Switch to English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2005

Het jaar 2005 stond vooral in het teken van afscheid nemen van diverse vliegtuigtypes. Tijdens de airshow van Cazaux in Zuid-Frankrijk, werd er maar liefst van 3 type vliegtuigen afscheid geno- men. De Mirage III, de Mirage IV en de Jaguar worden alle 3 in 2005 uitgefaseerd. Het absolute hoogtepunt van dit jaar was de airshow op Gilze-Rijen. De luchtmacht pakte het groots aan tijdens de Open Dagen van de Koninklijke Luchtmacht. Het laatste bezoek was de Zeltweg Airpower. Tijdens dit evenement werd er afscheid genomen van de Saab Draken. Het jaar 2005 was een mager jaar waarin ik niet veel vliegshows bezocht heb door tijdgebrek.


Ga Naar Rapportage

Afscheid van de Dassault Mirage III & Mirage IV

De Armée de l'Air, deel 1; Cazaux, 12 juni 2005

Tijdens de Meeting National op Cazaux, werd er afscheid genomen van 2 leden van de Mirage familie. Zowel de Mirage III als de Mirage IV worden in 2005 volledig uit dienst gesteld. De Dassault Mirage III is een supersonisch jachtvliegtuig dat in de jaren 50 van de 20e eeuw werd ontworpen door Marcel Dassault. De Mirage III is nog operatio- neel bij het CEV. Daarnaast is de Mirage IV nu nog operationeel op Mont-de-Marsan. De Dassault Mirage IV is een Franse supersonische bommenwerper en daarnaast ook een verkenningsvliegtuig.

Ga Naar Rapportage


Afscheid van de Franse SEPECAT Jaguar

De Armée de l'Air, deel 2; Cazaux, 12 juni 2005

Naast het afscheid van de Mirage III en IV in Frankrijk, werd er op de Meeting National op Cazaux ook afscheid genomen van de Jaguar. Na meer dan 35 jaar trouwe dienst komt er een einde aan het Jaguar tijdperk in Frankrijk. De Jaguars op Saint-Dizier, worden allemaal vervangen door de Dassault Rafale. De Sepecat Jaguar is een jacht- bommenwerper die aan het begin van de jaren 60 was ontwikkeld door een Frans- Engels samenwerkingsverband. De Jaguar is ont- wikkeld door Bréguet en de British Aerospace Corporation.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Luchtmacht Open Dagen 2005, deel 1

De Tactische Helikopter Groep; Gilze-Rijen, 15-20 juni 2005

De Tactische Helikopter Groep van de Koninklijke Luchtmacht is de organisatie die alle Nederlandse helikoptereenheden bevat. De THG-KLu is verdeeld over 2 vliegvelden, namelijk: Gilze-Rijen en Soester- berg. Op Gilze-Rijen staan de aanvalshelikopters en op Soesterberg staan de transporthelikopters gestationeerd. De historie van de Tactische Helikopter Groep Koninklijke Luchtmacht (THG-KLu), gaat terug naar de jaren 50 toen de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV) werd opgericht. De GPLV zorgde voor de luchtwaarnemingen voor de KL.

Ga Naar Rapportage


De Luchtmacht Open Dagen 2005, deel 2

Het no 298 Squadron; Gilze-Rijen, 15-20 juni 2005

Het eerste squadron van de THG-KLu is het no 298 Squadron. Deze eenheid is gestationeerd op vliegbasis Soesterberg. Vanaf 1996 beschikt de eenheid over de Boeing CH-47D Chinook. De luchtmacht heeft 13 Chinook helikopters aangeschaft. De belangrijkste taak van de eenheid is het zware luchttransport. De kerntaak van het no 298 Squadron is het vervoeren van de 11LMB (Luchtmobiele Brigade), het Korps Mariniers (MARNS) en het Korps Commando Troepen (KCT). Het squadron verleent ook ondersteuning humanitaire operaties.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Luchtmacht Open Dagen 2005, deel 3

Het no 300 Squadron; Gilze-Rijen, 15-20 juni 2005

Het tweede squadron van de THG-KLu is het no 300 Squadron. Het no 300 Squadron is gestationeerd op vliegbasis Soesterberg. Vanaf 1996 heeft de luchtmacht 17 Cougar helikopters ontvangen die alle- maal zijn ingedeeld bij het no 300 Squadron. Naast de Cougar vliegt de eenheid ook met 4 Allouette III helikopters. De spreuk van het no 300 squadron luidt ”In mobilitate vis nostra”. Dit betekent: “In beweeg- lijkheid ligt onze kracht”. In 1993 is met Eurocopter het contract getekend voor de aanschaf van 17 AS-532U2 Cougars.

Ga Naar Rapportage


De Luchtmacht Open Dagen 2005, deel 4

Het no 301 & no 302 Squadron; Gilze-Rijen, 15-20 juni 2005

Het derde en vierde squadron bij de THG-KLu, zijn het no 301 en het no 302 Squadron. Beide eenheden zijn uitgerust met de Apache gevechtshelikopter. De eenheden zijn beide gestationeerd op Gilze-Rijen. Door de bezuinigingen, is het no 302 Squadron per 9 juni 2005 opgeheven en gemigreerd met het no 301 Squadron. De ministerraad besloot op 7 april 1995 uiteindelijk tot de aanschaf van 30 AH-64D Apache helikopters. De helikopters zouden geleverd worden tussen 1998 en 2002. Van 1995 tot 2001 vloog men met 12 AH-64A's.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Zeltweg Airpower 2005

Afscheid van de Saab Draken; Zeltweg, 25 juni 2005

De Saab J-35O Draken werd door de Oostenrijkse luchtmacht in 1987 aangeschaft. Na ruim 18 jaar wordt aan het einde van 2005 de Draken uitgefaseerd. Het toestel zal vervangen worden door de Eurofighter. Tijdens de Zeltweg Airpower van 2005 wordt er stilgestaan bij het afscheid van dit toestel met een gote flightpast. De Saab J-35 Draken is een onderscheppingjager van de Zweedse vliegtuigbouwer Saab. Later werd het toestel ook ontwikkeld als trainer de SK-35C en als fotoverkenner de S-35E, er zijn in totaal 650 Drakens gebouwd.

Ga Naar Rapportage


Het Irish Air Corps

Vliegen met de Allouette III; Knock Airport, 29 juli 2005

Tijdens mijn vakantie in Ierland in 2005 kreeg ik plotseling de kans om wat foto’s te maken van de Ierse Allouette III. Per toeval kreeg ik een kleine rondleiding op het vliegveld Knock Airport in het westen van Ierland. Tijdens dit korte bezoek landde er een Allouette III van de Irish Air Corps. Het was de eerste keer dat ik een Allouette III van de Ieren voor mijn lens kreeg. Ik was erg blij met dit toestel omdat je ze normaal ook alleen in Ierland ziet vliegen. Deze helikopter die een lichtgrijze kleur had, was erg gemakkelijk op de foto te zetten.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Gilze-Rijen, Runway 28

Vliegbasis Gilze-Rijen in 2005; Gilze-Rijen 2005

Het jaar 2005 was niet mijn meest actieve jaar aan de kop van de startbaan 28 op Gilze-Rijen. Ik ben naast de Open Dagen slechts 1 keer op deze plaats geweest. Bij toeval zag ik dat er op een ochtend in oktober 9 Apaches op het platform stonden. Ik ben toen terug gereden naar huis om mijn camera te halen. De Apaches stonden klaar om naar Polen te gaan voor een oefening van 2 weken. De Apaches stonden met een mooi zonnetje op het platform geparkeerd. Het is vrij zeldzaam om zoveel helikopters tegelijk op 1 lijn te zien staan.

Ga Naar Rapportage




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden