English
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jaaroverzicht 2019




Ga Naar Rapportage

Een Duits-Nederlandse Sling Training

Het Riggen van Vracht op de Hei; Edese Heide, 23 januari 2019

Om goed voorbereid te zijn voor de toekomstige uitzendingen van de Nederlandse en Duitse samenwerking tussen de Luchtmobiele Brigade en de Division Schnelle Krafte, worden er met regelmaat gezamenlijke trainingen georganiseerd. In de vierde week van januari 2019, trainden de Nederlandse en Duitse luchtbevoorrading eenheden van de Division Schnelle Krafte samen op de Edese Heide. Het doel van de training was om te kunnen opereren met elkaar. Dit betekend met elkaars materiaal en gezamenlijke procedures trainen.

Ga Naar Rapportage


4th Combat Aviation Brigade

De Ivy Eagle Division uit Colorado; Eindhoven, 4 – 11 februari 2019

Na een deployment van bijna 9 maanden trekt de 4th Infantry Division van het Amerikaanse leger zich terug naar de Verenigde Staten. De eenheid heeft geopereerd in Europa in het kader van operation Atlantic Resolve. Tijdens deze operatie geeft het Amerikaanse leger steun aan de Europese eenheden een de Europese grenzen. De 4th Infantry Division is een infanterie divisie van het Amerikaanse leger en is gebaseerd in Fort Carson in de staat Colorado. Fort Carson is van oudsher een berg post gelegen ten zuidwesten van Colorado Springs.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

6th Attack Reconnaissance Squadron 17th Cavalry

Het 6e Cavalerie Squadron; Eindhoven, 4 – 11 februari 2019

De soldaten van de het 6th Squadron van de 17th Cavalry worden negen maanden lang in Europa ingezet als onderdeel van de voortdurende missie om potentiële Russische agressie af te schrikken. Operatie Atlantic Resolve begon kort na de annexatie van de Krim door Rusland in 2014 als steun voor de Europese partners. De cavalerie is een ruitervolk en het is van oudsher de naam voor de militaire eenheid die zich te paard voortbewoog en te paard vocht. Dit in tegenstelling tot de infanterie die te voet vecht en zich verplaatst.

Ga Naar Rapportage


Het Afscheid van een Belgisch Icoon

Koksijde Rescue; Sea-King Farewell; Koksijde, 21 maart 2019

De iconische Sea King van de Belgische Luchtmacht heeft donderdag 21 maart 2019 voor de allerlaatste keer de landing ingezet op vliegbasis Koksijde in het westen van België. Na 42 jaar operationele dienst maakt de helikopter plaats voor de nieuwe NH90 Caiman, die de “Search & Rescue” (SAR) taken volledig overneemt. Na ruim 42 jaar van operationele dienst werd er eindelijk van de vijf Sea-Kings afscheid genomen. De helikopters hebben gezamenlijk ruim 60.000 vlieguren gemaakt in dienst van de Belgische Luchtmacht.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Carrier Strike Group

Mission Clemenceau, deel 1; Charles de Gaulle, 25 & 26 maart 2019

Een Carrier Strike Group bestaat uit een vliegdekschip en het groot aantal escorterende schepen. Een Carrier Strike Group is een van de krachtigste maritieme wapens van deze tijd. Tijdens de Mission Clemenceau, vaart het Franse vliegdekschip de Charles de Gaulle en zijn groep via de Mediterraan naar de Indische Oceaan. De Task Force die vaart rondom de Charles de Gaulle bestaat uit meerdere schepen. Naast alle Franse schepen die de CSG aanvoeren, werkt de Franse Marine ook samen in een brede internationale context.

Ga Naar Rapportage


Inzet Tijdens Mission Chammal

Mission Clemenceau, deel 2; Charles de Gaulle, 25 & 26 maart 2019

Een belangrijk onderdeel van Mission Clemenceau was de inzet van vliegtuigen in strijd tegen IS/ISIS/Daesh. De Charles de Gaulle werd in maart 2019 ingezet om steun vanaf zee te leveren tijdens de Franse Mission Chammal tegen het terreur kalifaat. Deze Franse Carrier Air Wing bestaat uit twee squadrons met gevechtsvliegtuigen (20 Marine Rafales), een surveillance/controle squadron (2 E-2C Hawkeye), een SAR/Pedro squadron (2 SA365 Dauphin helikopters) en een anti-onderzeeboot en PR squadron (1 NH90 NFH Caiman helikopter).

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Surveillance met de Hawkeye

Mission Clemenceau, deel 3; Charles de Gaulle, 25 & 26 maart 2019

De Franse Marine beschikt in totaal over een drietal Grumman E-2C Hawkeye radarvliegtuigen die kunnen worden ingezet aan boord van de Charles de Gaulle. Deze E-2C’s zijn belangrijk bij de inzet van de Rafales en worden ingezet als vliegend radarstation. Tijdens Mission Clemenceau zijn er twee Hawkeye’s beschikbaar. Deze toestellen zijn ingedeeld bij het 4 Flottille. De vliegtuigen staan aan land gebaseerd op Lorient/Lann-Bihoué in Bretagne in het westen van Frankrijk. Tijdens Operation Chammal, wordt de E-2C ook ingezet aan boord.

Ga Naar Rapportage


Rafale Marine Operaties op Zee

Mission Clemenceau, deel 4; Charles de Gaulle, 25 & 26 maart 2019

De voorbereidingen voor Mission Clemenceau zijn enkele maanden voordat de cruise begon gestart. De vliegers van het 12 Flottille en het 17 Flottille hebben in de voorbereiding aan oefeningen deelgenomen en hebben hun dek landing kwalificaties opnieuw gehaald. Na een opbouw van twee maanden zijn ze klaar voor inzet. Het 17 Flottille is pas sinds vorig jaar als laatste eenheid geconverteerd naar de Rafale. Tot het einde van 2016, heeft het 17 Flottille gevlogen met de Dassault Super Etendard, het is dus de eerste inzet voor de eenheid.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Helikopter Ondersteuning aan Boord

Mission Clemenceau, deel 5; Charles de Gaulle, 25 & 26 maart 2019

Naast de operaties met de Rafale aan boord van de Charles de Gaulle, staan er ook continue een aantal helikopters aan dek die stand-by staan om in te grijpen. Op het Franse vliegdekschip staan een aantal SA365 Dauphin helikopters voor SAR taken en een NH90 NFH Caiman voor PR taken en anti-onderzeeboot taken. Tijdens het vliegen van de SAR stand-by bij vliegtuigoperaties, zijn er specifieke patronen die de Dauphin helikopter vliegt. De NH90 helikopter wordt ingezet om te zoeken naar onderzeeërs die diep onder water zitten.

Ga Naar Rapportage


Deense Contributie aan Task Force 473

Mission Clemenceau, deel 6; Charles de Gaulle, 25 & 26 maart 2019

Tijdens Mission Clemenceau wordt het Franse vliegdekschip de Charles de Gaulle vergezeld door schepen van verschillende landen in de Carrier Strike Group. Voor de Deense Marine is het de eerste keer dat men met een Fregat, in de vorm van de Niels Juel, met een EH101 Merlin aan boord deelneemt aan een dergelijke missie. Dinsdag 26 maart was het de eerste keer dat de Denen de Pedro missie vlogen tijdens het lanceren van Rafales vanaf de Charles de Gaulle. Tijdens deze missie vloog men ruim 3,5 uur stand-by naast het vliegdekschip.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Oefenen met het Oog op de Toekomst

Frisian Flag 2019, deel 1; Leeuwarden, 1 april 2019

Jachtvliegers uit verschillende landen trainden de afgelopen twee weken complexe missies in internationaal verband tijdens Frisian Flag 2019. Dagelijks stegen er vanaf Leeuwarden ruim veertig tot vijftig gevechtsvliegtuigen op. Frisian Flag is een jaarlijks terugkerende oefening die is uitgegroeid tot een van de grootste in Europa. Hedendaagse missies vinden in toenemende mate plaats in een uitgebreid coalitieverband. Dat maakt ook het trainen in internationaal verband noodzakelijk voor de vliegende eenheden van de NATO.

Ga Naar Rapportage


Internationaal Trainen met NATO Partners

Frisian Flag 2019, deel 2; Leeuwarden, 1 april 2019

Tijdens Frisian Flag doen er naast de Nederlandse deelnemers ook veel internationale deelnemers mee. Zo zijn de Fransen met hun Mirage 2000D's de afgelopen jaren een bekend gezicht geworden op Leeuwarden. Ook de Amerikaanse Air National Guard is een terugkerende deelnemer die nu met F-16’s naar Leeuwarden kwam. Naast de Fransen, was vooral de deelname van de Amerikaanse F-16’s een opvallende verschijning tijdens deze Frisian Flag. Meestal komen de Amerikanen met F-15's, maar deze keer met de F-16.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Partnership for Peace Deelname

Frisian Flag 2019, deel 3; Leeuwarden, 1 april 2019

Een bijzondere deelname aan de oefening Frisian Flag, was dit jaar de deelname van de Zwitsers met hun F/A-18 Hornets. De Zwitsers zijn afkomstig uit Meiringen dat in het midden van het land ligt. Zwitserland is geen NATO lidstaat en daarom in het bijzonder dat juist zij deelnemen aan Frisian Flag 2019. In verband met de aankomende evaluatieperiode voor het nieuwe type jachtvliegtuig van de Zwitserse luchtmacht, was de oefening Frisian Flag 2019 de enige buitenlandse oefening waaraan men dit jaar konden deelnemen vanuit Zwitserland.

Ga Naar Rapportage


European Air Refuelling Training 2019

Oefenen met Bijtanken in de Lucht; Eindhoven, 4 april 2019

Het European Air Transport Command op vliegbasis Eindhoven, organiseerde dit jaar voor het 6e jaar de tanker oefening European Air Refuelling Training. De tankers zullen dagelijks missies vliegen vanaf vliegbasis Eindhoven om de gevechtsvliegtuigen die deelnemen aan Frisian Flag te voorzien van brandstof. Tijdens deze twee weken zullen internationale partijen intensief samen trainen om klaar te zijn voor toekomstige Europese inzet in crisis gebieden over de hele wereld. Tankers uit verschillende landen nemen deel aan de training.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Klauwen van de Dark Smoking Tiger

De NATO Tiger Meet 2019, deel 1; Mont de Marsan, 17 mei 2019

Dit jaar vond de NATO Tiger Meet plaats op de Franse vliegbasis Mont de Marsan in het zuiden van Frankrijk. De Franse eenheid Escadron de Chasse 3/30 “Lorraine” zou dit jaar als gastheer van de Tiger Meet optreden voor deze internationale meeting. De meeting is altijd omringt door tradities waarbij de teamgeest groot is. Met als hoofddoelen ervaringen delen, interoperabiliteit vergroten, inleving en team geest als leidmotief, heeft de NATO Tiger Meet zich in ruim 50 jaar tijd ontwikkeld tot een belangrijke oefening binnen de NATO.

Ga Naar Rapportage


Doelstellingen Tijdens de Tiger Meet

De NATO Tiger Meet 2019, deel 2; Mont de Marsan, 17 mei 2019

Tijdens de NATO Tiger Meet gaat het niet alleen om de team geest en de tradities die worden uitgedragen. Naast deze sociale activiteiten gaat het ook om het trainen van de keiharde realiteit. Er worden dagelijks verschillende scenario’s geoefend waarbij er twee waves per dag worden gelanceerd vanaf Mont de Marsan. Een van de aller belangrijkste doelstellingen van de NATO Tiger Meet is de uitwisseling of overdracht van kennis tussen de verschillende deelnemende landen. Met dit concept wordt de interoperabiliteit fors versterkt.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Kenniscentrum voor de Dassault Rafale

De NATO Tiger Meet 2019, deel 2; Mont de Marsan, 17 mei 2019

De luchtmachtbasis BA118 “Kolonel Rozanoff” Mont de Marsan is tegenwoordig het belangrijkste kenniscentrum voor de Rafale inzet in Frankrijk. Op de vliegbasis worden dagelijks nieuwe experimenten gedaan met dit type en de Mirage 2000D. Ook staan er enkele operationele eenheden op Mont de Marsan die allemaal deel uitmaken van Escadron de Chasse 30. Mont de Marsan wordt tegenwoordig gezien als een van de belangrijkste operationele vliegvelden van de Franse luchtstrijdkrachten dat vliegt met de Dassault Rafale.

Ga Naar Rapportage


Musée Européen de l'Aviation de Chasse

Europese Gevechtsvliegtuigen Museum; Montelimar, 20 mei 2019

In de stad Montelimar in Frankrijk zit het Musée Européen de l'Aviation de Chasse of het Europese Gevechtsvliegtuigen Museum. Het museum zit gevestigd op een klein vliegveld net buiten de stad. Het museum werd voor het eerst opengesteld in 1987 door een groep die het erfgoed van de Franse Luchtvaart en Luchtmacht wilde behouden en heeft sindsdien een mooie collectie opgebouwd. De vliegtuigen in dit museum zijn erg goed onderhouden en staan ruim opgesteld op het terrein. De collectie vliegtuigen in het museum zijn veelal Frans.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Musee Aeronautique d'Orange

Museum van het Vijfde Eskader; Orange, 20 mei 2019

Het luchtvaart museum in Orange is een klein en vol museum dat net buiten de stad Orange zit in de nabijheid van de vliegbasis. Het museum wordt gerund door een groep vliegtuig enthousiasten die door de jaren heen vliegtuigen van Franse makelij hebben verzameld en tentoon gesteld. De vliegtuigen zijn vanaf de periode van de Koude Oorlog tot het hedendaagse tijdperk. De groep die het museum runt, is de Associatie van het vijfde Eskader (Association “Les amis de la 5eme escadre”). De vliegtuigen staan allemaal erg dicht op elkaar.

Ga Naar Rapportage


Savigny les Beaune Museum

Privé Collectie Gevechtsvliegtuigen; Savigny les Beaune, 22 mei 2019

In het plaatsje Savigny les Beaune zit een museum op het terrein van een groot landgoed genaamd Manoir de Savigny-lès-Beaune. De eigenaar van dit landgoed is een hoogbejaarde man die in zijn leven allerlei collecties heeft aangelegd. De militaire vliegtuigen is slechts een van zijn collecties. Zo heeft hij ook collecties van brandweer wagens, tractors en modellen. De eigenaar van dit landgoed heeft in zijn leven zijn fortuin vergaard in de wijnhandel. Er staan meer dan 100 gevechtsvliegtuigen opgesteld op het terrein van dit museum.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

F-16’s opereren vanaf Eindhoven

Volkel F-16’s Vliegen vanaf Eindhoven; Eindhoven, 4 juni 2019

Van maandag 3 juni t/m woensdag 5 juni vlogen er dagelijks acht F-16’s van vliegbasis Volkel vanaf vliegbasis Eindhoven. Op hun thuisbasis Volkel werden er, met het oog op de Luchtmachtdagen, enkele noodzakelijke reparaties aan de startbaan gedaan. De F-16’s vlogen van het Mil East platform en zouden net zoals op Volkel twee keer per dag een missies vliegen. In het verleden kwamen F-16’s van Volkel en Leeuwarden regelmatig naar Eindhoven om out of area oefeningen te doen waarbij vliegtuigen vlogen vanaf een ander veld.

Ga Naar Rapportage


Verschillende Generaties Ontmoeten Elkaar

Luchtmachtdagen 2019, deel 1; Volkel, 15 juni 2019

De Luchtmachtdagen die dit jaar voor het eerst sinds drie jaar werden gehouden op de vliegbasis Volkel, hebben in totaal 240.000 bezoekers getrokken. De absolute sterren van de show waren de twee Nederlandse F-35’s die vanuit de Verenigede Staten waren over gevlogen. Ook de F-16 stond wederom in de schijnwerpers. Dit jaar werden de Luchtmachtdagen weer voor het eerst sinds 2016 gehouden op vliegbasis Volkel. De afgelopen twee jaar werden de Luchtmachtdagen niet gehouden door personele bezettings issues.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Investeren in de Toekomst van de Luchtmacht

Luchtmachtdagen 2019, deel 2; Volkel, 15 juni 2019

Met de aanschaf van de Lockheed Martin F-35A Lightning II, kiest de Koninklijke Luchtmacht voor een zeer modern toestel van de vijfde generatie. Ook voor de Nederlandse economie is de F-35 een belangrijk toestel, want tal van bedrijven profiteren van de contracten die gemoeid gaan met de aanschaf van die vliegtuig. In het verleden heeft de F-16 zijn waarde voor de luchtmacht dubbel en dwars bewezen tijdens verschillende scenario’s in de hele wereld. Ook in de komende decennia kan Nederland niet zonder een degelijk vliegtuig.

Ga Naar Rapportage


India en Frankrijk Oefenen Samen

De Frans-Indiase Garuda VI, deel 1; Mont-de-Marsan, 10 juli 2019

In een periode van ruim twee weken in de maand juli, zouden de luchtmachten van India en Frankrijk samen trainen op BA118 Mont-de-Marsan in Frankrijk. Tijdens deze weken komen alle aspecten van moderne oorlogsvoering aan bod. Het doel hier is om de twee bevriende landen nog beter te laten samenwerken. Het beoogde hoofddoel van de training is de interoperabiliteit van Franse en Indiase bemanningen bij luchtverdedigingsmissies en grondaanvallen sterk te verbeteren. Garuda heeft al een hele lange historie van ruim 20 jaar.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Het Vliegen van Garuda Missies

De Frans-Indiase Garuda VI, deel 2; Mont-de-Marsan, 10 juli 2019

Om goed voorde dag te komen in Frankrijk hebben de Indiërs uitgebreid getraind voordat de vliegers zouden afreizen naar Frankrijk. De oefening zou gefaseerd opgebouwd worden en in de laatste week zouden er complexe en gecombineerde missies worden gevlogen. Beide landen hebben veel geleerd tijdens Garuda VI. Voor met name is Indiase Luchtmacht is Garuda een hele belangrijke oefening. De vliegers uit India vliegen niet zo vaak tegen buitenlanders zoals de Fransen dat gewent zijn tijdens de grote oefeningen in Europa.

Ga Naar Rapportage


De Franse Onafhankelijkheidsdag

Het Defilé op de Champ-Elysees, deel 1; Evreux; 14 juli 2019

Elk jaar vliegt de Franse Luchtmacht een belangrijk onderdeel van het Defilé over de Champ-Elysees tijdens de Bastille Day op 14 juli. Op deze dag wordt de Franse onafhankelijkheid en vrijheid gevierd. De Franse strijdkrachten geven dan traditioneel een militaire parade in Parijs die de kracht van Frankrijk laat zien. Elke 14 juli, vliegt de Franse formatie Patrouille de France (PDF) over de Parijs tijdens het defilé. Deze vlucht van de PDF staat symbool voor de missies om het Franse luchtruim en daarbuiten te beschermen en te verdedigen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Europese Samenwerking op het Defilé

Het Defilé op de Champ-Elysees, deel 2; Evreux; 14 juli 2019

Tijdens het luchtmacht blok vliegen eenheden mee van zowel de Franse luchtmacht als de Franse marine. Ook vliegen er tijdens het defilé verschillende gevechtsvliegtuigen en transportvliegtuigen mee uit de bevriende landen van Frankrijk. Deze landen zijn België en Spanje en werken nauw samen met de Franse eenheden. De blokken van de opleidingseenheden en die van de strategische en tactische transporteenheden symboliseren de samenwerking van Frankrijk met landen zoals Belgie, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Ga Naar Rapportage


Zweedse Saab Draken op Volkel

Een Historische Saab in Nederland; Volkel 5 september 2019

Op 5 september 2019, zou er een Zweedse Saab Draken van de historische vlucht een tussen landing maken op Volkel. Het toestel kwam langs om brandstof te tanken op doorreis naar Oostenrijk. De Saab zou daar deelnemen aan de Zeltweg Airpower welke de grootste vliegshow van Oostenrijk is. De Saab J-35J Draken heeft jarenlang gevlogen bij de Zweedse luchtmacht als een luchtverdedigingsjager en is aan het begin van deze eeuw vervangen door de Saab JAS-39 Gripen. De Draken kwam op de terug weg niet meer langs op Volkel.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Sanicole Sunset Show

De Sanicole Airshow 2019; Leopoldsburg, 13 september 2019

Dit jaar vond op 13 en 15 september de 41ste editie plaats van de International Sanicole Airshow. De vliegshow wordt traditiegetrouw gehouden op vliegveld Leopoldsburg in het noorden van België. Naast de civiele deelnemers zijn ook de banden met de Belgische Lucht- macht sterk zichtbaar in het vliegprogramma. De Sanicole vliegshow op het vliegveld van Leopoldsburg is door de jaren heen uitgegroeid van een klein evenement naar een waar spektakel. De deelnemers aan de vliegshow vliegen doorgaans vaak vanaf Kleine-Brogel.

Ga Naar Rapportage


Market Garden Memorial

75 Jaar Market Garden, deel 1; Eindhoven, 21 september 2019

In de hoop de Tweede Wereldoorlog nog voor het einde van 1944 te eindigen, lanceerde de Britse bevel hebber Bernard Montgomery de Operatie Market Garden. Het doel was om door de bruggen in Nederland te bezetten een corridor te creëren die ervoor zou zorgen dat men snel en effectief Duitsland kon binnenvallen. Market Garden was voor het grootste deel mislukt, omdat de laatste brug bij Arnhem niet bezet kon worden. Het gevolg van deze deelse mislukking was de Hongerwinter voor het noordelijke deel van Nederland eind 1944.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Herdenking van de Luchtlandingen

75 Jaar Market Garden, deel 2; Eindhoven, 21 september 2019

Transportvliegtuigen van verschillende Europese landen en de Verenigde Staten zouden op 21 september de operatie Market garden herdenken door middel van een dropping boven de Ginkelse Heide. Precies 75 jaar geleden vond deze operatie plaats die uiteindelijk tot de bevrijding van een groot deel van Nederland leidde. 1100 Rode Baretten uit acht verschillende landen zouden op 21 september in de voetsporen van hun voorgangers treden. Wereldwijd zijn luchtlanding militairen te herkennen aan de rode Barrett die zij dragen.

Ga Naar Rapportage


1st Combat Aviation Brigade in Europa

1st Combat Aviation Brigade, deel 1; Eindhoven, 14 oktober 2019

De inzet van de 1st Combat Aviation Brigade van de 1st Infantry Division is de vierde divisie inzet in Europa in het kader van Operation Atlantic Resolve. De eenheid zou zich gaan terug trekken naar de Verenigde Staten in oktober 2019. De eenheid verlaat Europa via de haven van Rotterdam en wordt afgelost door de 3CAB. Operatie Atlantic Resolve is een militaire inzet in Europa. Hoewel het geen "echte" militaire operatie is, is het wel een operatie waarbij er erg veel Amerikaansen leger eenheden in Europa zijn gestationeerd.


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

The Big Red One Devil Brigade

1st Combat Aviation Brigade, deel 2; Eindhoven, 14 oktober 2019

Als onderdeel van de Europese Operation Atlantic Resolve, was de 1st Combat Aviation Brigade van de Amerikaanse Landmacht actief in Europa. De helikopters en veel grondmaterieel kwamen aan in de haven van Zeebrugge in februari 2019. In oktober 2019 zou de 1CAB Europa verlaten via de haven van Rotterdam. De Amerikaanse 1st Infantry Division is een gecombineerde divisie van het Amerikaanse leger en is de oudste continu dienende eenheid in het reguliere Amerikaanse leger. De eenheid maakt deel uit van het III Corps.

Ga Naar Rapportage


The Fighting Sixth Cavalry

1st Combat Aviation Brigade, deel 3; Eindhoven, 14 oktober 2019

De meest bijzondere eenheid die deel uitmaakt van het 1st Combat Aviation Brigade, 1st Infantry Division, is de eenheid van de Cavalry. Het 1CAB beschikt over een Cavalry squadron, namelijk het 1st Squadron, 6th Cavalry. Deze Cavalry eenheid wordt ook aangeduid als de The Fighting Sixth in de Verenigde Staten. Het 1st Squadron van de 6th Cavalry staat net als de andere eenheden van de 1CAB gebaseerd op Marshall Army Air Field in Kansas. De Cavalry waren in die tijd de eenheden van het leger dat altijd werkte met paarden.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Militaire Movements op Eindhoven

Foto's gemaakt op Vliegbasis Eindhoven in 2019

Ook dit jaar werd vliegbasis Eindhoven weer de nodige keren bezocht. Naast de uitzonderlijke bezoeken van de Amerikaanse helikopters in februari en oktober en een aantal F-16 detachementen op Eindhoven, kwamen er ook de nodige EATC vluchten voorbij. De highlight van het jaar van deze reguliere vluchten was het bezoek van een Slowaakse Fokker 100. Dit toestel is zelden te zien in Nederland waardoor het een uniek bezoek aan Eindhoven was. Deze Fokker 100 wordt gebruikt door de regering van het land voor de Slowaakse regering.

Ga Naar Rapportage


Ruggengraat van de Japanse Defensie

Japanse Samoerai Phantoms, deel 1; Hyakuri, 30 oktober 2019

Door de jaren heen heeft de F-4EJ Kai in Japan een grote staat van dienst opgebouwd. De Phantom vloot is door de jaren heen drastisch geüpdatet naar de Kai standaard. Op dit moment zit het type in de nadagen van zijn carrière bij de Japan Air Self Defense Force en zal snel door de F-35A Lightning II worden vervangen. De F-4EJ Kai is net als de andere Phantoms in de landen die ermee vliegen of hebben gevlogen een toestel met een grote reputatie. De Phantoms hebben in een land als Japan jarenlang de ruggengraat gevormd van de JASDF.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Japanse Fotoverkenning Phantoms

Japanse Samoerai Phantoms, deel 2; Hyakuri, 30 oktober 2019

De meest kleurrijke Phantoms in Japan zijn de fotoverkenners van het 501 Hikotai. Deze eenheid is het enige Japanse squadron dat vliegt met de fotoverkenningsvariant van de McDonnell Douglas F-4 Phantom II. De eenheid heeft de rode Woody Woodpecker op de staart staan die een strik draagt. Na ruim 45 jaar in dienst van de Japan Air Self Defense Force worden de vliegtuigen aan het begin van 2020 uitgefaseerd. De taken van deze versie van de legendarisch Phantom wordt overgenomen door de F-35A Lightning II met sensors.

Ga Naar Rapportage


Phantom Pharewell in Japan

Japanse Samoerai Phantoms, deel 3; Hyakuri, 30 oktober 2019

De wereldberoemde McDonnell Douglas F-4 Phantom II vliegt op dit moment nog volop bij de Japan Air Self Defense Force (JASDF). In Japan zit de huidige Phantom vloot in de nadagen van zijn carrière bij de Japan Air Self Defense Force. De Phantom is na 45 jaar dienst bij de Japanse luchtmacht verouderd en aan vervanging toe. De opvolger van de Phantom wordt in Japan de Lockheed-Martin F-35 Lightning II. De Phantoms hebben ruim 45 jaar gediend bij de Japanse luchtmacht en hebben tijdens hun dienst bij ruim acht squadrons gevlogen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De keuze voor de F-15J Eagle

Eagles Verdedigen Japan, deel 1; Komatsu, 29 oktober 2019

De Mitsubishi F-15J Eagle is een gevechtsvliegtuig dat ingezet kan worden in alle weersomstandigheden. Het toestel is gebaseerd op de basis van de Amerikaanse F-15 Eagle en is in gebruik door de Japan Air Self Defense Force. De F-15J werd onder licentie geproduceerd door het Japanse Mitsubishi Heavy Industries. De F-15J Eagle is in Japan de primaire luchtverdedigingsjager en vormt daardoor dan ook de ruggengraad van de Japanse defensie. De JASDF ontving in totaal 165 F-15J vliegtuigen en 48 F-15DJ vliegtuigen voor twee vliegers.

Ga Naar Rapportage


De F-15J Eagle in Operationele Dienst

Eagles Verdedigen Japan, deel 2; Komatsu, 29 oktober 2019

Nadat de eerste F-15J’s waren geleverd aan de Japan Air Self Defense Force, kwamen de vliegtuigen snel in dienst bij de eerste operationele squadrons. In totaal zou de luchtmacht van Japan 213 F-15J/DJ Eagles ontvangen. De Eagles zouden gaan vliegen bij acht operationele squadrons en een speciale agressor eenheid. Ongeveer een maand nadat de eerste F-15 vliegers van de JASDF hun training hadden voltooid, vlogen zij de eerste twee Japanse F-15J Eagles naar de Japanse vliegbasis Gifu op het hoofdeiland Hokkaido in Japan.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

F-15’s op Quick Reaction Alert

Eagles Verdedigen Japan, deel 3; Nyatubaru, 7 november 2019

Bij de verdediging van het Japanse luchtruim, speelt de F-15J Eagle de hoofdrol. Deze gevechtsvliegtuigen staan verspreid over het hele land en kunnen 24 uur per dag 7 dagen per week reageren op elke mogelijke bedreiging. In de afgelopen twaalf jaar werden de Japanse gevechtsvliegtuigen steeds vaker ingezet voor scrambles. De situatie rondom Japan is door de jaren heen verslechterd, omdat niet bevriende landen steeds meer hebben geïnvesteerd in hun militaire apparaat. Deze provocerende landen zijn vooral Rusland en China.

Ga Naar Rapportage


De Opleiding tot F-15 Vlieger

Eagles Verdedigen Japan, deel 4; Nyatubaru, 7 november 2019

Het opleiden van jachtvliegers is in elk land een belangrijke taak, omdat hier de basis wordt gelegd tot een succesvolle verdediging van het nationale luchtruim. Het 23 Hikotai is verantwoordelijk voor deze belangrijke taak. De eenheid heeft met de F-15J/DJ Eagle de beschikking over een zeer krachtig vliegtuig voor deze taak. Het 23 Hikotai is de belangrijkste opleidingseenheid voor alle jachtvliegers. De eenheid staat gebaseerd op Nyatubaru en is verantwoordelijk voor de opleiding van vliegers tot jachtvlieger op alle Japanse typen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Fotoverkenning met de F-15J Eagle

Eagles Verdedigen Japan, deel 5; Nyatubaru, 7 november 2019

Fotoverkenning is een belangrijke taak die op dit moment nog wordt uitgevoerd door de gespecialiseerde RF-4E Kai. Ondertussen is het bekend dat deze vliegtuigen worden uitgefaseerd in april 2020. Japan heeft daarom de behoefte aan een opvolger in de vorm van de F-15J om fotoverkenningstaken te blijven uitvoeren. De systemen voor de fotoverkenning met de RF-4 zijn gebaseerd op een filmcamera. Dit concept is ondertussen een overblijfsel uit de vorige eeuw. De fotoverkenners zijn dus hard toe aan vervanging in Japan.

Ga Naar Rapportage


Eagles Updaten voor de Toekomst

Eagles Verdedigen Japan, deel 6; Nyatubaru, 7 november 2019

De F-15’s zijn in Japan al vele jaren de ruggengraat van de Japanse verdediging. De vliegtuigen die nog rondvliegen in het land zijn van verschillende versies door de updates die in de afgelopen decennia hebben plaatsgevonden. Om de vloot maximaal inzetbaar te houden zullen ruim honderd Eagles worden geüpdatet. Voor een update van de Japanse F-15J vloot, moet de Japanse overheid een goedkeuring hebben van de Amerikaanse overheid. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het Japanse verzoek goedgekeurd.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Trainen met Agressor Eagles in Japan

Eagles Verdedigen Japan, deel 7; Nyatubaru, 7 november 2019

Een van de bekendste eenheden van de Japan Air Self Defense Force (JASDF) is de Vlieginstructeur Groep (Hiko Kyodogun), die ook bekend staat als de Agressor Groep. De F-15’s Eagles van de Agressor Groep zijn in veel exotische kleuren gespoten volgens de kleurenschema’s van de Russische en Chinese Luchtmachten. Het inzetten van agressors bij een moderne luchtmacht zorgt ervoor dat de operationele jachtvliegers maximaal kunnen trainen en continue blijven leren doordat de vliegers herhaaldelijk worden uitgedaagd.

Ga Naar Rapportage


Het Ontwikkelen van de Mitsubishi F-2

Mitsubishi F-2 Viper Zero, deel 1; Tsuiki, 5 november 2019

De Mitsubishi F-2 is een fontline gevechtsvliegtuig van de Japan Air Self Defense Force dat wordt ingezet in de offensieve en maritieme rol. De karakteristieke blauwe gevechtsvliegtuigen lijken verdacht veel op de Amerikaanse F-16 Fighting Falcon. De F-16 is als basis gebruikt bij de ontwikkeling van de Mitsubishi F-2. Het toestel is gebouwd door Mitsubishi Heavy Industries en Lockheed Martin voor de Japan Air Self Defense Force (JASDF). De productie van de F-2 startte in 1996 en het eerste vliegtuig werd in 2000 afgeleverd aan de JASDF.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Mitsubishi F-2 in Operationele Dienst

Mitsubishi F-2 Viper Zero, deel 2; Tsuiki, 5 november 2019

Sinds de ontwikkeling van de Mitsubishi F-2, beschikt de Japan Self Air Defense Force over drie operationele squadron die met dit type vliegen. Ook is er een conversiesquadron dat voor de type conversie zorgt in het opleidingstraject. Een aantal F-2’s worden gebruikt voor het testen en door ontwikkelen van het F-2 type. De Japanse Mitsubishi F-2 gevechtsvliegtuigen zijn gemakkelijk te herkennen aan hun doordringende blauwe kleurenschema. De kleur is een "offshore camouflage" dat op de standaard modellen is aangebracht.

Ga Naar Rapportage


Het Noodlot Slaat toe door een Tsunami

Mitsubishi F-2 Viper Zero, deel 3; Tsuiki, 5 november 2019

Nadat de Mitsubishi F-2 was geleverd in de periode van 2000 t/m 2008, zou enkele jaren later het noodlot toeslaan. Door een tsunami ontstonden er grote problemen met de vloot die een grote impact hadden op de type opleiding. Na herstel werd eind 2018 bekend dat Japan een opvolger gaat ontwikkelen voor de F-2. In totaal heeft de Japan Air Self Defense Force (JASDF) ruim 94 Mitsubishi F-2’s ontvangen. De toestellen zullen in de komende jaren updates gaan ontvangen zodat de JASDF Mitsubishi F-2 nog vele jaren mee kan.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Ontwikkeling van Militaire Middelen

Ontwikkelen, Testen & Monitoren, deel 1; Gifu, 10 november 2019

Het ontwikkelen en testen van nieuwe appratuur en vliegtuigen is een belangrijk onderdeel geworden bij de Japanse defensie. Dit is erg belangrijk, omdat producten steeds geavanceerder worden. Naast vliegtuigen test men ook nieuwe elektronica en radars en test men ook de geneeskundige kant van de luchtvaart. Een bekende eenheid van de JASDF is de Air Development and Test Wing op Gifu Air Base. Deze eenheid is verantwoordelijk voor het testen van prototypes van nieuwe vliegtuigen en het testen van de doorontwikkeling er van.

Ga Naar Rapportage


De Air Development and Test Wing

Ontwikkelen, Testen & Monitoren, deel 2; Gifu, 10 november 2019

Het testen en evalueren van nieuwe vliegtuigen voor de Japan Air Self Defense Force is een uiterst gespecialiseerde tak binnen Japanse luchtmacht. Het Air Development and Test Wing op Gifu zorgt voor deze testen en begeleid nieuwe types vanaf hun prototypes tot aan operationele aanstelling bij de Japanse Luchtmacht. De grootste tak van het Japanse Air Development and Test Command (Koku Kaihatsu Jikken Shudan), is de Air Development and Test Wing (AD&TW) (Hikou Kaihatsu Jikken Dan) op Gifu voor operationele testen.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Elektronische en Tactische Operaties

Ontwikkelen, Testen & Monitoren, deel 3; Iruma, 3 november 2019

Voor het controleren van de Japanse radar en vliegveld installaties, werd het Flight Check Squadron opgezet. Later zou uit dit squadron ook een ECM squadron ontstaan voor elektronische oorlogsvoering. Ook een derde observatie eenheid werd onttrokken uit deze eenheden voor het monitoren van het Japanse luchtruim. Een van de bekendste eenheden van de speciale squadrons op Iruma is het Flight Check Squadron. Het Flight Check is een eenheid die alle luchtbeveiliging faciliteiten en luchtverkeersleidingsfaciliteiten inspecteert.

Ga Naar Rapportage


De Second Tactical Airlift Group

De Japanse Air Support Group, deel 1; Iruma, 3 november 2019

De enige eenheid in Japan die nog vliegt met de Kawasaki C-1 is het 402 Hikotai dat deel uitmaakt van de 2nd Tactical Airlift Group. Deze eenheid staat tegenwoordig gebaseerd op Iruma Air Base en werkt vooral samen met de luchtlandingsmilitairen van de 1st Airborne Brigade van de Japan Ground Self Defense Force. Op Iruma Air Base is de 2nd Tactical Airlift Group (2TAG) gebaseerd. Deze eenheid valt onder het commando van de Japanse Air Support Group. Het hoofdkwartier van deze groep is gebaseerd in Fuchu in Tokio.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De First Tactical Airlift Group

De Japanse Air Support Group, deel 2; Komaki, 10 november 2019

Op Komaki Air Base is de Japanse 1st Tactical Air Group gebaseerd. Deze eenheid bestaat uit twee squadron die zijn uitgerust met de Lockheed C-130H hercules voor tactische transporten en de Boeing KC-767J voor Strategische tanker taken. Vooral de tankers spelen een belangrijke rol voor de toekomst van de JASDF. De 1st Tactical Airflit Group (1TAG) van de Japan Air Self Defense Force (JASDF) is gebaseerd op Komaki Air Base in de buurt van de Japanse stad Nagoya City en Komaki City in de Aichi prefectuur in midden Japan.

Ga Naar Rapportage


De Third Tactical Airlift Group

De Japanse Air Support Group, deel 3; Komaki, 10 november 2019

De derde grote vliegbasis waar de Japanse transportvliegtuigen staan is Miho Air Basein het zuidwesten van het land bij de stad Sakaiminato City in de Tottori Prefectuur. Op deze vliegbasis wordt op dit moment voor het eerst de Kawasaki C-2 ingevoerd als het nieuwste transportvliegtuig van de Japan Air Self Defense Force. Ook staat hier een trainingseenheid gebaseerd die vliegt met de T-400. De derde Japanse transport wing die onder het commando valt van de Air Support Group is de 3rd Tactical Airlift Group (3TAG) van de JASDF.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Elementaire Vliegeropleiding

De Japanse Vliegeropleiding, deel 1; Shizuhama, 1 november 2019

De studenten die in Japan geselecteerd zijn om vlieger te worden bij de luchtmacht starten hun elementaire vliegeropleiding op Shizuhama of Hofu. Op deze vliegvelden staan de kleine Fuji T-7 trainings- vliegtuigen gebaseerd. Tijdens de opleiding op deze vliegvelden worden alle basisvaardigheden door de vliegers getraind. In het midden van Japan ligt de kleine vliegbasis Shizuhama Air Base dat ook wel bekend staat als Yaizu Air Base. Op deze vliegbasis worden vliegers elementair opgeleid voor de Japan Air Self Defense Force.

Ga Naar Rapportage


De Gevorderde Vliegeropleiding

De Japanse Vliegeropleiding, deel 2; Hamamatsu, 1 november 2019

De Japanse gevorderde vliegeropleiding vind plaats op Hamamatsu Air Base. Voor deze opleiding beschikt het 1st Air Wing over de Kawasaki T-4 Straaltrainer. Studenten zullen op Hamamatsu worden beoordeeld of ze verder gaan op de gevechtsvliegtuigen of dat men op een ander type van de Japanse Luchtmacht verder gaat. In het zuiden van het Japanse hoofdeiland Honshu ligt Hamamatsu Air base. Op deze vliegbasis staat de 1st Air Wing van de Japan Air Self Defense Force (JASDF) gebaseerd voor trainingsdoeleinden.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Bewaken van het Japanse Luchtruim

De Japanse Early Warning Vloot; Hamamatsu, 1 november 2019

De Japanse Early Warning vloot speelt tegenwoordig een hele belangrijke rol voor het monitoren en bewaken van het Japanse luchtruim. De vloot bestaat uit een negental E-2C Hawkeye en een viertal Boeing E-767 radarvliegtuigen. Deze vliegtuigen bewaken het luchtruim van Japan 24 uur per dag 365 dagen per jaar. De historie van de Japanse early warning vliegtuigen, begint in de tijd van de Koude Oorlog. Japan is al sinds de Tweede Wereldoorlog een partner geworden van de USA en ligt niet ver van de Sovjet Unie af.

Ga Naar Rapportage


Vliegen bij de Japanse Marine

Japan Maritime Self Defense Force, deel 1; Ozuki, 8 november 2019

De Japanse marine en de bijbehorende marine luchtvaartdienst is een van de grootste organisaties van de Japanse krijgsmacht. De eenheden van de luchtvaart dienst opereren vanaf het Japanse land en vanaf de Japanse marine schepen. Elke vlieger van de luchtvaart dienst start zijn carrière op Ozuki voor zijn training. Een van de grootste luchtvaartafdelingen van de Japanse overheid is de Marine Luchtvaartdienst van de Japanse Marine JMSDF en bevat alle vliegtuigen en helikopters die bij de marine in gebruik zijn.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Gevorderde Vliegeropleiding

Japan Maritime Self Defense Force, deel 2; Kanoya, 6 november 2019

Nadat de vliegers hun elementaire opleiding hebben voltooid gaan ze verder in de gespecialiseerde opleiding. Een deel van de studenten zal hier specifiek gaan trainen om vlieger te worden op een van de transport vliegtuigen of patrouille vliegtuigen. Het andere deel zal getraind worden om te vliegen met helikopters. De vliegers van de Japan Maritime Self Defense Force (JMSDF) die hun carrière voort zullen zetten op een van de vliegtuigen zal na de elementaire opleiding naar 202nd Educational Air Corps worden verplaatst.

Ga Naar Rapportage


Helikopter Operaties op Zee

Japan Maritime Self Defense Force, deel 3; Kanoya, 6 november 2019

De ruggengraat van de Japanse maritieme helikoptervloot is de Mitsubishi SH-60 Seahawk. Vanaf het begin van de jaren 1990 kwam dit type in dienst bij de Japanse marine en is sindsdien niet meer weg te denken. De SH-60 Seahawk bleek een uitstekende helikopter te zijn die multi-inzetbaar is. De SH-60J Seahawk van de JMSDF is de belangrijkste patrouille helikopter van de marine. De helikopter is gebaseerd op de Sikorsky SH-60B die ook door de US Navy wordt gebruikt en is in licentie gebouwd door Mitsubishi Heavy Industries.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

Patrouilles met de P-3C Orion

Japan Maritime Self Defense Force, deel 4; Kanoya, 6 november 2019

Een van de meest karakteristieke vliegtuien van de Japanse marine is de P-3C Orion. Dit patrouille vliegtuig speelt een belangrijke rol bij de marine bij de bescherming van de Japanse wateren tegen indringers zoals schepen en onderzeeërs. De Orion is al jaren de ruggengraad van de patrouille vloot. De P-3C Orion speelt op dit moment nog steeds de belangrijkste rol als het aankomt op de verdediging van de Japanse kustlijn en de territoriale wateren. De P-3C van de JMSDF is in Japan gebouwd onder licentie door Kawasaki Heavy Industries.

Ga Naar Rapportage


De Kawasaki P-1 Vervangt de Orion

Japan Maritime Self Defense Force, deel 5; Atsugi, 31 oktober 2019

De nieuwe Kawasaki P-1 is bij de Japan Maritime Self Defense Force ondertussen in dienst getreden als vervanging voor de P-3C Orion. Op 26 maart 2013, heeft de JMSDF de eerste twee echte operationele Kawasaki P-1 vliegtuigen in ontvangst genomen op Atsugi Air Station. De eerste eenheid die ging vliegen met de P-1 was Patron 3 op Atsugi Air Station. De Ruim honderd Orions van de Japan Maritime Self Defense Force (JMSDF) zijn in al die jaren veelvuldig ingezet voor het bewaken van de Japanse nationale kustlijnen en territoriale wateren.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage

Ga Naar Rapportage

De Kawasaki P-1 op Patrouille

Japan Maritime Self Defense Force, deel 6; Atsugi, 11 november 2019

In Japan wordt op dit moment de Kawasaki P-1 ingevoerd bij de JMSDF. Ondanks pogingen van de Japanse fabrikant Kawasaki Heavy Industries zijn er tot nu toe nog geen buitenlandse klanten gebonden aan de P-1. Nadat het prototype van de Kawasaki P-1 was geleverd aan het 51st Fleet Air Squadron op Atsugi Air Station in 2013, is het type in productie gegaan voor de JMSDF. De totale behoefte van de Japanse marine bedraagt de aanschaf van ruim 70 vliegtuigen voor de patrouillerol waarvan er nu al 24 zijn geleverd.

Ga Naar Rapportage


Vliegboten op Iwakuni Air Station

Japan Maritime Self Defense Force, deel 7; Iwakuni, 8 november 2019

De maritieme vliegbasis Iwakuni is de thuisbasis van het Japanse 31st Fleet Air Wing welke onderdeel is van de Japan Maritime Self Defense Force. Deze eenheid vliegt met versies van de P-3 Orion, de EH101 Merlin en gebruikt de US-2 vliegboot. Ook staan er Amerikaanse vliegtuigen van de US Navy en de Marines op Iwakuni. De Japanse 31st Fleet Air Wing is een onderdeel van de Japan Maritime Self Defense Force (JMSDF). De eenheid valt onder het luchtvaart commando van de Japanse Marine en is gebaseerd op Iwakuni.

Ga Naar Rapportage


Ga Naar Rapportage





Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter