Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het laatste Mirage F1 Schietkamp; Cazaux, 22 november 2013

Campagne de Tir, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de Campagne de Tir op Cazaux werden de Mirage F1 vliegtuigen uitgerust met enkele Mk82 ongeleide bommen en GBU-12 lasergeleide bommen. De toestellen zouden deze live wapens droppen op oefendoelen op de Captieux Range. Deze grote schietrange ligt op een afstand van ongeveer 100km van Cazaux vandaan.

Na de briefing lopen de vliegers van het squadron gebouw naar de vliegtuigen toe. Voor elke vlucht lopen de vliegers samen met het grondpersoneel een check ronde rond het vliegtuig. In dit geval staat het checken van de zojuist gemonteerde wapens centraal. Niet alleen voor de vliegers, maar ook voor het grondpersoneel is het omgaan met echte wapens een goede en noodzakelijke oefening. Deze training voeren ze het hele jaar door uit, er is een briefing en daarna wordt de bewapening aan de vliegtuigen gemonteerd door gespecialiseerde mecaniciens. Onder de Mirages op de flightline hangen op het moment van de inspectie Mk82 en GBU-12 bommen. Als de piloten zijn opgestegen met de vliegtuigen, vliegen ze in een directe lijn naar het oefengebied omdat ze geladen zijn met echte bommen. Later in het oefengebied worden de bommen afgeworpen volgens vaste procedures die jarenlang getraind zijn. Er zijn hier bij deze groep nu jonge piloten aanwezig die voor het eerst in hun carrière echte bommen gaan afwerpen. Dat is een echte mijlpaal voor deze jonge piloten aldus Souberbielle. Het doel is om de piloten voor te bereiden op alle soorten missies die door de Franse Luchtmacht worden uitgevoerd, in binnen- en buitenland. De piloten zijn gewend aan een inzet in andere landen en worden daar voortdurend op getraind.

Kapitein Damien geeft een uitleg over diverse tactieken. Damien heeft 1500 vlieguren op zijn naam staan. Voor het droppen van de ongeleide bommen, gebruiken de F1 vliegers tijdens deze training de loft techniek. Bij het loften van de bom wordt de bom over een lange afstand naar het doel geslingerd. De Mirage zal op lage hoogte zijn doel naderen op hoge snelheid. Zodra het doel is vastgesteld, zal de vlieger de neus van het toestel optillen en het vliegtuig zal onder een hoek van bijna 45 graden klimmen. Zodra de zoeker in de HUD van de vlieger het doel kruist, wordt de bom losgelaten van het vliegtuig. De bom zal door de snelheid en de klimhoek van het vliegtuig met een boog naar het doel vallen. Het grote voordeel van deze techniek is

dat de vliegers hierdoor verder weg van hun doelen kunnen blijven. Hierdoor blijven ze vaak buiten het bereik van luchtafweergeschut dat rondom veel tactische doelen is opgesteld. Er kunnen door de vliegers van de Mirage F1 3 tactieken worden toepast voor het afwerpen van de lasergeleide wapens. De eerste tactiek bestaat uit zelf het doel aanstralen met de laser designator en ook zelf de bom droppen. Deze tactiek wordt self lasing genoemd. De tweede tactiek is het aanstralen van het doel met de hulp van een forward air controller op de grond die het doel voor de vlieger met de bom aanstraalt. Deze tactiek wordt ground lasing genoemd. Tot slot bestaat de derde tactiek uit het aanstralen van het doel door een vliegtuig waarbij de bom wordt gedropped door een tweede vliegtuig. Deze tactiek wordt buddy lasing genoemd. Al deze tactieken worden door de Franse jachtvliegers met regelmaat geoefend.

Volgens Kapitein Damien, neemt de vlieger nadat het vliegtuig geland is samen met het grondpersoneel de status van het zojuist gearriveerde vliegtuig op. Dit rapport zorgt ervoor dat incidenten en mankementen die tijdens de vlucht optreden snel en veilig worden opgelost. Na deze inspectie gaat de vlieger terug naar zijn squadron gebouw voor een debriefing. De debriefing van de bombardement oefening is gebaseerd op twee belangrijke onderdelen. Het eerste onderdeel van deze debriefing is de nauwkeurigheid bepalen van de gedropte bom ten opzichte van zijn doel. Dit wordt gedaan door de afstand te meten van de krater ten opzichte van het doel. De tweede evaluatie is het bestuderen van het uitgevoerde vluchtplan ten opzichte van de vooraf gegeven briefing. Dit onderdeel van de debriefing wordt uitgevoerd met visualisatie op een computer op basis van de opname van vluchtparameters op de HUD van de F1CR. De aspirant vliegers moeten om hun bombardeer skills te behalen 2 maal per jaar een live bom droppen. Ze moeten 1 ongeleide bom en 1 laser geleide bom droppen om hun kwalificaties te halen. Voor de meer ervaren vliegers geldt dat ze in een periode van een jaar slechts 1 bom moeten droppen voor hun kwalificaties. Het maakt bij deze groep niet uit of dit een ongeleide of lasergeleide bom is. De eenheden houden de individuele scores bij van de oefencampagne op de schietrange bij Cazaux. Deze interne competitie wordt aan het einde van de oefening traditioneel gevierd met een feestje binnen het eskader.

Na een carrière van bijna 40 jaar zal in de zomer van 2014 het doek vallen voor de Mirage F1 bij de Franse luchtmacht. De veelzijdige Mirage F1 heeft jarenlang trouw zijn bijdrage geleverd aan de Franse luchtmacht en is ingezet bij diverse conflicten. Uiterlijk in juli 2014, zal de Mirage F1 uitgefaseerd zijn. De uitgefaseerde Mirage F1’s zullen na hun uit dienst stelling worden overgevlogen naar Chateaudun waar ze in storage gaan. Mogelijk worden de toestellen allemaal ontmanteld en uiteindelijk gescrapped. De laatste vluchten van de F1 staan gepland tijdens de parade op 14 juli in Parijs. De toestellen zullen tijdens deze beroemde parade hun laatste erevlucht maken. De Mirages mogen als laatste eerbetoon het luchtdefilé tijdens deze parade openen. De definitieve afscheidsceremonie van de F1 zal op 13 juli op Mont-de-Marsan plaats vinden. Er zijn op dit moment nog 17 Mirage F1CR en 3 Mirage F1B vliegtuigen in dienst bij ER02.033. Het is niet zo dat de eenheid elke maand al toestellen moet inleveren, maar de terugtrekking van de F1 wordt wel op korte termijn al doorgezet. De taken van de Mirage F1 worden door de moderne Rafale overgenomen. De Rafale is al enkele jaren operationeel in Frankrijk en zal op korte termijn ook gekwalificeerd worden voor verkenningsmissies. Savoie is de laatste eenheid die nog vliegt met de legendarische Mirage F1. Tot juli 2014 zal deze eenheid zijn operationele taken op professionele wijze blijven uitvoeren. Of de eenheid ook de Rafale zal ontvangen in de nabije toekomst is nog niet bekend op dit moment.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden