Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2004

Het jaar 2004 was een mooi jaar met een aantal goede bezoeken. In Mei werd Ramstein Air Base in Duitsland bezocht. Op dit veld is het niet moeilijk om veel vliegtuigen te zien. Na een aantal dagen op Ramstein AB, ben ik naar Lechfeld gereden om daar de ELITE oefening te aanschou- wen. Tijdens ELITE was het laatste keer dat ik de Zweedse Saab Viggen heb gefotografeerd. Ook de RIAT was dit jaar een fantastische airshow. De Stealth's van de Amerikaanse luchtmacht hebben de show gestolen op dit evenement. De laatste trip van het jaar was een bezoek aan de Zwitserse luchtmacht op Payerne. Ook het jaar 2004 was dus wederom een succesvol jaar.


Ga Naar Rapportage

Gilze-Rijen, Runway 28

Vliegbasis Gilze-Rijen in 2004; Gilze-Rijen, 2004

In 2004 ben ik slechts 1 keer naar Gilze-Rijen geweest. Op 29 april zou er een Antonov 124 komen op de vliegbasis. Deze Antonov kwam een aantal Apaches omwisselen voor het detachement in Afghani- stan. Dit zeer grote vliegtuig kwam binnen via de Runway 10. Kort na de landing van de Antonov, verschenen er 2 A-10 Thunderbolts boven het veld. Deze toestellen voerder een aantal schijnaanvallen uit op de basis. Tijdens de zonsondergang aan het begin van de avond vertrok de Antonov 124 weer, dit leverde een serie met mooie foto's op.

Ga Naar Rapportage


De Lockheed C-130 Hercules

Het Werkpaard van de USAF; Ramstein AB, 1 - 5 mei 2004

De C-130 Hercules is al jarenlang het werkpaard van de United States Air Force. Ook in Europa speelt de Hercules een belangrijke rol bij het 37th Airlift Wing op Ramstein Air Base in Duitsland. De Hercu- les is al ruim 50 jaar in dienst van de Amerikaanse strijdkrachten en zal naar verwachting nog vele jaren blijven vliegen. Het toestel is ge- schikt om op te stijgen vanaf korte onvoorbereide start en landings- banen. De C-130 werd oorspronkelijk ontworpen voor troepentran- sport, medische evacuaties en vrachtvervoer.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Lockheed C-141 Starlifter

Het Einde Nadert voor de Starlifter; Ramstein AB, 1 - 5 mei 2004

Naast de C-130 Hercules, is ook een de Lockheed C-141 Starlifter een toestel dat vaak te zien is op Ramstein Air Base. De Starlifter werd aan het begin van de jaren 60 ontwikkeld. Het toestel is nu in de nadagen van zijn carriere. Uiteindelijk worden alle Starlifters vervan- gen door de moderne Boeing C-17 Globemaster III. De Starlifter werd geintroduceerd als de vervanger voor de met zuigermotoren uitgeruste C-124 Globemaster II. In totaal heeft de UASF vanaf 1965 285 Starlif- ters ontvangen. Alleen de AFRC gebruikt de C-141 Starlifter nu nog.

Ga Naar Rapportage


Electronic Warfare Live Training Exercise

Internationale Oefening ELITE 2004; Lechfeld, 3 mei 2004

Van maandag 3 mei 2004, tot donderdag 13 mei 2004, vond de oefening ELITE 2004 plaats in de zuidelijke regio van Duitsland. De Live Flying oefening vond plaats in de regio Bayern en Baden-Wurt- temberg. De gevechtsvliegtuigen die deelnamen aan de oefening vlogen allemaal vanaf Lechfeld vlakbij Augsburg. De oefening ELITE is een complexe Electronic Warfare oefening. De afkorting ELITE staat voor Electronic Warfare Live Training Exercise. De oefening is toon- aangevend binnen de NATO als het gaat om Electronic Warfare.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Luchtmacht Open Dagen 2004

25 Jaar F-16 bij de KLu, deel I; Volkel, 19 juni 2004

Op vrijdag 18 juni 2004 en zaterdag 19 juni 2004, stonden de Open dagen van de Koninklijke Luchtmacht weer op het programma. Het thema van dit jaar is 25 jaar F-16 in dienst van de Koninklijke Lucht- macht. De F-16 werd aan het einde van de jaren 70 aangeschaft als vervanger van de Lockheed F-104G Starfighter. In mei 1975 besloot de Nederlandse regering 84 F-16's aan te schaffen met een optie voor nog eens 18 toestellen. In totaal zijn er in de loop der jaren 213 F-16's aangeschaft, waarvan de eerste op 6 juni 1979 werd afgeleverd.

Ga Naar Rapportage


Het F-16 Mid-Life Update Programma

25 Jaar F-16 bij de KLu, deel II; Leeuwarden, 30 juni 2004

De FWIT op vliegbasis Leeuwarden is de oefening bij uitstek waar F-16 vliegers uitgebreid worden getrained op de MLU F-16. De Mid-Life Update was een drastische ingreep om de snel verouderende F-16's te moderniseren. Nu enkele jaren na de update, zijn alle operationele Nederlandse F-16's op deze standaard. De ontwikkeling van de Mid-Life Update startte in 1989 met een 2 jaar durende studie naar de mogelijkheden voor een upgrade van de F-16. Op 3 mei 1991, werd er toestemming gegeven voor de ontwikkelingsfase van de MLU F-16.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De F-117A Nighthawk op de RIAT 2004

Het Geheim van Stealth, deel 1; RAF Fairford, 17 juli 2004

De RIAT op RAF Fairford is doorgaans een van de weinige plaatsen waar Stealth vliegtuigen van de USAF te zien zijn. Tijdens de editie van 2004, waren de F-117 Nighthawk en de B-2 Spirit beide aanwezig op deze vliegshow. De eerste operationele inzet van de Nighthawk was in Panama tijdens Operatie Just Cause. Deze operatie was het eerste bewijs dat het stealth concept effectief is in een oorlogssituatie. De Lockheed F-117 zou zijn grote faam behalen tijdens de operatie Dessert Storm in de Golfoorlog in 1991 bij aanvallen op Bagdad.

Ga Naar Rapportage


De B-2A Spirit op de RIAT 2004

Het Geheim van Stealth, deel 2; RAF Fairford, 17 juli 2004

Naast de F-117 Nighthawk, was ook de B-2A Spirit aanwezig op de RIAT van 2004. Het toestel maakte alleen een fly-by. Omdat het toch een bijzonder vliegtuig is die niet elke dag te aanschouwen is, gaan we dieper in op de B-2A Spirit. De Northrop B-2A Spirit is een Ameri- kaanse stealthbommenwerper voor intercontinentale afstanden. De B-2 Spirit kan conventionele en nucleaire wapens meevoeren. Het toestel heeft een unieke vorm waardoor het zo goed als onzichtbaar is op de radar. Dit vliegtuig staat bekend als de vliegende vleugel.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

25 jaar F-16 bij de Belgische Luchtmacht

Photocall Kleine-Brogel 2004; Kleine-Brogel, 20 juli 2004

Op dinsdag 20 juli, stond er weer een spottersdag op de Belgische vliegbasis Kleine-Brogel in de agenda. Dit jaar wordt het 25 jarige jubileum van de F-16 gevierd bij de Belgische Luchtmacht. De F-16 kwam in 1979 voor het eerst in dienst bij de Belgische Luchtmacht. De Belgische Luchtmacht begon met zijn andere 3 partners Dene- marken, Nederland en Noorwegen het MLU programma in het mid- den van de jaren 90. Een overeenkomst werd getekend voor het upgraden van de huidige F-16 vloot op 26 januari 1993.

Ga Naar Rapportage


De Compacte en Flexibele Luchtmacht

De Zwitserse Luchtmacht, Deel I; Payerne, 4 september 2004

Door gebrek aan budgetten en de beperkte ruimte in het relatief kleine land, is de Zwitserse luchtmacht een compacte en flexibele lucht- macht. De luchtmacht beschikt over moderne vliegtuigen en heeft geen offensief beleid. De Zwitserse luchtmacht heeft als enige taak het verdedigen van het nationale luchtruim. De Zwitserse luchtmacht is mede door deze alternatieve aanpak een luchtmacht van compro- missen. Belangrijker is dat de luchtmacht op deze manier zijn taken wel naar behoren kan uitvoeren in dit kleine veelzijdige land.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Eenheden van de Zwitserse Luchtmacht

De Zwitserse Luchtmacht, Deel II; Payerne, 4 september 2004

De Zwitserse Luchtmacht heeft op dit moment nog 8 operationele vliegvelden in gebruik. Het hoofdkwartier van de luchtmacht zit in Du- bendorf. Naast de operationele velden kan het personeel binnen een korte tijd ook opereren vanaf geimproviseerde landingsstrips op auto- snelwegen in het land op voorbereidde plaatsen. Verdeeld over al deze velden heeft de Zwitserse luchtmacht een relatief grote lucht- macht voor een klein land. De taken van de Zwitserse eenheden bestaan vooral uit de nationale taak in dit bergachtige land.

Ga Naar Rapportage






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter