Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2015

Het jaar 2015 was tot nu toe een van de meest succesvolle jaren in het bestaan van Runway 28. Er zijn in totaal meer dan 1500 foto’s gepubliceerd wat een absoluut jaarrecord is. Het jaar startte in Zwitserland tijdens de WEF en werd al snel gevolgd door Frisian Flag en de EART. Na een kort bezoek aan Tsjechië, werd ook de THPU op Beauvechain bezocht. Naast de altijd succesvolle RIAT werd dit jaar ook de Franse Onafhankelijkheidsdag bezocht op 14 juli. Het bezoek aan Polen mag als een van de twee absolute highlights van het jaar worden beschouwd. Deze tweede highlight, was een compleet bezoek aan alle operationele vliegvelden van Roemenië.


Ga Naar Rapportage

Fliegerstaffel 8

De Zwitserse Luchtmacht, deel 1; Meiringen, 21 & 22 januari 2015

Fliegerstaffel 8 is een van de Zwitserse militie-eenheden en is uitge- rust met de Northrop F-5 Tiger. De eenheid staat gebaseerd op vlieg- basis Meiringen en maakt deel uit van Fliegergeschwader 13. De militie-eenheid vliegt slechts een paar weken per jaar, omdat de vliegers van de eenheid allemaal reservisten zijn. Fliegerstaffel werd in 1925 gesticht als Gründung der Fliegerkompanie 8. Hiermee is de eenheid een van de oudere eenheden bij de Zwitserse luchtmacht. Tegenwoordig is Fliegerstaffel 8 een Zwitserse militie eenheid.

Ga Naar Rapportage


Luchtverdediging Tijdens de WEF

De Zwitserse Luchtmacht, deel 2; Meiringen, 21 & 22 januari 2015

Het World Economic Forum (Wereld Economisch Forum of WEF) is een jaarlijkse bijeenkomst van de CEO's van de grootste bedrijven ter wereld. In totaal nemen ongeveer 2500 politici en officials jaarlijks deel aan de WEF. Tijdens de WEF is het in Zwitserland gebruikelijk dat een vliegveld de verhoogde vlieg activiteiten voor zijn rekening neemt. Welk vliegveld dit is, rouleert per jaar. Dit jaar is het Meiringen in de regio Luzerne dat de CAP missies organiseert. Er staan 24 uur per dag gevechtsvliegtuigen klaar om op een alarm te reageren.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

CAP Operaties Tijdens de WEF

De Zwitserse Luchtmacht, deel 3; Meiringen, 21 & 22 januari 2015

Tijdens de WEF zijn er op Meiringen overdag continue vier gevechts- vliegtuigen in de lucht voor een CAP missie. Deze vliegtuigen bestaan doorgaans uit twee F/A-18C Hornets en twee F-5E Tigers en zijn allen bewapend met live wapens. Tijdens de avond vertrekken er slechts twee F/A-18’s per uur. De nachtpatrouilles zullen gevlogen worden tot 11 uur in de avond. Na dit tijdstip zijn er geen actieve vluchten meer op Meiringen tijdens de WEF. Op de grond zullen echter wel twee Hornets non-stop paraat staan om op een QRA te reageren.

Ga Naar Rapportage


De Zwitserse Pilatus Fabriek

De Zwitserse Luchtmacht, deel 4; Stans/Buochs, 23 januari 2015

Op het vliegveld van Stans dat ook bekend staat als het voormalige Buochs, is de fabriek van de Zwitserse vliegtuigbouwer Pilatus gevestigd. In deze fabriek wordt op dit moment vooral de PC-21 en de PC-12 gebouwd voor diverse partijen. Naast de hal waar de eindas- semblage wordt gedaan, staat een testhal waar regelmatig vliegtuigen voor de eerste keer hun motor starten. Naast de luchtmacht van Qatar, worden er op dit moment ook PC-21’s gebouwd voor de luchtmacht van Saoedi-Arabië en PC-9’s voor de luchtmacht van India.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Lufttransportstaffel 8

De Zwitserse Luchtmacht, deel 5; Alpnach, 23 januari 2015

In april 2006, heeft de Zwitserse Defense Procurement Agency (Arma Suisse) 20 EC635’s besteld voor de Zwitserse luchtmacht. De helikop- ters moesten in Zwitserland de verouderde Aérospatiale Allouette III gaan vervangen. De Eurocopter EC635 is een multifunctionele helikopter die ontwikkeld is door de Eurocopter Group als een militaire versie van de Eurocopter EC135. Bij Lufttransportstaffel 8 wordt de EC635 naast de operationele militaire taken ook gebruikt voor de training van nieuwe helikopter piloten bij de Zwitserse luchtmacht.

Ga Naar Rapportage


Drohnenstaffel 7

De Zwitserse Luchtmacht, deel 6; Emmen, 23 januari 2015

Drohnenstaffel 7 is de jongste eenheid van de Zwitserse luchtmacht. De eenheid is verantwoordelijk voor het verkennen van terrein met de hulp van de ADS 95 Ranger. Dit toestel is een kleine radiografische bestuurde drone die in staat is om gedetailleerde informatie van gebieden te verzamelen en live door te sturen. De drones die in dienst kwamen werden ingedeeld bij het Drohnencommando 84 op Emmen. Later zou deze naam worden veranderd in het Drohnenstaffel 7. De eenheid is gestationeerd aan de noordkant van de vliegbasis Emmen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Het World Economic Forum

De Zwitserse Luchtmacht, deel 7; Zurich-Kloten, 24 januari 2015

Het World Economic Forum (Wereld Economisch Forum of WEF) is een jaarlijkse bijeenkomst van de CEO's van de grootste bedrijven ter wereld. De deelnemers aan het World Economic Forum zijn interna- tionale politici zoals presidenten, ministers-presidenten en andere politici, intellectuelen en journalisten. De WEF is een Zwitserse non-profit stichting welke is gevestigd in Genève in Zwitserland. Het forum omschrijft zichzelf als een onafhankelijke internationale organisatie die zich inzet voor de verbetering van de toestand van de wereld.

Ga Naar Rapportage


Lufttransportstaffel 3

De Zwitserse Luchtmacht, deel 8; Dubendorf, 24 januari 2015

Tijdens de WEF speelt Dübendorf een belangrijke rol. De helikopters die op deze basis staan gestationeerd, moeten de WEF actief onder- steunen. Dit betekent dat de helikopters van Lufttransportstaffel 3 meer vluchten maken dan normaal. Vaak worden de helikopters tijde- lijk uitgeleend aan de politie van Zwitserland. De helikopters die aanvullend voor de politie optreden, dragen ook “Polizei” markings op de schuifdeuren van de helikopter. De helikopters worden rondom de WEF ingezet als pendeldienst voor de belangrijke politici en Vips.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Internationale Oefening Frisian Flag, deel 1

Het 159th FS, Florida ANG; Leeuwarden 13-24 april 2015

Parallel aan Frisian Flag vindt de Operation Atlantic Resolve plaats. Tijdens deze operatie worden diverse eenheden uit de Verenigde Staten in Europa gestationeerd. De Verenigde Staten en zijn Europese partners laten op deze manier de kracht van de NATO zien aan Rusland dat gezien wordt als agressor in Oekraïne. De Amerikanen willen op deze manier hun solidariteit tonen aan Europa als het aankomt op hun NATO verplichtingen. Veel van de oefeningen spelen zich af in het voormalige Oostblok in het oosten van Europa.

Ga Naar Rapportage


Internationale Oefening Frisian Flag, deel 2

Het 123rd FS, Oregon ANG; Leeuwarden 13-24 april 2015

Tijdens de oefening Frisian Flag, worden er in twee weken tijd veel air-to-air en air-to-ground scenario’s geoefend door eenheden van de Nederlandse luchtmacht en zijn partners. Een van de meest opvallen- de deelnemers dit jaar aan de oefening zijn de Amerikanen die met maar liefst twaalf ANG F-15’s mee vliegen. De jaarlijkse oefening Frisian Flag is op 13 april van start gegaan en duurt tot en met 24 april. Het doel van Frisian Flag is piloten trainen op samenwerking. Het oefengebied ligt boven van Nederland, Duitsland en Denemarken.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

European Air Refuelling Training 2015

Trainen met de Europese Tankers; Eindhoven 13-24 april 2015

In de periode van 13 tot en met 24 april 2015, organiseerde de Euro- pean Defense Agency (EDA) voor de tweede maal de European Air Refuelling Training. De komende jaren gaat er veel veranderen bij de Europese tankereenheden. Er wordt met de Europese partners een gezamenlijke tankervloot opgezet. De noodzaak voor een dergelijke vloot is duidelijk geworden tijdens de European Air Refuelling Training die dit jaar voor de tweede maal wordt gehouden op Eindhoven. De training wordt gehost door het EATC dat op Eindhoven is gebaseerd.

Ga Naar Rapportage


Het Letecke Museum in Kbely

Wrecks & Relics in Tsjechië, deel 1; Praha-Kbely, 6 mei 2015

Het luchtvaart museum van Praag ligt pal naast de militaire vliegbasis Kbely ten noordoosten van de stad. Kbely was het verleden een vliegbasis van de Luchtmacht van Tsjecho-Slowakije. Tegenwoordig staan op deze basis de Tsjechische transportvliegtuigen van de lucht- macht gestationeerd. In het midden van de jaren 60 werd het museum gesticht door de overheid. Er staan in totaal ruim 100 vleigtuigen in dit museum. De toegang tot het museum is voor bezoekers gratis en de vliegtuigen in dit museum staan er in een zeer goede staat bij.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Het Aviapark in Zruc-Senec

Wrecks & Relics in Tsjechië, deel 2; Zruc-Senec, 8 mei 2015

Vlakbij de stad Plzen in Zruc in het westen van Tsjechië is het Avia- park gevestigd. Het Aviapark is een klein museum dat een privé collectie bevat van vooral Tsjechische militaire vliegtuigen en staat letterlijk overvol. Het Aviapark werd in 1993 gesticht en is in de jaren erna uitgegroeid tot een uitgebreide collectie. De vliegtuigen in dit museum verkeren door het overvolle park vaak in een zeer slechte staat. Veel toestellen zijn beschadigd en missen veel onderdelen. Ook is een deel van het museum niet toegankelijk voor het publiek.

Ga Naar Rapportage


Initiële Kwalificatie NH90

De THPU 2015, deel 1; Beauvechain, 20 mei 2015

Nadat in 2007 het contract voor de aanschaf van de NH90 werd getekend, zijn de toestellen ondertussen allemaal geleverd in de loop van 2014 en 2015. De eerste bemanningen van de helikopters zijn het conversie programma van de A-109 naar de NH90 gestart. Deze training bestond uit een aantal nodige kwalificaties. Pas vanaf 2014 kreeg de Belgie de beschikking over de eerste NH90 helikopters. De NH90 operaties zullen vanaf Beauvechain gecoördineerd worden, op Koksijde zal alleen het SAR detachement worden gestationeerd.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

NH90 Initial Operational Capable

De THPU 2015, deel 2; Beauvechain, 20 mei 2015

Tijdens de Tactical Helicopter Procedure Update (THPU) op vliegbasis Beauvechain, werd de NH90 in België initieel operationeel verklaard. De helikopters zijn vanaf dit moment volledig inzetbaar voor alle nationale en internationale taken in vredestijd. Er werd een demon- stratie gegeven met de NH90 tijdens de ceremonie. De THPU 2015 oefening werd gehouden in de week van 18 t/m 22 mei 2015. Deze oefening is een opfrissingscursus voor de helikopter bemanningen in het toepassen van de al bestaande internationale procedures.

Ga Naar Rapportage


De Laatste Operationele Bölkows

Storage van de Bo-105 Bölkow; Celle, 2 juni 2015

Op de Noord-Duitse vliegbasis Celle staan de laatste nog operationele Bölkow helikopters van de Duitse landmacht gestationeerd. De Bölkow zit bij de Duitse landmacht in zijn laatste operationele jaar. Vanaf 2016 zullen de helikopters worden uitgefaseerd. Op dit moment staan er al ruim 70 Bölkows in de storage op Celle. Deze helikopters staan hier te wachten tot ze verkocht worden aan een nieuwe eigenaar. De Bölkow wordt op dit moment alleen nog gebruikt door de Heeresfliegerwaffen- schule C op Celle welke de initiële helikoptersopleiding is in Duitsland.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Quatorze Juillet Défilé Militaire, deel 1

Het Vormen van de Formatie; Evreux, 14 juli 2015

Tijdens het defilé in Parijs vliegt er een grote formatie van alle Franse vliegtuigen en helikopters over de Champ Elysees in Parijs heen. Het vliegen en vooral het vormen van een grote formatie is niet eenvoudig. De Franse luchtmacht heeft daarom met de formatie enkele keren geoefend voor het defilé. De Franse feestdag La Fête Nationale staat in Europa ook bekend als Bastille Dag. De dag wordt jaarlijks in Frankrijk gevierd op 14 juli. Op deze dag wordt de bestorming van de Bastille herdacht toen de Franse Revolutie begon op 14 juli 1789.

Ga Naar Rapportage


Quatorze Juillet Défilé Militaire, deel 2

Defilé Aérien de l’Armée de l’Air; Evreux, 14 juli 2015

Tijdens het Defilé Aérien boven de Champ Elysees vliegen er ruim 55 vliegtuigen en 31 helikopter mee van de diverse Franse luchtstrijd- krachten. Al deze deelnemers aan de formatie vertegenwoordigen een specifiek onderdeel van de luchtmacht, landmacht of marine. Het vliegende deel is maar een klein deel van de parade. Het Defilé Aérien de l’Armée de l’Air (Parade van de luchtstrijdkrachten) zal boven de Champ Elysees in Parijs worden gestart om 10:40. De opening van de parade wordt gevlogen door de Patrouille de France (PDF).

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Le Meeting Arienne Prouvy

De Jaarlijkse vliegshow op Valenciennes; Valenciennes, 14 juli 2015

Tijdens de nationale feestdag op 14 juli wordt traditiegetrouw de klein- schalige vliegshow op Valenciennes gehouden. Deze vliegshow wordt georganiseerd door de vliegclub die op dit kleine vliegveld in noord Frankrijk is gevestigd. Ondanks dat de show klein van opzet is weet de organisatie jaarlijks veel militaire deelnemers naar de show te halen. Dit jaar waren deelnemers zoals de Fouga Magister, de Belgische Rode Duivels met hun Marchetti’s, Cartouche Dore met hun Epsilons, de Rafale en de Patrouille de France (PDF) als afsluiter van de show.

Ga Naar Rapportage


The Royal International Air Tattoo, deel 1

De Bell Boeing V-22 Osprey; RAF Fairford, 19 & 20 juli 2015

De Bell Boeing V-22 Osprey is het eerste vliegtuig ter wereld dat vol- gens het zogenaamde tiltrotor concept werd ontwikkeld en gebouwd. Een tiltrotor is een speciaal type propeller dat ervoor zorgt dat een vliegtuig zowel verticaal kan opstijgen en landen als een helikopter en horizontaal kan vliegen als een vliegtuig. De Osprey heeft ruim twee maal de snelheid, drie maal zoveel laadvermogen en een vijf maal zo groot vliegbereik dan de beste transporthelikopters ter wereld. Het toestel vervangt in de CH-53 Super Stallion en de CH-46 Sea Knight.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

The Royal International Air Tattoo, deel 2

De Fairchild A-10 Thunderbolt II; RAF Fairford, 19 & 20 juli 2015

De Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II is een gevechtsvliegtuig van Fairchild dat alleen in gebruik is bij de Amerikaanse luchtmacht. Het is het enige USAF toestel dat primair werd ontwikkeld voor de Close Air Support (CAS) taak. Het toestel is speciaal uitgerust voor het vernie- tigen van pantservoertuigen en gronddoelen. De A-10 Thunderbolt kan ingezet worden tegen bewegende gronddoelen en wat verder van de eigen troepen verwijderde gronddoelen. Een secundaire taak die het toestel kan vervullen is optreden als vliegende forward air controller.

Ga Naar Rapportage


The Royal International Air Tattoo, deel 3

De Textron AirLand Scorpion; RAF Fairford, 19 & 20 juli 2015

In 2011 werd door het consortium tussen Textron en AirLand een con- cept opgesteld voor een goedkoop vliegtuig. Het toestel zou bekend worden als de Scorpion en is geschikt voor de Interdiction, Surveil- lance & Reconnaissance rol. Het toestel moet een goedkoop alter- natief zijn voor de vaak dure gevechtsvliegtuigen. In 2014 was de verwachting dat de tijd tussen ontwikkeling en product volwassenheid ongeveer vier tot vijf jaar zou gaan duren. De Scorpion zou al in 2015 in productie genomen kunnen worden indien er klanten voor zijn.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 1

De Poolse Luchtmacht; Deblin, 19 augustus 2015

De luchtmacht van polen zou worden opgericht als gevolg van de Eerste Wereldoorlog. Polen heeft een rijke luchtvaartgeschiedenis waarbij er vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog grote roem zou wor- den vergaard. Tijdens de interbellum jaren zou de Poolse luchtvaart industrie grote stappen maken in zijn bestaan. De Poolse Luchtmacht wordt in het Pools aangeduid als Sily Powietrzne en betekend letterlijk luchtmacht. De luchtmacht van Polen is een van de militaire takken van de Poolse strijdkrachten sinds het einde van 1918 na de oorlog.

Ga Naar Rapportage


De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 2

Polen Tijdens en na de Koude Oorlog; Deblin, 19 augustus 2015

Tijdens de Koude Oorlog zou Polen deel uitmaken van het Warschau Pact. Vrijwel alle typen die in dienst waren, zijn in deze periode van Russische herkomst. Naast deze vliegtuigen zou ook de Poolse luchtvaart industrie een boost krijgen, omdat Polen veel in licentie gebouwde vliegtuigen van PZL in gebruik nam. De banden met de Sovjet Unie bleven sterk in de periode na de Tweede Wereldoorlog en vanaf 1955 zou Polen zich aansluiten bij het Warschau Pact die werd opgericht als antwoord op de NATO in het westen van Europa.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 3

Het 1 Tactical Air Wing; Minsk-Mazowiecki, 21 augustus 2015

Het 1. Tactical Air Wing is een kleine op zichzelf staande luchtmacht binnen de Poolse Luchtmacht. De wing is in staat om alle gevecht taken uit te voeren en bestaat uit de MiG-29A/UB “Fulcrum” die verantwoordelijk is voor de luchtverdediging van het Poolse Luchtruim en de Su-22M-4/UM-3K “Fitter” die wordt ingezet voor offensieve doelen. Het 1.SLT bestaat uit de vier vliegvelden Miroslawiec, Świdwin, Malbork en Mińsk Mazowiecki. Het 1.SLT is onstaan uit de 3 Brandenburg Fighter Division uit de begintijd van de koude Oorlog.

Ga Naar Rapportage


De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 4

Het 2 Tactical Air Wing; Minsk-Mazowiecki, 21 augustus 2015

Het 2. Tactical Air Wing is de modernste wing van de Poolse Lucht- macht. De eenheden bij deze wing zijn uitgerust met de Lockheed F-16 Fighting Falcon. Net als het 1. Tactical Air Wing is ook het 2. Tactical Air Wing in staat om zowel in de offensieve rol als de luchtverdedigingsrol te opereren met behulp van de F-16. Het 2.SLT werd opgericht op 24 oktober 1997. Deze wing werd opgericht tijdens een van de Poolse hervormingen naar de nieuwe NATO wing en squadron structuur die in Polen tegenwoordig wordt gehanteerd.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 5

Vliegtuigen van het 3 Tactical Airlift Wing; Radom, 22 augustus 2015

De transportvliegtuigen van het 3. Tactical Airlift Wing zijn verantwoor- delijk voor de logistieke verbindingen via de lucht. De Amerikaanse C-130 Hercules is het werkpaard van de Poolse Luchtmacht. Naast de Hercules wordt de CASA C-295 ingezet als tactisch transportvliegtuig en de PZL M28 als licht transportvliegtuig. Het hoofdkwartier van deze tak van de Poolse Luchtmacht is gebaseerd op Powidz in het midden van Polen. De belangrijkste taak van het 3.SLTr is het leveren van transportcapaciteiten voor de overige Poolse Luchtmacht onderdelen.

Ga Naar Rapportage


De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 6

Helikopters van het 3 Tactical Airlift Wing; Deblin, 23 augustus 2015

Naast de transportvliegtuigen zijn er bij het 3. Tactical Airlift Wing ook diverse transporthelikopters in gebruik. Er wordt een deel van de helikoptervloot van de Poolse Luchtmacht ingezet voor VIP vervoer in Warschau. Op een aantal vliegvelden in Polen staan Search And Rescue (SAR) groepen gestationeerd. In totaal zijn er drie SAR groepen die verspreid staan door Polen. Tot slot worden helikopters ook gebruikt voor de inzet van de Poolse Special Forces en werden vanaf 24 mei 2007 opgericht als vierde krijgsmachtdeel van Polen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 7

Het 4 Flying Training Wing; Radom, 22 augustus 2015

De Poolse vliegschool, wordt in Polen aangeduid als het 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego im. gen. bryg. pil. Witolda Urbanowicza (4.SLSz) (4 Wing Aviation School). Deze training wing is voor de opleiding van alle vliegers van de Poolse Luchtmacht verantwoordelijk. De wing is gestationeerd op de vliegvelden Deblin en Radom. Op deze twee vliegvelden staan alle trainingsvliegtuigen gestationeerd. De vlieger- opleiding die bestaat uit een initieel deel en een geavanceerd deel werd in zijn huidige vorm op 14 oktober 2008 opgericht op Deblin.

Ga Naar Rapportage


De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 8

1 Luchtbrigade van de Landmacht; Deblin, 23 augustus 2015

Naast de Poolse Luchtmacht, heeft ook de Poolse Landmacht een vliegende afdeling. Dit krijgsmachtdeel bestaat uitsluitend uit helikop- ters en is volledig geïntegreerd in de Poolse Landmacht. Het 1 Brygada Lotnictwa Wojsk Ladowych (1 Army Aviation Brigade) heeft de offensieve rol bij de Poolse Landmacht. De geschiedenis van het Poolse Army Aviation gaat terug tot het begin van de jaren 1960. In deze periode zag men in heel Europa zowel aan de NATO kant als aan de Sovjet kant veel moderne helikoptereenheden ontstaan.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 9

25 Cavaleriebrigade van de Landmacht; Deblin, 23 augustus 2015

Het 25 Brygada Kawalerii Powietrznej (25.BKPow) is de luchtmobiele brigade van de Poolse Landmacht. De brigade is opgebouwd uit een tweetal helikopter eenheden die met de Mi-8/17 “Hip” en de W-3 Sokol vliegen. Daarnaast heeft de caveleriebrigade ook een tweetal cavale- rie bataljons in zijn organisatie structuur zitten. De brigade werd opgericht op 15 juni 1994 als de 25 Mazowiecka Cavalry Brigade van de Poolse Landmacht en eert de tradities van de Mazowsze Cavalerie Brigade uit de Poolse Tweede Republiek in de Eerste Wereldoorlog.

Ga Naar Rapportage


De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 10

De Poolse Naval Aviation Brigade; Radom, 22 augustus 2015

De Poolse Marine wordt aangeduid als de Marynarka Wojenna (MW) en is een van de vier krijgsmachtdelen van de Poolse strijdkrachten naast de Landmacht, Luchtmacht en Special Forces. De Poolse Marine is in staat om de Poolse maritieme gebieden te verdedigen. Het verdedigen en bewaken van de kustlijn is hier een belangrijk onderdeel van. Naast de schepen heeft de Poolse Marine ook een vloot met vliegtuigen en helikopters. Deze marine toestellen staan op de vliegvelden van Gdynia, Siemerowice en Darlowo in het noorden.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Roemeense Luchtmacht, deel 1

De Roemeense Luchtmacht; Bucuresti, 18 september 2015

De Roemeense luchtmacht heeft een lange geschiedenis met als hoogtepunt de Koude Oorlog. Tegenwoordig is de Roemeense lucht- macht een moderne Europese luchtmacht die opereert in een internationaal verband. Sinds 2004 is het land lid van de NATO waar- voor het een lange weg heeft moeten afleggen sinds 1990. De Roemeense Luchtmacht, welke in het Roemeens wordt aangeduid als de Forţele Aeriene Române, is de luchtmachttak van de Roemeense strijdkrachten en is een luchtmacht waarin fors is geïnvesteerd.

Ga Naar Rapportage


De Roemeense Luchtmacht, deel 2

Roemenië in de Koude Oorlog; Bucuresti, 18 september 2015

Tijdens de Koude Oorlog was Roemenië een van de lidstaten van het Warschau Pact. Deze militaire organisatie was de tegenhanger van de Westerse NATO en bestond uit de Oost-Europese landen. Deze periode waren de hoogtijdagen voor de luchtmacht waarin er veel type vliegtuigen in actieve dienst waren. Tijdens de Koude-Oorlog zou er veel veranderen in de structuur van de Roemeense luchtmacht. De gehele organisatie van de luchtmacht werd ingericht volgens de nieuwe regiment/divisie organisatie structuur van de Sovjet-Unie.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Roemeense Luchtmacht, deel 3

De Initiële Vliegeropleiding; Boboc, 16 september 2015

De Initiële vliegeropleiding van de Roemeense luchtmacht vindt plaats op Boboc. Op deze vliegbasis ondergaan zowel de helikopterpiloten als de jachtvliegers hun initiële vliegeropleiding. Voor de training van de nieuwe vliegers wordt er gebruik gemaakt van de IAK-52, de IAR-316 Allouette III en de IAR-99 Soim. De vliegschool is genaamd naar Aurel Valicu. Deze man was een vliegtuigconstructeur en pionier in de tijd dat de luchtvaart nog in de kinderschoenen stond en daarom werd zijn naam eervol gekoppeld aan de Roemeense vliegschool.

Ga Naar Rapportage


De Roemeense Luchtmacht, deel 4

De Gevorderde Vliegeropleiding; Bacau, 15 september 2015

Nadat de vliegers hun initiële vliegeropleiding op Boboc hebben voltooid, zullen ze naar Bacau gaan voor de gevorderde operationele vliegeropleiding. De helikopterpiloten zullen hier leren vliegen op de IAR-330 Puma. De gevechtspiloten leren tactisch vliegen met de IAR-99 en later de MiG-21 bij de operationele eenheden. Bacau werd opgericht op 17 juni 1920 met het doel om de vliegopleiding te verbeteren. Pas vanaf 1968 zou de rol van de vliegbasis zich op de gevorderde vliegertraining gaan richten van de MiG-21 vliegers.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Roemeense Luchtmacht, deel 5

De LanceR A en B Varianten; Campia-Turzii, 14 september 2015

Nadat Roemenië in het begin van de jaren 90 zijn ogen op het westen richtte, werd er besloten om de bestaande miG-21 vloot drastisch te moderniseren. De LanceR A was de eerste geüpdatete variant die in gebruik werd genomen voor de offensieve taken. De tweezits LanceR B wordt ingezet voor de training op de MiG-21. Het idee om de MiG-21 te updaten ontstond aan het begin van de jaren 90 toen Roemenië na de val van de Sovjet Unie duidelijk zijn focus op het Westen richtte. Het land wilde op een hele korte termijn toetreden tot de NATO.

Ga Naar Rapportage


De Roemeense Luchtmacht, deel 6

De LanceR C Eenheden; Mikhail-Kogelnichanu, 17 september 2015

De MiG-21 LanceR C is de belangrijkste variant van de LanceR. Dit toestel wordt voor de luchtverdediging van Roemenië gebruikt. Naast de luchtverdedigingstaak is de LanceR C ook in staat om lucht-grondwapens te dragen. Het camouflagepatroon van de LanceR C is opgebouwd uit drie kleuren grijs. De onderkant van de LanceR C is net als die van de andere varianten lichtblauw. Er zijn twee vliegvelden waar de LanceR C staat gestationeerd, namelijk Campia Turzii, Borcea-Fetisti en de enige reserve basis is Mikhail Kogalniceanu.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Roemeense Luchtmacht, deel 7

Opereren in NATO Verband; Campia-Turzii, 14 september 2015

Sinds de toetreding tot de NATO in 2004 is er veel veranderd voor Roemenië. Het land heeft in de jaren ervoor een uitgebreide voorbe- reiding gehad. De Roemen hebben deelgenomen aan de Baltic Air Policing in 2007. Sinds de onrust met Rusland in 2014, staan er ook permanent USAF detachementen op Campia Turzii. Een van deze detachementen stond van 6 juli tot en met 30 september 2015, was het detachement van de Oregon en Florida ANG en namen met in totaal 12 F-15C Eagles deel aan de oefening Dacian Eagle 2015.

Ga Naar Rapportage


De Roemeense Luchtmacht, deel 8

De Roemeense Helikoptereenheden; Bacau, 15 september 2015

Op elke Roemeense vliegbasis staat een eenheid gestationeerd die met de IAR-330 Socat vliegt. Deze helikopter is een gemoderniseerde variant van de IAR-330L Puma. Ook staan er vaak SAR en transport- helikopters op deze vliegvelden van het type IAR-330L. Ondanks dat Roemenië tijdens de Koude Oorlog een Warschau Pact lidstaat was, wilde het land daarnaast ook onafhankelijk blijven van de Sovjet invloeden. In plaats van het kopen van populaire Russische toestellen, koos men ervoor om onder licentie westerse helikopters te bouwen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Roemeense Luchtmacht, deel 9

De Roemeense Transportvloot; Bucuresti-Otopeni, 18 september 2015

De Roemeense vliegbasis Otopeni is de thuisbasis van de transport- vloot. Het grote werkpaard van deze vloot is de C-130 Hercules. Naast de Hercules beschikt de Roemeense luchtmacht ook over de C-27 Spartan. Deze tactische transportvliegtuigen nemen tegenwoordig het merendeel van de transporttaken op zich. In 1996 werd de naam van de eenheid veranderd in de Baza 90 Transport Aerian “Comandor Aviator Gheorghe Banciulescu”. De transportvloot bestaat uit een eenheid met transportvliegtuigen en een met IAR-330 helikopters.

Ga Naar Rapportage


De Roemeense Luchtmacht, deel 10

Voorbereiding op de F-16; Mikhail-Kogelnichanu, 17 september 2015

Vanaf 2007 is men in Roemenië gestart met een project dat moet kijken naar de vervanger van de MiG-21 LanceR C. De LanceR is ondertussen een toestel dat op leeftijd is en de airframes beginnen slijtage te vertonen. Sinds Roemenië lid geworden is van de NATO, zijn er veel dingen veranderd in het land. De grootste verandering bij de luchtmacht wordt de aanschaf van de Amerikaanse F-16 Fighting Falcon. Roemenië heeft twaalf F-16’s gekocht van de Portugezen. De nieuwe F-16’s zullen uiteindelijk in 2016 in dienst worden genomen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Wrecks and Relics in Spanje en Frankrijk

Een tour door de Pyreneeën; Spanje, 20 – 26 september 2015

Tijdens een vakantie in Spanje en Frankrijk in september 2015, werden de nodige Wrecks en Relics gefotografeerd. Het eerste toestel dat op de foto werd gezet, was een ex Russische luchtmacht MiG-15. In Frankrijk werden een aantal CM170 Fouga Magister trainings- vliegtuigen op de foto gezet. In Spanje werden er een aantal Tsjech- ische en Hongaarse MiG’s aangetroffen op een veld. Op het vliegveld Reus bij Barcelona, stond een T-33 van de Spaanse Luchtmacht preserved. Ook langs de kustlijn stonden nog een aantal vliegtuigen.

Ga Naar Rapportage


3 Régiment d'Hélicoptères de Combat

Helikopters van het Nachtsquadron; Etain-Rouvres, 19 oktober 2015

Op maandag 19 oktober werd het 3 Régiment d'Hélicoptères de Combat (3RHC) op de Franse ALAT basis Etain-Rouvres bezocht. Deze vliegbasis ligt in het noordoosten van Frankrijk tegen Luxemburg aan. Op Etain staan bij het 3RHC diverse gazelle en Puma eenheden gestationeerd. Het 3RHC wordt in Frankrijk ook wel aangeduid als het nachtsquadron van de Franse ALAT. Helaas werd er tijdens het bezoek aan Etain niet gevlogen door het slechte weer. Wel werd er een Puma van de AdlA gefotografeerd tijdens het vertrek.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Gilze-Rijen Runway 28, 2015

Foto’s gemaakt bij de startbaan van Gilze-Rijen in 2015

Ook dit jaar weer, werd Gilze-Rijen de nodige keren bezocht. Het jaar startte met een bezoek aan het veld toen er een NATO C-17 uit Papa op Gilze-Rijen stond. Deze C-17 kwam een aantal helikopters van het DHC omwisselen voor de uitzending in Mali. Aan het einde van juni kwamen er in een korte periode maar liefst vier Belgische Alpha-jets binnen voor een nachtstop. Het was erg lang geleden dat deze toestellen Gilze-Rijen bezocht hadden. Het jaar op Gilze-Rijen werd afgesloten met een bezoek van twee Britse Sea-Kings in december.

Ga Naar Rapportage


Militaire Movements op Eindhoven

Foto's gemaakt op vliegbasis Eindhoven in 2015

Ook in 2015 werd vliegbasis Eindhoven de nodige keren bezocht. Eindhoven is in Nederland de basis met verreweg de meeste militaire bezoekers. Aan het begin van april stond er op Eindhoven een Colombiaanse DHC-6 die net was gespoten in de kleuren van de nationale narcotica politie. Aan het einde van juni wisten maar liefst drie Franse Alpha-jets Eindhoven te vinden voor een overnachting. Ook deze vliegtuigen leverden erg leuke foto’s op. Het jaar werd afge- sloten door een bezoek van een van de NATO C-17’s in december.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage



Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden