|
|
|
Jaaroverzicht 2011
Het jaar 2011 begon erg goed. De eerste oefening waar ik bij kon zijn was op de Oirschotse Heide. Dit leverde een
aantal spectaculaire foto’s op. Uniek was het laatste bezoek van de Britse Jetstreams van de Royal Navy op Eindhoven.
Dit toestel werd kort na dit bezoek uit dienst gesteld. Net als vorig jaar was ook dit jaar de Tiger Meet een groot
evenement. Het bezoek aan Turkije was een bijzonder bezoek. De luchtmacht daar viert dit jaar zijn 100 jarige bestaan
op Izmir. In september heb ik voor het eerst Bulgarije bezocht. De BIAF op Plovdiv is een van mijn betere bezoeken
geworden van de afgelopen jaren. 2011 was dus net als 2009 en 2010 een goed jaar.
|
|
|
|
|
|
|
Stop de Vijand & Arresteer Hem
Actie met de 11e LMB; Oirschotse Heide, 20 januari 2011
Op donderdag 20 januari, was ik aanwezig bij een van de oefeningen van de 11 Luchtmobiel. Het doel van de oefening
was het over- meesteren van bezetters en deze gevangennemen. Het scenario speelde zich af op de Oirschotse heide en op
Fort Crèvecoeur. Ik was bij deze oefening aanwezig op de Oirschotse Heide. Het scenario tijdens het eerste gedeelte
van de oefening bestond uit het over- meesteren van bunkers die door criminelen werden bezet. Het tweede deel van de
oefening speelde zich af op de Oirschotse Heide.
|
|
|
|
AH-64D, Member of the Apache Tribe
De Apaches van de Redskins; Gilze-Rijen, 8 februari 2011
Op dinsdag 8 februari 2011, ben ik op goed geluk naar Gilze-Rijen gegaan. Ik had het geluk dat er vandaag erg veel Apaches
actief waren op de basis. In een half uur tijd, zouden er maar liefst vier vertrekken. Op Gilze-Rijen kun je aan de kop van
de startbaan 28 uitstekende foto’s maken in de ochtend uren. De Boeing Defense & Space Industries AH-64A Apache is een van
de belangrijkste heli- kopters van de Amerikaanse strijdkrachten. Het toestel werd ontwor- pen met één missie, namelijk: de
vernietiging van gronddoelen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Militaire Movements Eindhoven
Vliegbasis Eindhoven in 2011; Eindhoven, 2011
Dit jaar ben ik voor de eerste keer structureel gaan fotograferen op Eindhoven. Sinds het EATC is opgericht, komen
er dagelijks veel leuke toestellen op deze basis. Het EATC zet structureel diverse vliegtuigen van verschillende
luchtmachten in voor transporttaken. Het eerste beschikbare vliegtuig wordt ingezet voor de taak. Op deze manier
wordt de Europese transportvloot efficiënt ingezet. Mijn eerste bezoek dit jaar leverde mij een Duitse Airbus A310
op. Tijdens het tweede bezoek dit jaar wist ik een Griekse Hercules vast te leggen.
|
|
|
|
Game Over Jetstream
De Afscheidstour van de Jetstream; Eindhoven, 28 februari 2011
Op vrijdag 25 februari 2011, arriveerden er vijf Jetstreams van de Royal Navy uit Groot-Brittannië op vliegbasis
Eindhoven. Op maandag 28 februari, vertrokken ze weer terug naar Engeland. Het zou de laatste keer worden dat ik
dit type te zien krijg, want per 1 april 2011 wordt dit verouderde toestel uit dienst gesteld. Het originele ontwerp
van de Jetstream dateert uit 1965 als een 12-zits toestel. Het was een laagvleugelig toestel waarbij veel aandacht
werd besteed aan het stroomlijnen om de prestaties te verbeteren.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Laatste Operationele F1
Reorganisatie van de Armée de l’Air; Reims, 7 maart 2011
Op maandag 7 maart 2011, ben ik naar Reims-Champagne geweest om daar de laatste operationele Mirage F1 Toestellen
van de Franse Armée de l’Air te zien. Er werd op deze dag goed gevlogen door de Fransen. In totaal zouden we zeven
Mirages te zien krijgen. Een leuk extraatje was de fuel stop van zes Britse Apaches. De gehele Franse Mirage F1 vloot
zal worden afgestoten de komende jaren. Na het sluiten van Colmar eind 2008, zijn deze eenheden opgeheven en zijn de
gebaseerde Mirages naar Reims-Champagne verhuisd.
|
|
|
|
Operation Harmattan
De Franse Mirage 2000 in Aktie; Cambrai-Epinoy, 31 maart 2011
Op donderdag 31 maart 2011, was ik welkom op de Franse vlieg- basis Cambrai-Epinoy. Op deze basis staat
het EC1/12 gestatio- neerd. Deze eenheid vliegt met de Mirage 2000. Dit type toestel wordt op dit moment
ingezet om de no-fly zone boven Libië te handhaven. Dit gebeurde onder de code naam Operation Harmattan.
Dit vlieg- verbod werd door de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties in resolutie 1973 vastgelegd. Frankrijk
maakt deel uit van de interna- tionale coalitie, de Coalition of the Willing, om dit doel te bereiken.
|
|
|
|
|
|
|
|
AS-532U2 Cougar MkII; 1996 - 2011
Het Einde van de Cougar in Nederland; Gilze-Rijen, 8 mei 2011
Op vrijdag 8 april 2011, worden de aangekondigde bezuinigingen op Defensie bekend gemaakt door minister van Defensie
Hans Hillen. De uitkomst was een harde klap voor velen bij Defensie. Ook voor het no 300 Squadron. Zij moeten alle
Cougars inleveren vanaf 8 mei 2011. Er blijven nog 3 toestellen vliegen tot medio 2012. Wat de toekomst van het no 300
Squadron wordt is nog niet duidelijk. Wel is bekend dat er in totaal bij Defensie ruim 12000 banen en een hoop materieel
verloren gaan door de huidige bezuinigingsronde.
|
|
|
|
311 Squadron ”Ut Aquila Praedans”, 1951 – 2011
Het Einde van de Brabantse Adelaar; Volkel 8 mei 2011
Het 311 Squadron op vliegbasis Volkel werd op 8 april 2011 het slachtoffer van een grote bezuinigingsronde binnen
defensie. De Ko- ninklijke Luchtmacht is genoodzaakt om wederom een F-16 squa- dron op te heffen. Op 8 mei 2011, valt
het doek na ruim 60 jaar definitief voor het 311 Squadron op vliegbasis Volkel. De adelaar van het no 311 Squadron
zal zijn vleugels niet meer uitslaan, na ruim 60 jaar komt er een einde aan het bestaan van deze eenheid. Op Volkel
blijven nu alleen het no 312 Squadron en het no 313 Squadron over.
|
|
|
|
|
|
|
|
The NATO Tiger Meet 2011, Deel 1
The Art of Painting; Cambrai-Epinoy, 16 mei 2011
Op maandag 16 mei 2011, was ik wederom aanwezig bij de be- roemde NATO Tiger Meet. Deze keer werd de internationale
meeting op de Franse vliegbasis Cambrai-Epinoy gehouden. Deze editie was er een met een grote variatie aan vliegtuigen.
Het opvallende aan de Tiger Meet zijn de beschilderde vliegtuigen. Zo hadden de Duitsers van AG-51 een Tornado
helemaal zwart geschilderd met op de staart de zwarte Puma. De Franse Mirages van diverse tijger eenheden waren
ook in de kleuren van hun eigen eenheid geschilderd.
|
|
|
|
The NATO Tiger Meet 2011, Deel 2
De Internationale Tiger Games; Cambrai-Epinoy, 16 mei 2011
Naast alle beschilderde vliegtuigen en het sociale deel van de Tiger Meet, werd er ook een serieuze NATO oefening
gehouden op Cambrai-Epinoy. Bij de missie van de oefening op 16 mei 2011, mocht ik aanwezig zijn. Het aanschouwen
van de oefening is een onderdeel van de publieke toegankelijkheid van de Tiger Meet. Op maandag 9 mei 2011, werd
de Tiger Meet 2011 officieel gestart met de vlaggenceremonie. De start vond plaats in de namiddag nadat alle
deelnemers voor de oefening waren aangekomen op Cambrai.
|
|
|
|
|
|
|
|
Atatürk en de Turkse Luchtmacht
100 yıl Türk Hava Kuvvetleri, deel I; Izmir-Çiğli 3-6 juni 2011
De Turkse Luchtmacht is ontstaan in de periode waarin Turkije nog een deel was van het Ottomaanse Rijk. Mustafa Kemal
Atatürk was een officier in het Turkse leger, schrijver, staatsman en de grond- legger en eerste president van de
republiek Turkije. Een van zijn beroemde uitspraken was de “The Sky is the Future”. Mustafa Kemal Atatürk (Thessaloniki,
19 mei 1881 - Istanboel, 10 november 1938), was een officier van het Turkse leger, schrijver, staatsman en de
grondlegger en eerste president van de republiek Turkije.
|
|
|
|
Het Vieren van het 100 Jarige Jubileum
100 yıl Türk Hava Kuvvetleri, deel II; Izmir-Çiğli 3-6 juni 2011
De eerste luchtvaart divisie in Turkije werd opgericht in 1911 onder leiding van luitenant-kolonel Süreyya İlmen.
Exact 100 jaar na deze gebeurtenis wordt er in Turkije uitgebreid stilgestaan bij deze gebeur- tenis. Het 100 jarige
jubileum wordt gevierd met een vliegshow op de vliegbasis Izmir-Çiğli in het westen van het land. Aan deze inter- nationale
vliegshow namen ook vooral veel buitenlandse deelnemers deel. Zo deden onder andere de Pakistanen mee met een groot aantal
vliegtuigen zoals de F-16, JF-17, Il-78 en de C-130.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Hedendaagse Turkse Luchtmacht
100 yıl Türk Hava Kuvvetleri, deel III; Izmir-Çiğli 3-6 juni 2011
Tegenwoordig is de Turkse Luchtmacht een moderne luchtmacht die werkt volgens de westerse modellen. De
Turkse Luchtmacht heeft een breed scala aan vliegtuigen die voor diverse taken inzetbaar zijn. De hoofdtaak
van de Turkse Luchtmacht is het beschermen van het Turkse luchtruim tegen ongewenste indringers. Hoofdkwartier
van de Turkse luchtmacht TURAF is gevestigd in Ankara. De Turken beschik- ken over de modernste vliegtuigen
en de modernste communicatie apparatuur om snel en efficiënt elke vijand van zich af te schudden.
|
|
|
|
Het Air Training Command
100 yıl Türk Hava Kuvvetleri, deel IV; Izmir-Çiğli 3-6 juni 2011
Izmir is het opleidingencentrum van de Turkse Luchtmacht. Er liggen drie vliegvelden rondom de stad die allemaal deel
uitmaken van het Air Training Command van de Turkse Luchtmacht. De toekomstige vliegers voor de Turkse Luchtmacht
worden hier opgeleid tot piloot met behulp van diverse trainingstoestellen. Naast de Turkse lucht- macht, maakt ook de
United States Air Force Europe (USAFE) gebruik van Izmir. Izmir ligt aan de westkust van Turkije en het vliegveld
bestaat eigenlijk uit twee vliegvelden die naast elkaar liggen.
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Régiment d'Hélicoptères de Combat
Aviation Légère de l'Armée de Terre; Etain-Rouvres, 26 juni 2011
Op zondag 26 juni 2011, was ik aanwezig bij de vliegshow op Etain-Rouvres. Op deze basis is het 3
Régiment d'Hélicoptères de Combat gevestigd van de ALAT (Aviation Légère de l'Armée de Terre). Deze
eenheid vliegt met de Gazelle en de Puma en is een van de grote helikopterregimenten binnen de
Franse landmacht. Het 3RHC is opgericht op 1 augustus 1977. Het 3RHC is een directe afstamming van het Aviation
Peloton van de 9e Koloniale Infanterie Divisie. Deze eenheid werd in later aangeduid
als de 23e Artillerie Groep.
|
|
|
|
The Lockheed C-5 Galaxy
Kampioen Zwaargewicht van de USAF; Ramstein AB, 27 juni 2011
Op maandag 27 juni 2011, stond ere en bezoek aan Ramstein Air Base op het programma. Op deze gigantische
Amerikaanse basis vinden elke dag tientallen vluchten van de USAF plaats. De C-5 Galaxy is een vaste
bezoeker op Ramstein. De C-5 van de USAF ondergaat op dit moment een modernisatieprogramma. De Lockheed
C-5 Gala- xy is een groot militair transportvliegtuig dat gebouwd is door Lock- heed. De Galaxy moest in
staat zijn om zware ladingen of ladingen van groot volume intercontinentaal te verplaatsen.
|
|
|
|
|
|
|
|
The EADS Company N.V.
De EADS Fabrieken op Manching; Manching-Ingolstadt, 28 juni 2011
Manching-Ingolstadt is een van de vliegvelden waar een fabriek van EADS gevestigd is. De groep
EADS omvat onder andere de militaire tak van Airbus Industries en Eurocopter. EADS is op dit moment
ook een van de hoofdpartners in het Eurofighter project. De Eurofighter wordt onder andere gebouwd
op Manching. Naast EADS is op Manching ook WTD-61 gevestigd. Deze eenheid is nauw verbonden met
EADS omdat beide partijen afhankelijk zijn van elkaar. EADS is het overkoepelende orgaan van bedrijven
zoals Eurocopter en Airbus.
|
|
|
|
Jagdbombergeschwader 32
De Panavia Tornado uit Beieren; Lechfeld, 29 juni 2011
Op woensdag 29 juni 2011, had ik een bezoek op de Duitse Tornado basis Lechfeld. Op dit veld staan
de Tornado ECR’s van het Jagd- bombergeschwader 32. Net als het Eurofighter Typhoon project, was het
Panavia Tornado project een onderdeel van een samenwerking van bedrijven die later EADS zouden vormen.
De Panavia Tornado is een twee motorig vliegtuig met vleugels die werken volgens het swing wing
principe. De Tornado is gezamenlijk ontworpen door het sa- menwerkingsproject tussen Groot-Brittannië,
Duitsland en Italië.
|
|
|
|
|
|
|
|
Technische Schule der Luftwaffe 1
De Luchtmacht Technische School; Kaufbeuren, 29 juni 2011
De vliegbasis Kaufbeuren Air Base is een vliegbasis van de Duitse Luftwaffe in het zuiden van
Duitsland. Het is op dit moment de thuis- basis van de Technische Schule der Luftwaffe 1 (Luchtmacht
Tech- nische School nummer 1). Op deze school worden alle technici van de Duitse Luftwaffe opgeleid
tot vliegtuigtechnicus. De opdracht van de school is de opleiding en training van militairen van
alle rangen van het leger, luchtmacht en de marine. Het belangrijkste onderdeel
van de basisopleiding zijn de wapensystemen van de vliegtuigen.
|
|
|
|
De Eurofighter EF2000 Typhoon, Deel I
De Eurofighters van Jagdgeschwader 74; Neuburg, 30 juni 2011
Op donderdag 30 juni 2011, had ik een bezoek op Neuburg in het zuiden van Duitsland. Neuburg
is na Laage in het noorden van het land de tweede basis die de EF2000 Eurofighter heeft ontvangen.
Jagdgeschwader 74 beschikt op dit moment over een kleine 20 tal Eurofighters, dit moet nog oplopen
tot ongeveer 30 vliegtuigen. De Eurofighter Typhoon is een tweemotorig toestel met deltavleugel
con- figuratie met canards. Het toestel is een multirole gevechtsvliegtuig dat ontworpen
is door EADS, Alenia Aeronautica en BAE Systems.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Eurofighter EF2000 Typhoon, Deel II
Eurofighters op de Air power 2011; Zeltweg, 1 juli 2011
Op vrijdag 1 juli 2011, startte de Airpower 2011 op de Oostenrijkse vliegbasis Zeltweg. Oostenrijk
is een van de 6 landen die de Euro- fighter heeft aangeschaft. De Eurofighter vervangt in Oostenrijk
de Saab Draken die in 2005 buiten dienst is gesteld. Er zijn in totaal 15 Eurofighters gekocht door
de Oostenrijkse luchtmacht. Op 2 juli 2002, heeft de Oostenrijkse regering aangekondigd de Eurofighter
te kopen als de nieuwe luchtverdedigingjager. Het eerste toestel werd afgele- verd op 12 juli 2007 en
kwam in dienst bij de Oostenrijkse luchtmacht.
|
|
|
|
25 Jaar Gilze-Rijen Aviation Society
Het Zilveren Jubileum van de GRAS; Gilze-Rijen, 25 augustus 2011
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de Gilze-Rijen Aviation Society (GRAS) werd opgericht. Om dit feit te
vieren is er samen met de Koninklijke Luchtmacht een spottermiddag georganiseerd. Deze spot- ters middag vond
plaats op 25 augustus op vliegbasis Gilze-Rijen. Veel vliegtuigen zouden langskomen op deze dag. In 1986 werd
de Gilze-Rijen Aviation Society officieel opgericht door een groep mensen uit de buurt van de basis. De GRAS
onderscheid zich op dit mom ent vooral door de vele basisbezoeken van de overige verenigingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Het Project Afstoting F-16
Nederlandse F-16’s vertrekken naar Chili; Volkel, 29 augustus 2011
Op maandag 29 augustus 2011, was ik aanwezig bij het vertrek van 5 Nederlandse F-16 die naar Chili zouden vliegen.
Deze F-16 zijn verkocht aan Chili door het Project Afstoting F-16 (PAF). Deze vlieg- tuigen zijn de laatste toestellen
in een levering van in totaal 18 vliegtuigen. Eerder vertrokken er ook al 18 naar Chili. Na de sluiting van vliegbasis
Twenthe in 2004, werd besloten om ook een deel van de Nederlandse F-16 vloot te verkopen. Er zouden in totaal 36
vliegtuigen verkocht worden aan Chili en 6 aan Jordanië.
|
|
|
|
Sporen uit een Bewogen Verleden
Bulgarian Air Force, Deel 1; Plovdiv-Krumovo, 2 – 4 september 2011
Dit jaar bestaat de Bulgaarse Luchtmacht 100 jaar. Om dit te vieren wordt er een vliegshow georganiseerd op de
vliegbasis Plovdiv. Deze vliegshow vond plaats van 2 t/m 4 september 2011. Tijdens deze show neemt de organisatie
de bezoekers mee op reis door de ge- schiedenis van de Bulgaarse Luchtmacht. De Bulgaarse Luchtmacht (Военновъздушни
Cили, ВВС) is een onderdeel van het Bulgaarse ministerie van defensie. De hoofdtaak van de Bulgaarse Luchtmacht
is het beschermen van de soevereiniteit van de Bulgaarse luchtruim.
|
|
|
|
|
|
|
|
Herinneringen aan de Koude Oorlog
Bulgarian Air Force, Deel 2; Plovdiv-Krumovo, 2 – 4 september 2011
Na een bewogen verleden, kwam Bulgarije tijdens de Koude Oorlog in 1955 bij het Warschaupact terecht. Het
Warschaupact was een militair bondgenootschap van communistische landen in Oost-Europa, dat tussen 1955
en 1991 heeft bestaan. Sinds maart 2004 is Bulgarije een volwaardig lidstaat van de NATO geworden. Na jaren
van bezuinigen en saneren, is er tegenwoordig niet veel meer over van wat eens een machtige luchtmacht in
Oost-Europa was. Het land vertoont veel sporen en herinneringen aan de Koude Oorlog.
|
|
|
|
De Luchtmacht Open Dagen 2011
De Toekomst Hangt in de Lucht; Leeuwarden, 15 september 2011
Ook dit jaar stonden de Open Dagen van de Koninklijke Luchtmacht weer op mijn programma. De Open Dagen werden
deze keer op de vliegbasis Leeuwarden gehouden. Op donderdag 15 september, was ik bij de spottersdag die voor
de open Dagen wordt gehouden. Op deze dag komen alle deelnemers binnen. De Slogan van deze editie van de Open
Dagen was: “De Toekomst Hangt in de Lucht”. Met deze slogan wil de luchtmacht laten zien dat het bedrijf wel
degelijk toekomst heeft in deze economische tijden van bezuiniging.
|
|
|
|
|
|
|
|
Flugtag Niederstetten
THR-30; Niederstetten, 17 september 2011
Op zaterdag 17 september 2011, was ik aanwezig op de Flugtag van Niederstetten. Het was voor mij de eerste
keer dat ik dit veld zou bezoeken. Tijdens deze dag werden er demonstaties gegeven met helikopters van de
Duitse Landmacht. De Airpower Demo zou een van de beste worden die ik ooit gezien heb. De Duitse vliegbasis
Niederstetten ligt op 4 kilometer ten oosten van de stad Niederstetten in Noord-Baden-Württemberg, Duitsland.
Niederstetten is de thuis- basis van het Transporthubschraubergeschwader-30 (THR-30).
|
|
|
|
Helikopters van het 1 RHC
Aviation Légère de l'Armée de Terre; Phalsbourg, 18 september 2011
Het 1 RHC (1er Régiment d'Hélicoptères de Combat) is gestationeerd op de Franse vliegbasis Phalsbourg. Deze basis is een voormalige NATO basis die door de USAF werd gebruikt. Het 1 RHC is een van de van oorsprong zeven Franse ALAT regimenten. Het regiment is gestationeerd op de Franse vliegbasis Phalsbourg en vliegt met de SA341 en SA342 Gazelle en de SA330 Puma. De helikopters van het 1 RHC zijn in het verleden al verschillende keren uitgezonden naar crisisgebieden in de wereld zoals Irak en het voormalige Joegoslavie.
|
|
|
|
|
|
|
|
Exercise Steadfast Noon 2011
Oefenen van het Nucleaire Scenario; Volkel 3 – 4 oktober 2011
Van 28 september 2011 tot en met 6 oktober 2011, vond op de vliegbasis Volkel de oefening Steadfast Noon 2011
plaats. Het doel van deze oefening is om het grondpersoneel te trainen in de omgang met nucleaire wapens. De
aanwezigheid van deze Amerikaanse wapens in Europa is nooit officieel bevestigd of ontkend. Al jaren gaan er
de geruchten dat er Amerikaanse kernbommen op de vliegbasis Volkel zouden liggen. De aanwezigheid van deze
Amerikaanse kernwapens in Europa is nooit officieel bevestigd of ontkend.
|
|
|
|
Gilze-Rijen, Runway 28
Vliegbasis Gilze-Rijen in 2011; Gilze-Rijen 2011
De baankop 28 op Gilze-Rijen blijft een van de meest spectaculaire plaatsen van Nederland. Vooral voor het fotograferen van
de vertrek- kende Apaches van het 301 Squadron is dit een ideale plaats. Zeker met oostenwind is dit prachtig. De helikopters
vliegen dan naar je toe op zeer lage hoogte. Aan het begin van 2011, wist ik een aantal prachtige opnamen te maken van de
vertrekkende Apaches met zons- ondergang. Ook de transporthelikopters komen vaak naar de kop van de 28 toe om hun sling load
zoals de Bambi Bucket op te pikken.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Slopes op Gilze-Rijen
Vliegbasis Gilze-Rijen in 2011; Gilze-Rijen, 2011
De Slopes op Gilze-Rijen blijft de beste plaats om de helikopters van het DHC te fotograferen. Aan het begin van 2011, was
ik in staat om voor de eerste keer hier een NH90 te fotograferen. In april werd duidelijk dat de Cougar binnen een maand zou
gaan verdwijnen bij het DHC. Op 8 mei werd de laatste vlucht gemaakt met de Cougar. De verdwijning van de Cougar is het gevolg
van een zware bezuiniging bij Defensie. Ik was daarom blij dat ik aan het begin van 2011 mijn laatste Cougar op foto
heb gevangen, ik heb ze nu dus alle 17 op foto.
|
|
|
|
|