Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2013

Het jaar 2013 begon in maart met een uitstekende trip naar Zwitserland. In Zwitserland werden bijna alle velden bezocht en werden er fantastische foto’s gemaakt. Na een bezoek aan Frisian Flag op Leeuwarden en een bezoek aan Beauvechain, werd op Volkel het 100 jarige bestaan van de militaire luchtvaart in Nederland gevierd. Dit bleek achteraf een fantastisch evenement te zijn met veel verrassende vliegtuigen. In 2013 werd er ook afscheid genomen van de Phantom op Wittmund. Ook werd er voor het eerst een trip gemaakt naar Hongarije. De show op Kecskemét was fantastisch. Het jaar werd afgesloten met de reis van het jaar naar de Baltische staten.


Ga Naar Rapportage

Fliegerstaffel 18 “Panthers”

De Zwitserse Luchtmacht, deel 1; Sion, 18 maart 2013

Op de Zwitserse vliegbasis Sion staan geen vliegtuigen gestatio- neerd. Slechts een paar keer per jaar wordt Fliegergeschwader 14 op deze basis gestationeerd. Fliegerstaffel 18 is een van de twee eenhe-den die deel uitmaken van dit geschwader. Fliegerstaffel 18 is uitge- rust met de McDonnell Douglas F-A/18 Hornet. Fliegerstaffel 18 staat normaal gesproken als tweede F/A-18 eenheid gestationeerd op Payerne. De eerste F/A-18’s werden in 1996 geleverd. Fliegerstaffel 18 was in 1997 de tweede Zwitserse eenheid die de Hornet ontving.

Ga Naar Rapportage


Fliegerstaffel 19

De Zwitserse Luchtmacht, deel 2; Sion, 18 maart 2013

Het tweede staffel dat deel uitmaakt van Fliegergeschwader 14 is Flie- gerstaffel 19. Deze eenheid is een van de Zwitserse militie-eenheden en bestaat bijna volledig uit reservisten. De eenheid is uitgerust met de Northrop F-5E Tiger. De eenheid staat enkele keren per jaar gesta- tioneerd op Sion in het zuiden van het land. Fliegerstaffel 19 is een van de oudere eenheden van de Zwitserse luchtmacht. De eenheid is in het leven geroepen toen het Duitse leger in de jaren 30 steeds sterker werd. De eenheid is normaliter gestationeerd op Payerne.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Fliegerstaffel 17 “Falcons”

De Zwitserse Luchtmacht, deel 3; Payerne, 19 maart 2013

Fliegerstaffel 17 is een van de twee staffels dat deel uitmaakt van Flie- gergeschwader 11. Deze eenheid staat op de Zwitserse vliegbasis Payerne gestationeerd. Deze vliegbasis ligt in het westen van Zwit- serland en is de grootste vliegbasis van het land. Fliegerstaffel 17 is uitgerust met de McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Na 28 jaar ge- vlogen te hebben met de Mirage III, werd Fliegerstaffel 17 in septem- ber 1995 de eerste eenheid die zou overstappen naar de McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. De F/A-18 is een multi-role gevechtsvliegtuig

Ga Naar Rapportage


Lufttransportstaffel 5

De Zwitserse Luchtmacht, deel 4; Payerne, 19 maart 2013

Het derde geschwader dat op Payerne gestationeerd staat is het Luft- transportgeschwader 1. Deze eenheid bestaat uit twee staffels. Luft- transportstaffel 5 is de tweede eenheid na Lufttransportstaffel 1. De eenheid is uitgerust met drie helikoptertypes, namelijk: De AS332 Super Puma, de AS532 Cougar en de EC635. De eenheid heeft een hangaar complex aan de noordzijde van de basis naast de verkeers- toren van het vliegveld. De eenheid bestaat voor een deel uit beroeps- vliegers en voor een deel uit parttime militievliegers.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Instrumentenflugstaffel 14

De Zwitserse Luchtmacht, deel 5; Payerne, 19 maart 2013

Op de Zwitserse vliegbasis Emmen staat het Instrumentenflugstaffel 14 gestationeerd. De eenheid is met de Pilatus NCPC-7 uitgerust. Instrumentenflugstaffel 14 is een deel van de gevorderde vliegeroplei- ding van de Zwitserse luchtmacht. De eenheid had een klein deta- chement op de vliegbasis Payerne staan in week 12. Wanneer een rekruut van de Zwitserse luchtmacht wordt aangenomen als vlieger bij de Zwitserse luchtmacht, dan zal het eerste toestel waarmee hij of zij te maken krijgt de Zwitserse Pilatus PC-7 Turbo Trainer zijn.

Ga Naar Rapportage


Fliegerstaffel 11 “Tigers”

De Zwitserse Luchtmacht, deel 6; Meiringen, 20 maart 2013

Fliegerstaffel 11 op de Zwitserse vliegbasis Meiringen is de "Tiger" eenheid van de Zwitserse luchtmacht. De eenheid is lid van de NATO Tiger Association. Dit is opmerkelijk, want Zwitserland is geen lid van de NATO. Fliegerstaffel 11 is deel van Fliegergeschwader 13 en is uitgerust met de McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Fliegerstaffel 11 is sinds 2004 een volledig lid van de NATO Tiger Association. Ondanks dat Zwitserland geen NATO lidstaat is, is de eenheid wel toegelaten tot deze organisatie omdat het een bevriend land is.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Pilotenschule 85

De Zwitserse Luchtmacht, deel 7; Meiringen, 21 maart 2013

De Pilotenschule 85 op de Zwitserse vliegbasis Emmen is de ele- mentaire vliegeropleiding van de Zwitserse luchtmacht. De eenheid is uitgerust met 8 Pilatus PC-21’s. De toestellen zijn regelmatig te zien op diverse vliegvelden van de luchtmacht. De toestellen maken dan veel touch and go’s om te oefenen met landen. In januari 2007, ont- ving Pilatus een order van de Zwitserse luchtmacht voor de levering van zes PC-21’s. Pilatus ontving in 2010 een tweede order van de Zwitserse luchtmacht voor de levering van nog eens twee vliegtuigen.

Ga Naar Rapportage


Lufttransportstaffel 6

De Zwitserse Luchtmacht, deel 8; Alpnach, 22 maart 2013

Op de Zwitserse vliegbasis Alpnach staat het Lufttransportgeschwa- der 2 gestationeerd. Lufttransportstaffel 6 is de eerste van twee staf- fels dat deel uitmaakt van dit geschwader. Lufttransportstaffel 6 is uitgerust met drie typen helikopters, namelijk: de AS332 Super Puma, de AS532 Cougar en de Eurocopter EC635. De helikopters die de eenheid gebruikt, worden gedeeld in een poule die gedeeld wordt met alle helikoptereenheden in heel Zwitserland. Dit geld voor alle heli- koptertypen die de Zwitserse luchtmacht in gebruik heeft.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Internationale Oefening Frisian Flag

De 4 Alternatieven voor de JSF; Leeuwarden, 23 april 2013

Nu de F-16 in de nadagen van zijn carrière zit is er besloten om de peperdure Joint Strike Fighter aan te schaffen. Er zijn echter ook 4 aantal concurrenten beschikbaar. De 4 concurrenten, zijn: de Zweed- se Saab Gripen, De Franse Dassault Rafale, de Europese Eurofighter en de Amerikaanse Boeing F/A-18 Super Hornet. Ondanks de politie- ke discussies, lijkt de keuze voor de Amerikaanse Joint Strike Fighter een onafwendbare leuze. De Nederlandse luchtmacht beschikt al over 2 JSF testtoestellen in de Verenigde Staten voor acceptatietesten.

Ga Naar Rapportage


Les Diables Rouges

De Marchetti’s van de Rode Duivels; Beauvechain, 29 april 2013

De 4 Marchetti’s van de Rode Duivels uit België, zijn tegenwoordig een bekende verschijning op diverse airshows in West-Europa. Elk jaar toeren de Rode Duivels door Europa waar zijn hun demo vliegen. De Rode Duivels zijn voor het eerst opgericht in 1957 toen het team werd uitgerust met de Hawker Hunter. In 1965 wordt het aerobatics team de Rode Duivels weer opgericht op de Belgische vliegbasis Brustem. De Rode Duivels zouden met het vernieuwde display team nu jarenlang gaan vliegen met de Fouga CM170 Magister.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Bakermat van de Koninklijke Luchtmacht

100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 1; Volkel, 12 – 17 juni 2013

De Nederlandse militaire luchtvaart ontstond in 1910 toen er een luchtvaartafdeling van de Nederlandse strijdkrachten werd opgericht. Vanaf 1913 werd vliegbasis Soesterberg in gebruik genomen. Deze vliegbasis wordt in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis gezien als de bakermat van de Koninklijke Luchtmacht. In 1943 werd in Enge- land het no 322 Dutch Squadron opgericht. De eenheid werd meteen uitgerust met de Britse Supermarine Spitfire. De eenheid zou naast het RAF roundel de Nederlandse oranje driehoek dragen.

Ga Naar Rapportage


Het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger

100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 2; Volkel, 12 – 17 juni 2013

De Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (ML-KNIL) heeft tijdens de en na de Tweede Wereldoorlog een roerige tijd meegemaakt. Het ML-KNIL werd ingezet vanuit Australië en speel- de een belangrijke rol bij de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog tijdens de 'Politionele Acties' eind jaren 40. Indonesië was na deze acties onafhankelijk geworden van Nederland. De nieuwe onafhanke- lijke regering van Indonesië claimde Nieuw-Guinea al vanaf het einde van de tweede Wereldoorlog, ook dit liep uit op een moeilijk conflict.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Het Straaltijdperk & de Koude Oorlog

100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 3; Volkel, 12 – 17 juni 2013

Kort na de Tweede Wereldoorlog ontving de Nederlandse luchtmacht zijn eerste straaljagers. De Gloster Meteor was het eerste toestel in een lange reeks straaljagers die tijdens de Koude Oorlog in het land zouden vliegen. Vanaf 1953 werd de Koninklijke Luchtmacht voor het eerst een zelfstandig krijgsmachtdeel. Voor de luchtverdediging, be- schikte de luchtmacht over het Commando Luchtverdediging met de F-104 Starfighter. Ook beschikte de luchtmacht over het Commando Tactische Luchtstrijdkrachten met de NF-5 Freedom Fighter.

Ga Naar Rapportage


De Wereld Veranderd, een Nieuw Tijdperk

100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 4; Volkel, 12 – 17 juni 2013

Na de val van de Berlijnse muur zou er veel veranderen in Europa. De luchtmacht veranderd drastisch en er werd fors geïnvesteerd in een tactische luchtmacht. De nieuwe tactische luchtmacht zou voor het eerst in actie komen tijdens de oorlog in Bosnië en tijdens de bom- bardementen op Servië tijdens het Kosovo conflict. Op 24 maart 1999 tijdens de eerste dag van operatie Allied Force, heeft de Nederlandse vlieger Peter Tankink van het no 322 Squadron van Leeuwarden een Servische MiG-29 neergehaald met een AIM-120 AMRAAM raket.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Van Groep Lichte Vliegtuigen tot DHC

100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 5; Volkel, 12 – 17 juni 2013

In meer dan 60 jaar tijd is de Groep Lichte Vliegtuigen uitgegroeid tot het moderne Defensie Helikopter Commando. In tegenstelling tot de begindagen van deze organisatie zijn de helikopters breed inzetbaar over de hele wereld. Ht DHC bestaat uit de helikopter eenheden van de Koninklijke Luchtmacht (KLu), de Luchtmobiele Brigade (LMB) van de Koninklijke Landmacht en de Marine Luchtvaartdienst (MLD) van de Koninklijke Marine. Verreweg de meeste DHC helikopters staan op Gilze-Rijen, de rest op De-Kooy Den-Helder en Leeuwarden.

Ga Naar Rapportage


Koninklijke Luchtmacht: één Team, één Taak

100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 6; Volkel, 12 – 17 juni 2013

De moderne luchtmacht is een bedrijf dat beschikt over moderne veel vliegtuigen en helikopters. De Koninklijke Luchtmacht is 24 uur per dag beschikbaar om air power te leveren in Nederland of tijdens een uitzending. In de toekomst zal de luchtmacht drastisch inkrimpen en optreden als een compacte en flexibele luchtmacht. In 2002 toen het contract voor de ontwikkeling van de JSF werd getekend, werd er uit- gegaan van 138 vliegtuigen, nu 10 jaar later is dit aantal door finan- ciële tegenslagen in het programma terug gebracht naar 37 F-35's.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Introductie van de F-4 in Duitsland

Phantom Pharewell, 1973 – 2013, deel 1; Wittmund, 28 – 29 juni 2013

De Duitse Luftwaffe is naast de USAF een van de grootste gebruikers geweest van de McDonnell Douglas F-4 Phantom II. De Luftwaffe heeft 10 F-4E’s, 88 RF-4E’s en 175 F-4F’s in dienst gehad die tijdens de Koude Oorlog in West-Duitse dienst waren. De Phantom heeft sindsdien een reputatie van ruim 40 jaar opgebouwd. De West Duitse Luftwaffe was pas 16 jaar oud toen de Phantom in 1971 in dienst kwam van de Luftwaffe. De Luftwaffe was een sterke luchtmacht die beschikte over veel F-104G Starfighters en Aeritalia G-.91R’s.

Ga Naar Rapportage


De 4 Duitse F-4F Jagdgeschwaders

Phantom Pharewell, 1973 – 2013, deel 2; Wittmund, 28 – 29 juni 2013

De Duitse Luftwaffe had door de jaren heen 4 operationele eenheden die met de F-4F hebben gevlogen. Deze eenheden, waren: JG-71 op Wittmund, JG-72 op Rheine-Hopsten, JG-73 op Laage en JG-74 op Neuburg. JG-72 en JG-73 zijn van oorsprong jachtbommenwerper eenheden en zijn voortgekomen uit JBG-35 en JBG-36. Op 29 juni 2013 was JG-71 de laatste eenheid die in Duitsland afscheid nam van de Phantom. JG-71 werd met het uitfaseren van de Phantom opge- heven, omdat een detachement van JBG-31 de taken overneemt.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Afscheid van een Icoon

Phantom Pharewell, 1973 – 2013, deel 3; Wittmund, 28 – 29 juni 2013

Sinds de introductie van de F-4F Phantom in 1973, heeft het toestel ondertussen een grootse reputatie opgebouwd van meer dan 40 jaar. Dit jaar komt er een einde aan deze reeks. De Duitse Luftwaffe zwaait het toestel daarom uit tijdens de Phantom Pharewell op de Noord-Duitse vliegbasis Wittmund op 28 en 29 juni. Tijdens de spottersdag op 28 juni konden de fans de Phantoms voor de laatste keer van dichtbij bekijken. De laatste Phantom “37+01” was is een blauw met gouden schema gespoten en droeg de tekst “First In Last Out”.

Ga Naar Rapportage


Lufttransportgeschwader 63

De Tornado’s van AG-51 op Hohn; Hohn, 14 juli 2013

De Noord-Duitse vliegbasis Hohn is de thuisbasis van Lufttransport- geschwader 63 (LTG-63). De basis ligt in het noorden van het land richting de Deense grens. LTG-63 is uitgerust met de C-160D Trans- all. Dit toestel zal binnen enkele jaren worden vervangen door de Airbus A400M Atlas. Hohn zal bij de invoering van de Atlas uiteindelijk gesloten worden. In juli en augustus van dit jaar, staan de Tornado’s van het nabijgelegen Schleswig-Jagel tijdelijk op Hohn gestationeerd, omdat op hun eigen thuisbasis de startbaan wordt gerenoveerd.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Jagdgeschwader 73 "Steinhoff"

Het Eurofighter Leercentrum van Duitsland; Rostock-Laage, 15 juli 2013

Nadat JG-73 een lange tijd aan de West-Duitse zijde was gestatio- neerd, werd de eenheid in 1991 een militair symbool van de here- niging van Duitsland. JG-73 werd als eerste eenheid uitgerust met zowel oosterse als westerse vliegtuigen. In 1997 ontving JG-73 de naam van Steinhoff om deze ace uit de oorlog te eren. Vanaf 2004 is JG-73 op Laage de eerste Duitse eenheid die de nieuwe Europese EF2000 Eurofighter in ontvangst nam. Laage is een uitgebreid training centrum geworden in Europa als het aankomt op de Eurofighter.

Ga Naar Rapportage


The Royal International Air Tattoo, deel 1

Maritieme Patrouille Vliegtuigen; RAF Fairford, 21 - 22 juli 2013

Tijdens de RIAT van 2013, stond het thema SkyGuardian centraal. Dit thema omvat observatie en patrouille vliegtuigen. De geschiedenis van de maritieme patrouille vliegtuigen start tijdens de Eerste Wereld- oorlog. De Britse Royal Navy was het eerste krijgsmachtdeel in de wereld die vliegtuigen van dit type in dienst zou nemen. De eerste patrouillevliegtuigen, werden vooral ingezet tegen onderzeeboten van de vijand. Dit type vliegtuig zou zich door de jaren heen ontwikkelen tot een onmisbaar instrument binnen het moderne marine bedrijf.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

The Royal International Air Tattoo, deel 2

Airbourne Early Warning; RAF Fairford, 21 - 22 juli 2013

De moderne AEW vliegtuigen zijn een machtig wapen geworden als het aankomt op het verkrijgen van cruciale informatie tijdens een con- flict. De ontwikkeling van AEW vliegtuigen tijdens de Tweede Wereld- oorlog toen de eerst radarsystemen in vliegtuigen werden ingebouwd, tegenwoordig zijn ze onmisbaar geworden. Naast de E-2 Hawkeye, heft de Amerikaanse regering ook de E-3 Sentry ontwikkeld. Er zijn wereldwijd ruim 65 vliegtuigen van dit type in dienst. De E-3 Sentry ook bekend als de AWACS is gebaseerd op het Boeing 707 ontwerp.

Ga Naar Rapportage


The Royal International Air Tattoo, deel 3

Fotoverkenningsvliegtuigen; RAF Fairford, 21 - 22 juli 2013

Al zo lang als de luchtvaart bestaan worden er fotoverkenningsvluch- ten uitgevoerd. Luchtfoto’s leveren bijna altijd cruciale informatie op over de troepenbewegingen van de vijand. Naast de strategische ver- kenningsvluchten, ontwikkelde ook de conventionele fotoverkenning zich tijdens de Koude Oorlog. Tijdens de Vietnam Oorlog ontwikkel- de de tactische fotoverkenning zich snel. Tegenwoordig wordt foto- verkenning vanuit de lucht door drones, ook wel UAV's genoemd, uit- gevoerd om de risico’s van de vliegers tot een minimum te beperken.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Kecskemét Nemzetközi Repülőnap, deel 1

Magyar Légierő; Kecskemét, 2 - 5 Augustus 2013

De Hongaarse luchtmacht heeft op dit moment nog 3 operationele vliegvelden in gebruik, namelijk: Pápa, Kecskemét en Szolnok. De hoogtijdagen van de Hongaarse luchtmacht was tijdens de Koude-oorlog toen het land over een grote vloot moderne vliegtuigen be- schikte. Ook stonden er veel Sovjet vliegtuigen in het land. Tijdens de Koude oorlog was Hongarije een van de landen die lid was van het Warschaupact in Oost-Europa. Hongarije was deel van het Zuidelijke leger van de Oost-Europese Sovjet legers buiten de Sovjet-Unie.

Ga Naar Rapportage


Kecskemét Nemzetközi Repülőnap, deel 2

59. Harcászati Repülőbázis; Kecskemét, 2 - 5 augustus 2013

Het 59ste Tactische Wing (59. Harcászati Repülőbázis) is de enige wing in Hongarije dat nog over is en met gevechtsvliegtuigen is uitgerust. De eenheid was voorheen uitgerust met de MiG-21 “Fish- bed” en later ook met de MiG-29 “Fulcrum”. Tegenwoordig vliegt het 59 Wing met de moderne JAS-39 Gripen vanaf Kecskemét. De Hon- gaarse luchtmacht heeft de beschikking over 12 single seat JAS-39C Gripens en 2 double seat JAS-39D Gripens. De Hongaarse Gripens zijn tegenwoordig volledig op de NATO standaard gebracht.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Kecskemét Nemzetközi Repülőnap, deel 3

86. Helikopterezred; Kecskemét, 2 - 5 augustus 2013

Szolnok is de enige helikopterbasis in Hongarije. Op deze basis staan de Mi-8, Mi-17 transporthelikopters en Mi-24 aanvalshelikopters gesta- tioneerd. Ook staan de Yak-52 trainers op deze basis gestationeerd. Deze kleine vliegtuigen worden nu ingezet voor de opleiding van de nieuwe Hongaarse luchtmacht vliegers. Er staan op dit veld 3 eenhe- den gestationeerd, namelijk: het 1. Transport Helicopter Battalion, het 2. Combat Helicopter Battalion en het 4. Training Squadron. Deze eenheden vliegen met de Mi-8/17 "Hip", Mi-24 "Hind" en de Yak-52.

Ga Naar Rapportage


De Luchtmacht van Litouwen

De Baltische Staten, deel 1; Šiauliai-Zokniai, 9 september 2013

Na de val van de Sovjet-Unie, werd in 1992 de luchtmacht van Litou- wen opgericht. Met weinig financiële middelen is het voor dit land altijd moeilijk geweest om een sterke luchtmacht te handhaven. De verde- diging van het land wordt sinds 2004 door de NATO gehandhaafd doormiddel van de Baltic Air Policing missies. De luchtmacht van Li- touwen (Lietuvos Karinės Oro Pajėgos) is de vliegende militaire tak van het Litouwse leger. Na de Litouwse onafhankelijkheid in 1992 werd ook de Orde van het Kruis van Vytis weer in ere hersteld.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Luchtmacht van Litouwen

De Baltische Staten, deel 2; Nemirseta, 10 september 2013

Naast de kleine luchtmacht heeft Litouwen tot 2009 ook een vrijwil- ligersleger gehad die een kleine vloot aan vliegtuigen tot zijn beschik- king had. Deze vliegtuigen werden uiteindelijk toegevoegd aan de luchtmacht. De Mi-8 “Hip” helikopters spelen in het land ook een be- langrijke rol op SAR gebied aan de Baltische kustlijn. De Mi-8 helikop- ters ingedeeld bij het Sraigtasparniu Eskadrile (Helikopter Squadron) op Šiauliai-Zokniai. De helikopters staan continue stand-by op Nemir- seta aan de Baltische kust en op Kaunas-Aleksotas landinwaarts.

Ga Naar Rapportage


Het Lithuanian Aviation Museum

De Baltische Staten, deel 3; Kaunas-Aleksotas, 11 september 2013

Het Litouwse ministerie van cultuur opende het Litouwse Luchtvaart Museum op 19 februari 1990. Dit museum zit aan de rand van het vliegveld Kaunas-Aleksotas. Het museum heeft ruim 43 vliegtuigen in zijn collectie. Het merendeel van de ex militaire vliegtuigen staan bui- ten opgesteld omdat deze toestellen vaak wat groter zijn dan de ci- viele vliegtuigen in de collectie. Het museum bevat vliegtuigen en heli- kopters die in de gehele geschiedenis van Litouwen voorkomen. Ook de vliegtuigen van tijdens de Sovjet bezetting staan in dit museum.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Border Guard van Litouwen

De Baltische Staten, deel 4; Paluknys, 11 september 2013

Nadat Litouwen een lange tijd deel uitmaakte van de Sovjet-Unie, werd in 1992 de vliegende tak van de Litouwse Border Guard opge- richt. De Litouwse Staats Border Guard Service (Valstybės Sienos Apsaugos Tarnyba) is een organisatie die valt onder de verantwoorde- lijkheid van ministerie van binnenlandse zaken. De Border Guard is tegenwoordig uitgerust met een aantal moderne patrouille helikopters zoals de lichte EC120 Kolibrie, de lichte EC135 en de middelzware EC145. Tot slot heeft de Border Guard ook een Cessna Ce172.

Ga Naar Rapportage


Het Riga Aviation Museum

De Baltische Staten, deel 5; Riga Airport, 9 september 2013

In de afgelopen 40 jaar is het Riga Aviation Museum uitgegroeid tot een grote collectie. Vanaf 1997 werd het museum een privé museum zonder de invloed van de Letse staat. Het museum heeft de grootste collectie Sovjet vliegtuigen van Europa. Het museum zelf oogt romme- lig, want de vliegtuigen staan er erg dicht op elkaar en zijn lang niet al- tijd compleet. Toch staan er bijzondere toestellen in de collectie waar veel andere musea jaloers op zijn. Enkele voorbeelden, zijn: een MiG-25 “Foxbat”, veel MiG-21 “Fishbed's” en een T-22M2 “Backfire”.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Luchtmacht Letland

De Baltische Staten, deel 6; Lielvarde, 12 september 2013

De Letse Luchtmacht is de luchtvaarttak van de Letse Defensie. De eerste Letse eenheden werden opgericht in 1992 na de onafhanke- lijkheid van de Sovjet-Unie. De luchtmacht is echter niet in staat om zijn eigen luchtverdediging te voeren, daarom wordt dit door de NATO uitgevoerd onder de naam Baltic Air Policing. Riga-Spilve was in eer- ste instantie een prima basis om de nieuwe luchtmacht op te baseren. In 1994 namen de Letten de voormalige Sovjet Basis Liel- varde in gebruik als het nieruwe hoofdveld van de Letse Luchtmacht.

Ga Naar Rapportage


De Luchtmacht van Estland

De Baltische Staten, deel 7; Ämari, 13 september 2013

Sinds de onafhankelijkheid van de Sovjet-Unie, heeft Estland een kleine luchtmacht die volledig gebaseerd is op vliegbasis Ämari in het noordwesten van het land. Het land is met slechts 2 L-39’s niet in staat zijn eigen luchtverdediging te voeren. Estland is qua luchtverdediging afhankelijk van de NATO Baltic Air Policing. In totaal bestaat het huidige personeelsbestand van de Estse luchtmacht uit ruim 210 mensen. Het was erg moeilijk om een nieuwe luchtmacht op te bouwen, want de Sovjets hadden alle vliegvelden zwaar beschadigd.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Border Guard van Estland

De Baltische Staten, deel 8; Tallinn Airport, 13 september 2013

Sinds de oprichting van de Estse Border Guard in 1990, zijn er diverse vliegtuigen en helikopters in dienst genomen bij de Border Guard Aviation Group (Piirivalve Lennusalk). De Border Guard is in de loop der jaren uitgegroeid tot een moderne organisatie die de grenzen en landsbelangen van Estland bewaakt. Ook kreeg de Border Guard een Nationale SAR taak. Voor het patrouilleren langs de grenzen en de SAR taak werd in februari 1993 de het vleigende onderdeel de National Aviation Group (Riiklik Lennusalk) opgericht.

Ga Naar Rapportage


De Privé Collectie van Tartu

De Baltische Staten, deel 9; Tartu-Veskiorg, 13 september 2013

Het luchtvaartmuseum in Tartu in het zuid westen van Estland bevat een bijzondere collectie aan vliegtuigen en helikopters. De vliegtuigen die in dit museum staan zijn namelijk erg goed onderhouden en zien er als operationele vliegtuigen uit. Enkele highlights die in het museum staan, zijn: de Oekraïense Su-24 Fencer, de Poolse MiG-21bis, de Zwitserse Mirage IIIRS en de Oekraïense MiG-23 Flogger. Bezoekers kunnen dit museum alleen bezoeken op afspraak, want de collectie is in principe een privé bezit van de eigenaar van dit prachtige museum.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Basistraining met EPAA 00.315

Trainingsvluchten op Cognac; Cognac, 21 november 2013

Op de Franse vliegbasis Cognac-Châteaubernard staat de opleidings- eenheid EPAA 00.315 gestationeerd. De afkorting EPAA staat voor Ecole de Pilotage et de Navigation de l'Armée de l'Air, vertaald be- tekend dit vliegschool voor elementaire opleiding en navigatie van de Franse luchtmacht. De eenheid is uitgerust met de Duitse Grob120 voor de elementaire opleiding en de Franse Aerospatiale TB30 Epsilon voor navigatie en gevorderde training. Cognac is de eerste training waar de vliegers starten voordat zijn hun training elders vervolgen.

Ga Naar Rapportage


Het laatste Mirage F1 Schietkamp

Campagne de Tir, deel 1; Cazaux, 22 november 2013

In de derde week van november 2013, werden de laatste operationele Mirage F1 gevechtsvliegtuigen van de Franse luchtmacht voor de laat- ste keer op schietkamp gestuurd. Tijdens deze laatste Campagne de Tir op de Franse vliegbasis Cazaux werd er getraind met live wapens tijdens de media dag rondom deze gebeurtenis. Er zijn 20 Mirage F1’s in dienst die gebruikt worden voor verkenning en bombardementen. Deze campagne is bedoeld om de piloten te kwalificeren voor het wer- pen van echte bommen om ze voor te bereiden op eventuele inzet.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Het laatste Mirage F1 Schietkamp

Campagne de Tir, deel 2; Cazaux, 22 november 2013

Tijdens de Campagne de Tir op Cazaux werden de Mirage F1 vliegtui- gen uitgerust met enkele Mk82 ongeleide bommen en GBU-12 laser- geleide bommen. De toestellen zouden deze live wapens droppen op oefendoelen op de Captieux Range. Deze grote schietrange ligt op een afstand van ongeveer 100km van Cazaux vandaan. De debriefing wordt uitgevoerd met visualisatie op een computer op basis van de opname van vluchtparameters op de HUD van de F1CR. Er wordt gekeken of de vlieger zijn doel heeft geraakt volgens de procedures.

Ga Naar Rapportage




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden