Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

The EADS Company N.V.; Manching-Ingolstadt, 28 juni 2011

De EADS Fabrieken op Manching; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Manching-Ingolstadt is een van de vliegvelden waar een fabriek van EADS gevestigd is. De groep EADS omvat onder andere de militaire tak van Airbus Industries en Eurocopter. EADS is op dit moment ook een van de hoofdpartners in het Eurofighter project. De Eurofighter wordt onder andere gebouwd op Manching.

Naast EADS is op Manching ook WTD-61 gevestigd. Deze eenheid is nauw verbonden met EADS omdat beide partijen afhankelijk zijn van elkaar. De European Aeronautic Defence and Space Company NV (EADS) is een Europese vliegtuigbouwer voor de civiele markt en voor defensie. Naast de luchtvaart, is het bedrijf ook actief in de ruimtevaart. Het bedrijf is een toonaangevende aannemer als het gaat om de ontwikkeling van defensie materieel over de hele wereld. De groep omvat Airbus als de toonaangevende producent van commerciële vliegtuigen. Eurocopter behoort als de grootste helikopter leverancier in de wereld ook tot de EADS groep. Astrium is de Europese leider in het ruimte programma van de Ariane en Galileo. Cassidian is als aanbieder van allesomvattende en integrale systemen de oplossing voor beveilig- ingstoepassingen in de lucht, op het land en op zee. Door EADS is Cassidian een belangrijke partner in het Eurofighter programma en een belangrijke speler in de productie van raket systemen. In 2009 heeft de EADS een omzet van €42,82 miljard, er werken nu ruim 119.500. EADS werd opgericht op 10 juli 2000 door de fusie van Aerospatiale-Matra uit Frankrijk, Daimler Chrysler Aerospace AG (DASA) uit Duitsland, en de Construcciones Aeronáuticas SA (CASA) uit Spanje. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt civiele en militaire vliegtuigen, maar ook communicatie systemen, raketten, ruimte raketten, satellieten, en aanverwante systemen. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Leiden in Nederland.

In 1997 fuseerde de Amerikaanse bedrijven Boeing en McDonnell Douglas. Later werd hier Lockheed-Martin aan toegevoegd. Dit bedrijf is sinds 1995 de grootste leverancier voor de Amerikaanse defensie. Deze fusies verhoogde de druk op de Europese defensie bedrijven. Om het hoofd boven water te houden, wilden de Europese regeringen dat hun defensie fabriekanten ook fuseerden tot een enkele entiteit. Deze fusie zou leiden tot de European Aerospace & Defence Company.

In 1995 fuseerde de Duitse luchtvaart en defensie onderneming DaimlerChrysler Aerospace (DASA) en haar Britse tegenhanger British Aerospace. De eerste fase van deze integratie werd gezien als de transformatie van Airbus van een consortium van British Aerospace, DASA, Aerospatiale en Construcciones Aeronáuticas SA in een geïntegreerd bedrijf. Naast de Airbus, British Aerospace en DASA zijn er nog de partners van het Panavia Tornado en het Eurofighter Typhoon project. Toen de Britse General Electric Company haar defensie elektronica bedrijf Marconi Electronic Systems (MES) te koop aangeboden op 22 december 1998, stapte British Aerospace af van de fusie met DASA om MES te kunnen overnemen. De fusie van British Aerospace en MES leidde tot BAE Systems en werd op 30 november 1999 een feit. DASA en de Spaanse vliegtuigbouwer Construcciones Aeronáuticas SA stelde een overeenkomst van samenwerking op in juni 1999. Op 14 oktober 1999 stemde DASA ermee in om te fuseren met Aerospatiale-Matra om zo de European Aeronautic Defence & Space Company (EADS) te creëren.

In januari 2001 werd Airbus Industries omgevormd van een consortium structuur naar een formele naamloze vennootschap. Zowel EADS als BAE zijn eigenaar van hun Airbus fabrieken. De aandelen zijn respectievelijk verdeeld in een verhouding van 80% en 20%. In april 2001, heeft EADS ingestemd met het samenvoegen van de raket bedrijven van BAE Systems en Alenia Marconi Systems. EADS nam een 37,5% aandeel van de nieuwe onderneming MBDA. Op 16 juni 2003, verwierf EADS 25% van het aandeel van BAE in Astrium. De satelliet en de ruimte systeem fabrikant werd dus volledig onderdeel van EADS. Op 29 februari 2008, werden EADS en Airbus door de United States Air Force bekroond met een 35 miljard dollar contract voor het bouwen van de KC-45 tanker samen met Northrop Grumman. Volgens het contract, zouden Northrop Grumman en EADS een vloot van 179 tanker vliegtuigen bouwen, gebaseerd op de bestaande Airbus A330. Het toestel moet in staat zijn om militaire vliegtuigen, gevechtsvliegtuigen en vrachtvliegtuigen in de lucht bij te tanken. Het vliegtuig zal gebouwd worden in een nieuwe Airbus fabriek in Alabama.

Toen ik op Manching arriveerde in de ochtend, was er nog niet veel te doen. Er stonden 1 Eurofighter, 1 Tornado IDS en 1 F-4 Phantom buiten bij WTD-61. Helaas zou van deze toestellen geen enkele het luchtruim kiezen vandaag. Er gebeurde helemaal niks aan het begin van de ochtend. Halverwege de ochtend, zag ik ineens dat er een Bo-105 voor de baan hing. Deze Bölkow was ook van WTD-61. Nadat de Bölkow een low approach had gemaakt, verdween deze weer naar de andere kant van het veld. Niet veel later verscheen er een toestel waar ik niet op gerekend had. Een CH-53 van WTD-61 hing net als de Bölkow voor de baan. Deze zware helikopter zou meerdere appraoches maken. Nadat ik gezien had dat alle fighters bij WTD-61 weer naar binnen waren gehaald, ben ik verder gegaan naar Neuburg. Aan het begin van de middag arriveerde ik op Neuburg. Ik hoorde daar dat er in de ochtend 2 Franse Alpha-Jets waren binnengekomen. Op het moment dat ik arriveerde waren er nog 3 Eurofighters weg. Het duurde niet lang voordat er een aantal Eurofighters werden gestart op de basis. Niet veel later verschenen deze 2 toestellen bij het afcheckpunt. Kort na het vertrek verscheen de eerste Alpha-Jet aan de kop van de baan. Dit toestel zou zijn navigatietrip door Europa voortzetten na zijn start. De eerste Eurofighters die terug kwamen op Neuburg, waren de 2 dual Eurofighters. De toestellen kwamen laag overgevlogen voordat ze in de break gingen. Na de landing van de eerste 2 Euro- fighters, verschenen ook al snel de volgende 3 die nog weg waren. Deze vliegtuigen waren allemaal single seaters. Aan het eind van de middag vertrok ook nog de tweede Alpha-Jet. Later deze week zou ik nog een bezoek hebben op Neuburg. Deze middag was voor dat bezoek al een mooi voorgerecht.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden