Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2009

Het jaar 2009 was een van mijn meest productieve jaren tot nu toe. Met maar liefst 23 trips naar verschillende locaties in West Europa. Mijn langste reis was naar het Verenigd Koninkrijk waar ik ruim anderhalve week heb rondgetrokken. Tijdens deze trip werd ook de Salisbury Plain bezocht. Dit grote oefenterrein stond al lang op mijn lijst en nu had ik eindelijk de kans om het te bezoeken. De resultaten van dit experimentele bezoek zijn verbluffend. De variatie tijdens de verschillende trips was erg groot. Zo heb ik op Saint-Dizier in Frankrijk zitten fotograferen onder een paraplu, want het viel met bakken uit de lucht. Al met al was 2009 een geweldig jaar.


Ga Naar Rapportage

Franse Alpha-Jets op vliegbasis Volkel

Een Werkdag Als Alle Andere; Volkel, 24 februari 2009

Op dinsdag 24 februari ben ik gewoon op goed geluk naar vliegbasis Volkel gereden om daar de F-16's van de Koninklijke Luchtmacht te fotograferen. Vliegbasis Volkel is samen met de Friese vliegbasis Leeuwarden het thuishonk van de Nederlandse F-16 vloot. Het Brabantse Volkel is samen met het Friese Leeuwarden een van de twee MOB's (Main Operating Base) van de Luchtmacht. De basis biedt onderdak aan maar liefst drie van de vijf F-16 squadrons welke in Nederland op dit moment gestationeerd zijn.

Ga Naar Rapportage


Laag en Hard over de Baan op de TLP

The Tactical Leadership Program 2009/2; Florennes, 17 maart 2009

Op dinsdag 17 maart was het weer zover om een TLP op de Zuid Belgische vliegbasis Florennes bij te wonen. Op TLP 2009/2 waren zeven verschillende landen vertegenwoordigd waaronder Polen en Griekenland. Het beloofde dus weer een mooie dag te worden met een grote diversiteit aan vliegbewegingen. De TLP is een training voor jachtvliegers die elk jaar zes maal wordt gehouden op de Belgische vliegbasis Florennes. Door de centrale ligging van Florennes, kunnen er TLP meerdere sorties gevlogen worden.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De F-16 Solo Display Presentatie

De Nieuwe Nederlandse Leeuw Onthuld; Volkel, 2 april 2009

Op 2 april 2009 mocht ik aanwezig zijn bij de presentatie van het de nieuwe F-16 voor het F-16 Solo Display team van de Koninklijke Luchtmacht op vliegbasis Volkel. De J-015 is verkozen om het nieuwe kleurenschema van de Koninklijke Luchtmacht te dragen tijdens de komende vliegshows. Het team bestaat ook dit jaar weer uit een display vlieger Kapitein Ralph "Sheik" Aarts, twee coaches, zeven technische specialisten en drie adviseurs. Het F-16 Solo Display team is dit jaar gebaseerd op vliegbasis Volkel.

Ga Naar Rapportage


Gilze-Rijen, Runway 28

Vliegbasis Gilze-Rijen in 2009; Gilze-Rijen 2009

Het jaar 2009 was een actief jaar voor mij op mijn thuisbasis Gilze-Rijen. Ik heb er vele uren gestaan langs de baan en heb er dan ook een aantal spectaculaire foto’s kunnen maken. Het begon al heel erg goed in januari toen ik tijdens de ochtendschemering een Apache voor mijn lens kreeg. Deze helikopter kwam er zo goed uit in dit winterse landschap dat het een van mijn beste foto's ooit werd. Verder kwamen er dit jaar een aantal Franse Alpha-Jets langs die regelmatig bleven overnachten. Ook de Italiaanse F-16's waren een verrassing.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Internationale Oefening Frisian Flag

Twee Weken op Oorlogspad met de KLu; Leeuwarden, 21 april 2009

Van dinsdag 14 april tot en met vrijdag 24 april vond de jaarlijks terugkerende oefening Frisian Flag 2009 plaats op vliegbasis Leeuwarden. Gedurende twee weken worden de Nederlandse F-16 vliegers tijdens een oefening op eigen bodem getraind in allerlei mogelijke en realistische conflictscenario's. Tijdens Frisian Flag 2009 participeert naast de Nederlandse luchtmacht ook de Amerikaanse luchtmacht met een aantal F-15's vanaf vliegbasis Leeuwarden. Deze F-15's zijn afkomstig van Lakenheath.

Ga Naar Rapportage


Le Tour de Belgique Deel 1

De Elementaire Vliegeropleiding; Beauvechain, 30 april 2009

Op donderdag 30 april 2009 was ik te gast op de Belgische trainingsbasis Beauvechain in het midden van Belgie. Grenzend aan Vlaams-Brabant en Limburg is de 1e Wing de 2e grootste werkgever in Waals-Brabant. De 1e Wing telt drie eenheden: het 5e en het 9e smaldeel, beiden uitgerust met Marchetti en het 11e smaldeel uitgerust met de Alpha-Jet. Het was zeer de moeite waard om Beauvechain te bezoeken, want het heeft me een mooie serie foto's opgeleverd van een stukje luchtmacht dat wel eens vergeten wordt.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Le Tour de Belgique Deel 2

De Belgische Transportvloot; Melsbroek-Brussel, 30 april 2009

Nadat we in de ochtend op Beauvechain een bezoek hadden gehad, hadden we in de middag een bezoek op Melsbroek. Op deze basis is de Belgische transportvloot van het 15e Wing gelegerd en tevens is hier ook de helikoptervloot van de Belgische federale politie te vinden. Het 15e Wing is verantwoordelijk voor de luchtmobiliteit binnen het Belgische luchtcomponent. Mobiliteit en flexibiliteit zijn de twee basisvereisten in de gebieden waar de Belgen actief zijn, hierbij neemt het tactisch luchttransport een sleutelpositie in.

Ga Naar Rapportage


Bombarderen op de Cornfield Range

Oefenen met Live Wapens; Vliehors Range, 14 mei 2009

De Vliehors is een uitgestrekt natuurgebied op het Nederlandse Waddeneiland Vlieland. De Vliehors is een verbreed strand van ongeveer 24 vierkante kilometer dat voor een groot deel in gebruik is als militair oefenterrein van de Koninklijke Luchtmacht en wordt gebruikt voor bombardementen met straaljagers. De Vliehors Range is zandplaat die is gelegen op de westelijke helft van het Waddeneiland. De operationele benaming van de Vliehors is Cornfield Range. De Cornfield range wordt gebruikt door de F-16’s van de luchtmacht.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Afscheid van de TLP, De Laatste Ronde

The Tactical Leadership Program; Florennes, 19 mei 2009

Op dinsdag 19 mei ben ik voor de laatste keer naar het zuid Belgische Florennes gegaan om daar de laatste TLP op Florennes bij ter wonen. De TLP gaat na deze gelegenheid verhuizen van het Belgische Florennes naar het Spaanse Albacete. Het beloofde dus een speciale TLP te worden deze keer omdat het voor mij waarschijnlijk de laatste is die ik voorlopig bezoek. Aan alle mooie dingen komt helaas een einde en zo ook aan de TLP op Florennes. Ik kan dan ook gegarandeerd zeggen dat ik deze oefening ga missen.

Ga Naar Rapportage


De Slopes op Gilze-Rijen

Vliegbasis Gilze-Rijen in 2009; Gilze-Rijen, 2009

In 2009 heb ik de slopes ondekt op Gilze-Rijen. Nadat de helikopters van Soesterberg waren verhuisd van Soesterberg naar Gilze-Rijen, werd dit veld steeds actiever. De slopes worden elke dag een tot twee keer en soms vaker gebruikt door vooral de Chinooks en de Cougars van 298 en 300 Squadron. De slopes zijn twee heuvels aan de zuidkant van de basis naast de snelweg waar deze helikopters oefen- landingen maken op ongelijk terrein. Op deze lokatie sta je heel de dag goed met de zon in de rug op een afstand vanaf vijftig meter.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

BA705, Een Franse Meeting National

Airpower op de Franse Manier; Tours-St Symphorien, 14 juni 2009

Op zondag 14 juni vond er op de Franse vliegbasis Tours-St Symphorien weer een Meeting National plaats. Dit is een vliegshow waarbij de Franse luchtmacht aan het grote publiek laat zien wat ze allemaal in huis hebben. Denk hierbij aan wat hun taken nationaal en internationaal betekenen voor de Franse samenleving. Het Franse Tours is tegenwoordig de thuisbasis van een groot deel van de Franse Alpha-Jet vloot, de andere helft van de vloot staat op Cazeaux. Er zijn 176 Alpha-Jets gebouwd voor de Franse luchtmacht

Ga Naar Rapportage


Water en Stoom op de Startbaan

De Franse Luchtmacht Rafale; St-Dizier Robinson, 15 juni 2009

Op maandag 15 juni was ik te gast op de Franse vliegbasis St-Dizier. Deze basis is de thuishaven van de Franse Dassault Rafale. Op deze voormalige Jaguar basis staan op dit moment ruim 35 Rafales gebaseerd en dit aantal zal in de toekomst nog verdubbelen aangezien pas een van de twee eenheden is uitgerust met de Rafale. Het is de bedoeling dat er 36 Rafale B's en 82 Rafale C's gebouwd worden, maar dit bouwproces loopt nog op dit moment. Deze toestellen zullen allemaal op St-Dizier gestationeerd worden.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Luchtmacht Open Dagen 2009

De Jaarlijkse Vliegshow van de KLu; Volkel, 18 & 19 juni 2009

Op donderdag 18 en vrijdag 19 juni, was ik bij de open dagen van de Koninklijke Luchtmacht op Vliegbasis Volkel. Tijdens de Luchtmacht- dagen krijgt de bezoeker een overzicht van het materieel, de taken en werkwijze van de luchtmacht in het verleden, het heden en de toekomst. De deelnemers aan de vliegshow komen uit zowel binnen- en buitenland en vullen een interessant dagprogramma. Zo zijn ondermeer demonstraties te zien van Patrouille de France, de Red Arrows, de Turkish Stars en Patrulla Aguila.

Ga Naar Rapportage


Het Jagdbombergeschwader 32

Duitse Elektronische Oorlogsvoering; Lechfeld, 25 juni 2009

Op donderdag 25 juni was ik te gast op de Zuid Duitse vliegbasis Lechfeld. Deze basis geeft onderdak aan Jagdbombergeschwader 32 van de Duitse luchtmacht en is uitgerust met de Tornado ECR. Er staan op dit moment ongeveer 36 Tornado's van dit type op deze Duitse basis. De tornado ECR is een variant van de Tornado IDS en is speciaal ontwikkeld voor zogenaamde SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) missies. Het toestel was uitgerust met een ELS (Emitter Locator System) voor het opsporen van radarinstallaties.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Zeltweg Airpower 2009

De Oostenrijkse Internationale Vliegshow; Zeltweg, 26 juni 2009

Gedurende twee dagen was de Oostenrijkse vliegbasis Zeltweg de locatie voor de Airpower 2009 manifestatie. Met als hoogtepunten de eerste Oostenrijkse Eurofighter en vliegdemo's van deelnemers uit ruim 19 landen, was dit een geweldig vliegspektakel waarvan ik blij was dat ik erbij mocht zijn. Het hoofddoel van de Airpower 2009 op Zeltweg was het laten zien wat de Oostenrijkse luchtmacht allemaal doet in het dagelijkse leven. Hierbij werden dan ook verschillenden demo's getoond van al het Oostenrijkse vliegend materieel.

Ga Naar Rapportage


United Kingdom Tour 2009 Deel Een

De Joint Harrier Force Eenheden; RAF Cottesmore, 13 juli 2009

De reis door Engeland van dit jaar zou voor mij beginnen op RAF Cottesmore wat het thuisfront is voor het gros van de Britse Harrier vloot. De Harriers die op deze basis staan maken deel uit van de Joint Force Harrier eenheden (JFH) en worden gebruikt door zowel de RAF als de Royal Navy. RAF Cottesmore is samen met RAF Wittering het thuisfront van de Harrier vloot van Groot Britanie en ligt in de provincie Rutland. De Harrier is een gevechtsvliegtuig met volledige Vertical Short Take Off and Landing eigenschappen (VSTOL).

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

United Kingdom Tour 2009 Deel Twee

De Thuisbasis van de Britse Typhoon; RAF Coningsby, 14 juli 2009

Op dinsdag 14 juli stond een bezoek aan RAF Coningsby op het programma. Dit veld is de thuishaven van de Britse Typhoon vloot en de Battle of Britain Memorial Flight. Op deze basis staan vier squadrons met Typhoons gebaseerd en een test eenheid welke een aantal Tornado's en Harriers gebruikt. Naast al deze operationele eenheden is Coningsby ook de thuishaven van de Battle of Britain Memorial Flight. Deze groep klassieke vliegtuigen gaan elke jaar vele shows en herdenkingen af om de periode WOII in leven te houden.

Ga Naar Rapportage


United Kingdom Tour 2009 Deel Drie

Het 48ste Fighter Wing USAFE; RAF Lakenheath, 15 juli 2009

Na twee dagen op RAF Cottesmore en RAF Coningsby, was het vandaag RAF Lakenheath dat bezocht zou worden. Lakenheath is de thuisbasis van het 48th Fighter Wing van de United States Air Force Europe (USAFE) en is uitgerust met drie F-15 eenheden waarvan er twee met de Stirke Eagle vliegen. Alle F-15's en HH-60's van deze Wing zijn te herkennen aan de staartcode LN. De naam van deze eenheid is: "The Statue of Liberty Wing" en heeft daarom in het wing embleem een afbeelding staan van het vrijheidsbeeld.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

United Kingdom Tour 2009 Deel Vier

Thuishonk van de Britse Chinook; RAF Odiham, 16 juli 2009

Na drie succesvolle dagen stond vandaag een bezoek aan RAF Odiham op het programma. Op deze basis staan maar liefst drie squadrons welke allen met de Chinook vliegen. Op Odiham zouden we gedurende de middag een basisbezoek hebben met als doel het fotograferen van de Chinook. De Boeing Chinook is een tandem helikopter welke wordt gebruikt door de RAF voor het vervoeren van zware lasten. Het tandem principe houdt in dat de helikopter twee hoofdrotors heeft die in een tegengestelde richting draaien.

Ga Naar Rapportage


United Kingdom Tour 2009 Deel Vijf

The Royal International Air Tattoo; RAF Fairford, 19 july 2009

Na twee dagen in Nederland te zijn geweest, was ik op zondag 19 juli weer terug op Engelse bodem om daar naar de RIAT te gaan op RAF Fairford. De RIAT is de jaarlijks terugkerende grootste militaire vliegshow ter wereld en het beloofde dan ook dit jaar weer een goede show te worden. Het thema van de RIAT 2009 is dit jaar het 100 jarige bestaan van de Royal Navy Fleet Air Arm (FAA) ofwel de luchtvaarttak van de Britse marine. In die 100 jaar zijn er adembenemende ontwikkelingen gedaan binnen de luchtvaart en ook de marine.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

United Kingdom Tour 2009 Deel Zes

Grootschalige Oefening Herrick11; Salisbury Plain, 20 juli 2009

Op maandag 20 juli stond voor mij de Oefening Herrick11 op het programma. Deze oefening werd gehouden van 13 t/m 24 juli 2009 en vond plaats op de Salisbury Plain. Deze locatie is het grootste laagvlieg gebied voor helikopters in Groot Britanie en is ongeveer tien mijl hoog en vijfentwintig mijl breed. Op het moment van mijn bezoek aan dit gebied, was hier de oefening Herrick11 aan de gang welke is bedoeld voor de 11e luchtmobiele brigade ter voorbereiding op een uitzending naar Afghanistan.

Ga Naar Rapportage


United Kingdom Tour 2009 Deel Zeven

Fly Navy met de Fleet Air Arm; RNAS Culdrose, 21 juli 2009

Als afsluiter van mijn tot nu toe zeer succesvolle trip in Engeland stond vandaag een basis bezoek op RNAS Culdrose in het meest zuidwestelijke puntje van Engeland op de lijst. Culdrose is de thuisbasis van de Merlin en Sea King vloot van de Royal Navy, ook vind je hier de Jetstreams en de Hawks van de FRADU terug. OP RNAS Predannack wordt het personeel van de brandweer opgeleid met betrekking tot calamiteiten met vliegtuigen en helikopters van de marine. Op dit veld staan geen actieve eenheden.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Nederlandse Helikopter Eenheden

Het Defensie Helikopter Commando; Gilze-Rijen, 27 augustus 2009

Op donderdag 27 augustus was ik te gast op vliegbasis Gilze-Rijen in het zuiden van Nederland. Gilze-Rijen is het thuisfront voor het gros van de helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC). Op deze basis staan drie operationele squadrons welke met de Apache, Chinook, Cougar en Allouette III vliegen. De DHC is ontstaan uit een fusie tussen vliegbasis Gilze-Rijen en Soesterberg waarbij Soesterberg is opgeheven, Marine Vliegkamp De Kooy in Den Helder en de SAR vlucht op vliegbasis Leeuwarden.

Ga Naar Rapportage


Die Deutschen Heeresflieger

De Duitse Helikopter Opleiding; Celle 2 september 2009

Op woensdag 2 september was ik te gast op de Duitse basis Celle in Noord Duitsland. Celle ligt op ongeveer 4,5 kilometer ten zuidwesten van de stad Celle en 30 kilometer ten noordoosten van Hannover. Organisatorisch is de luchtmachtbasis gescheiden in een kazerne en de vliegbasis. Celle wordt gebruikt als een opleidingsbasis voor aspirant helikopter piloten bij de Duitse leger Luchtvaart School. De opleiding (Heeresfliegerausbildungszentrum) bevat helikopters van het type Bell UH-1D en Bolkow Bo-105.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Gebied Laagvliegen 5

Helikopters op de Oirschotse Heide; Oirschotse heide, 2009

De Oirschotse Heide is er altijd al geweest als trainingsgebied voor de Nederlandse helikoptervloot. Eind 2008 zijn de activiteiten in dit gebied meer dan verdubbeld doordat de helikopters van het Defensie Helikopter Commando nu allemaal op Gilze-Rijen staan. In 2009 ben ik voor het eerst naar dit gebied geweest om in eerste instantie wat te experimenteren met fotografie buiten de grenzen van de vliegbasis. Niet zonder succes, want fotografie op deze heide is bijzonder specta- culair. De helikopters landen in losse zand wat actiefoto's opleverd.

Ga Naar Rapportage


The NATO Tiger Meet 2009

De NATO Tijgers, Altijd Paraat; Kleine-Brogel, 18 september 2009

Vanaf 14 tot en met 25 september vond er op de Belgische basis Kleine-Brogel de NATO Tiger Meet plaats. Bij deze oefening wordt altijd een spottersdag gehouden waar ik deze keer ook bij kon zijn. Aan de oefening doen allerlei eenheden van alle NAVO landen mee die een tijger of katachtige in hun embleem hebben staan. De NATO Tiger Meet is een jaarlijkse operationele oefening die en wordt dit jaar gehouden op de vliegbasis Kleine-Brogel in Belgie. De oefening wordt georganiseerd door de NATO Tiger Association.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Gebied Laagvliegen Vijf

Integratie Oefening Phoenix Challenge; Oirschot, 2 september 2009

In de week van 20 oktober 2009 vond de oefening Phoenix Challenge plaats op verschillende locaties in Nederland. Ik zou deze oefening bijwonen op de Oirschotse Heide welke officieel wordt aangeduid als Gebied Laagvliegen 5 (GLV5). Dit gebied wordt gebruikt als landing zone achter de frontlinie gedurende de oefening. De Oirschotse Heide wordt gebruikt als logistiek centrum. De helikopters van de luchtmacht zullen hier verschillende sling loads en troepenmachten oppikken en afzetten in het kader van de oefening.

Ga Naar Rapportage


Hawkeye Challenge

Integratie-oefening Hawkeye Challenge; Axel, 8 december 2009

Op dinsdag 8 december 2009, oefenen de helikopters van het DHC op het Zeeuwse vliegveld van Axel. Ik was aanwezig bij deze oefening die de naam Hawkeye Challenge draagt. De Apache die deelnamen aan de oefening bleven op grote hoogte hangen. Ik kreeg dus alleen de Chinooks voor de lens. Door de omstandigheden leverde mij dit een aantal prachtige foto’s op van de Chinooks die op de grasstrip landden. Het grootste deel van de oefening vond plaats in de avond- uren. Dit leverde mij de mogelijkheid om in het donker te fotograferen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage



Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden