|
|
|
Jaaroverzicht 2004
Het jaar 2004 was een mooi jaar met een aantal goede bezoeken. In Mei werd Ramstein Air Base in Duitsland bezocht.
Op dit veld is het niet moeilijk om veel vliegtuigen te zien. Na een aantal dagen op Ramstein AB, ben ik naar
Lechfeld gereden om daar de ELITE oefening te aanschou- wen. Tijdens ELITE was het laatste keer dat ik de Zweedse
Saab Viggen heb gefotografeerd. Ook de RIAT was dit jaar een fantastische airshow. De Stealth's van de Amerikaanse
luchtmacht hebben de show gestolen op dit evenement. De laatste trip van het jaar was een bezoek aan de Zwitserse
luchtmacht op Payerne. Ook het jaar 2004 was dus wederom een succesvol jaar.
|
|
|
|
|
|
|
Gilze-Rijen, Runway 28
Vliegbasis Gilze-Rijen in 2004; Gilze-Rijen, 2004
In 2004 ben ik slechts 1 keer naar Gilze-Rijen geweest. Op 29 april zou er een Antonov 124 komen op de vliegbasis.
Deze Antonov kwam een aantal Apaches omwisselen voor het detachement in Afghani- stan. Dit zeer grote vliegtuig kwam
binnen via de Runway 10. Kort na de landing van de Antonov, verschenen er 2 A-10 Thunderbolts boven het veld. Deze
toestellen voerder een aantal schijnaanvallen uit op de basis. Tijdens de zonsondergang aan het begin van de avond
vertrok de Antonov 124 weer, dit leverde een serie met mooie foto's op.
|
|
|
|
De Lockheed C-130 Hercules
Het Werkpaard van de USAF; Ramstein AB, 1 - 5 mei 2004
De C-130 Hercules is al jarenlang het werkpaard van de United States Air Force. Ook in Europa speelt de Hercules
een belangrijke rol bij het 37th Airlift Wing op Ramstein Air Base in Duitsland. De Hercu- les is al ruim 50 jaar
in dienst van de Amerikaanse strijdkrachten en zal naar verwachting nog vele jaren blijven vliegen. Het toestel
is ge- schikt om op te stijgen vanaf korte onvoorbereide start en landings- banen. De C-130 werd oorspronkelijk
ontworpen voor troepentran- sport, medische evacuaties en vrachtvervoer.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Lockheed C-141 Starlifter
Het Einde Nadert voor de Starlifter; Ramstein AB, 1 - 5 mei 2004
Naast de C-130 Hercules, is ook een de Lockheed C-141 Starlifter een toestel dat vaak te zien is op Ramstein
Air Base. De Starlifter werd aan het begin van de jaren 60 ontwikkeld. Het toestel is nu in de nadagen van
zijn carriere. Uiteindelijk worden alle Starlifters vervan- gen door de moderne Boeing C-17 Globemaster III. De
Starlifter werd geintroduceerd als de vervanger voor de met zuigermotoren uitgeruste C-124 Globemaster II. In
totaal heeft de UASF vanaf 1965 285 Starlif- ters ontvangen. Alleen de AFRC gebruikt de C-141 Starlifter nu nog.
|
|
|
|
Electronic Warfare Live Training Exercise
Internationale Oefening ELITE 2004; Lechfeld, 3 mei 2004
Van maandag 3 mei 2004, tot donderdag 13 mei 2004, vond de oefening ELITE 2004 plaats in de zuidelijke regio
van Duitsland. De Live Flying oefening vond plaats in de regio Bayern en Baden-Wurt- temberg. De gevechtsvliegtuigen
die deelnamen aan de oefening vlogen allemaal vanaf Lechfeld vlakbij Augsburg. De oefening ELITE is een complexe
Electronic Warfare oefening. De afkorting ELITE staat voor Electronic Warfare Live Training Exercise. De oefening
is toon- aangevend binnen de NATO als het gaat om Electronic Warfare.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Luchtmacht Open Dagen 2004
25 Jaar F-16 bij de KLu, deel I; Volkel, 19 juni 2004
Op vrijdag 18 juni 2004 en zaterdag 19 juni 2004, stonden de Open dagen van de Koninklijke Luchtmacht weer op
het programma. Het thema van dit jaar is 25 jaar F-16 in dienst van de Koninklijke Lucht- macht. De F-16 werd aan
het einde van de jaren 70 aangeschaft als vervanger van de Lockheed F-104G Starfighter. In mei 1975 besloot de
Nederlandse regering 84 F-16's aan te schaffen met een optie voor nog eens 18 toestellen. In totaal zijn er in
de loop der jaren 213 F-16's aangeschaft, waarvan de eerste op 6 juni 1979 werd afgeleverd.
|
|
|
|
Het F-16 Mid-Life Update Programma
25 Jaar F-16 bij de KLu, deel II; Leeuwarden, 30 juni 2004
De FWIT op vliegbasis Leeuwarden is de oefening bij uitstek waar F-16 vliegers uitgebreid worden getrained op
de MLU F-16. De Mid-Life Update was een drastische ingreep om de snel verouderende F-16's te moderniseren. Nu
enkele jaren na de update, zijn alle operationele Nederlandse F-16's op deze standaard. De ontwikkeling van de
Mid-Life Update startte in 1989 met een 2 jaar durende studie naar de mogelijkheden voor een upgrade van de F-16.
Op 3 mei 1991, werd er toestemming gegeven voor de ontwikkelingsfase van de MLU F-16.
|
|
|
|
|
|
|
|
De F-117A Nighthawk op de RIAT 2004
Het Geheim van Stealth, deel 1; RAF Fairford, 17 juli 2004
De RIAT op RAF Fairford is doorgaans een van de weinige plaatsen waar Stealth vliegtuigen van de USAF te zien
zijn. Tijdens de editie van 2004, waren de F-117 Nighthawk en de B-2 Spirit beide aanwezig op deze vliegshow.
De eerste operationele inzet van de Nighthawk was in Panama tijdens Operatie Just Cause. Deze operatie was het
eerste bewijs dat het stealth concept effectief is in een oorlogssituatie. De Lockheed F-117 zou zijn grote
faam behalen tijdens de operatie Dessert Storm in de Golfoorlog in 1991 bij aanvallen op Bagdad.
|
|
|
|
De B-2A Spirit op de RIAT 2004
Het Geheim van Stealth, deel 2; RAF Fairford, 17 juli 2004
Naast de F-117 Nighthawk, was ook de B-2A Spirit aanwezig op de RIAT van 2004. Het toestel maakte alleen een
fly-by. Omdat het toch een bijzonder vliegtuig is die niet elke dag te aanschouwen is, gaan we dieper in op
de B-2A Spirit. De Northrop B-2A Spirit is een Ameri- kaanse stealthbommenwerper voor intercontinentale afstanden.
De B-2 Spirit kan conventionele en nucleaire wapens meevoeren. Het toestel heeft een unieke vorm waardoor het
zo goed als onzichtbaar is op de radar. Dit vliegtuig staat bekend als de vliegende vleugel.
|
|
|
|
|
|
|
|
25 jaar F-16 bij de Belgische Luchtmacht
Photocall Kleine-Brogel 2004; Kleine-Brogel, 20 juli 2004
Op dinsdag 20 juli, stond er weer een spottersdag op de Belgische vliegbasis Kleine-Brogel in de agenda. Dit
jaar wordt het 25 jarige jubileum van de F-16 gevierd bij de Belgische Luchtmacht. De F-16 kwam in 1979 voor
het eerst in dienst bij de Belgische Luchtmacht. De Belgische Luchtmacht begon met zijn andere 3 partners
Dene- marken, Nederland en Noorwegen het MLU programma in het mid- den van de jaren 90. Een overeenkomst werd
getekend voor het upgraden van de huidige F-16 vloot op 26 januari 1993.
|
|
|
|
De Compacte en Flexibele Luchtmacht
De Zwitserse Luchtmacht, Deel I; Payerne, 4 september 2004
Door gebrek aan budgetten en de beperkte ruimte in het relatief kleine land, is de Zwitserse luchtmacht een
compacte en flexibele lucht- macht. De luchtmacht beschikt over moderne vliegtuigen en heeft geen offensief
beleid. De Zwitserse luchtmacht heeft als enige taak het verdedigen van het nationale luchtruim. De Zwitserse
luchtmacht is mede door deze alternatieve aanpak een luchtmacht van compro- missen. Belangrijker is dat de
luchtmacht op deze manier zijn taken wel naar behoren kan uitvoeren in dit kleine veelzijdige land.
|
|
|
|
|
|
|
|
Eenheden van de Zwitserse Luchtmacht
De Zwitserse Luchtmacht, Deel II; Payerne, 4 september 2004
De Zwitserse Luchtmacht heeft op dit moment nog 8 operationele vliegvelden in gebruik. Het hoofdkwartier van
de luchtmacht zit in Du- bendorf. Naast de operationele velden kan het personeel binnen een korte tijd ook opereren
vanaf geimproviseerde landingsstrips op auto- snelwegen in het land op voorbereidde plaatsen. Verdeeld over al deze
velden heeft de Zwitserse luchtmacht een relatief grote lucht- macht voor een klein land. De taken van de
Zwitserse eenheden bestaan vooral uit de nationale taak in dit bergachtige land.
|
|
|
|
|