingezet. In totaal heeft de Amerikaanse Marine drie versies van de F-14 Tomcat in gebruik gehad. De F-14A was de oorspronkelijke interceptor voor alle weer omstandigheden voor de Amerikaanse Marine vanaf december 1970.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Het no 299 Squadron “Hopper”

De Bo-105 Bölkow van Gilze-Rijen;Gilze-Rijen, 1 november 2000

De enige eenheid in Nederland die meet de MBB Bo-105 Bölkow vliegt, is het no 299 Squadron op vliegbasis Gilze-Rijen. De Bölkow wordt ingezet voor verkenningstaken en observatie. De Nederlandse variant van de Bölkow is onbewapend. De Bo-105 is een helikopter voor vijf personen en is gebouwd door het Duitse MBB (Messerschmitt Bölkow Blöm). De Nederlandse helikopters die werden aangeschaft waren van het type Bo-105C Bölkow en er zijn in totaal 30 helikopters aangeschaft. De meeste helikopters zijn nog steeds in dienst.

Ga Naar Rapportage




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden