Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2002

Het jaar 2002 was een erg goed jaar, er werden in dit jaar veel vliegvelden bezocht. De eerste TLP die werd bezocht, werd afgelast, echter de tweede TLP was erg goed. Na een leuke open dag in Frankrijk op Nancy, werd vliegbasis Twenthe bezocht. Het tweede bezoek aan Frankrijk op Colmar viel een beetje tegen, maar de luchtmachtdagen op Gilze-Rijen waren uitmuntend. Voor de derde keer werd de TLP bezocht en ook de spotters dag op Kleine-Brogel bezocht. De langste reis werd gemaakt naar Engeland waar verschillende vliegvelden en de RIAT werden bezocht. Aansluitend werd ook de Recce Meet op Florennes bezocht en vliegbasis Ramstein.


Ga Naar Rapportage

De TLP Missie is Afgelast

Tactical Leadership Program; Florennes, 25 maart 2002

Tijdens de TLP komt het regelmatig voor dat een geplande TLP missie wordt gecanceld. Soms gebeurd dit op het moment dat de vliegtuigen al met draaiende motoren op de baan staan te wachten bij de vertrek wave. Vaak is het weer de factor die roet in het eten gooit. Meestal is het te slecht weer in de target area waar de TLP missie heen zou haan. Het oefenen met zoveel vliegtuigen in een gebied waar het zicht door slecht weer te weinig is, is niet veilig genoeg. Vaak is het weer op Florennes echter wel goed genoeg om te kunnen vertrekken.

Ga Naar Rapportage


Tactical Leadership Program 2002/3

Een TLP met veel Tegenslagen; Florennes, 13 mei 2002

Tijdens de derde TLP van het jaar zouden er een aantal tegenslagen plaatsvinden. Tijdens de tweede week van de cursus zou er een Star- fighter neerstorten op Leeuwarden in Nederland. Ook zou er later nog een Starfighter met problemen binnenkomen. De Nederlandse F-16’s hadden olie problemen in de pitotbuizen. In april en mei vond alweer de derde TLP van het jaar plaats. De derde TLP van het jaar vond plaats tussen vrijdag 19 april 2002 toen de deelnemers van deze TLP arriveerden en vrijdag 17 mei 2002 toen de deelnemers vertrokken.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Base Aérienne 133 Nancy-Ochey

De Franse Mirage 2000D Vliegbasis; Nancy-Ochey, 23 juni 2002

Tegenwoordig is Nancy-Ochey een moderne vliegbasis. Het vliegveld heeft ICAO code LFSO en is een front-line vliegbasis van de Franse luchtmacht dat ook bekend is als de Armée de l'Air (AdlA). De basis ligt ongeveer 11 kilometer ten zuidwesten van Neuves-Maisons in het Département de Meurthe-et-Moselle in Frankrijk. Nancy was tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijk vliegveld voor de Amerikanen voor de aanvallen op Duits grondgebied. Hedendaags is Nancy de thuisbasis van het EC 3 dat opereert met de Dassault Mirage 2000D.

Ga Naar Rapportage


Het no 315 Squadron

De Nederlandse Leeuw uit Twenthe; Twenthe, 25 juni 2002

De F-16’s van het no 315 Squadron zijn herkenbaar aan de blauwe badge op de staart met daarin de gele leeuwenkop. De spreuk van het squadron op Twenthe is “Nec Timide Nec Tumide” wat betekend “Zon- der Vrees en Zonder Overmoed”. Het no 315 Squadron is op 1 juli 1952 opgericht op vliegbasis Eindhoven. De toekomst van het no 315 Squadron is nog niet zeker. Vliegbasis Twenthe staat in het kader van de aangekondigde bezuinigingen op de lijst om gesloten te worden. Wat er met het no 315 Squadron gaat gebeuren is nog niet duidelijk.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Gilze-Rijen, Runway 28

Vliegbasis Gilze-Rijen in 2002; Gilze-Rijen, 2002

Ook in 2002 werd Gilze-Rijen regelmatig bezocht. Het jaar begon met een bezoek op 13 februari toen er een Belgische Fouga Magister op Gilze-Rijen stond. Twee dagen alter stonden er zomaar een tweetal F-16’s binnen van het no 312 Squadron van vliegbasis Volkel. Op 24 juni kwam er een Franse TBM700 binnen wat ook bijzonder is. Nog bijzonderder is de aankomst van een Amerikaanse C-12 op 27 juni 2002. Dit vliegtuig wordt zelden waargenomen op Gilze-Rijen. Tot slot kwamen er ook de dagelijkse PC-7’s langs voor oefenvluchten.

Ga Naar Rapportage


BA132 Meeting National

Een Typische Franse Airshow; Colmar-Meyenheim, 30 juni 2002

Tijdens de open dagen op Colmar-Meyenheim in het oosten van Frankrijk was het platform waar de airshow deelnemers stonden erg goed toegankelijk. De airshow op Colmar was erg klein van opzet, want er waren niet al te veel vliegtuigen aanwezig. Wel waren de vliegtuigen die er stonden goed te fotograferen, omdat er genoeg vrije ruimte was tussen de toestellen. Na ongeveer een half uur op het platform arriveerde er een C-160 Transall die als support voor de Patrouille de Franse binnen kwam, na een uur vertrok dit toestel weer.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Ontwikkeling van de F-104 Starfighter

De Lockheed F-104 Starfighter, deel 1; Gilze-Rijen, 4 - 8 juli 2002

De Lockheed F-104 Starfighter is een supersonische interceptor die oorspronkelijk door Lockheed werd ontwikkeld voor de United States Air Force (USAF). De Starfighter zou echter zijn grootse faam halen in Europa tijdens de Koude Oorlog. Het toestel is door de Amerikanen op kleine schaal ingezet in Vietnam. Het eerste prototype werd voltooid in het begin van 1954 en vloog voor het eerst op 4 maart op Edwards AFB. Een totaal van 2578 F-104 Starfighters werden geproduceerd door Lockheed en onder licentie door buitenlandse fabrikanten.

Ga Naar Rapportage


De Duitse F-104G Starfighter

De Lockheed F-104 Starfighter, deel 2; Gilze-Rijen, 4 - 8 juli 2002

De F-104G Starfighter is de meeste gebruikte variant van het toestel in Europa. Het toestel is speciaal voor de West-Duitse Luftwaffe ontwik- keld tijdens de hoogte dagen van de Koude Oorlog. Ook de TF-104G en de RF-104G zijn Starfightervarianten die zijn doorontwikkeld uit de F-104G voor training en verkenningsvluchten. De laatste Duitse Star- fighters werden bij WTD-61 op Manching buiten dienst gesteld op 22 mei 1991. De Starfighters hebben in West-Duitsland bij ruim 16 ver- schillende eenheden gevlogen bij de Luftwaffe en de Marineflieger.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De F-104G Starfighter in Europa

De Lockheed F-104 Starfighter, deel 3; Gilze-Rijen, 4 - 8 juli 2002

De F-104G Starfighter is een van de meest gebruikte Starfighter vari- anten in Europa. Naast Duitsland, hebben landen zoals België, Neder- land, Denemarken, Noorwegen, Spanje en Griekenland veelvuldig met dit type vleigtuig gevlogen. De Starfighter domineerde het Europese luchtruim van half de jaren 60 to begin jaren 80. Tijdens de Koude Oorlog speelde de Koninklijke Luchtmacht een belangrijke rol in de gezamenlijke West-Europese luchtverdediging. Naast Nederland, was ook België een grote gebruiker van de Lockheed F-104G Starfighter.

Ga Naar Rapportage


De Lockheed F-104S Starfighter

De Lockheed F-104 Starfighter, deel 4; Gilze-Rijen, 4 - 8 juli 2002

De Aeritalia F-104S Starfighter was een variant van het toestel dat in licentie werd gebouwd in Italië. De AMI zou met de F-104 vliegen vanaf de jaren 60 tot in de 21ste eeuw. Naast de Italiaanse luchtmacht heeft ook de Turkse luchtmacht met de F-104S gevlogen in de onder- scheppingsrol tot in het midden van de jaren 90. Deze Starfighter zou bekend worden als de F-104S waarbij de letter S staat voor Sparrow. De F-104S-ASA (Aggiornamento Sistemi d'Arma) werd ontwikkeld in 1986. Turkije was naast Italië de enige gebruiker van de F-104S.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Tactical Leadership Program 2002/4

CSAR Missies en Close Air Support; Florennes, 10 juli 2002

De vierde TLP van 2002, was een editie die in de laatste week een vergrootte nadruk had op het vliegen van CSAR missies. Er waren dan ook vooral veel helikopters aanwezig op Florennes. Voor de close air support eenheden is dit een moeilijke oefening. De luchtverdediging houdt tegelijkertijd het luchtruim schoon. De vierde TLP van 2002 vond plaats van midden juni tot midden juli. De eerste arrivals zouden binnen komen op 14 juni 2002. Op maandag 17 juni en dinsdag 18 juni zouden de overige deelnemers binnen komen op Florennes.

Ga Naar Rapportage


Ontwikkeling van de Fouga Magister

De Fouga CM170 Magister, deel 1; Kleine-brogel, 18 juli 2002

De ontwikkeling van de Fouga CM170 Magister begon aan het begin van de jaren 50. De CM175 Fouga Zéphyr was een variant van de Fouga Magister die voor de Franse marine werd ontwikkeld vanaf 1950. De Magister werd een veel verkocht vliegtuig. De Magister zou ook in veel landen onder licentie worden geproduceerd. De eerste vliegtuigen van dit type vlogen bij de AdlA voor het eerst in februari 1956. De vliegtuigen werden ingezet voor de operationele training van de toekomstige jachtvliegers in Frankrijk en later in Duitsland.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Europese Fouga Gebruikers

De Fouga CM170 Magister, deel 2; Kleine-brogel, 18 juli 2002

De Fouga Magister kon worden uitgerust met diverse wapens voor trainingsdoelen. Uiteindelijk is het toestel ook een aantal keer ingezet in een conflict in Israël en El Salvador. In Europa waren er verschil- lende landen zoals Frankrijk, Duitsland en Finland die gebruik maak- ten van de Magister voor de training van vliegers. De laatste grote gebruiker van de Fouga Magister in Europa, was België. Tegenwoor- dig staan de laatste nog vliegende Fouga’s op de Belgische vliegbasis Beauvechain gestationeerd waar ze bij eht 7 Smaldeel vliegen.

Ga Naar Rapportage


Thuisbasis van de Vickers VC10

Het Verenigd Koninkrijk in 2002, deel 1; RAF Brize-Norton, 22 juli 2002

RAF Brize-Norton is de thuisbasis van de Vickers VC10. Dit vliegtuig is ondertussen een van de oud- ste toestellen dat nog in dienst is van de RAF. De tankers komen uit de jaren 60 en zijn ondertussen sterk verouderd. De eerste VC-10 maakte de eerste vlucht op 29 juni 1962 en nog geen twee jaar later vloog het toestel haar eerste vlucht voor BOAC, dit werd later bekend als Brittish Airways. Nadat BOAC haar toestellen had afgedankt, kocht de RAF enkele toestellen en liet deze ombouwen tot tankvliegtuigen van het type Vickers VC10 C1K.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Panavia Tornado

De Panavia Tornado, deel 1; RAF Fairford, 22 juli 2002

De Panavia Tornado is een gevechtsvliegtuig dat werd ontwikkeld in een samenwerkingsverband tussen Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Er zijn door de jaren heen drie varianten van de Tornado voor verschillende operationele rollen ontwikkeld, namelijk: de Torna- do IDS, de Tornado ECR en de Tornado ADV. De Tornado werd ont- wikkeld als een laagvliegend aanvalsvliegtuig dat in staat moest zijn om conventionele en nucleaire wapens mee te voeren. Kenmerkend aan de Tornado IDS zijn de lange variabele zwenkvleugels.

Ga Naar Rapportage


De Panavia Tornado IDS

De Panavia Tornado, deel 2; RAF Fairford, 22 juli 2002

De eerste operationele variant van de Tornado zou worden aangeduid als de Tornado IDS (Interdictor/Strike). De Tornado IDS is de meest gebruikte variant van de Panavia Tornado. De eerste vlucht van de Tornado IDS vond plaats op 14 augustus 1974 op de Duitse vliegbasis Manching. De Tornado IDS variant is de originele aanvalsvariant van de Tornado en is in gebruik in Duitsland, Italië, Saoedi-Arabië en het Verenigd Koninkrijk. De Tornado IDS is een gevechtsvliegtuig dat met hoge snelheid op lage vlieghoogte vijandelijke gronddoelen aanvalt.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Panavia Tornado ECR

De Panavia Tornado, deel 2; RAF Fairford, 22 juli 2002

De tornado ECR is een variant van de Tornado IDS en is speciaal doorontwikkeld voor de zogenaamde SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) missies. De afkorting ECR staat voor Electronic Combat Reconnaissance ofwel elektronische oorlogsvoering. Het toestel beschikt over ECM apparatuur en is in staat om radars te detecteren en uit te schakelen met de hulp van de AGM-88 HARM raket. De enige Tornado gebruikers die met de Tornado ECR vliegen zijn de Duitse Luftwaffe en de Italiaanse AMI die een ECR eenheid hebben.

Ga Naar Rapportage


De Panavia Tornado ADV

De Panavia Tornado, deel 4; RAF Waddington, 23 juli 2002

De Panavia Tornado ADV (Air Defense Variant) is een onderschep- pingsjager voor de middellange afstand. De ADV variant van de Tornado is een doorontwikkelde variant van de Tornado IDS. Het toestel werd aan het einde van de jaren 70 ontworpen en kwam in de jaren 80 in dienst bij de RAF. De eerste versie van de Tornado ADV die in gebruik werd genomen bij de RAF, was de Tornado F3. Aan het einde van de jaren 80 en het begin van de jaren 90 hebben de lucht- machten van Italië en Saoedi-Arabië de Tornado ADV aangeschaft.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Britse Harrier Vloot

Het Verenigd Koninkrijk in 2002, deel 6; RAF Cottesmore, 23 juli 2002

Het grootste deel van de Britse Harriers staat op RAF Cottesmore gestationeerd. Deze basis ligt ten westen van de stad Peterborough. De Harrier is een veelzijdig vliegtuig dat uniek is in zijn soort. Er is tot op heden nog geen enkel ander gevechtsvliegtuig in de wereld dat net als de Harrier verticaal kan opstijgen of landen. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat het toestel kan opereren op plaatsen waar andere vliegtuigen niet kunnen opstijgen. Ook is de Harrier een ideaal vlieg- tuig, omdat het toestel kan opereren vanaf kleine vliegdekschepen.

Ga Naar Rapportage


48th Fighter Wing

Het Verenigd Koninkrijk in 2002, deel 7; RAF Lakenheath, 23 juli 2002

Op RAF Lakenheath staat het 48th Fighter Squadron van de United States Air Force Europe gestationeerd. Deze eenheid is opgebouwd uit drie squadrons, namelijk: het 492th Fighter Squadron dat vliegt met de F-15E Strike Eagle, het 493rd Fighter Squadron dat vliegt met de F-15C/D Eagle en het 494th Fighter Squadron dat vliegt met de F-15E Strike Eagle. De eenheid is in Europa gestationeerd tijdens de Koude Oorlog en zal voorlopig op deze vliegbasis blijven. De McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle is de aanvalsvariant van de F-15 Eagle.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Een Meeting van Fotoverkenners

De Recce Meet 2002; Florennes, 24 juli 2002

Tijdens de Recce Meet staan er verschillende fotoverkenningsvlieg- tuigen van de NATO partners op Florennes. De vliegtuigen zullen in een week tijd samen diverse scenario’s oefenen. Op Florennes waren ook een aantal vliegtuigen aanwezig die de komende jaren verdwijnen zoals de Zwitserse Mirage IIIRS en Britse Canberra. Van maandag 22 juli 2002 tot en met vrijdag 26 juli 2002, vond op de Belgische vliegbasis Florennes de Recce Meet 2002 plaats. De meeting werd georganiseerd door het 1 Smaldeel dat deel uitmaakt van het 2 Wing.

Ga Naar Rapportage


86th Airlift Wing

De Transporthub in Europa; Ramstein Air Base, 26 juli 2002

De 86 Airlift Wing op Ramstein Air Base in Duitsland is uitgerust met diverse transportvliegtuigen. Het belangrijkste vliegtuig is de C-130E Hercules welke actief is bij het 37th Airlift Squadron. Verder beschikt de eenheid over de C-20 Gulfstream en de C-21 Learjet die bij het 76th Airlift Squadron. Ramstein Air Base ligt in het zuiden van Duits- land en is de grootste Amerikaanse vliegbasis buiten de Verenigde Staten. Naast de gebaseerde vliegtuigen, landen er ook dagelijks veel transportvliegtuigen van het Air Mobility Command van de USAF.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Internationale Oefening Frisian Flag

Blue Air versus Red Air; Leeuwarden, 10 oktober 2002

Tijdens de oefening Frisian Flag worden alle aspecten van de mo- derne jachtvliegerij geoefend. Diverse deelnemers uit het buiteland vliegen samen met de Nederlandse F-16 eenheden. De Frisian Flag deelnemers zijn Blue Air en vliegen vanaf Leeuwarden. De agressors zijn Red Air en zullen vliegen vanaf Twenthe. De oefening Frisian Flag 2002 vond dit jaar plaats in de periode van 7 oktober 2002 tot en met 18 oktober 2002. In deze periode zullen ruim 35 vliegtuigen trainen op diverse aspecten als luchtverdediging en het aanvallen gronddoelen.

Ga Naar Rapportage




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden