Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Luchtmacht Open Dagen 2005, deel 2; Gilze-Rijen, 15-20 juni 2005

Het no 298 Squadron; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het eerste squadron van de THG-KLu is het no 298 Squadron. Deze eenheid is gestationeerd op vliegbasis Soesterberg. Vanaf 1996 beschikt de eenheid over de Boeing CH-47D Chinook. De luchtmacht heeft 13 Chinook helikopters aangeschaft. De belangrijkste taak van de eenheid is het zware luchttransport.

Het no 298 Squadron is op 1 maart 1950 ontstaan uit het 6 ARVA Squadron (Artillerie Verkennings Afdeling) op de vliegbasis Ypenburg. Het no 298 Squadron was de eerste eenheid die werd opgericht die deel uitmaakte van de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV). Het aantal personeelsleden en de beschikbare accommodatie waren toen nog zeer beperkt. De eenheid opereerde toen met een aantal Auster lichte verken- ningsvliegtuigen. Het no 298 Squadron wordt al snel naar vliegbasis Soesterberg verhuisd. Ook hier stond de eenheid niet lang, want in 1951 werd besloten om de eenheid op vliegbasis Deelen te huisvesten. De Auster bleef in dienst tot 1953 bij het no 298 Squadron. Het toestel werd vanaf 1952 vervangen door de Piper Cub. Dit vliegtuig, werd gebruikt voor artillerieverkenning en personen transport. De Piper Cub bleef in actieve dienst tot 1968. Naast de Piper Cub, kreeg de eenheid ook de beschikking over de Hillen 23 Raven in 1955. Dit was de eerste helikopter in dienst van de luchtmacht. Twee jaar daarna verhuisde het squadron naar Ypenburg. In 1959 kreeg de eenheid de beschikking over de Allouette II. Deze helikopter was in dienst genomen voor de uitvoer van SAR taken. Een van de nieuwe vluchten die aan het no 298 Squadron was toegevoegd, was de SAR vlucht. Deze eenheid zou later op vliegbasis Leeuwarden het no 303 Squadron worden. Na 1963 verhuisde het no 298 Squadron weer naar delen omdat vliegbasis Ypenburg gesloten werd door bezuinigingen. De Allouette II werd in 1964 vervangen door de Allouette III. In 1966 verhuisde het no 298 Squadron voor de laatste keer. Deze keer verhuisde de eenheid naar vliegbasis Soesterberg. De eenheid schakelde daar over op de Allouette III.

Na bijna 30 jaar operationeel vliegen met de Allouette III, werd deze helikopter in 1995 vervangen door de CH-47D Chinook. De Koninklijke Luchtmacht is vanaf 1995 een nieuwe koers gaan varen. De helikopters gaan een grotere rol spelen binnen de luchtmacht. De huidige Groep Helikopter (GPH) wordt omgezet naar het nieuwe

model. De naam van deze organisatie wordt Tactische Helikopter Groep Koninklijke Luchtmacht (THG-KLu). Het no 298 Squadron krijgt de beschikking over 13 Chinook helikopters. De eerste 7 helikopters zijn tweedehands aangekocht in Canada. Deze helikopters zijn gemodificeerd tot de CH-47D standaard. De laatste 6 helikopters zijn nieuw en zijn gebouwd door Boeing. Met de komst van de Chinook is het no 298 Squadron de toegewezen eenheid voor de zware transporttaak van de THG-KLu. De kerntaak van het no 298 Squadron is het vervoeren van de 11LMB (Luchtmobiele Brigade), het Korps Mariniers (MARNS) en het Korps Commando Troepen (KCT). Onder de kerntaak valt het transport van personeel en materieel, maar ook gewonden- transport en gevechtsondersteuning. De bemanning van de Chinook bestaat uit twee vliegers waarvan er 1 de gezagvoerder van het toestel is. Achterin bevinden zich twee loadmasters die verantwoordelijk zijn voor de interne en externe ladingen. De load- masters geven aanwijzingen aan de vliegers om de Chinook in de gewenste positie boven voor de landing of het oppikken van ladingen te krijgen. Dit wordt voice marshalling genoemd. De eenheid opereert nog steeds vanaf vliegbasis Soester- berg. De plannen bestaan echter om Soesterberg te sluiten. Alle helikopters zullen dan naar Gilze-Rijen verhuizen.

Op de binnenkomstdag was het weer een stuk beter dan de dag ervoor. Gelukkig voor ons was de wind gedraaid naar het westen waardoor de baan 28 in gebruik was. Traditioneel komen altijd eerst de grote vliegtuigen binnen omdat die achteraan op de static worden geparkeerd. Het eerste toestel dat arriveerde was de KDC-10 van vliegbasis Eindhoven. Het duurde niet lang toen ook de Fokker 50 binnenkwam. De eerste fighters die al heel vroeg aankwamen, waren de 2 Zwitserse F-18 Hornetts. Beide vliegtuigen maakten eerst een low approach voordat ze landden. Ook een aantal Nederlandse F-16’s arriveerden in de vroege uren. Rond 10 uur stond er een hoogtepunt gepland. Het betrof hier het vertrek van de Egyptische Hercules. De zon stond werkelijk perfect voor de vliegtuigen die op dit moment zouden vertrekken. Opnieuw werd de Airpower Demo geoefend door de helikopters van de THG-KLu. Ook dit keer leverde dit leuke foto’s op. Na de oefening van de demo, werd het pas echt interessant. De eerste toestellen die binnenkwamen, waren 2 Tornado F3’s van de RAF. Deze vliegtuigen zouden ook tijdens de Open Dagen een display gaan vliegen. Kort na de Tornado’s, landde er een Zwitserse Cougar. De Cougar werd gevold door een hele zwerm Duitse helikopters. De Duitse formatie bestond uit: een EC-135, twee Bolkows, een CH-53 en twee UH-1 Huey’s.

Na de landing van de Duitsers werd het even stil. De stilte zou echter niet lang duren, want binnen 15 minuten hing er een AWACS in de landing. Ook een Oostenrijkse Skyvan arriveerde op Gilze-Rijen. Dit toestel was erg bijzonder, want ze zouden na dit jaar vervangen worden door de C-130 Hercules. Ook de 2 Oostenrijkse Drakens lieten niet lang op zich wachten. De volgende deelnemer die binnenkwam, was ook een bijzondere. Het betrof hier een Griekse Phantom. Ik heb niet veel van deze vliegtuigen in mijn verzameling. Kort na de Griek, landde er 2 Portugese F-16’s. Het komende uur, was het uur van de Britse vliegtuigen. Eerst kwamen er 2 Britse Hawks binnen die al snel gevolgd werden door 2 Britse Harriërs. Ondertussen stond er aan de kop van de baan een Britse Tornado F3 te wachten. Dit toestel zou zijn demo gaan oefenen. Kort na de oefening door de Britten, oefende ook de Oostenrijkse Draken zijn demo. De laatste deelnemers die nog binnenkwamen vandaag, waren 2 Franse Mirage 2000D’s van Nancy. Het was ondertussen redelijk bewolkt geworden waardoor het een sport was om de 2 Mirages op foto te zetten. De aankomstdag van de Open Dagen op Gilze-Rijen was een geweldige dag.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden