|
|
|
|
Internationale Oefening Frisian Flag; Leeuwarden, 21 april 2009
Twee Weken op Oorlogspad met de KLu; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Van dinsdag 14 april tot en met vrijdag 24 april vond de jaarlijks terugkerende oefening Frisian
Flag 2009 plaats op vliegbasis Leeuwarden. Gedurende twee weken worden de Nederlandse F-16
vliegers tijdens een oefening op eigen bodem getraind in allerlei mogelijke en realistische
conflictscenario's.
Tijdens Frisian Flag 2009 participeert naast de Nederlandse luchtmacht ook de Amerikaanse
luchtmacht met een aantal F-15's vanaf vliegbasis Leeuwarden. Deze F-15's zijn afkomstig van de
Amerikaanse Luchtmachtbasis Lakenheath in Oost Engeland. In deze periode van twee weken, worden
de F-16 vliegers getraind voor zowel luchtverdediging en het geven van luchtsteun aan
grondtroepen in een realistisch scenario. Het hoofddoel van de oefening is het verdedigen van het
luchtruim. De luchtverdedigingmissies worden gevlogen op grote hoogte boven de Noordzee. Tijdens
dit soort missies worden er ook verschillende tactieken gebruikt zoals dogfights en
onderscheppingen onder controle van AWACS. Het E-3 AWACS vliegtuig die dit coordineert zal vanaf
zijn eigen basis in Geilenkirchen in Duitsland vliegen en de F-16's naar hun te onderscheppen
doelen leiden. De Amerikaanse F-15's doen mee aan de oefening als tegenstanders van de te trainen
Nederlandse bemanningen. De Amerikaanse F-15 is als luchtoverwichtsjager dus een geduchte
tegenstander van de Nederlandse F-16. Vooral de deelnemende F-16's van vliegbasis Leeuwarden zijn
gespecialiseerd in dit soort missies.
Het andere grote doel van deze oefening is het aanvallen van gronddoelen om zo steun te leveren
aan grondtroepen van de Koninklijke Landmacht en de Koninklijke Marine. Voor dit deel van de
oefening wordt er gebruik gemaakt van de Vliehors Range op Vlieland, een oefengebied in de
Marnewaard en een gebied bij Zurich in West Friesland. Tijdens deze missies wordt er gebruik
gemaakt van Forward Air Controllers (FAC). Dit zijn speciale eenheden van de landmacht of de
marine die gespecialiseerd zijn in het aanstralen van doelen met laserapparatuur. Op deze manier
kan de F-16 vlieger zien waar het aan te vallen doel zich bevindt op de grond. De communicatie
tussen de vliegers en de grondtroepen speelt hierbij een vitale rol om in een
|
|
|
|
|
|
|
werkelijke situatie onnodige burger slachtoffers bij een dergelijke aanval te voorkomen. Belangrijk hierbij is dus
het goed identificeren van het doel en dit doorspelen aan de betrokken F-16 vliegers. Om de
oefening nog moeilijker en realistischer te maken voor de vliegers is er dit jaar voor het eerst
een eenheid van de Groep Geleide Wapens (GGW) van vliegbasis De Peel aanwezig. Zij zullen met
een Patriot installatie het luchtruim van de Vliehors Range verdedigen. Alvorens de geplande
doelen uit te schakelen, zullen de F-16's dus eerst deze luchtafweerbat- terijen moeten
uitschakelen. Hierbij lopen zij zelf het risico om neergehaald te worden, dus deze operatie dient
met voorzichtigheid en precisie te worden uitgevoerd. Het grondscenario van de oefening is vooral
belangrijk voor de deelnemende F-16's van vliegbasis Volkel.
Het weer was mooi toen ik arriveerde in de vroege ochtend op vliegbasis Leeuwarden. Een strak
blauwe lucht op deze lentedag trof ik aan. Ik was rond de klok van neger uur ter plaatse op het
spotterheuveltje aan de Bitgummerdijk bij de Marsum kant van de basis. Er werd met een
noordoostelijk wind vandaag dus via de baan 06 gevlogen. Ik was precies op tijd want nog geen
vijftien minuten nadat ik ter plaatse was, werden de eerste F-16 motoren voor de oefening gestart.
Het zouden er voor Nederlandse begrippen veel worden vandaag. Naast de deelnemende F-16's van
vliegbasis Leeuwarden, stonden er ook maar liefst acht F-16's van de vliegbasis Volkel op de
Friese basis. Mijn grote hoofddoel van deze oefening was echter de deelname van maar liefst zes
F-15C Eagles van de Amerikaanse luchtmacht. De toestellen waren afkomstig van RAF Lakenheath en
zijn ingedeeld bij het 493rd Fighter Squadron. Het beloofde dus een goede dag te worden met veel
vliegactiviteiten aangezien er twee Frisian Flag missies gepland stonden. De missie van vandaag
was het aanvallen van een vliegbasis.
Na een kwartier wachten verschenen dan eindelijk de eerste F-16's aan de kop van de baan. Het
betrof hier de F-16's van Volkel. Het was meteen heel duidelijk dat deze vliegtuigen de taak
hadden om gronddoelen aan te vallen. Alle Volkel F-16's hadden namelijk een aantal zware bommen
onder de vleugels hangen varierend van 250 pond bommen tot 1000 pond bommen. Uiteraard waren dit
allemaal dummy bommen welke zij zouden afwerpen op oefendoelen op de Vliehors Range te Vlieland.
Toch was dit erg leuk om te zien omdat je dit niet elke dag onder de F-16 ziet hangen. Met vol
gas vertrokken de zwaarbeladen F-16 dan eindelijk voor hun Frisian Flag missie. Kort na het
vertrek verschenen dan eindelijk de F-15's van Lakenheath. Ook deze zagen er erg gelikt uit, het
licht stond heel erg mooi op deze blauwgrijze vliegtuigen. Tot slot stegen ook de Leeuwarden F-16
zelf op. Na deze hele vertrek wave, was het ongeveer anderhalf uur rustig totdat de eerste
binnenkomende deelnemers zich zouden melden. De Volkel F-16's die al eerder zwaar beladen
opgestegen waren kwamen allemaal leeg terug. Het was duidelijk dat die een aantal doelen hadden
bestookt op de range. De F-15's kwamen met vier toestellen sterk in een formatie overvliegen
voordat ze in de break zouden gaan voor de landing. Het geluid van deze langzaam overvliegende
Eagles is geweldig om mee te maken. De middag missie zou in grote lijnen een kopie zijn van de
ochtend missie met wederom een grote
hoeveelheid Nederlandse F-16's. Het weer in de middag was ondertussen al een stuk warmer geworden
waardoor ik op de baan last begon te krijgen van de heat haze. Rond de klok van vier uur was de
middagvlucht weer binnen en kon ik met een hele hoop Nederlandse F-16's en een aantal Amerikaanse
F-15's op de kaart weer huiswaarts gaan. Het aantal buitenlandse deelnemers was wat minder dit
jaar als je het vergelijkt met voorgaande jaren, maar dit mocht de pret niet drukken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|